• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ligga i sängen under färd.

F

F.d. 297

Guest
Sv: Ligga i sängen under färd.

Nej man får inte ligga under färd i en husbil. Skulle aldrig falla mig in heller om så man skulle tycka det skulle vara skönt ibland. Men man måste sitta bältat så säger lagen. Min man skulle aldrig låta mig ligga i sängen under färd han skulle inte köra en meter om jag skulle komma på den iden. Nej bälten som gäller inget annat.

Mvh
Anita o Risto i Täby
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Ligga i sängen under färd.

Alla ni som är fler än två i sällskapet, var gör ni av resterande passagerare ?
Bodelen är ju en dödsfälla har vi kommit överens om, det enda säkra stället är i bältad i bildelen.

Peter :confused:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ligga i sängen under färd.

Wolw

Tror dom flesta husbilar har en förare och en passagerare.
kanske hund oxå.

Gurra
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Ligga i sängen under färd.

Poängen är att i den äldre generationen är man oftast bara två stycken.

Nu kommer den yngre generationen som vill ha barnen med (självklart bältade), frågan är; anses man som vårdslös om barnen sitter i bodelen (dödsfällan) ?

Peter
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ligga i sängen under färd.

I någon annan tråd för ett tag sedan såg jag att något märke var krocktestat
med bra resultat tror det var en helintegrerad

gurra
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Ligga i sängen under färd.

Nu kommer de diskussioner som vi ofta har haft härhemma, hur säkert är det där bak i bodelen?! Barnen sitter ju givetvis bältade efter konstens regler men spelar det någon roll egentligen vid en sidokrock eller ev volt? Frontkrock så självklart är bältet till hjälp i samma mån som i personbilen.
Ska man anses som oansvarig som åker med barnen eller andra passagerare därbak? Ska man vara nervös varje färd eller fortsätta köra såsom vi alltid har gjort? Helt allvarligt så blir jag fundersam ju mer jag tänker på det men samtidigt så är husbilslivet inget vi vill vara utan heller....

//Agneta
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ligga i sängen under färd.

Kör med förstånd, håll avstånd, undvik stressig trafikrytm ta god tid på dig, stressa inte för att hinna med färjan, konvojkör inte det stressar automatiskt upp bilarna som ligger efter och skapar omkörningar, sätt barnstol i passagerarsätet om det går,
ha bra däck, åker man fyra så sätt två med ryggen framåt dom sitter då närmast hytten,
sov inte i sängarna under färd, ha bra framförhållning under körningen. Med andra ord förbered resan.;)

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ligga i sängen under färd.

Jag var på väg att skriva något liknande, men nu behöver jag inte det, eftersom Gurra hann före. Man ska ju inte vara orolig när man ger sig ut på vägarna, så tar man det lugnt bara och har grejerna i ordning, så kan man få mycket roligt i stället, vilket ju är meningen med husbilslivet. Ha aldrig bråttom!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Ligga i sängen under färd.

Tänk också på att undvika att möta påverkade missbrukare eller rattfyllon...:)
 
B

Boxer

Guest
Sv: Ligga i sängen under färd.

För undvikande av missförstånd vill jag tala om att jag också använder säkerhetsbältet och inte sover under färd.
Gurras råd är helt riktiga och odiskutabla, sen har man gjort vad man rimligen kan göra och då tycker jag att man färdas på ett godtagbart säkert sätt.
Man kan aldrig vara helt säker det finns både rattfyllon och allahanda galningar men stanna hamma är inget alternativ för mej, och jag kan garantera Sonnyo att jag gjort både roligare och mer spännande grejor än sovit i en husbil. Så jag har inget att ångra på hemmet. Och kommer jag inte dit har jag i alla fall haft kul.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Ligga i sängen under färd.

wolw66 - Vi har också barn men ingen husbil än, vi får än så länge nöja oss med att hyra. Eftersom du återkommer till din fråga gällande om man är vårdslös för att barnen, eller andra passagerare, färdas i bodelen så tycker jag inte man skall anses som vårdlös för detta. Men å andra sidan så anser jag att bodelen inte är någon dödsfälla.

Det är dock enkelt att göra husbilen till en "dödsfälla", om man vill. Vill man inte skapa någon "dödsfälla" så stäng och säkra alla skåpsluckor och lådor. Undvik knivar på magnetlist, andra lösa föremål och en lös microvågsugn som t.ex. står på ett skåp. Vid en kollision blir dessa som projektiler, vid kraftig inbromsning blir dom som en onödig fara, även för dem som sitter i förardelen.

bigmarlin02 - När det gäller bodelens säkerhet så är du inne på ett ämne som jag har funderat mycket på, har tänkt på olika konstruktioners för- och nackdelar samt olika planlösningars för- och nackdelar. Det är först och främst platsen närmast ytterväggen som känns tveksam. . .
Som tur är sitter man ganska högt i dinetten och detta är en fördel vid sidokollision med en vanlig bil. Jag ser stor skillnad mellan att använda bälte och att inte använda bälte, även vid sidokrock och volt. Bara att "sitta kvar" på samma plats utan att kastas in i t.ex. kök, garderob eller vad det nu kan vara är för de flesta en fördel. Det finns ju trotts allt ett flertal husbilsolycker där familjer kan kliva ut oskadda, även om husbilen har ett antal år på nacken. Här nedan ett citat från SMCs hemsida:

"""
Hej, lördagen den 21 juli kl 16.38 blev vi påkörda bakifrån på A7 i höjd med Kassel. Vår SMC 4606 classic 1989 (med litet speciell inredning) kastades från högerfilen över mitt- och vänsterfilen och kraschade in i mitträcket, varefter den välte och gled på vänstersidan ett okänt antal meter. Men karossen höll!!!! Och vi fem i familjen kunde oskadda ta oss ut ur husbilen. TACK för en stark konstruktion som hjälpte oss att klara oss med livet i behåll från denna olycka.
"""
/David
 
F

F.d. 9230

Guest
Sv: Ligga i sängen under färd.

Tack David, ditt inlägg kändes bra att läsa!
Vi åker ju också med två små barn, vi har i en ny bil och man kan hoppas att något hänt på säkerhetsfronten på alla år även om det är för lite... Jag har inte tänkt på att det skulle vara farligt att ha barnen i sina stolar i sätena där bak, jag är enormt noga med säkerhet annars eftersom vi förlorat ett barn (av helt andra orsaker) men det gör att man blir väldigt försiktig.

Det finns så mycket annat som du säger att tänka på gällande säkerhet och något jag då vill passa på att påminna om är brandlarm, brandsläckare och brandfilt!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ligga i sängen under färd.

aw1973:
Exakt man kan köra hur försiktigt som helst men då det finns både rattfyllon,narkonaner och även folk som kör bil och håller på med en massa annat bla. somnar vid ratten så är det väl bara ödet som styr om man kommer fram eller inte .
Har man ett väldigt litet barn med i husbilen så skulle jag nog placera detta i en bakåtvänd bilstol i passagerarsätet .
Och om barnet alltid åkte där så skulle airbagen demonteras (= 4 skruv oftast) och inte bara kopplas ur för vem vet hur krockkudden reagerar när det väl börjar skrynkla plåt .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ligga i sängen under färd.

Godmorgon

jag skrev att ha bra framförhållning i mitt inlägg tidigare, ett bra tips
försök att anpassa körning (fart) så att du slipper möte i en vänsterkurva:cool:
Wopps nu har tråden visst hoppat in på bilkörning:D

Gurra
 
Toppen