• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lilla stödbenstråden

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Nivelering med luftfjæring krever i praksis et firekanal system.

Når det gjelder kombinasjon med hydraulisk så er det noen luftbelger som overhode ikke tålerat hjulene blir løftet ved hjelp av rammen og andre som ikke har restriksjoner på dette. Min N+B Flair 2008 modell med både luftfjæring på alle hjul og støtteben kunne jeg løfte fri fra bakken, og Goldschmitt gjorde det på verkstedet i Polch - min Flair hadde Iveco luft bak og Goldschmitt foran. Har sett en buss hvor belgene ramlet ut når de løftet bussen på chassi. Belgene var åpne både oppe og nede!
 

Runnestad

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
10495
Medlemskap
2024
Dom lyfter 15 cm ..när stötben är utfärdad då är mellanrummet till marken ca 3cm när underlaget är plan.
Här manual :
8
Dom lyfter 15 cm ..när stötben är utfärdad då är mellanrummet till marken ca 3cm när underlaget är plan.
Här manual :
Tack för den infon Det blir nog ett sådant system.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu är jag nära en beställning.
Frun pratade med grannfrun på campingen (en av de bilar med stödben).
Hon kom in och berättade hur förträffligt grannen tyckte det var med benen, främst som stabilitet när man rörde sig i bilen men även vid däck byte.
Hon hade visste inte hur de betedde sig för att ställa bilen i våg eftersom de alltid stod på camping någon vecka i taget.

Jo så till frågan, ni som monterat själva. Behöver man ha den extra satsen med montage järnen (Fiat Ducato)?
Jag har inget alko chassi.
Tänkte dra fast de främre benen med pop-nuts och de bakre i ett fäste (bockat och svetsat 4mm stål) vid bakre bladfjäder fästet.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Juu det behöver du ..går att tillverkar själv men inte mödan värd .. när du beställer får du en frågeformulär där du anger mått ock sen ska man tar fyra bilder av underredet.
 

Bilagor

  • D03A187B-CC2F-4080-9114-FA05B2A34D0E.png
    D03A187B-CC2F-4080-9114-FA05B2A34D0E.png
    606,4 KB · Visningar: 56
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu har jag pratat med en leverantör av luftfjädring.
Deras bälgar var godkända för 8bar men normalt var 2-3bar.
De sa att det går, till viss gräns, att få bilen i nivå med hjälp av bälgarna. Bäst resultat var då givetvis mellan fram och bakvagn men även lite på diagonalen dock tyckte han att man minst skulle ha stödben fram men även bak var bra.

Jag har manuella ben bak så jag kompletterar nog med manuella fram och börjar med luftfjädring bak (lär bli lite styvare vid omkörning vilket gör att det känns befogat).
Sedan, om man känner att det behövs, så byter jag de manuella mot elektriska.
Men just nu känns det bättre med 10 000:- på stöd och fjädring än 35 000:- på enbart elstöd.
Man får många camping nätter för 25 000.....
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Nu har jag pratat med en leverantör av luftfjädring.
Deras bälgar var godkända för 8bar men normalt var 2-3bar.
De sa att det går, till viss gräns, att få bilen i nivå med hjälp av bälgarna. Bäst resultat var då givetvis mellan fram och bakvagn men även lite på diagonalen dock tyckte han att man minst skulle ha stödben fram men även bak var bra.

Jag har manuella ben bak så jag kompletterar nog med manuella fram och börjar med luftfjädring bak (lär bli lite styvare vid omkörning vilket gör att det känns befogat).
Sedan, om man känner att det behövs, så byter jag de manuella mot elektriska.
Men just nu känns det bättre med 10 000:- på stöd och fjädring än 35 000:- på enbart elstöd.
Man får många camping nätter för 25 000.....
Märkte stor skillnad med hjälpluftfjädring bak. Mycket stabilare vid omkörning och sidovind. Idag kan jag i princip släppa ratten, vilket jag naturligtvis inte gör, vid omkörning av lastbil. Märker dock ingen större skillnad på fjädringskomforten.
 
Toppen