• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Lithiumbatteri. Köpråd

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Håller på kolla på Lithiumbatteri LiFePo4 med Bluetooth 100A

Är det någon skillnad på kvalitet på tex Elfhub eller kepworth. Eller är det mest olika etiketter? Nått särskilt jag ska tänka på. Läst många trådar här men blir bara förvillad.

Finns dyrare typ solarpower men ligger över min budget. (Ca 2500 kr) Behöver inte uppvärmt batteri då jag använder HB april - oktober.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Öh. Syftningsfel. Jag menade lite (ökad) batterikapacitet. Har bara 72Ah idag, vanligt Tudor marinbatteri.

Visste inte att man faktiskt kan parallellkoppla LFP och andra typer av batterier. Hur funkar det om de ska laddas lite olika?
Varje gång man startar en husbil parallellkopplas start och bobatterier oavsett kemi, inget konstigt med det.
Parallellkopplar man t.ex. ett AGM med ett LFP så kommer LFP att underhållsladda AGM med en liten ström pga en liten skillnad i vilospänningen, så LFP kommer sakta att urladdas ner till AGM vilospänning ca.12,7-13V

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Har beställt ett Mjbsan 160 Ah och BT.
Återkommer med feedback när jag fått det.
Vill göra ett kapacitetstest innan jag monterar in det i bilen. Hur sätter jag bäst upp ett sådant då jag har tillgång till en lös Victron smartshunt?

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025
Har beställt ett Mjbsan 160 Ah och BT.
Återkommer med feedback när jag fått det.
Vill göra ett kapacitetstest innan jag monterar in det i bilen. Hur sätter jag bäst upp ett sådant då jag har tillgång till en lös Victron smartshunt?
Rigga upp en glödlampa i serie med en amperemätare, en 55W billampa förbrukar ca. 4,5 A. Ta en kamera eller mobiltelefon och sätt den till att ta en bild i minuten av mätaren. Starta det hela och vänta tills MBS:en slår av, så ser du hur länge det varar och därmed kapaciteten

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Rigga upp en glödlampa i serie med en amperemätare, en 55W billampa förbrukar ca. 4,5 A. Ta en kamera eller mobiltelefon och sätt den till att ta en bild i minuten av mätaren. Starta det hela och vänta tills MBS:en slår av, så ser du hur länge det varar och därmed kapaciteten
Jag tänker att jag kan koppla in smartshunt så får jag historiken där samt förbrukning.

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Fick mitt batteri idag (Mjbsan 160 Ah, BT), Väl paketerat och manualer medföljde. Laddningsstatus var 49% och skillnad i spänning mellan cellerna var 1 mV. Enkelt att synka upp med BT och överskådlig app. Nu står det på laddning och sedan blir det ett belastningstest med hjälp av en ledljusramp på 120W. Tyvärr har jag inte kunnat hitta någonstans i appen vid vilken nivå BMS slår av belastningen.
Återkommer med resultat efter belastningstest

Bilagor

• IMG_2604.jpg
    IMG_2604.jpg
    3,4 MB · Visningar: 58
  • IMG_2602.PNG
    IMG_2602.PNG
    199 KB · Visningar: 58
  • IMG_2603.PNG
    IMG_2603.PNG
    198,5 KB · Visningar: 57
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Fick mitt batteri idag (Mjbsan 160 Ah, BT), Väl paketerat och manualer medföljde. Laddningsstatus var 49% och skillnad i spänning mellan cellerna var 1 mV. Enkelt att synka upp med BT och överskådlig app. Nu står det på laddning och sedan blir det ett belastningstest med hjälp av en ledljusramp på 120W. Tyvärr har jag inte kunnat hitta någonstans i appen vid vilken nivå BMS slår av belastningen.
Återkommer med resultat efter belastningstest
Grattis till ett bra köp

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Laddade upp batteriet till SOC 100% enligt BMS. Cellerna har nu balanserat sig och SoC visar då 99% enligt BMS. Övriga data ser ut enligt bilden. Hur mäter BMS SOC och varför har den sjunkit 1%?
I morgon ska jag koppla upp en 120W ledljusramp och se hur många Ah jag kan plocka ur batteriet. Kopplar även in en Victron smartshunt som referensmätnig.

IMG_2605.PNG

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Har kört kapacitetstest på batteriet. Batteriet är 160Ah och BMS sa 163 Ah när jag började.
Enligt Victron smartshunt så stämde detta bra. När jag passerade gränsen för att BMS skulle slå ifrån så hade jag fått ur 164Ah enligt shunten.
Men nu till en fråga om inställningar i appen. BMS slog inte av som tänkt vid 10,8V så det gjorde jag manuellt i appen. Troligtvis hade jag missat inställningar. För det stod protection off på. Se på bilderna. Nu står det ”soft lock” vid protection. Är över/underladdnigsskydd på då?
På nästa skada där man kan göra vissa inställningar så får jag ingen logik i när det står on eller off på discharge/charge switch.
Hur ska man tolka dessa?

Bilagor

• IMG_2618.png
    IMG_2618.png
    214,1 KB · Visningar: 30
  • IMG_2619.jpeg
    IMG_2619.jpeg
    338,9 KB · Visningar: 30

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Jag bytte till en annan app som var mer logisk. Men nu blir jag lite brydd. Kopplade in batteriet och kopplade på landström för att ladda upp de sista. Det stod på ca 70% när jag satte i batteriet.
Men hur ska man tolka detta?
BMS visar 100% och 164 Ah men laddning pågår fortfarande med 20A. Hoppade från ca 75% upp till 100% på kort tid när jag satt i landström. Samtidigt visar BMS att cellerna är fulla vid 3550 mv samtidigt är det 100 % redan vid 3350mV enligt inställningar.
Får inte ihop detta?

Bilagor

• IMG_2620.png
    IMG_2620.png
    243,5 KB · Visningar: 17
  • IMG_2621.png
    IMG_2621.png
    279,5 KB · Visningar: 17

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Bms'et registrerar inte små strömmar, därför visar det ibland för högt SoC-värde, men det kalibreras varje gång du når fulladdat=3,65V/14,6V.

Märkliga värden du lagt in på cellspänning, samt balansering startar alldeles för tidigt, även delta V är för stort.

Senast ändrad:

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Bms'et registrerar inte små strömmar, därför visar det ibland för högt SoC-värde, men det kalibreras varje gång du når fulladdat=3,65V/14,6V.

Märkliga värden du lagt in på cellspänning, samt balansering startar alldeles för tidigt, även delta V är för stort.
Tack för svar Peter. Värdena har jag inte lagt in själv. Vilka värden bör jag ändra på och till vad?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ok, det är alltså värden från tillverkaren.
Då skulle jag rådfråga dem först innan du ändrar något, det kan finnas en orsak till de märkliga värdena.

Annars är
2,50V=0% soc vid urladdning
3,65V=100% soc vid laddning
Balansering skall tidigast starta vid 3,45V
annars vid 3,50V.
Deta V kan man sätta så lågt som bms'et klarar att åtgärda <5mV.

anki&lars

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Jag ändrade lite i overkill appen men har ett 100 ah lite billigare har ändrat full charge till 3650 100 % till 3550 och balabcering under laddning.. orginal appen är intakt
file:///C:/Users/Administrat%C3%B6r/Downloads/Overkill_Solar_BMS_Instruction_Manual.pdf

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Ok, det är alltså värden från tillverkaren.
Då skulle jag rådfråga dem först innan du ändrar något, det kan finnas en orsak till de märkliga värdena.

Annars är
2,50V=0% soc vid urladdning
3,65V=100% soc vid laddning
Balansering skall tidigast starta vid 3,45V
annars vid 3,50V.
Deta V kan man sätta så lågt som bms'et klarar att åtgärda <5mV.
Tack för svar. Kommer BMS och räkna om övriga %värden om jag justerar högsta och lägsta?
Ska testa att kontakta tillverkaren. Är det dumt att chansa på att ändra annars?

Update: när jag kollar manualen så säger den att laddspänning skall vara 14,4 V +- 0,2V. Så det rimmar ju illa med värdena i bms.
Det är också inställt på att BMS ska slå ifrån vid cellvärde på 3,65 V. Samtidigt står det i manualen att överspänningsskyddet ska slå i från vid 14,8V (cellvärde 3,7V).
Det fick konsekvensen att när jag körde bilen nu så laddad DC/DC på till 14,6V som och då slog BMS ifrån.
Känns ju inte rimligt då min 230V laddare och DC/DC har 14,6V som laddspänning.

Senast ändrad:

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
hej
Jag ändrade lite i overkill appen men har ett 100 ah lite billigare har ändrat full charge till 3650 100 % till 3550 och balabcering under laddning.. orginal appen är intakt
file:///C:/Users/Administrat%C3%B6r/Downloads/Overkill_Solar_BMS_Instruction_Manual.pdf
Räknade appen/BMS själv om övriga procentvärden när du ändrade 100%

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Tack för svar. Kommer BMS och räkna om övriga %värden om jag justerar högsta och lägsta?
Ska testa att kontakta tillverkaren. Är det dumt att chansa på att ändra annars?

Update: när jag kollar manualen så säger den att laddspänning skall vara 14,4 V +- 0,2V. Så det rimmar ju illa med värdena i bms.
Det är också inställt på att BMS ska slå ifrån vid cellvärde på 3,65 V. Samtidigt står det i manualen att överspänningsskyddet ska slå i från vid 14,8V (cellvärde 3,7V).
Det fick konsekvensen att när jag körde bilen nu så laddad DC/DC på till 14,6V som och då slog BMS ifrån.
Känns ju inte rimligt då min 230V laddare och DC/DC har 14,6V som laddspänning.

Laddningsgraden (soc) kalibreras/justeras endast när du når fulladdat batteri.

Man får skilja på laddspänning och batterispänning, det är diffen på dessa som är laddning, när batteriet sen når 14,6V eller någon av de fyra cellerna når 3,65V så bryter bms'et laddningen.
Eller i dit fall 14,7V/3,70V.
En laddare med litiumläge har oftast bara två steg, 1bulk= max A, 2absorbtion= konstant spänning 14,4-14,6V med låg ström (A), det är i denna fas som balanseringen mellan cellerna sker. Ett obalanserat LFP kommer att stoppa laddningen tidigare.

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Laddningsgraden (soc) kalibreras/justeras endast när du når fulladdat batteri.

Man får skilja på laddspänning och batterispänning, det är diffen på dessa som är laddning, när batteriet sen når 14,6V eller någon av de fyra cellerna når 3,65V så bryter bms'et laddningen.
Eller i dit fall 14,7V/3,70V.
En laddare med litiumläge har oftast bara två steg, 1bulk= max A, 2absorbtion= konstant spänning 14,4-14,6V med låg ström (A), det är i denna fas som balanseringen mellan cellerna sker. Ett obalanserat LFP kommer att stoppa laddningen tidigare.
Inte lätt det här med inställningar i BMS. Dina föslag tidigare låter rimliga.
Enligt manualen står det följande:
  • Absortionsspänning 14,4V +- 0,2V
  • Överspänningsskydd löser ut 14,8V och släpper igen vid 14V
  • Underspänningsskydd löser ut vid 10,8V och släpper igen vid 11,4V
Idag är BMS inställt på :
  • cell full voltage - 3,55V
  • 100% SOC - 3,35V
  • 0% SOC - 3,0V
  • Överspänningsskydd löser ut vid - 3,65V och släpper igen vid 3,5V
  • Underspänningsskydd löser ut vid - 2,5V och släpper igen vid 2,6V
  • Packovervoltage - löser ut vid 14,8V och släpper igen vid 14,6V
  • Packundervoltage - löser ut vid 10,8V och släpper igen vid 11,4V
Mina laddare 230/DcDc/solcellsregulator är inställda på LiFePO4 lägen som ger 14,6V i absortionsfasen. Det gjorde att BMS slog ifrån när någon av dessa kom upp i 14,6V.
Som jag fattar det så lirar inte cellvärden med batterivärden (packover/undervoltage)
Hur ska jag ställa in BMS så det lirar samt att det inte slår ifrån batteriet av och till när laddare är inkopplad?

Toppen