• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Limp-mode Fiat Ducato 2.5 tdi -96?

zurmitte

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40953
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har en Fiat Ducato -96 som jag köpte förra sommaren. Redan när jag köpte den gick den väldigt ryckigt. Kändes som att det var något skit i systemet, som om bränsletillförseln blockerades på något sätt, och det första jag testade var att byta bränslefilter samt luftfilter. Till och från tändes en helröd lampa på instrumentpanelen (inga symboler på lampan). Det hjälpte lite, men den blev inte bra. Bilen kunde rulla ok i några mil, och sedan började den rycka igen. Därefter köpte jag en bränsletillsats på Mekonomen (Hy-per Diesel Effekt & långtidsbehandling med DPF, EGR rengöring), och det hjälpte ganska bra. Totalt rullade bilen ca 200 mil under augusti, varav ungefär 10 mil efter att jag hade i flaskan med rengöring, och därefter tankade jag den full och ställde av den för vintern.

För en vecka sedan så ställde jag på den och gav mig ut på vägarna igen. De första två milen gick bilen ryckigt på samma sätt som förra året, och varningslampan tändes och släcktes. Därefter slutade bilen helt att rycka. Den går nu riktigt mjukt och fint, och helt utan en enda ryckning på ca 35 mil. Däremot har bilen förlorat kraft. Först fungerade den bra upp till ca 70 km i timmen, och efter ett tag förbättrades det så att det nu går att ligga i 90 km/h. Men det märks att jag inte får full kraft, i uppförsbackar tappar den fart och den röda varningslampan har gått från att blinka i samband med ryckningarna till att lysa konstant. Har så här pass gamla bilar limp-mode, eller är det något som bara finns i nyare motorer?

Är det någon sam har en idé vad jag kan testa? Jag vill dels få tillbaka kraften, och dels släcka varningslampan. Samtidigt vill jag ju såklart att bilen ska gå lika mjukt och fint som den gjort senaste veckan :)

Om ungefär tre veckor är det dags för oss att ge oss ut på en tvåhundramilstur genom Sverige, Tyskland och Polen, och det vore skönt att känna att jag kan lita någorlunda på att ta oss både dit och hem.

Tack på förhand
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.665
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har bojkottat Autodoc för flera år sedan, efter ett flertal felaktiga reservdelar.
Handlar jag reservdelar på nätet så är jag nöjd med Trodo som har tekniker som verkligen bekräftar ifall delen passar mitt fordon.
Jag glömde en gång att bocka för denna gratistjänst, och så klart blev det fel del, de skickade rätt del gratis, jag fick behålla den felaktiga och jag lovade att alltid använda gratistjänsten i fortsättningen.
 
Senast ändrad:

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Tänkte inte på att alla kanske inte vet att EQE är en.......trumvirvel......elbil, och därför inte har någon förbränning som kan mätas av en lamdasensor.

Tydligare, EQE har inte lamdasensor, helt garanterat.
Tja, vad ska man säga skratta eller gråta.
Jag lade stora delar av gårdagen på att söka fram rätt del till en av mina veteranbilar, till slut gjorde jag som @PeterK och köpte från Trodo.
En gång köpte jag framfjädrar till MB från Autodoc, letade och valde noggrant innan jag beställde, fick två olika, ingen av dem var rätt Men vet man vad man ska ha eller har ett oe nummer att gå på så är min uppfattning att det funkar jättebra att beställa där och så kan man få leverans vart man vill utan tjafs.

Hälsningar
Peter
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.363
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sorry har bara haft tag i telefonen.
Så bra med lite utredning, eftersom jag egentligen bara ville tala om att det finns udda Ducato och många JEEP med samma utrustning och motor, men troligen är de flesta sönderkörda och i dem har jag själv sett vissa saker med sladdar inskruvade i avgasdelar. (Montro tempmätare)
De var rätt populära för det går att trimma VP pumparna lätt och få bra fart på de motorerna, liksom med personbilar med de pumparna.

Men vi kan väl säga att det kan vara bra att veta att det finns udda Ducato med katalysator i alla fall ? och om man hittar en inskruvad grej i avgassystemet eller något liknande i exempelvis en gammal JEEP diesel med samma Fiat motor så är det inte så udda som ägaren kanske tror, och får man bilen att gå bra så räcker det troligen med normala krav på avgaserna för att klara en besiktning.
Men huvudgrejen är att de har en elektromekanisk dieselpump i bilen och inte en vanlig helmekanisk. Så de med VP pump kan bråka med elektroniken och magnetventilerna om det verkar underligt, kanske som zurmitte's bil uppför sig.
Det finns väl troligen också Cat Ducato med nytt avgassystem som kanske saknar även cat'en utan att bes. protesterar?

Ps. Jag sökte nu på TRODO som ju inte har något med Autodoc enl. uppgift att göra, med JEEP och hela inskrivningen med Fiats dieselmotor och även där dyker det upp en Lambdasond till 2.5 fiatmotorn. (Kan de gjort samma tabbe som Autodoc.) Jag tror jag hittade något om lambdan även för länge sedan när jag letade ritning på trimboxen till VP pumpen nere i Australien där dieseljeeparna verkar vara/var poppis.
Ja f.. vet, men om man har VP pumpen som hänger samman med att det i alla fall står Cat på framskärmarna (men kanske inte alltid) så finns det elektronik med i funktionen.

TRODO sök.
Skärmbild 2025-08-03 184908.png


M.v.h. JANKRO.
 

Uravan

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Norberg
Nu har vi kommit hem efter vår roadtrip. Under veckorna innan vi gav oss iväg fortsatte lampan att lysa samtidigt som bilen gick bra - men med reducerad effekt. Det blev ungefär 70 mil i närområdet. Vi bestämde oss för att inte felsöka för mycket utan att bara göra enklast möjliga förberedelser. Bytte olje-, bränsle-, och luftfilter och kollade efter uppenbara läckor.

Vi rullade på riktigt bra. Det tog ju lite tid att komma fram, men på platten kunde vi hålla 90-100 och i uppförsbackarna var det 60-80 som gällde. Vi körde Uppsala-Jönköping-Malmö-Hamburg-Berlin-Gdansk. Sista anhalten var en camping i Sopot med extremt dåligt underlag att köra på. Trots att vi körde i 5 km/h så hoppade vi och studsade. När vi körde ut från campingen för att åka mot färjan hade vi tappat all kraft och motorn skakade och frustade. Det kändes som att det inte kom fram någon diesel. Alla gamla problem var tillbaka men mycket värre.

När vi kom ut på riktig väg hade vi en toppfart på 20 km/h. Som tur var gällde 30 km/h där vi var, så vi var i alla fall inte så mycket i vägen. Jag misstänkte att skakningarna antingen hade fått en massa skit att lossna i tanken eller att någon slang skakat loss, så vi stannade ett tag och kollade efter loss-skakade slangar och för att låta tanken lugna ner sig. Inga slangar verkade sitta löst. Vi bestämde oss för att försöka ta oss de 12 km som var kvar till färjan i och med att det nog skulle bli lättare med eventuell assistans eller verkstad om vi kunde komma till Sverige.

Efter att bilen vilat en halvtimme så försökte vi köra igen. Det var en markant skillnad, och det gick nu att komma upp i 50. Om jag tryckte mjukt på gasen så funkade det att köra, så vi åkte direkt till färjeläget och inväntade att få köra ombord. Färjeturen gick bra, och vi kom fram till Nynäshamn. Bilen fortsatte att rycka vid varje ansats till gaspådrag, men om man tog det extremt försiktigt gick det nu att accelerera upp till 70. I uppförsbackarna var det dock 40 som gällde. Vi tog oss till Haninge där det ligger en Biltema. Jag testade att byta bränslefiltret, och bilen blev omgående sig själv igen :) Så från Haninge kunde vi återigen ta motorvägen och ligga i 90-100. Inte en skakning, men fortfarande reducerad effekt och ilsket lysande varningslampa.

Så summa summarum så känns det som att det både finns skit/vatten i tanken och att det är något mer som spökar. Men resan gick att genomföra, och förutom längs en sträcka på ca 3 mil så har allt funkat ganska bra. Apropå tidigare råd från Montreal så har jag kollat lite noggrannare och det är just Cat-modellen vi har, så jag antar att det är Limp-mode som är aktiverat. Jag funderar nu på att skaffa en felkodsläsare för gamla Fiatmodeller så att jag kan felsöka lite bättre. Är felkodsläsare ett logiskt nästa steg eller borde jag göra något annat? Jag är inte jättehändig men skruvade en del på gamla bilar när jag var yngre.
Har du fått ordning på bilen. Jag har också en Fiat Ducato 2.5 tdi cat 1996 som har börjat rycka och det har hänt 1 gång vid start så gick den bara i 50 men efter ett tag gick den som vanligt. Hade den på verkstaden och dom bytte dieselfiltret för dom sa det finns ingen obd uttag och kunde inte felsöka. Bilen gick bra i 17 mil sedan började den rycka ca 20 gånger på fem mil. Vad har du gjort med din bil? Tacksam för svar!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.830
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har du fått ordning på bilen. Jag har också en Fiat Ducato 2.5 tdi cat 1996 som har börjat rycka och det har hänt 1 gång vid start så gick den bara i 50 men efter ett tag gick den som vanligt. Hade den på verkstaden och dom bytte dieselfiltret för dom sa det finns ingen obd uttag och kunde inte felsöka. Bilen gick bra i 17 mil sedan började den rycka ca 20 gånger på fem mil. Vad har du gjort med din bil? Tacksam för svar!
Testa injektion cleaner av bra kvalité Whynns tex. Har räddat en BMW som jah hade.. Efter 5 mil en helt ryckfri bil hade. Raka 6 an slutade helt vibrera på tomgång mm
 
Toppen