• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lithium OCH blybatterier

F

F.d. 1470

Guest
Jag har ju tidigare beskrivit 2 kompletta LiFePOy4 installationer som jag gjort (se länkar nedan). Båda trådarna stängda eftersom diskussionerna spårade ur.

Mitt upplägg inspirerades främst av användarnamnet Mainsail på stora båtforumet cruiserforum.com. Bakom användarnamnet finns en person som proffessionellt konsultar och installerar elsystem för båtar och husbilar. Hans forumhemsida heter marinehowto.com.

Med tanke på alla varianter på Li-installationer som görs idag, både av oss hemmafixare och av många i mina ögon oprofessionella professionellt involverade tycker jag alla bör hälla upp en kaffe och läsa mer här:

LiFePO4 Batteries On Boats

Mina gamla trådar (vidare länkar i denna första) :
LifeYPO4-batterier - andra gången.

Men nu har jag svängt om upplägget en hel del, återigen inspirerad av diskussioner på cruisersforum och speciellt denna tråd:

LFP FLA hybrid - Cruisers & Sailing Forums

Så nu har jag adderat ett vanligt blybatteri och flyttat det av Victron BMV styrda Cyrix Li-charge reläet från att avbryta laddning till att helt koppla bort lithium-banken. Dessutom bytt ut huvudbrytaren till en 1, 2 och 1+2 brytare. Ställer den på 1+2 läge och sammankopplar bly och lithium. När BMV noterar att li-banken är 13,8v och 90% SOC kopplas den bort via reläet och ligger och vilar så länge någon form av laddkälla håller spänningen över 13,2 v. Alltså kan man ligga på underhållsladdning och blybatteriet är bufferten. Så fort laddningen försvinner sjunker ju spänningen under 13,2v och li-banken ansluts via reläet och tar över strömleveransen.

Omgjort idag och nu i testfas men verkar funka bra.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Har tidigare läst och även följt råden i de första trådarna du hänvisar till.

Men det här nya upplägget med bly- och lifepobatterier? Kan du beskriva lite vilka fördelar som finns?
 
F

F.d. 1470

Guest
Har tidigare läst och även följt råden i de första trådarna du hänvisar till.

Men det här nya upplägget med bly- och lifepobatterier? Kan du beskriva lite vilka fördelar som finns?

Ingen lågcykling och/eller underhållsladdning av li-banken när laddkällor anslutna - hur bra som helst, li-batterier skall ju inte underhållsladdas och bryter man vid 13,8/90% SOC så inga obalanser och ca 5000 cykler.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Ingen lågcykling och/eller underhållsladdning av li-banken när laddkällor anslutna - hur bra som helst.

Förstår! Men du har tidigare använt Victron bmv-712 för att avbryta laddningen vid 13.9V? och sedan vänta tills laddningen sjunkit 5% innan den startar igen. Detta skonar ju lifepo- batterit men du tycker ändå att det slits för mycket?
Och en av anledningarna till att jag bytte till lifepo var viktbespariningen, den fördelen försvinner nu. Det blir även ett mer komplext system.

Undrar även hur det går med den nya typen av blybatteri som du skaffade, funkar dom?
 
F

F.d. 1470

Guest
Förstår! Men du har tidigare använt Victron bmv-712 för att avbryta laddningen vid 13.9V? och sedan vänta tills laddningen sjunkit 5% innan den startar igen. Detta skonar ju lifepo- batterit men du tycker ändå att det slits för mycket?
Och en av anledningarna till att jag bytte till lifepo var viktbespariningen, den fördelen försvinner nu. Det blir även ett mer komplext system.

Undrar även hur det går med den nya typen av blybatteri som du skaffade, funkar dom?

Vikten inget problem med min bil. Ej heller platsen. Tidigare upplägget bra men detta ännu bättre. Kan ligga lite längre ifrån laddknäna, när spänningen skjuter i höjden, vilka ju är väldigt markanta på li-batterier och framför allt slipper helt cyklingar vid långkörning och lång tid med 230v anslutning.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tack för intressant läsning Anders, det var en hel del... För egen del är jag väldigt nöjd med viktbesparingen i vår lilla HB samt med ”snabbladdning” vid korta förflyttningar. När det gäller långvarig 230V laddning och relä frånkopling av själva laddningen (ej hela LFP banken) är det bara tiden som kommer att utvisa hur många cyklar batterierna kommer att klara av i slutändan. Är vi inte i husbilen själva, då har jag ingen 230V laddning heller! För egen del så nöjer jag mig med dom cyklarna jag får i slutändan vilket lär ändå bli fler än med ”går”-dagens FLA (bly) batteriteknik.

Allt fungerar ypperligt enligt din förra modellbeskrivning med BMV & relä styrning av laddningen så att det är numera sällan att jag tittar på BMV information. Ett tag kunde jag vakna mitt i natten och kolla batterispänning, laddning osv... idag är den pärsen över, tack & lov!

PS. Jag bryter idag vid 13,6V spänning. Funkar bra för mig... DS.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Så tänkte jag göra när originalbatterierba lägger av, men jag tänkte hitta ett så litet blybatteri som jag vågar och en 2+1 swith som ställs om varje gång man stannar lite långre. Med inbyggd/standardbms borde det inte vara problem att övervaka soc och jag borde spara massor med kilon.

Hur litet blybatteri vågar man ha? 20Ah gel mc batteri? Laddaren blir ju rejält överdimensionerad. Tycker dock inte det borde vara problem då det troligen aldrig kommer laddas ur speciellt mycket och då blir ju laddströmmen låg ändå?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hymer har detta som tillval.

Hur fungerar HYMER-Smart-Battery-systemet?
HY-Tec-litiumbatteriet 135 (LiFePo4*) består av 6 separata LE300 Lithium-Extension-Battery-moduler (LE300). Den här utökningsbara lösningen ökar kapaciteten och prestandan för blybatterierna och ökar samtidigt effektiviteten och livslängden för hela systemet. Litiumbatterierna ansluts parallellt med blybatterierna. Litiumbatterierna övertar de flera laddningscyklerna och blybatterierna fungerar som backuplagring.

* Litium-järnfosfat-säker och robust litiumteknologi
 
F

F.d. 1470

Guest
Så tänkte jag göra när originalbatterierba lägger av, men jag tänkte hitta ett så litet blybatteri som jag vågar och en 2+1 swith som ställs om varje gång man stannar lite långre. Med inbyggd/standardbms borde det inte vara problem att övervaka soc och jag borde spara massor med kilon.

Hur litet blybatteri vågar man ha? 20Ah gel mc batteri? Laddaren blir ju rejält överdimensionerad. Tycker dock inte det borde vara problem då det troligen aldrig kommer laddas ur speciellt mycket och då blir ju laddströmmen låg ändå?

Precis, behöver ej vara stort.
 

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Mycket läsning blir det, men intressant. Jag undrar dels om det skulle vara möjligt att få förslag på lämpligt / nödvändigt material för att få till en liknande installation som din senaste med ett blybatt. i kombination med LifePO4? Har ju sett en del i dina trådar och det går troligen att lista det med hjälp av dom , men jag tänkte att jag skickar min undran.

//Sören
 
F

F.d. 1470

Guest
Mycket läsning blir det, men intressant. Jag undrar dels om det skulle vara möjligt att få förslag på lämpligt / nödvändigt material för att få till en liknande installation som din senaste med ett blybatt. i kombination med LifePO4? Har ju sett en del i dina trådar och det går troligen att lista det med hjälp av dom , men jag tänkte att jag skickar min undran.

//Sören

Egentligen inte så mycket. 3 kopplingplintar (alla laddkällor, förbrukare och jord), 2 huvudbrytare (varav en 1+2), ett relä som klarar 200a och har skruvpoler, Victron BMV-712 batterimonitor, Victron battery protect. Kabel och kabelskor. Säkring 100a.

Därtill laddare, batterier och ev skiljerelä till startbatteri om inbyggda inte är bra eller kan användas. Själv har jag 3x Winston 90ah 12v block a' ca €500 styck samt ett Vetus SMF 105 ah a' 1000 sek. 4 laddare, 2 original Schaudt och Ctek M200 och M300. Jula Mexx 2000w bensingenerator.

Fricampar vinterid. Laddar med 70a i ca 2 timmar var 3dje dag. Står just nu i 40cm nysnö på oplogad parkering i Vorderlanersbach 1300 m ö h i Zillertal. Snöat närmare 200cm senaste vecka i norra alperna.

49614684_10210202495699281_4549102937560842240_n.jpg
 

Dick

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Västerås
HBK-Nr
11377
Medlemskap
2025
Hoppas det är okey att fortsätta i din tråd Anders.

Tänkte först byta ut mina två 95 Ah AGM mot 2 st 245 AH 6V, som jag skulle koppla i serie, och komplettera med en 30A laddare för 12V.

Men då jag läst de olika trådarna i Husbilsklubben, plus mycket annat så kommer jag nu att installera ett Lithiumbatterisystem. Fastnade för Anders senaste alternativ med Li och bly, då det kan bli relativt långa stunder med 230 V hemma på tomten och om vi fortsätter att ställa husbilen på säsong uppe i Tandådalen m.m.

Har beställt och redan fått hem de fyra lithiumcell-enheterna från Winston (utan BMS och levererade av EV-Power) samt övrigt material så när som på relät (300 A), blybatteriet och några grova kablar.

Har valt VBCS Triple för att minimera kabeldragningen, plats etc.

Så befintlig solregulator MPP 350 Duo Digital med sin display samt batterimätare B-10 får plockas bort och ersätts med funktionen i VBCS resp. Victron BMV-712.

Montage i husbilen kommer att påbörjas först i slutet av april, då husbilen kommer hem från Tandådalen efter påsken. Men är så taggad att starta, så jag kommer att göra ett provmontage i källaren i april och då utföra en del programmering och tester.

Har ritat ett kopplingsschema som är baserat på Anders tankar, hoppas jag har fattat dig rätt Anders.

Lite praktiskt kvar att lösa när jag börjar montera, som t.ex. hur jag lägger ihop laddkretsarna mot ingången på batteriskyddet. Får troligen bli en plint så som du förespråkar Anders.

Några frågor till dig Anders.

  • Hur är dina erfarenheter hitintills med Li + Pb?
  • Förmodar att du har programmerat din Victron BMV-712 batterimonitor med 375 Ah i batterikapacitet (eller några Ah till då det verkar som Li enheterna ger lite till). Stämmer det?
  • Vilken inställning på Peukerts exponent har du valt nu med mixen av Li och Pb?
    1,05 för rent Li och kanske 1,08 för denna mix (en sammanvägning)?
  • Används andra funktioner i Cyrix Li-charge reläet, förutom till/från-koppling av Li-batteriet? Om inte så kan kanske relät i länken nedan användas, då det är billigare och dessutom har kraftigare bultanslutning (M8)?
    ebay.de/itm/500-A-12V-KFZ-Start-Schutz-Hochstrom-Relais-4-Pol-SPST-Trennrelais-Starter-DE/192253349524?hash=item2cc3314e94:g:5bgAAOSw5UZY-r94
Till Jonas har jag en fundering betr. VBCS Triple.
I och med att D+ ansluts till VBCS:n skulle jag vilja få bekräftat att det finns ett separeringsrelä inbyggt i VBCS:en som gör att startbatteriet och bodelsbatteriet är separerade och enbart ihopkopplade när HB har startat och spänningen D+ finns.
Behöver annars kanske montera ett Argofet skiljerelä, som Anders har gjort?
Vad säger du Jonas?

Tar gärna emot synpunkter och kommentarer i övrigt.

Vill samtidigt framför allt tacka Anders, Ranko och Jonas som gett så mycket kunskap, info och erfarenheter om sina installationer. Utan er skulle jag inte vågat att välja denna väg.

Tack även till Knut, Muskatten och Dunderstark m.fl. som engagerat sig och delat med sig av sina kunskaper här på Husbilsklubbens forum.
 

Bilagor

  • Kopplingsschema.pdf
    13 MB · Visningar: 155

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Ang. Votronic vbcs så laddas husbilsbatteriet när D+ är aktiv. Men bilbatteriet laddas när 230V är anslutet. Möjligt att det även laddas när solcellerna är igång. Så kanske att du behöver ett extra relä?

Ditt kopplingsschema kan jag inte se, verkar vara för stor fil?
 

Dick

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Västerås
HBK-Nr
11377
Medlemskap
2025
Tack för informationen Jonas.

Det blir något att kontrollera.

Här kommer en mindre fil på kopplingsschemat. Filen blev väldigt stor när jag roterade den och sedan sparade den igen.
 

Bilagor

  • Kopplingsschema 1.pdf
    1,9 MB · Visningar: 115
F

F.d. 1470

Guest
Hoppas det är okey att fortsätta i din tråd Anders.

Tänkte först byta ut mina två 95 Ah AGM mot 2 st 245 AH 6V, som jag skulle koppla i serie, och komplettera med en 30A laddare för 12V.

Men då jag läst de olika trådarna i Husbilsklubben, plus mycket annat så kommer jag nu att installera ett Lithiumbatterisystem. Fastnade för Anders senaste alternativ med Li och bly, då det kan bli relativt långa stunder med 230 V hemma på tomten och om vi fortsätter att ställa husbilen på säsong uppe i Tandådalen m.m.

Har beställt och redan fått hem de fyra lithiumcell-enheterna från Winston (utan BMS och levererade av EV-Power) samt övrigt material så när som på relät (300 A), blybatteriet och några grova kablar.

Har valt VBCS Triple för att minimera kabeldragningen, plats etc.

Så befintlig solregulator MPP 350 Duo Digital med sin display samt batterimätare B-10 får plockas bort och ersätts med funktionen i VBCS resp. Victron BMV-712.

Montage i husbilen kommer att påbörjas först i slutet av april, då husbilen kommer hem från Tandådalen efter påsken. Men är så taggad att starta, så jag kommer att göra ett provmontage i källaren i april och då utföra en del programmering och tester.

Har ritat ett kopplingsschema som är baserat på Anders tankar, hoppas jag har fattat dig rätt Anders.

Lite praktiskt kvar att lösa när jag börjar montera, som t.ex. hur jag lägger ihop laddkretsarna mot ingången på batteriskyddet. Får troligen bli en plint så som du förespråkar Anders.

Några frågor till dig Anders.

  • Hur är dina erfarenheter hitintills med Li + Pb?
  • Förmodar att du har programmerat din Victron BMV-712 batterimonitor med 375 Ah i batterikapacitet (eller några Ah till då det verkar som Li enheterna ger lite till). Stämmer det?
  • Vilken inställning på Peukerts exponent har du valt nu med mixen av Li och Pb?
    1,05 för rent Li och kanske 1,08 för denna mix (en sammanvägning)?
  • Används andra funktioner i Cyrix Li-charge reläet, förutom till/från-koppling av Li-batteriet? Om inte så kan kanske relät i länken nedan användas, då det är billigare och dessutom har kraftigare bultanslutning (M8)?
    ebay.de/itm/500-A-12V-KFZ-Start-Schutz-Hochstrom-Relais-4-Pol-SPST-Trennrelais-Starter-DE/192253349524?hash=item2cc3314e94:g:5bgAAOSw5UZY-r94
Till Jonas har jag en fundering betr. VBCS Triple.
I och med att D+ ansluts till VBCS:n skulle jag vilja få bekräftat att det finns ett separeringsrelä inbyggt i VBCS:en som gör att startbatteriet och bodelsbatteriet är separerade och enbart ihopkopplade när HB har startat och spänningen D+ finns.
Behöver annars kanske montera ett Argofet skiljerelä, som Anders har gjort?
Vad säger du Jonas?

Tar gärna emot synpunkter och kommentarer i övrigt.

Vill samtidigt framför allt tacka Anders, Ranko och Jonas som gett så mycket kunskap, info och erfarenheter om sina installationer. Utan er skulle jag inte vågat att välja denna väg.

Tack även till Knut, Muskatten och Dunderstark m.fl. som engagerat sig och delat med sig av sina kunskaper här på Husbilsklubbens forum.

Hej! Trevligt att kunna inspirera.
Jag gjorde min installation dagen före vi drog iväg på vinterturen på flera månader så lite läropengar fick betalas. Märkte snabbt att Lyrix li-charge reläet inte fungerar, har egen logik och känner själv av spänningar på polerna så i flera månader, innan vi var en sväng i Sverige igen och jag fick tag i ett dumt 200a relä fick jag bygla ihop batterierna manuellt vid fricamping.

I övrigt fungerat bra, men jag ser ju blybatteriet enbart som en buffert så ej kopplat över shunt och därför kör jag med 1,05 koefficient. Hade bara Victron BMV 702 shunt monterad men skall i med 712 nu i sommar så jag bättre kan styra reläet med både Li och blybatteriets spänning.

En sak som spökar lite för mig är en korkad kylskåpskoppling från Dethleffs. 12v kylning är ej d+ styrd och tar ström från förbrukarkretsar vilket snabbt sänker spänningen på blybatteriet vid kortare körningsstopp, när ju Li ännu inte gått in om avskilda pga full laddning. Så leder till onödiga ihop och isärkopplingar vid korta pauser.

Jag har ställt in Victron bmv på nominellt antal Ah.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Lånar er tråd lite då jag funderade i samma banor.
Använda blybatteriet som buffert.
Borde man inte kunna lägga in startbatteriet (AGM) istället för ett litet blybatteri?
Tänkte ändå köra med ett urladdningsskydd i kretsen.
 
F

F.d. 1470

Guest
Jag personligen vill nog separera förbrukning och start helt. Lite bökigt också att jobba med kopplingar mot ett batteri så långt ifrån allt annat rent fysiskt i bilen.
 
T

Travel Master

Guest
Verkar vara en krånglig och "onödig" lösning att använda ett blybatteri parallellt med manuell brytare, man vill ju ha full automatik. Sedan kommer man inte att få ut 5000 laddcykler utan cellbalancering.
Varför bryta på spänning istället för batterikapaciteten som är betydligt mer pålitligt. Att bryta tak/golv på spänning är ju inte optimalt på Lithiumbatterier, det resulterar ju att batteriets hela kapaciteten inte utnyttjas. Om man nu vill använda t.ex Winston batterier så varför inte köpa lösa celler, cellbalancering och BMS som kan styra laddning och last. Då blir det ju ett smartare/säkrare system.
Att labba med egna system ger ju inte samma säkerhet som batterier med inbyggd cellbalancering och övervakning av cellspänning, inre temperatur etc. där batteriet/BMS inte tillåter laddning/urladdning vis under +5 och över +50?
Jag har testa flera olika lithiumlösningar med Winston, batterier med inbyggd BMS med blandade resulat.

För närvarande har jag :
Victron Smart Lithium (med bluetooth för övervakning av temperatur, cellspänning mm.9
Victron Smart Charger 12V/30A
Victron Smart MPPT och 200 W Sunbeams tunna solceller
Victron Mini BMS
Cyrix Li-Ct
Victron Battery Protect
Victron Smart inverter 12/1200VA
Victron Smart Battery Sense på Startbatteriet
Sterling DC/DC 12V/60A som ger bra laddning vid körning.
PICO pkt 3 för övervakning av batterierna samt att jag ser laddning från de olika källorna och separat förbrukning på kyl, belysning mm.
På PICO har jag också ställt larm på batterikapaciteten för säkerhets skull.
Med den här uppsättningen så sköts allt automatiskt där även Victron Invertern styrs av BMS. Skulle det hända något med en cell i ett av batterierna så avbryts laddning och urladdning för säkerhets skull. Med Blueetooth så kan man sedan koppla upp sig mot varje batteri för felsökning och sedan koppla bort det trasiga och sean säkert fortsätta sin resa.

Jag har ställt batterierna på en 20W värmematta från Granngården (195:) när jag inte använder bilen så ansluter jag landström till bilen 1 ggr/månad, är det då minusgrader så värmer mattan batterierna och när temperaturen överstiger +5gr så ger batterierna klartecken till BMS som öppnar för laddning, samma sak sker ju om jag startar motorn och batterierna är under +5gr

Med denna lösning så får man 2500 cykler vid 80% dod och 5000 cykler vid 50% dod.
Behöver aldrig tänka på något, allt sköter sig helt automatisk.
 
Toppen