• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ligga i sängen under färd.

F

F.d. 25098

Guest
Hej.

Vid en familjemiddag i helgen kom frågan upp om att ligga i sängen vid färd. Det var ungefär som detta: Buss och lastbilscaufförer får ju ta sin dyngsvila i sängen bakom föraren. Jag hävdade då att husbilen är en personbil och att alla skall vara bältade vid färd.

Är det någon som har tankar eller vetskap om detta?:wub:.

Peter.:p.
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Ligga i sängen under färd.

Jo, Du har rätt. I personbil och lätt lastbil gäller grundregeln att man måste ha bälte påtaget. Det finns undantag, som tex att man sitter på en plats som saknar bälte. Det finns såna i vissa fordon. Och man ska sitta på "bältesplats" i första hand. Sen finns det några ytterligare undantag, som servicefordon inom ett serviceområde, personbil inom bensinstations- eller p-plats eller när man backar bilen.

För tung lastbil och buss gäller andra regler, som jag inte har i huvet.
 

Miata

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025
Sv: Ligga i sängen under färd.

Eftersom vi har en dubbelsäng på tvären längst bak, ovanför garaget, så kan man lägga alkovstegen i sängens framkant. Denna ligger emot garderoben på ena sidan, och toaletten på den andra. Skulle man tvärbromsa, eller i värsta fall kollidera med någon, så kommer man inte så långt. Vi brukar lägga en filt runt stegen för att skona inredningen. Det juridiska har jag inte tänkt så mycket på. men jag betvivlar att det är tillåtet. Å andra sidan, hur många sitter (eller ligger) bältade på tåget?

Janne
 
B

Boxer

Guest
Sv: Ligga i sängen under färd.

Skulle man tvärbromsa, eller i värsta fall kollidera med någon, så kommer man inte så långt. Å andra sidan, hur många sitter (eller ligger) bältade på tåget?

Janne
Har du testat med spännband.
Ett tåg kan inte tvärbromsa och två tåg har inte krockat i Sverige sen 1987. Med nuvarande säkerhetssystem är risken nästan obefintlig, tyvärr är det inte det samma i trafiken.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ligga i sängen under färd.

Ett elastiskt lastnät med kraftiga infästningar och en bit ifrån hårda väggar i färdriktningen har jag funderat en del på. Detta kanske går att utveckla. Vad lagen säger i ämnet har jag ingen aning om.

Jappe
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Ligga i sängen under färd.

Men om man sitter på toaletten, som inte är i färdriktningen, så måste det väl vara tillåtet utan bälte.
ds
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ligga i sängen under färd.

Hmm har ni inte sett bilder på husbilar som krockat eller rullat runt :confused:
De flesta bilder jag sett är det bara förarhytten som är intakt, bodelen
har varit i det skicket att den passar i öppna spisen färdigkapad och klar:wideeyed:
Förutom vitvarorna som går till återvinningen.

Gurra
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Ligga i sängen under färd.

Lagen säger följande om bilbälten:

Trafik med motordrivna fordon på väg
<A name=K4P10S1>10 § Vid färd på väg i en personbil, en lastbil, en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri gäller i fråga om användning av bilbälten och andra skyddsanordningar följande:
<A name=K4P10S1N1>1. Alla som färdas i ett fordon som är utrustat med bilbälten skall använda en plats som är försedd med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig, och använda bältet. Barn som är kortare än 135 centimeter skall använda bilbarnstol, bälteskudde eller annan särskild skyddsanordning för barn i stället för eller tillsammans med bilbältet.
<A name=K4P10S1N2>2. Ett barn som är tre år eller äldre och kortare än 135 centimeter får inte färdas i ett fordon där det inte finns möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn, annat än vid tillfälliga transporter under korta sträckor. I sådana fall skall barnet i stället använda bilbältet när det är möjligt och får då inte färdas i framsätet i en personbil eller i en lätt lastbil.
<A name=K4P10S1N3>3. Ett barn som är yngre än tre år får inte färdas i ett fordon där det inte har möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn, annat än vid tillfällig färd i taxi under korta sträckor. I sådant fall får barnet dock inte färdas i framsätet. Förordning (2006:1208).


<A name=K4P10_aS1>10 a § Alla som är äldre än tre år och som färdas i en buss som är utrustad med bilbälten skall använda en plats som är försedd med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig, och använda bältet. Vid lokala transporter i tättbebyggda områden får dock passagerare använda en annan plats än en plats som är försedd med bilbälte.
<A name=K4P10_aS2>Passagerare i en buss skall informeras om skyldigheten att använda bilbälte på det sätt som Vägverket föreskriver. Förordning (2006:1208).


<A name=K4P10_bS1>10 b § Den som färdas sittande i rullstol i en bil skall färdas på rullstolsplats och använda bilbälte om platsen är försedd med bilbälte. Rullstolen skall vara fastsatt med eller stödjas av en anordning som är avsedd för det i fordonet. Förordning (2006:1208).


<A name=K4P10_cS1>10 c § Föraren, annan ombordpersonal, ledsagare och ledare för en grupp skall vidta lämpliga åtgärder så att passagerare som är under femton år använder bilbälte eller annan särskild skyddsanordning och hjälpa passagerare att placera rullstol i enlighet med bestämmelserna i <A title="4 kap. 10 b § :
10 b § Den som färdas sittande i rullstol i en bil skall färdas på rullstolsplats och använda bilbälte om platsen är försedd med bilbälte. Rullstolen skall vara fastsatt med eller stödjas av en anordning som är avsedd för det i fordonet. F.." href="http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#K4P10_b">10 b §. Förordning (2006:1208).


<A name=K4P10_dS1>10 d § Trots vad som sägs i <A title="4 kap. 10 § :
10 § Vid färd på väg i en personbil, en lastbil, en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri gäller i fråga om användning av bilbälten och andra skyddsanordningar följande:" href="http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#K4P10">10 §, 10 a § första stycket och 10 b § behöver bilbältet eller den särskilda skyddsanordningen inte användas
1. när fordonet inte är i rörelse,
<A name=K4P10_dS1N2>2. vid backning,
<A name=K4P10_dS1N3>3. vid färd inom parkeringsplats, parkeringshus, bensinstations- eller verkstadsområde eller liknande områden, eller
<A name=K4P10_dS1N4>4. när det finns medicinska hinder enligt läkarintyg som utfärdats före färden.
<A name=K4P10_dS2>Vägverket får meddela föreskrifter om eller i enskilda fall besluta om ytterligare undantag från kravet att använda bilbälten och särskilda skyddsanordningar. Förordning (2006:1208).



Om man struntar i lagen och låter någon t.ex. ligga i sängen under färd. Så hjälper knappast en stege, ej heller ett lastnät. Tänk bara scenariot om ni väjer för en älg eller för att undvika en kollision och dessutom hamnar på sidan? T.ex. med en tvärställd säng så får man verkligen hoppas att husbilen hamnar på "rätt" sida. Vid en kollision hämska tanke. . . då spelar det ingen större roll hur sängen är orienterad. Man sitter ju inte säkert i bodelen MED bälten, hur är det då utan bälten. . .

Nu är jag ingen "säkerhetsfetishist" som har lås på knivlådan och pluggar i eluttagen trots att vi har småbarn. Men när det gäller bilkörning så är det stora krafter som verkar när olyckan är framme. Ni minns väl elefanten???
/David
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Ligga i sängen under färd.

Väl skyddat enl. föreskrifter, varför inte???
Allt bör beaktas från nyttjandens välbehag/behov och enl. gällande säkerhets föreskrifter... Eller???

Vi har alla olika mål och omdömen. (Tur är väl det)
Hur vore vardagen annars... :wub::wub::wub::wink:

Mvh.
Från 1 med alla behörigheter på "kortet" och dessutom kört jorden runt några varv...

Fattar inte hur man kan komma på ide'n!!
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Ligga i sängen under färd.

Vi är inte födda riskmedvetna i trafiken. Vi är inte särskild rädda att åka i 90 km/timmen utan säkerhetsbälten. Har vi inte kunskapen om vilka krafter som är i rörelse så kan vi gå eller vara på platser i husbilen utan att vara särskilt rädda.

Den riskmedveten som vi från början har från födseln är att vi är alla rädda för höjder. Tänk er att ni går ut på balkongen från ett höghus på 12 våningen. Balkongen består endast av en betongplatta utan några räcken. De flesta av oss går nog inte för nära kanten eftersom vi vet om vi faller ner så slår vi ihjäl oss. Att falla från 12 våningen är som att krocka i 90 km i timmen. Hur många skulle vilja ligga här och sova?

Är ni på platser i husbilen utan att vara bältade så är det utan att överdriva en lek med döden.

Mvh/ Jan I. :twitcy:
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Ligga i sängen under färd.

Får en bestämd känsla av att någon förväxlat husbilsåkandet med den tecknade Disneyfilmen om Musse, Kalle och Långben på husvagnssemester.

:) Kjell
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ligga i sängen under färd.

Jag får nog erkänna att jag också har syndat i det här avseendet, men efter jaak40:s inlägg här ovan, så vågar jag nog inte göra om det, trots att jag har alla bokstäverna i körkortet och naturligtvis är "världens bäste bilförare".

Även om man kör efter regeln att alla andra medtrafikanter är "idioter" och kan göra de mest oväntade saker, så kan något ännu mer oväntat inträffa, som kan ställa till det. Tack jaak40 för ett mycket tankeväckande inlägg!

Jappe
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ligga i sängen under färd.

Skulle man krocka med en husbil så skulle jag inte en vilja vara någonstans i bodelen för har man otur så blir det bara flaket kvar .
Skador får man dels av krocken men tänk hur mycket skador man får av den lösa inredningen som kommer lossna vid smällen .

Och även om man är bältad så leker man med döden om mansitter i bodelen .

Det finns iofs inget som säger att delar från köksskåp och dess inredning kommer flygandes in till hytten heller .

Jag såg en husbil till salu som hade köksknivarna förvarade på en magnethållare fäst i väggen , lossar dom vid en krock ??

Filmerna i inlägge långt ovan så har ju bussen en plåtkaross och i denna så hade dom ju iofs gjort en ramp men det blr ett stort garage i husbilen : YouTube - Andy n Tim Brixworth Camper Van jump crash

Det är väl snarare så här husbilarna komer se ut i bodelskarossen vid en olycka och då har dom bara snuddat varann så att sitta bältad kvittar nog vilket : YouTube - Fatal Motorhome Vs. Semi Truck Accident
 
Senast ändrad:
Toppen