• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lithium batterier igen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Själv kan jag inte förstå att folk fortfarande köpe husbilar som är så farliga vid en olycka.. :eek: Och gammal teknik som är farligt vid en olycka :rolleyes:

En sak kan jag i vart fall berätta för dig..
.. Utan mina 1000w solpaneler så hade mitt liv i husbilen inte varit lika bekvämt som det är nu... Hur ni andra som inte har tillräckligt med solpaneler klarar er förstår jag inte...
Vi andra står inte lika länge på samma plats som du, det längsta vi har stått på samma plats är 11 dagar och det var på en camping i Kroatien och då ingick starkström i priset, det räknas nog som ett snabbstopp för dig. Bor man heltid i husbilen och långligger där det inte finns 230V så bör man nog skaffa solceller men det är under 1% av klubbens medlemmar som gör det.

Tror ändå inte att vanligt husbilsfolk vill ha solceller framöver då det räcker med ett litiumbatteri.

Ett par solceller och dubbla bly/syrabatterier som fulladdade går att plocka ut 100Ah hamnar nog ganska snabbt över 70kg eller så satsar man på 150Ah litiumbatteri på ca 20kg och inga sönderborrade tak.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vi andra står inte lika länge på samma plats som du, det längsta vi har stått på samma plats är 11 dagar och det var på en camping i Kroatien och då ingick starkström i priset, det räknas nog som ett snabbstopp för dig. Bor man heltid i husbilen och långligger där det inte finns 230V så bör man nog skaffa solceller men det är under 1% av klubbens medlemmar som gör det.

Tror ändå inte att vanligt husbilsfolk vill ha solceller framöver då det räcker med ett litiumbatteri.

Ett par solceller och dubbla bly/syrabatterier som fulladdade går att plocka ut 100Ah hamnar nog ganska snabbt över 70kg eller så satsar man på 150Ah litiumbatteri på ca 20kg och inga sönderborrade tak.
Att borra för en kabel i taket är inte att sönderborra taket... Om man inte är helt :msn_weird:

Har du/ni takfönster?.... Så säger man ju inte heller att man har ett söndersågad tak :rolleyes:

Vad din tanke är med att skrämma andra är för mig helt oförståeligt :rolleyes:;)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Så lättskrämda är dom nog inte, det är läskigare att visstas i trafiken än att diskutera solceller i ett forum.

Vill snarare informera och sen får folk göra som dom vill. ;)

Jag tror dock att solceller, elverk och efoy-bränslecell är passe för husbilsfolket, sen finns det givetvis någon procent som kommer hävda motsatsen.




.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Chippen... du är faktiskt den första jag hört att inte förespråka solpaneler på husbil/husvagn.
Tyvärr så löser inte ett Lithiumbatteriet behovet av laddning, samt solenergi är nog här för att stanna, vad är alternativet att starta en motor, bilens eller elverkets.
Vi är redan idag helt omgärdade av elektronikprylar som ska ha sin del av kakan, och det kommer troligen att behövas ännu mer el i en husbil i framtiden.
Solpaneler är räddningen ifall man vill koppla loss sig från campingar/ställplatser.
Jag har bara 3x120Watt på taket, men en stor bobatteribank 400Ah, ändå kommer man till slut till så låg nivå i batteriet att jag kanske inte klarar natten med min cpap, typ dåligt väder, då blir jag tvungen att trycka igång elverket eller starta motorn och ladda en stund.
Jag instämmer med Muskatten, man kan inte ha för många solpaneler på husbilen,
däremot kan man ha för många förbrukare :msn_embarrassed:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har aldrig förespråkat att man inte ska ha solceller på husvagn, så lägg inte till påhittade ord eller meningar.

Jag påstår att 99% av husbilsfolket inte har någon glädje av solceller om man installerar ett litiumbatteri.
Ursäkta att jag lade till husvagn, men behovet av laddning är ungefär detsamma som för husbil.
Men jag förstår fortfarande inte hur 99% av husbilsägarna inte har någon glädje av laddning via solpaneler bara för de installerat ett bobatteri av annan kemi, (Lithium), än det tidigare?
Tänker du kanske att 99% ofta är kopplade till 230V typ camping/ställplats, ja då behöver man inte ens byta till Lithiumbatteri, för det har man inte mycket glädje av då.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Problemet med solceller är att när man som mest behöver elenergi, dvs tidig vår, sen höst och kanske även vinter, ger ju solceller i princip noll. Det är ju då pannan behöver energi dygnet runt, belysning används flitigt och det blir ofta mer tittande på TV och dator. Lithiumbatteriet är då överlägset solceller. För den som bara använder sin husbil maj till augusti fungerar även solcell oftast bra.
//Håkan
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Problemet med solceller är att när man som mest behöver elenergi, dvs tidig vår, sen höst och kanske även vinter, ger ju solceller i princip noll. Det är ju då pannan behöver energi dygnet runt, belysning används flitigt och det blir ofta mer tittande på TV och dator. Lithiumbatteriet är då överlägset solceller. För den som bara använder sin husbil maj till augusti fungerar även solcell oftast bra.
//Håkan
Det stämmer mycket dåligt detta du skriver om solpaneler och vintern... Redan den 25 januari i år la jag ut här på forumet att jag fick mycket bra laddning från mina solpaneler.
Har du solpaneler så ger de också el under vintern, problemet är istället att vädret är så dåligt under vintern att solen inte vill komma fram.:spinny:

Om solen hade varit framme hela vintern så skulle det inte varit stora problem att fricampa :applaus:

Länk till tråden i januari när panelerna laddar bra.....
Solpaneler vinter
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har aldrig förespråkat att man inte ska ha solceller på husvagn, så lägg inte till påhittade ord eller meningar.

Jag påstår att 99% av husbilsfolket inte har någon glädje av solceller om man installerar ett litiumbatteri.
Har du verkligen koll på hur 99% av husbilsägarna använder sin husbil? Jag vill nog hävda att solceller är ett utmärkt komplement till
litiumbatterier. Vad hjälper Lithiumbatteriet om du inte får fyllt på den ström du förbrukar?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Har du verkligen koll på hur 99% av husbilsägarna använder sin husbil? Jag vill nog hävda att solceller är ett utmärkt komplement till
litiumbatterier. Vad hjälper Lithiumbatteriet om du inte får fyllt på den ström du förbrukar?

Det håller jag fullständigt med om, men sen kommer Peter och fabricerar, varför jag inte svarade honom mer igår är för att jag började tro att det var lite väl mycket flaska eller syrebrist.

Jag är rätt övertygad om att jag kan ligga helt still och inte behöver ladda litiumbatteriet på 2 månader under sommaren, tror att det är väldigt få som behöver investera i både solceller och litiumbatteri.

Men om man måste ha starkström för att få luft eller om man bor hela året i husbil så kanske man ska satsa på solceller och då pratar vi om betydligt färre än 1% även om vi räknar med dom som tillbringar vintern söderöver.

Jag har aldrig skrivit att man ska montera ner sina solceller och köpa litiumbatteri, men har man dåligt med ström så bör man nog först satsa på litiumbatterier före solceller, batterierna kan man dessutom flytta med till nästa husbil.

Personligen skulle jag aldrig köpa en husbil med solceller och så TROR jag fler kommer resonera vid nästa husbilsköp.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det håller jag fullständigt med om, men sen kommer Peter och fabricerar, varför jag inte svarade honom mer igår är för att jag började tro att det var lite väl mycket flaska eller syrebrist.

Jag är rätt övertygad om att jag kan ligga helt still och inte behöver ladda litiumbatteriet på 2 månader under sommaren, tror att det är väldigt få som behöver investera i både solceller och litiumbatteri.

Men om man måste ha starkström för att få luft eller om man bor hela året i husbil så kanske man ska satsa på solceller och då pratar vi om betydligt färre än 1% även om vi räknar med dom som tillbringar vintern söderöver.

Jag har aldrig skrivit att man ska montera ner sina solceller och köpa litiumbatteri, men har man dåligt med ström så bör man nog först satsa på litiumbatterier före solceller, batterierna kan man dessutom flytta med till nästa husbil.

Personligen skulle jag aldrig köpa en husbil med solceller och så TROR jag fler kommer resonera vid nästa husbilsköp.
Cippen.... Jag tycker att du skall vara väldigt försiktig när du gör dina ogrundade personliga påhopp på annan hbk medlem/mig.

Jag och säkert de flesta medlemmar här på hbk hade säkert uppskattat om du skriver istället om dina egna erfarenheter och inte svävar långt ut i periferin.... Utan att ha någon evidens i några av dina påstående eller påhopp.

Sen tycker jag faktiskt att det minsta jag kan begära av dig är en skriftlig ursäkt för ditt ogrundade påhopp på mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen