• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ligga i sängen under färd.

F

F.d. 7569

Guest
Sv: Ligga i sängen under färd.

Första inlägget i den här tråden beskriver hur fort det kan gå.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t26724/

Vi kan för övrigt inte förstå hur någon ens kan komma på tanken att ligga i sängen under färd.
Tackar jaak40 för jämförelsen.

//Kristina & Roger
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Ligga i sängen under färd.

jaak40 tack för en mycket bra beskrivning av 90 km/h.

Lite vidare funderingar. . .
90km/h motsvarar 25m/s. För att uppnå denna hastighet vid fritt fall krävs det som jaak40 skriver ett fall från 12:e våningen eller närmare bestämt från 31,85 meters höjd. Egentligen krävs det en högre höjd då vi har luftmotstånd att ta hänsyn till. Fallet tar ungefär 2,55sekunder.

Låt oss nu fundera på vad som händer vid en kollision. Vi antar att det sker en frontalkollision med, för enkelhetens skull, en likadan husbil eller en bergsvägg (om nu det känns bättre). Vi antar att husbilen har en deformationszon på 1,5m d.v.s. husbilens hastighet minskar från 90km/h till 0km/h på 1,5meter. "Inbromsningen" tar 0,12sekunder och under denna tid utsätts kroppen för drygt 21x sin egen massa. Det vill säga väger man 75kg så utsätts man för en kraft som motsvarar 1575kg. För 60kg blir det en kraft motsvarandes 1260kg.

Fundera nu på om du vill lägga dig på vardagsrumsgolvet med en sten ovanpå dig som är 21ggr tyngre än dig själv. Jag vill inte göra det och jag uppmanar er att inte prova det. . .

I ovanstående exempel har jag räknat "snällt". Deformationszonen är många gånger kortare än 1,5m, dessutom har jag räknat med en linjär inbromsning, så sker inte i verkligheten utan det finns en "krafttopp" som jag inte tagit hänsyn till. Å andra sidan får man hoppas att föraren av husbilen hinner bromsa in något innan olyckan är framme.

/David
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Ligga i sängen under färd.

Hmm, om man läser posterna så är alltså en husbil strikt tvåsitsig och att man riskerar livet på passagerarna som sitter i bodelen.

Ska medresenärerna (hälften av två vuxna & två barn) flyga till slutdestinationen för att man inte ska anses som vårdslös ?

Peter
 
B

Boxer

Guest
Sv: Ligga i sängen under färd.

Jag inbillar mej att min plåtbil håller något bättre vid en olycka.
Undrar hur det är med det egentligen?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ligga i sängen under färd.

Jag inbillar mig samma sak, Boxer! Jag har också en Boxer.

Jappe
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Ligga i sängen under färd.

Jag kan inte låta bli hur gärna jag än vill.
Dumheter!
Läs jakk40 och David ovan

//Roger
 
B

Boxer

Guest
Sv: Ligga i sängen under färd.

Visst har ni rätt men jag tror ingen överlever att köra rätt i en bergvägg med eller utan bälte. Möjligen med krockudde.
Resonerar man så ska man nog inte åka i en bil utan krockuddar överhuvudtaget.
Få olyckor går dock som väl är inte till på detta vis utan är mildare kollisioner.
Det är upptill var och en att göra en ekvation mellan risk och nytta, nöje.
Det finns ju folk som både åker motorcykel och små flygmaskiner, klättrar i berg och dyker.
Jag känner mej hyggligt säker i min bil och tycker det är värt risken att åka ut, annars får jag väl ta tåget och hyra en stuga någonstans.
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Ligga i sängen under färd.

:spinny:Goafton Roger ochKristina.
Har inte Ni autopilot i eran husbil?De har vi.
Jag brukar slå på den när jag känner för de.
Då kan man snurra på stolen å ta en liten paus.Eventuellt serveras de någon uppfriskande dryck med tillbehör.Sivan e helt suvve när de gäller å hålla igång mej.
Med både de ena å re andra.Hoppas att Ni har de bra,de har vi här i Trosa . Imorrn ska vi till Sötälje å gratta äldsta barnet vår dotter Carina fyller år. Sen bär det söderut första stopp blir Ragglanda ev. besök på Elmia. För att återkomma till vad tråden egentligen handlar om , skulle någon av Er få för sej att ta en liten lur under färd så spänn fast Er ordentligt. Lev väl så hoppas vi att vi ses snart igen. MvhSivoLasse.:spinny:
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Ligga i sängen under färd.

Min fru ligger ofta och vilar eller ser en film i sängen medan jag kör.

Piraten

Kanske är det så att du och din fru tycker att det är spännande....men så där jättebegåvat verkar det inte i mina ögon....eller så har du ett förhållande till din fru som inte är så......:wideeyed:

din fru väger ungefär 10 ton i en frontalkrock.....
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ligga i sängen under färd.

Måste bekänna att jag/vi ofta turats om att sova i alkoven vid färd under fiskeresor till norra Norge med kompisar. Men med båt på släp går det inte så fort och dessutom har detta endast skett i stabilt byggda alkovbilar som Niesmann Clou och i min gamla fyrhjulsdrivna Pillos; karosser väl så stabila som glasfiberbåtar byggda i sandwich och med små alkovfönster. Jag känner mig inte helt främmande för att prova detsamma även i min nuvarande Travelmaster alkov.

För många år sedan såg jag en bild (i Reisemobil) på en Niesmann Clou efter kollision och vältning på motorväg: allt var skrot utom kabinen, vilken nästan såg ut att kunna gå återanvända. Husbilar byggda på konventionellt husvagnsmaner torde väl inte ens duga till kaffeved efter motsvarande äventyr?

aake

(som inte har möjlighet att följa en eventuell debatt; husbilen lämnar landet i morgon, med hustrun och mig ordentligt bältade)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Ligga i sängen under färd.

Allt här i livet är en kalkylerad risk.

Bekanta åker på motorcykelsemester med barnen. Sidokrock ? Nej, inte så mycket deformations zon där inte.

Säkrast är ju att bo i en bunker (inget tegel att få i huvudet), gå till jobbet över åkrarna (ingen trafik alls) och bara vänta in döden på säkrast möjliga sätt.

Det är farligt å leva ......

Fast dumt att dö utan att ha gjort det .....

Peter :mcride:

peter1.jpg


Oj, ingen hjälm ... Fy på mig :eek:
 
Senast ändrad:

Miata

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025
Sv: Ligga i sängen under färd.

Hej alla!

Jag förstår att jag fått adrenalinet att koka hos en del efter det jag skrev i #3 ovan. Jag kan i princip hålla med samtliga som skrivit kommentarer till denne tråd. Kloka är vi/ ni allihop! Emellertid är det ju faktiskt så att man ibland är beredd att ta vissa risker. Allt ifrån den som, ve och fasa, går mot röd gubbe, till den som bestiger Mount Everest utan syrgas. Tyvärr är det ju så att skillnaden nog inte är så stor mellan att ligga i akterslafen med en stege som stoppkloss, och att sitta bältad i dinetten. Slår man runt är det nog godnatt i båda fallen. Risken är ganska stor att man får en platt-tv eller gasolugn i nacken. Om man "bara" tvärbromsar eller kolliderar med något, och därmed förblir stående på alla fyra hjulen, har man nog i stort sett samma chans att komma helskinnad undan. Jag anser att det är upp till var och en vilka risker man är beredd att utsätta sig för, sen kan man ju alltid diskutera det juridiska, eller vem som betalar vårdkostnaderna etc. Men det gäller ju i så många andra fall också, eller hur? Jag vill betona att våra barn alltid suttit ordentligt fastbältade, från den dag de föddes, och till idag då de är vuxna. Vi har faktiskt satsat en del extra kosing på säkerheten när vi köpte bilen, såsom dubbla krockkuddar och ESP, men om man ska vara 100%-igt säker ska man nog stanna hemma. (om inte blixten slår ner där förstås) Ingen i vår familj har hittills legat i sängen under färd, det har inte varit aktuellt, men vi har haft andra "gäster" som medföljt och tyckt att det varit ok. Jag kan också tänka mej att jag eller Angeline gör det någon gång i framtiden, men kanske inte i 90-110 knyck på autobahn.

Janne
:swoon:
 
B

Boxer

Guest
Sv: Ligga i sängen under färd.

Eftersom jag ibland roar med att åka både motorcykel och öppen sportbil av äldre modell känner jag mej väldigt säker i husbilen.
Dessutom röker jag inte och samlar därmed lite pluspoäng i livets lotteri.
Jag jobbar dock på nätterna så det går väl jämt ut med rökningen.
Jag vill inte sitta på hemmet och undra farför jag inte gjorde det ena eller andra när jag hade chansen.
Fast Janne har onekligen en poäng, man är dum om man inte gör det så säkert som möjligt.
 
Senast redigerad av en moderator:

sonnyo

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
634
Medlemskap
2024
Sv: Ligga i sängen under färd.

"Jag vill inte sitta på hemmet och undra farför jag inte gjorde det ena eller andra när jag hade chansen."

Vad då? låg och sov i husbilen under färd?
Det är säkert en upplevelse man både kan ha och mista.
 
B

Boxer

Guest
Sv: Ligga i sängen under färd.

Nja jag talade om risktagande i största almänhet, fast utrymme för missuppfattningar finns ju alltid.
Frontalkrockar man med en husbil ( i alla fall en lite äldre) kvittar det nog vad man gör.
Kan man då säja att har du inte råd med en ny bil så stanna hemma?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ligga i sängen under färd.

Nog bättre sitta på hemmet o fundera än å bli hjulburen i förtid:swoon:

Gurra
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Ligga i sängen under färd.

Hur många är det som använder bilbältet när ni är ute med husbilen?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ligga i sängen under färd.

Hade du frågat mig för tio år sedan, så hade jag svarat nej. Men idag svarar jag självklart ja. Mindre tuff har jag blivit med åren och förhoppningsvis lite klokare.

Jappe
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ligga i sängen under färd.

Hur många är det som inte använder bälte i husbilen :confused:
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Ligga i sängen under färd.

Kanske dom som anser att det är okej att sova i sängen under färd...? Bara en tanke:)
 
Toppen