• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Lithiumbatteri. Köpråd

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Håller på kolla på Lithiumbatteri LiFePo4 med Bluetooth 100A

Är det någon skillnad på kvalitet på tex Elfhub eller kepworth. Eller är det mest olika etiketter? Nått särskilt jag ska tänka på. Läst många trådar här men blir bara förvillad.

Finns dyrare typ solarpower men ligger över min budget. (Ca 2500 kr) Behöver inte uppvärmt batteri då jag använder HB april - oktober.

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Testa att sänka värdet för packovervoltage release
Ska testa det. Men värdet för enskild cell för överspänningsskydd ska ligga kvar på 3,65V?
Sorry för tusen frågor men är ny på LFP så jag försöker lära mig.
Det överspänningsskyddet gör är att den bryter ström in till cellen? Så fortfarande kan man belasta batteriet med strömuttag?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ska testa det. Men värdet för enskild cell för överspänningsskydd ska ligga kvar på 3,65V? Ja
Sorry för tusen frågor men är ny på LFP så jag försöker lära mig.
Det överspänningsskyddet gör är att den bryter ström in till cellen? Så fortfarande kan man belasta batteriet med strömuttag? ja

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Har varit i mailkontakt med tillverkaren. De avråder bestämt från att ändra värden i BMS, vilket man gissat innan.
Så jag låter alla värden vara som de är från början ett tag och ser hur det funkar. Har man ändrat i BMS så lär ju inte garantin gälla.
Det enda värde jag ändrar är "underpackage voltage realease" till 14,0V som PeterK rekommenderar och som det faktiskt ska vara enligt manualen. Det var jag som gjorde fel när jag justerade andra värden.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Har varit i mailkontakt med tillverkaren. De avråder bestämt från att ändra värden i BMS, vilket man gissat innan.
Så jag låter alla värden vara som de är från början ett tag och ser hur det funkar. Har man ändrat i BMS så lär ju inte garantin gälla.
Det enda värde jag ändrar är "underpackage voltage realease" till 14,0V som PeterK rekommenderar och som det faktiskt ska vara enligt manualen. Det var jag som gjorde fel när jag justerade andra värden.
Förståndigt :cool:

Toppen