• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lithium OCH blybatterier

F

F.d. 1470

Guest
Jag har ju tidigare beskrivit 2 kompletta LiFePOy4 installationer som jag gjort (se länkar nedan). Båda trådarna stängda eftersom diskussionerna spårade ur.

Mitt upplägg inspirerades främst av användarnamnet Mainsail på stora båtforumet cruiserforum.com. Bakom användarnamnet finns en person som proffessionellt konsultar och installerar elsystem för båtar och husbilar. Hans forumhemsida heter marinehowto.com.

Med tanke på alla varianter på Li-installationer som görs idag, både av oss hemmafixare och av många i mina ögon oprofessionella professionellt involverade tycker jag alla bör hälla upp en kaffe och läsa mer här:

LiFePO4 Batteries On Boats

Mina gamla trådar (vidare länkar i denna första) :
LifeYPO4-batterier - andra gången.

Men nu har jag svängt om upplägget en hel del, återigen inspirerad av diskussioner på cruisersforum och speciellt denna tråd:

LFP FLA hybrid - Cruisers & Sailing Forums

Så nu har jag adderat ett vanligt blybatteri och flyttat det av Victron BMV styrda Cyrix Li-charge reläet från att avbryta laddning till att helt koppla bort lithium-banken. Dessutom bytt ut huvudbrytaren till en 1, 2 och 1+2 brytare. Ställer den på 1+2 läge och sammankopplar bly och lithium. När BMV noterar att li-banken är 13,8v och 90% SOC kopplas den bort via reläet och ligger och vilar så länge någon form av laddkälla håller spänningen över 13,2 v. Alltså kan man ligga på underhållsladdning och blybatteriet är bufferten. Så fort laddningen försvinner sjunker ju spänningen under 13,2v och li-banken ansluts via reläet och tar över strömleveransen.

Omgjort idag och nu i testfas men verkar funka bra.
 
F

F.d. 1470

Guest
Verkar vara en krånglig och "onödig" lösning att använda ett blybatteri parallellt med manuell brytare, man vill ju ha full automatik. Sedan kommer man inte att få ut 5000 laddcykler utan cellbalancering.
Varför bryta på spänning istället för batterikapaciteten som är betydligt mer pålitligt. Att bryta tak/golv på spänning är ju inte optimalt på Lithiumbatterier, det resulterar ju att batteriets hela kapaciteten inte utnyttjas. Om man nu vill använda t.ex Winston batterier så varför inte köpa lösa celler, cellbalancering och BMS som kan styra laddning och last. Då blir det ju ett smartare/säkrare system.
Att labba med egna system ger ju inte samma säkerhet som batterier med inbyggd cellbalancering och övervakning av cellspänning, inre temperatur etc. där batteriet/BMS inte tillåter laddning/urladdning vis under +5 och över +50?
Jag har testa flera olika lithiumlösningar med Winston, batterier med inbyggd BMS med blandade resulat.

För närvarande har jag :
Victron Smart Lithium (med bluetooth för övervakning av temperatur, cellspänning mm.9
Victron Smart Charger 12V/30A
Victron Smart MPPT och 200 W Sunbeams tunna solceller
Victron Mini BMS
Cyrix Li-Ct
Victron Battery Protect
Victron Smart inverter 12/1200VA
Victron Smart Battery Sense på Startbatteriet
Sterling DC/DC 12V/60A som ger bra laddning vid körning.
PICO pkt 3 för övervakning av batterierna samt att jag ser laddning från de olika källorna och separat förbrukning på kyl, belysning mm.
På PICO har jag också ställt larm på batterikapaciteten för säkerhets skull.
Med den här uppsättningen så sköts allt automatiskt där även Victron Invertern styrs av BMS. Skulle det hända något med en cell i ett av batterierna så avbryts laddning och urladdning för säkerhets skull. Med Blueetooth så kan man sedan koppla upp sig mot varje batteri för felsökning och sedan koppla bort det trasiga och sean säkert fortsätta sin resa.

Jag har ställt batterierna på en 20W värmematta från Granngården (195:) när jag inte använder bilen så ansluter jag landström till bilen 1 ggr/månad, är det då minusgrader så värmer mattan batterierna och när temperaturen överstiger +5gr så ger batterierna klartecken till BMS som öppnar för laddning, samma sak sker ju om jag startar motorn och batterierna är under +5gr

Med denna lösning så får man 2500 cykler vid 80% dod och 5000 cykler vid 50% dod.
Behöver aldrig tänka på något, allt sköter sig helt automatisk.
Finns beskrivet i flera tidigare trådar. Dessutom har jag full automatik via Victron BMV 712 som styr brytreläet. Låter man bli att maxutnyttja kapaciteten slipper man krångliga bms lösningar, kan köpa billiga winston block, får ut massor av cykler, kan ställa av bilen utan någon urladding (bms snor ström) och med bly som buffert enkelt bli av med underhållsladdning. Kan ladda med vanliga standardladdare och solpanelsregulatorer. Fungerar utmärkt i massor av båtar i USA och för mig i husbil vinterfricampandes sedan 2013. Just nu på Hintertux parkering på 1500 möh. Tänkte stå här en vecka.
 
Senast redigerad av en moderator:
T

Travel Master

Guest
Okay,
Ställa bilen utan urladdning...., det innebär att du inte har larm etc, eller någon som helst självurladdning i ditt blyacc.
Min kan bilen stå i 6 månader utan laddning och med BMS, PICO och larm aktivt, vilket räcker och blir över. Jag kan också använda vanlig laddare, vanlig MPPT men eftersom nya laddare/MPPT har Litium mode så varför inte.
Sen behövs det ingen underhållsladdning så det är ju ett ickeproblem.

Med "ert" upplägg så krävs det en del av brukaren i form av kunskap, programmering och manuellt handhavande som inte alla klarar av, och i de fallen kan det vara bättre för ägaren att gå på färdiga lösningar. Jag ser ju i frågor att det är ganska många som inte förstår upplägget och hantering.
 
F

F.d. 1470

Guest
Okay,
Ställa bilen utan urladdning...., det innebär att du inte har larm etc, eller någon som helst självurladdning i ditt blyacc.
Min kan bilen stå i 6 månader utan laddning och med BMS, PICO och larm aktivt, vilket räcker och blir över. Jag kan också använda vanlig laddare, vanlig MPPT men eftersom nya laddare/MPPT har Litium mode så varför inte.
Sen behövs det ingen underhållsladdning så det är ju ett ickeproblem.

Med "ert" upplägg så krävs det en del av brukaren i form av kunskap, programmering och manuellt handhavande som inte alla klarar av, och i de fallen kan det vara bättre för ägaren att gå på färdiga lösningar. Jag ser ju i frågor att det är ganska många som inte förstår upplägget och hantering.
Ingen programmering, inget manuellt handhavande, billiga batterier, kan ställa av länge, kan köra iväg i kyla. "Behövs underhållsladding" -förstår inte din mening, man vill ju undvika det och därför leds den till bly.

Det enda jag ställer in i Victron bmv är att bryta reläet vid 13,8V på blybatteriet (därför krävs 712 modellen; lithium kopplas bort och vilar, t.ex. långvarig körning eller 230V anslutning) och sluta igen vid 12,6V (fricamping). Blybatteriet fulladdat hela tiden eftersom lithium spänning så hög hela tiden.

Inget jag säljer eller behöver propagera för utan jag berättar bara om en enkel, "billig" lösning som kan implementeras i befintliga upplägg. Upp till var och en att ta till sig eller inte.
 
Senast redigerad av en moderator:
T

Travel Master

Guest
Håller med dig, det är upp till var och en..
I tråden är det ju en manuell 3 vägsbrytare med, och relä som skall programmeras via BMV eller annan monitor. Att ladda Litium i kyla är ju inte att rekommendera. Likaså villl man ju ha en kontrollerad generatorladdning. Jag kan t.o.m. få ut mer än de nominella 180Ah jag har eftersom cellerna är balanserade och vet att batterierna inte förstörs. Har kört med dem i 6 år nu och kapaciteten är fortfarande 100%.
BTW så är jag lite förundrad över den allmänna oviljan att investera i riktiga prylar när det gäller batterier och laddning i bilar, det handlar ju om komfort och säkerhet.
 
F

F.d. 1470

Guest
Håller med dig, det är upp till var och en..
I tråden är det ju en manuell 3 vägsbrytare med, och relä som skall programmeras via BMV eller annan monitor. Att ladda Litium i kyla är ju inte att rekommendera. Likaså villl man ju ha en kontrollerad generatorladdning. Jag kan t.o.m. få ut mer än de nominella 180Ah jag har eftersom cellerna är balanserade och vet att batterierna inte förstörs. Har kört med dem i 6 år nu och kapaciteten är fortfarande 100%.
BTW så är jag lite förundrad över den allmänna oviljan att investera i riktiga prylar när det gäller batterier och laddning i bilar, det handlar ju om komfort och säkerhet.
Manuell brytare bara med som back up och för avställning. Tycker det är självklart att man skall kunna isolera en lithiumbank fullständigt.

Som jag redan skrev, ingen programmering. Att ställa in två värden i en batterimonitor måste ju ingå i vad man klarar av som husbilsägare, en batterimonitor måste ju ändå ställas in i förhållande till batteribankens storlek och typ. Tror nog alla system kräver lite basfakta och att inte kunna sina system och deras uppbyggnad är en mycket stor riskfaktor både för en båtägare på havet och husbilsfricampare vintertid.

Förstår inte varför man i onödan skall strö pengar runt sig och betala de överpriser den ännu inte mogna marknaden tar ut idag och dessutom, som jag kan utläsa här, vara beroende av vad det verkar ganska klåpiga BMS system och säljare, som precis som när det gäller husbilars egenskaper att klara vinterFRIcamping, inte vet vad de talar om och utlovar det som kunderna VILL höra.

Jag har också 100% kapacitet kvar efter många år, med måttlig investering. Jag håller dock med om att det är märkligt att så många förfasas över initial investeringskostnad när det gäller batterisystem och inte förmår räkna på hela livslängdens kostnad. Då är ju lithium billigast och i förhållande till andra horribelt dyra poster i husbilstillverkarnas och båtillverkarnas tillbehörsprislista inte dyrt. Man blir ju mörkrädd när man läser vad t.ex. en TV- eller solpanelsinstallation kostar, när man vet att man kan köpa prylarna själv och ofta göra installationen för en 10-del av kostnaden. Och det är verkligen ingen rocket sience.
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag håller dock med om att det är märkligt att så många förfasas över initial investeringskostnad när det gäller batterisystem och inte förmår räkna på hela livslängdens kostnad. Då är ju lithium biliigast
Detta stämmer inte.
Jag har räknat och det billigaste (lägre kostnad / Ah än Biltema AGM) och bästa för mig är bly kol AGM. (435Ah)
Mina batterier skall klara 1000 cykler vid 60% DoD.
Detta innebär ca 16 år för min del, OM jag laddar ur så mycket som 60% var dag. Vilket inte är fallet.

Investeringskostnad för att bygga om bilens elsystem = 0 kr.
 
F

F.d. 1470

Guest
Detta stämmer inte.
Jag har räknat och det billigaste (lägre kostnad / Ah än Biltema AGM) och bästa för mig är bly kol AGM. (435Ah)
Mina batterier skall klara 1000 cykler vid 60% DoD.
Detta innebär ca 16 år för min del, OM jag laddar ur så mycket som 60% var dag. Vilket inte är fallet.

Investeringskostnad för att bygga om bilens elsystem = 0 kr.
:) jo, jag har ju också bly/kol, men i båten.

Dock finns ju inte alls empiri på samma sätt för dessa, så länge man inte kan få tag på Firefly till vettigt pris. Så "juryn fortfarande ute" för dessa.

Dessutom är lithium nödvändiga för min vinterfricamping, men mindre optimala för min båt (som är solpanelsdriven). Bland annat för att vi ofta kör iväg i sträng kyla med batterier nere på 30%, Aldepannan klarar inte att värma motorn och hålla varmt inne samtidigt och dieselvärmarens effektuttag sänker ickelithiumbatteriers spänning för lågt i dylika lägen.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om jag får ut i närheten av de utlovade cyklerna är det bra.
Om inte 16 så säg om 8 år så kanske det är dags att byta ut dom.

Kanske någon kemi finns då som är lika enkel att få att fungera som bly/syra, men med egenskaper bättre än LiFePo4 och till halva dagens pris.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
:) jo, jag har ju också bly/kol, men i båten.

Dock finns ju inte alls empiri på samma sätt för dessa, så länge man inte kan få tag på Firefly till vettigt pris. Så "juryn fortfarande ute" för dessa.

Dessutom är lithium nödvändiga för min vinterfricamping, men mindre optimala för min båt (som är solpanelsdriven). Bland annat för att vi ofta kör iväg i sträng kyla med batterier nere på 30%, Aldepannan klarar inte att värma motorn och hålla varmt inne samtidigt och dieselvärmarens effektuttag sänker ickelithiumbatteriers spänning för lågt i dylika lägen.

Just den egenskapen hos blybatterier att de tappar spänning vid belastning är irriterande,
i mitt fall med agm, och även gel tidigare, så klippte invertern när man ville använda den på icke fulladdade blybatterier.

Men kombon med bly och lfp är spännande, "alla" lfp-säljare har avrått från detta då lfp måste ladda blybatt hela tiden, men det verkar ändå funka bra i praktiken.
 
F

F.d. 1470

Guest
Just den egenskapen hos blybatterier att de tappar spänning vid belastning är irriterande,
i mitt fall med agm, och även gel tidigare, så klippte invertern när man ville använda den på icke fulladdade blybatterier.

Men kombon med bly och lfp är spännande, "alla" lfp-säljare har avrått från detta då lfp måste ladda blybatt hela tiden, men det verkar ändå funka bra i praktiken.
Förstår inte riktigt varför lfp måste ladda bly hela tiden. Vi laddning är de parallellkopplade och laddas til 13,8 varefter det blir sedvanlig underhållsladdning av bly.

Vid urladdning ligger ju spänningen i princip alltid över blybatteriets spänning när fulladdat så blybatteriet bara ligger där fulladdat.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ok, jag for nog efter de olika vilospänningarna,
Men bryter man laddningen innan man nått 100%
Så funkar det säkert perfekt, då spiller det säkert inte över från LFP till bly heller,
men man tappar väl ändå lite wh genom att inte ladda fullt (?)
 
F

F.d. 1470

Guest
Jo, men slipper bms, kan köpa billiga winstonblock och får många cykler. Tesla jobbar också under 100%.

Och spilla över vore ju inget problem heller. Samma energibadkar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Lader en veldig sjelden til 100% og normalt til mellom 80 og 90% så øker en levetiden på LFP dramatisk, og med en liten reserve i bunnen har en løsningen som Tesla benytter for sine LiCo batterier. Og ladning til 100% krever bms, en normal lader for bly gir litt over 90% i LFP normalt.
 
Senast ändrad:
Toppen