• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lithium lärdom v 2.0. Läs och lär.

F

F.d. 1470

Guest
Jag har ju tidigare beskrivit 2 kompletta LiFePOy4 installationer som jag gjort (se länkar nedan). Båda trådarna stängda eftersom diskussionerna spårade ur.

Mitt upplägg inspirerades främst av användarnamnet Mainsail på stora båtforumet cruiserforum.com. Bakom användarnamnet finns en person som proffessionellt konsultar och installerar elsystem för båtar och husbilar. Hans forumhemsida heter marinehowto.com.

Med tanke på alla varianter på Li-installationer som görs idag, både av oss hemmafixare och av många i mina ögon oprofessionella professionellt involverade tycker jag alla bör hälla upp en kaffe och läsa mer här:

LiFePO4 Batteries On Boats

Mina gamla trådar (vidare länkar i denna första) :
LifeYPO4-batterier - andra gången.

Hoppas inte behöva debattera mer här. Som sagt, läs och begrunda.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Har läst igenom hela sidan LiFePO4 Batteries On Boats och där fick man många tankeställare. Har ju själv konverterat till LifePo4-batteri, delvis enligt JAndersB tips (tack för det). Använder Votronics VBCS-laddare som tar in laddning från 230V, solen och generatorn. Batteri är ett ihopbyggt 12V EV-Power | Lithium Battery 12V/90Ah (WB-LP12V90AH).

Trots att laddaren har fyra olika LifePo4-program så är det inget av dom som helt uppfyller kraven på det som enligt ovan nämna artikel ska vara helt säker laddning.
Är dock mycket nöjd med funktionen av min installation och hoppas att livslängden blir lång trots allt.
 
Toppen