• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LifeYPO4-batterier - andra gången.

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1470

Guest
Med risk för att få stänga denna tråd också så småningom, såsom de andra 2 omfattande installationsbeskrivningarna på forumet:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t82279-2/

och

http://www.husbilsklubben.se/forums/t101841/

tar jag ändå risken....

Har precis avslutat min andra fullständiga konvertering från GEL till LifeYPO4-batterier. Denna gång i min Dethleffs XXL Globetrotter A9000 2008. I princip gjort på samma sätt som beskrivet i början av den första tråden. Enda större skillnad är att jag bortlämnat Ctek Smartpass, som skulle skydda mot överbelastning av motorgenerator och kablar. Kabelförluster verkar fungera som tillräckligt skydd, vilket bl.a. Knut också noterat tidigare.

Däremot har jag monterat VICTRON ARGOFET 100-2 2 BATT.100A IS./LOW LOSS som skiljerelä mellan start- och förbrukningsbatterier, för att undvika direkt sammankoppling av dessa.

Schaudt elektroblock som sitter fabriksmonterat i bilen ställer dock till en hel del problem. Därtill även Dethleffs något märkliga övriga elsystem. Man skall ju enligt tidigare separera laddkällor in och strömuttag ur LI-batterier. Detta svårt då Schaudt EBL har ingångar både för start- och förbrukarbatterier och dessutom saknar brytare för 230V till inbyggda 18A laddaren. Interna kopplingar i EBL skickar ut laddström från 230V laddaren och från bilens motorgenerator via kylskåpsströmförsörjningen från startbatteriet, till förbrukarsidan i bilen. Genom att dra ur den vanliga 12v 20A säkringen för inbyggda laddaren löstes problem 1 och genom att fimpa kabelanslutningen från startbatteri till kylskåp löstes problem 2. Underlättades av att Dethleffs ändå kopplat kylskåpets 12V på förbrukningsbatteriet (bra).

Inköptes i stället en till Ctek M300 så nu laddas LI-batterierna av en Schaudt extern laddare på 18A, en Ctek M200 på 15 A och en Ctek M300 på 25A. Så 50-60A strömmar normalt in konstant vid 230V anslutning eller med Honda EU10i bensingeneratorn på, ända tills laddningen avbryts . Även motorns generator ger liknande laddström.

När bryts då laddningen? Ja, detta styrs ju av Victron BMV-700 batterimonitor och Victron Cyrix Li-charge relä. I den senare av ovan nämnda trådar var det ju en del diskussion kring programmeringen av detta. Vid min första installation fanns inte bluetooth-koppling av plattor/mobiler mot BMV-700 så det är en hel del lättare idag.

Genom att pendla mellan 95-20% State of Charge (SOC, laddningsgrad) och inte underhållsladda skyddar man LI-batterierna och får ut många cykler utan försämring av kapaciteten samt minskar behovet av inbyggda BMS-system. Alltså kan man köpa vettigt prissatta LI-batterier. Se resonemang i första tråden ovan. Har idag provat ut inställningarna i appen som via bluetooth styr BMV-700 inställningarna.

Inte helt lätt att få till alla gränser, med både OCH villkor och ELLER villkor beroende på valda relävillkor. Dessutom är ju två relä inblandade, ett i BMV-700 och detta styr i sin tur Li-charge reläet. Dessutom skriver ju Victon så här om Li-charge-reläet: "will connect, if the Charge Disconnect output of the VE.Bus BMS is high,.." och beskriver inte alls styrning via relä i BMV-700.

Därför måste till att börja med reläfunktionen (11) ställas in till att vara inverterad. Detta leder till att Li-charge-reläet sluter (closed) när man vill att laddkällorna skall anslutas till batterierna, och öppnar när man vill ha bort laddning (batterierna fulladdade).

Genom att välja Standard (default) läge på reläet kan man fritt välja vilka parametrar som skall styra slutet eller öppet Li-charge relä. Väljer man Charge-läget måste båda angivna SOC- OCH spänningsvärden vara uppfyllda för att reläet skall öppna. Framgår tydligare i engelska texten i manualen, än i den svenska.

Alltså väljer jag standardläge på reläet och sätter SOC-övre gräns (parameter 17) till 95% för att öppna reläet och alltså koppla bort alla laddkällor (motor, 230V, solpanel, bensingenerator, EFOY) för att undvika skadlig underhållsladdning och SOC 90% (parameter 16) för att sluta reläet och börja ladda igen (för att ha i praktiken fulla batterier när jag kör iväg från 230V stolpen eller solen försvinner). Är inga laddkällor anslutna/igång och snö på solpanelen blir det ju ingen laddning även om reläet sluter och SOC sjunker tills man fixar laddning på något sätt och det bör man ju göra senast vid SOC 20%

Använder även parametern 19 Clear low voltage relay för att få skydd mot överladdning. Genom att sätta denna till 14,2V öppnar reläet vid denna spänning och bryter laddning. Värdet på tillhörande parameter 18 Low voltage relay, vilket sluter reläet, är egentligen ganska oviktigt och bör sättas så att det inte stör SOC 90% -parametern. Bör prövas fram, just nu har jag 13,5V men detta kan komma att justeras. även 14,2 kommer att övervakas och försöka anpassas till 95% SOC-gränsen. I standardläge på reläet kollar den ju av alla satta parametrar och deras värden innan reläet öppnar eller sluter.

Och, som jag sagt tidigare, rör inte ihop BMV-700 relästyrning med skydd mot tomma batterier. Ett relä kan hantera en gräns och i mitt system skyddar reläet mot överladdning OCH ger framför allt en massa laddcykler ur billiga LI-batterier och tar bort skadlig underhållsladdning. Victrons Battery protect skyddar mot urladdning. Själv kollar jag manuellt BMV-700 och börjar ladda vid minst 20% SOC. Detta motsvarar ju vanligt förfarande med vanliga batterier, förutom att man kan gå så mycket djupare och med bibehållen hög (belastad) spänning :).

Vintern och husbilssäsongen närmar sig så mer testning och finjustering sker då.
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LifeYPO4-batterier - andra gången.

Tack för en utförlig uppdatering av den gamla tråden Anders. Nu efter massvis med läsning och en egen installation (made by JAndersB) bakom ryggen, man känner sig hemma i dom flesta av dina termer. En sak som skiljer sig från gårdagen och dina instruktioner är att jag har bytt ut den trasiga (dyra) Cyrix reläet mot en betydligt billigare (och har ytterligare en i reserv), sen får vi se hur länge den här varar.

Ditt Li bidrag till oss klubbmedlemmar som "vågar" testa nytt är ovärderlig. Var skulle vi annars kunna få en så pass bra sammanställning (dessutom på Svenska) någon annanstans. Bra gjort!
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: LifeYPO4-batterier - andra gången.

Jag blir en aning förvirrat, läser jag era inlägg så får jag uppfattningen att detta med Litiumbatt. är en ganska komplex historia att byta ut mot vanliga
Gel eller AMG batterier. Norrmännens inlägg handlar om att helt enkelt byta vanliga batteriet/erna mot Lifepo4 utan extra reläer, övervakare och antal olika loggar för att kunna sova lugnt. Jag för min del kommer att åka ner till Tyskland för att hälsa på släktingar och då passar jag på att besöka där Batteriexperten som förhoppningsvis, för en rimlig peng, byta ut mina Gel mot Libatt utan en massa övervakare. Återkommer i så fall fram mot vårkanten när vi har kommit hem från Spanien.
:yes: Klaus
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LifeYPO4-batterier - andra gången.

... Jag för min del kommer att åka ner till Tyskland för att hälsa på släktingar och då passar jag på att besöka där Batteriexperten som förhoppningsvis, för en rimlig peng...
:yes: Klaus
Hej Klaus! Tittade på BE-Tyska hemsidan och hittade följande: 12V 100Ah MX Energy Li-ion (LiFePO4). Om du klickar på länken, se till att du sitter i soffan för då får du se priset också.

Du kan i princip köpa ett likvärdigt batteri i Norge för ca 8 000:- och byta rakt av med AGM/Gel/Pb i din husbil då den har inbyggt BMS (batteri övervakningssystem). Anders däremot beskriver ett batteri utan BMS som kostar halva Norska priset. Poängen är att förlänga batteriets liv genom relativt enkla åtgärder med att stänga och återstarta laddning vilket batteriet mår bra av. Anders (och fler andra pionjärer här på HBK) är tekniknörd(ar), kanske inte världens bästa pedagog(er) heller, men banbrytare för "oss" andra nyfikna som läste på, frågade och testade oss fram.

Byter man rakt av mot Norska BMS utrustade Lithium batterier, då klarar man sig länge, men med lite extra grejer troligen "hur länge som helst"...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LifeYPO4-batterier - andra gången.

Et direkte bytte til LiFePO4 (LFP) fungerer, men det Anders gjør er å optimalisere slik at han utnytter raskere ladning og lengre levetid på batteriene. Eneste en forandringen av standard oppsett i bilen en må regne med å gjøre er å øke sikringen for ladning under kjøring. LFP har så mye lavere indre motstand at sikringer under 80A til 100A vil kunne ryke. Men LFP med innebygget BMS har ofte innebygget strømbegrensning slik at selv denne endringen ikke er nødvendig :D
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: LifeYPO4-batterier - andra gången.

Visst har priset betydelse men bekvämligheten är inte att underskatta. Dessutom spelar antalet laddcyklar inte en avgörande roll. Jag tror inte att jag får uppleva under min förväntade husbilsbrukstid 1500 cyklar, eller fler. Lite realist får man vara när man har kommit förbi 70 strecket. Und nach mir kommt die Sintflut, som vi säger på tyska.
:yes: Klaus
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LifeYPO4-batterier - andra gången.

Visst har priset betydelse men bekvämligheten är inte att underskatta. Dessutom spelar antalet laddcyklar inte en avgörande roll. Jag tror inte att jag får uppleva under min förväntade husbilsbrukstid 1500 cyklar, eller fler. Lite realist får man vara när man har kommit förbi 70 strecket. Und nach mir kommt die Sintflut, som vi säger på tyska.
:yes: Klaus

Inte att förglömma att de flesta LI-batterier inte tål att laddas i minusgrader så ingen körning eller laddning vintettid då, innan husbilen är varm, vilket för de flesta husbilar innebär ingen 230V ansluten till kall bil, inte heller solpanel.

Vanliga GEL och AGM har aldrig gett mig, trots många försök, utlovade antal cykler så jag försöker verkligen optimera nyttjandegraden samt inte underhållsladda, vilket Li-batterier inte gillar.

Sen har vi ju alla smygförbrukare inklusive BMS-systemens egna förbrukning. Utan huvudbrytare så är det batteripoler av då vid längre tiders avställning.

Inte helt optimalt heller att sammankoppla ett vanligt startbatteri med urladdade och jätteglupska Li-battetier via ett vanligt "dumt" skiljerelä.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29620

Guest
Sv: LifeYPO4-batterier - andra gången.

Et direkte bytte til LiFePO4 (LFP) fungerer, men det Anders gjør er å optimalisere slik at han utnytter raskere ladning og lengre levetid på batteriene. Eneste en forandringen av standard oppsett i bilen en må regne med å gjøre er å øke sikringen for ladning under kjøring. LFP har så mye lavere indre motstand at sikringer under 80A til 100A vil kunne ryke. Men LFP med innebygget BMS har ofte innebygget strømbegrensning slik at selv denne endringen ikke er nødvendig :D

Men man år samma effektivitet med det inbyggda BMS?
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: LifeYPO4-batterier - andra gången.

Det låter enkelt att bara ersätta AGM mot Litium med BMS...

MEN, om jag nu vill vara lite "nördig" och plocka in ett relä mot överladdning,
ett som bryter mot urladdning, så är det svårt att finna något konkret svar på detta VAR dessa reläer ska placeras, mellan vilka enheter. Eller också förstår jag inte att läsa informationen som finns.

Som novis skulle jag vilja ha mellan EBL och batteri, dvs att alla laddningar från generator, solcell och 220V elstolpe då styrs av EBL... och bl.a fördelar laddning till bilbatteriet (AGM) och bodelen, men styr upp laddningen mot just Li-batteriet.

Kanske är det inte så enkelt. Jag har lite svårt att förstå all information på elektrikerspråk och tycker, att somliga åsikter talar mot varandra.
Rekommendationen från ScannBatt säger först att det bara är att byta batteri, men påtalar sedan vikten av att laddningen sköts korrekt mot Litiumbatteriet. Bör laddas ofta , men inte kontinuerligt.
Då måste man ju ha en styrning via ett relä, annars matas ju ström på hela tiden vid t.ex en elstolpe, solceller eller långkörning. Då svarar man, att den inbyggda BMS:n avbryter laddningen. Varför ska då eftermontera ett relä med samma verkan?

Jag räknar kanske inte med att få något konkret svar, men vill bara belysa de frågor, som jag själv brottas med inför ett stundande byte till Litium. Kanske är det någon mer än jag, som undrar....
Eventuellt är det överkurs med extra reläer och allt fungerar kanske helt normalt utan bryderier? Allt kostar ju extra och tjänar man verkligen något på att lägga ut 50 % av batterikostnaden på rena skyddsåtgärder?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LifeYPO4-batterier - andra gången.

Ofte er BMS bygget for en maksimal lade og forbruksstrøm og beskytter seg selv med en aktiv strømbegrenser. Men det finnes mange typer BMS! Balansering ved toppladning er enkelt og trygt, kontinuerlig passiv balansering er det som lager mest problemer. Mellom disse har en kontinuerlig under ladning og kontinuerlig aktiv balansering - denne siste er den mest kostbare å produsere. Den henter støm fra sterkeste celle og putter inn på svakeste.

Kontinuerlig under ladning er det vanlige i slike løsninger som BMS123, spesiellt fordi den enkelt kan skaleres til store løsninger på mange hundre volt.

Balansering på topp er vanskelig å skalere, i praksis lages slike for et låst antall celler. En annen begrensning er at løsningen ofte kun kan benytte en begrenset ladestrøm eksempelvis maks 50A.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LifeYPO4-batterier - andra gången.

Det låter enkelt att bara ersätta AGM mot Litium med BMS...

MEN, om jag nu vill vara lite "nördig" och plocka in ett relä mot överladdning,
ett som bryter mot urladdning, så är det svårt att finna något konkret svar på detta VAR dessa reläer ska placeras, mellan vilka enheter. Eller också förstår jag inte att läsa informationen som finns.

Som novis skulle jag vilja ha mellan EBL och batteri, dvs att alla laddningar från generator, solcell och 220V elstolpe då styrs av EBL... och bl.a fördelar laddning till bilbatteriet (AGM) och bodelen, men styr upp laddningen mot just Li-batteriet.

Kanske är det inte så enkelt. Jag har lite svårt att förstå all information på elektrikerspråk och tycker, att somliga åsikter talar mot varandra.
Rekommendationen från ScannBatt säger först att det bara är att byta batteri, men påtalar sedan vikten av att laddningen sköts korrekt mot Litiumbatteriet. Bör laddas ofta , men inte kontinuerligt.
Då måste man ju ha en styrning via ett relä, annars matas ju ström på hela tiden vid t.ex en elstolpe, solceller eller långkörning. Då svarar man, att den inbyggda BMS:n avbryter laddningen. Varför ska då eftermontera ett relä med samma verkan?

Jag räknar kanske inte med att få något konkret svar, men vill bara belysa de frågor, som jag själv brottas med inför ett stundande byte till Litium. Kanske är det någon mer än jag, som undrar....
Eventuellt är det överkurs med extra reläer och allt fungerar kanske helt normalt utan bryderier? Allt kostar ju extra och tjänar man verkligen något på att lägga ut 50 % av batterikostnaden på rena skyddsåtgärder?

Läs trådarna som länkas samt denna så framgår det ganska tydligt hur det är uppbyggt, om man anstränger sig lite, och vilka fördelar som uppnås. BMS finns precis som Knut säger i många olika utföranden och ofta bara fokuserade på att skydda batteriet mot extrema situationer. Mitt system ger andra fördelar men är inte utformat för att bara göra ett drop in utbyte av vanliga mot Li-batterier. Många säger det går, men frågan är hur länge, vad som händer vid extrema situationer och vilka laddkällor har man och använder man husbilen i kyla och ställer man av långa tider och har man tillsyn då.

Med mitt inte speciellt komplicerade upplägg, inspirerat av båtanvändare i USA, täcker man in det flesta problemen och optimerar livslängd till låg totalkostnad. Men kräver ju lite insats....

Edit: Helt omöjligt att på detaljnivå förklara hur systemet skall se ut i varje husbil. Det finns så många olika systemupplägg, både från fabrik och vad folk sedan själva lägger till. T. ex. på min förra Weinsberg LEV 4x4 var Calira EBL ganska enkel att hantera, utan startbatteriingång och med separat kablar ut från 230V laddaren. På nuvarande Dethleffs var det betydligt krångligare p.g.a. en Schaudt EBL med mycket interna kopplingar.

Så man måste nog vara beredd på mycket eget arbete/ansträngning alternativt vara beredd att köpa in extern kompetens om man känner att man själv inte klarar det.

Jag har ju lagt ganska mycket arbete redan på att beskriva de generella principerna på vilket jag baserar mitt upplägg. Men att därifrån gå in på detaljnivå går inte utan noggrann analys av varje enskild bils elsystem och användning.
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LifeYPO4-batterier - andra gången.

Precis vad termen säger. 20% State of Charge=laddningsgrad=hur mycket jag har kvar i "tanken". Så 90Ahx20%=18Ah.
...eller ca 11,8 Volt vilket kanske är lite lättare att avläsa på Voltmätern/batteriövervakaren. Jag har ställt in vår BatteriProtector att stoppa all förbrukning vid 11,8 Volt (ca 20% SOC som Anders nämner). Det tar sedan ca 90 sec i fördröjning (komma runt ett relativt kort spänningsfall), tills reläet slår till och knippsar av vidare strömuttag. Nästa grej är att batteriövervakaren fortsätter ändå snylta på strömmen med 0,002 Amp (2mA = 2 tusendelar Amp) vilket kanske inte är så mycket men man ändå ska vara medveten om. Lösningen ligger i att koppla ifrån batterierna helt vid vinterförvaring, då blir det knappt några el-förluster under hela "vintern".

OBS! ovanstående kommentar bygger på det jag har läst och lärt mig om Li batterier antingen av Anders eller annan info på nätet. Just nu håller vi på med ett Li-test i det verkliga livet där det mesta stämmer ganska bra som det var tänkt från början, än så länge...
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LifeYPO4-batterier - andra gången.

...eller ca 11,8 Volt vilket kanske är lite lättare att avläsa på Voltmätern/batteriövervakaren. Jag har ställt in vår BatteriProtector att stoppa all förbrukning vid 11,8 Volt (ca 20% SOC som Anders nämner). Det tar sedan ca 90 sec i fördröjning (komma runt ett relativt kort spänningsfall), tills reläet slår till och knippsar av vidare strömuttag. Nästa grej är att batteriövervakaren fortsätter ändå snylta på strömmen med 0,002 Amp (2mA = 2 tusendelar Amp) vilket kanske inte är så mycket men man ändå ska vara medveten om. Lösningen ligger i att koppla ifrån batterierna helt vid vinterförvaring, då blir det knappt några el-förluster under hela "vintern".

OBS! ovanstående kommentar bygger på det jag har läst och lärt mig om Li batterier antingen av Anders eller annan info på nätet. Just nu håller vi på med ett Li-test i det verkliga livet där det mesta stämmer ganska bra som det var tänkt från början, än så länge...

Nja, problemet med all spänningsbaserad övervakning av laddningsgrad är att värdena och tillhörande laddningsgrad skall baseras på att batterierna är i viloläge i 10 minuter. Ganska svårt i en husbil i bruk och kanske med solpaneler som ligger på. Har man en batteritankmätare, som du och jag har, så förstår jag inte varför inte använda SOC-värdet. Dessutom, med Li-batterier är ju spänningskurvan ganska extrem, med mycket flack del över nästan hela kapaciteten för att sedan falla abrupt i nedre delen och stiga brant på slutet i toppen.

De få gånger jag har närmat mig 20% har den ganska kraftigt belastade spänningen fortfarande legat på ca 12,8V så jag skulle definitivt inte välja att basera mina laddningsbehovsbeslut på visad belastad spänning.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LifeYPO4-batterier - andra gången.

När vi stiger in i vår "sommarstuga på 4 hjul" genom sidodörren (då har det förflutit betydligt mer än 10 min, då slänger man bara en blick på övervakaren mest av ren nyfikenhet. Då står det i Volt! Jag har inte fått för vana att bläddra igenom och titta på SOC vilket är mindre viktigt då batterierna ALLTID är ganska fulladdade. Det här är helt obeskrivligt som vi aldrig förr har varit med om. Det räcker med bara ljust ute för att batterierna hela tiden ska ligga kring 13,5V.

Det där med SOC kan stämma mycket bra om man inte kopplar ur batterierna på ett tag. Jag har kopplat ur batterierna några gånger (när SOC låg på kanske 92%), pga kabeldragning i samband med Truma-uppvärmningsproblem. Bryter man strömmen, då tar det viss tid tills SOC kommer att stämma med verkligheten. Våra BMV manicker lär sig under "påfyllningen" att förskjuta 100% SOC värdet, varje gång batterierna fylls med ytterligare några Amp. NASA t.ex. kan hamna i ett läge då den visar t.ex. 104% SOC... tänk och begrunda bara...

Men precis som du säger, har batterierna fått sin vilostund och har haft en chans att laddas utan avbrott, då ställer sig SOC ganska "rätt" i slutändan och kan användas som väldigt bra riktmärke.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LifeYPO4-batterier - andra gången.

När vi stiger in i vår "sommarstuga på 4 hjul" genom sidodörren (då har det förflutit betydligt mer än 10 min, då slänger man bara en blick på övervakaren mest av ren nyfikenhet. Då står det i Volt! Jag har inte fått för vana att bläddra igenom och titta på SOC vilket är mindre viktigt då batterierna ALLTID är ganska fulladdade. Det här är helt obeskrivligt som vi aldrig förr har varit med om. Det räcker med bara ljust ute för att batterierna hela tiden ska ligga kring 13,5V.

Det där med SOC kan stämma mycket bra om man inte kopplar ur batterierna på ett tag. Jag har kopplat ur batterierna några gånger (när SOC låg på kanske 92%), pga kabeldragning i samband med Truma-uppvärmningsproblem. Bryter man strömmen, då tar det viss tid tills SOC kommer att stämma med verkligheten. Våra BMV manicker lär sig under "påfyllningen" att förskjuta 100% SOC värdet, varje gång batterierna fylls med ytterligare några Amp. NASA t.ex. kan hamna i ett läge då den visar t.ex. 104% SOC... tänk och begrunda bara...

Men precis som du säger, har batterierna fått sin vilostund och har haft en chans att laddas utan avbrott, då ställer sig SOC ganska "rätt" i slutändan och kan användas som väldigt bra riktmärke.

Håller med. Du kan dock hjälpa BMV på traven genom att höja värdet på 100% SOC -spänningen rejält. Jag skall testa 14,6V nu.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: LifeYPO4-batterier - andra gången.

Precis vad termen säger. 20% State of Charge=laddningsgrad=hur mycket jag har kvar i "tanken". Så 90Ahx20%=18Ah.

Jo räkna på procenten kan jag också men frågan var egentligen vid vilken spänning som motsvarar 20%SOC. Har ingen batteritankmätare som fungerar med lifepo. Har testat och ser att när 12.7V underskridits så går det fort utför. Tar aldrig ur mer än högst 10A så spänningen varierar inte mycket pga belastning.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LifeYPO4-batterier - andra gången.

Jag ligger på 14,2V idag men ska höja imorgon enligt Tommy Moe's resonemang om BMS "balansering" vid 14,6V. Vi bor mitt i City och har en bit till P-platsen så det är lite omständigt om man ska testa något. Snart drar vi till Portugalien/Spanien och då är man bara knaptryckning på plattan från att testa sig fram...
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LifeYPO4-batterier - andra gången.

Jag ligger på 14,2V idag men ska höja imorgon enligt Tommy Moe's resonemang om BMS "balansering" vid 14,6V. Vi bor mitt i City och har en bit till P-platsen så det är lite omständigt om man ska testa något. Snart drar vi till Portugalien/Spanien och då är man bara knaptryckning på plattan från att testa sig fram...

Men du skall ju bara upp till 95% i praktiken. Då behöver du bara balansera kanske 1-2 ggr per år. Jag avsåg de första parametrarna, där man ställer in när BMV avgör när SOC är 100%.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen