• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lithium passé

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1470

Guest
Lade ju häromdagen upp följande tråd:
Lithium lärdom v 2.0. Läs och lär.

Många gillade, några säger sig ha läst men verkar inte agera därefter. Förstås upp till var och en. Sedan finns ju de(n) som tycker några av de största auktoriteterna på elförsörjning i husbil och båt och med lång erfarenhet av LiFePoy, i USA och England, är idioter.

Hur som helst, dags för nya batterier i båten. Och nu blir det något annat. Cruiserforum har mycket i detta ämne också.

Firefly Oasis Battery - Carbon Foam AGM
För dyra för europa, och 6 månaders kö.

Så i stället:
PLH+C100 Pure Lead Carbon Series Battery
4 st på väg hem från England.

Läs och lär igen.
 
Lade ju häromdagen upp följande tråd:
Lithium lärdom v 2.0. Läs och lär.

Många gillade, några säger sig ha läst men verkar inte agera därefter. Förstås upp till var och en. Sedan finns ju de(n) som tycker några av de största auktoriteterna på elförsörjning i husbil och båt och med lång erfarenhet av LiFePoy, i USA och England, är idioter.

Hur som helst, dags för nya batterier i båten. Och nu blir det något annat. Cruiserforum har mycket i detta ämne också.

Firefly Oasis Battery - Carbon Foam AGM
För dyra för europa, och 6 månaders kö.

Så i stället:
PLH+C100 Pure Lead Carbon Series Battery
4 st på väg hem från England.

Läs och lär igen.

Hur ser du på dessa batterier som ett alternativ i husbil?

Undrar Kjell
 
Husbil och båt väldigt lika för mig i användningssätt, vi fricampar på vintern och ankrar på sommaren. Dock är det skillnad i laddningssätt. Ingen sol på vintern så bensingenerator och 70 A laddare. På sommaren primärt solceller och landström i hemmahamn. Så därför hittills lithium i husbilen och bly/syra i båt. Dessa nya kolfiberfyllda ger ju nästan alla fördelar med lithium men inte deras nackdelar till ett lägre pris, både för husbil o båt så man förstår att de har svårt att tillverka tillräckligt.

Både Main Sail och Nigel Calder har testat Firefly och är väldigt begistrade. Inga skador av djupurladdningar och PSOC.
 
Intressant, främst på grund av priset.
Funkar det inte heller som annonserat kan man kasta det på tippen utan att ha bränt en extrem summa för ett batteri.
(lyser det igenom vad jag tycker om Lithium batterier :blabla:)

Vad gör detta batteri som inte ett AGM gör?
Jag hittar bara jämförelser med våta batterier. (flooded)
 
Våta och AGM är nästan samma. Framför allt tål de nya mer djupurladdning utan att kräva en efterföljande fulladdning. AGM har jag undvikigt i många år p.g.a. detta. Är man off the grid länge så är detta extremt viktigt. Precis som lithium kan man sakta jobba sig ner mot 80% DOD (depth of discharge) och kan laddas mycket snabbt till 90% SOC. Kan laddas i kyla. Många fler laddcykler till lägre DOD. Tål underhållsladdning till skillnad mot Lithium,, bra för alla laddkällor och kräver ingen bms. Men fortfarande hög vikt.
 
Senast redigerad av en moderator:
6 dagen för ankar och solpaneler, vindgeneratorer och EFOY för en ojämn kamp mot sulfateringen hos mina bly/syra (dit hör AGM och gel). Nu 75% SOC.IMG_20180903_183945.jpg
 
När du har installerat skriv dina erfarenheter. Jag tycker inte heller om LiFe för HB då teknologin för batteri skötsel inte har kommit till samma nivå som vi har inom modellflyget för dessa och då kan det bli DYRT.
 
Så dessa batterier har alla Litiumbatteriers fördelar men samma tyngd som blybatteri?
 
Skall bli intressant att se vart denna teknologin tar vägen.

Tills vidare får jag klara mig med 2 x160 Ah AGM + 15 liter bensin till det inbyggda elverket.
 
Ser ut til at disse batteriene bygges med plater som er en blanding av bly og kull, spennende at de klarer å redusere/fjerne sulfateringen ved dette.
 
Intressant med dessa batterier,vad händer med spänningen när batteriet är urdraget med 80%.
Jag hittar inga datablad till dessa batterier.
Arne.
 
Jeg leste og 0 til 40 grader ved ladning - samme som for LFP batterier.

Noe helt annet jeg oppdaget i dag - vår nye Iveco Daily lastebil har slikt batteri som standard startbatteri.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillbaka
Toppen