• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFeYPO4 eller annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1470

Guest
Hej!
Snart dags att övergå från sommarsäsongen och båliv till vintersäsongen och husbil. Behöver byta ut mina 2st 4 år gamla Victron 220AH AGM batterier - jo jag vet, borde hålla dubbelt så länge, tycker Victron också men så är ju oftast inte fallet är min erfarenhet (se annan tråd från i våras). Hur ser det ut nu på LiFePOY - fronten. Några som handlat sedan i våras?

Knuts tidigare länkade leverantör har slutsålt till i oktober och deras 90Ah batterier bör ju inte parallellkopplas. Och anda aktuella postningar med HBK-samköp har ju varit mycket dyra.

Är så trött på dyra batterier som inte levererar vad de lovat i cykelantal så ibland funderar jag på att årligen slänga in billigaste batteriet jag hittar x nödvändigt antal och sedan byta varje år.

Anders
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.761
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Det vet jag inte riktigt ännu, man kan väl säga att jag fortfarande samlar information från olika håll, för att få en bild om hur jag vill lösa det hela. Det finns flera olika lösningar alltifrån relativt enkla, till mycket komplicerade och totalt skottsäkra. :)

Förresten Lasse, hur laddar du? :)
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Inte många kanske 20Ah sen i går morse, för i går fick jag ett ryggskott och var okapabel till att göra något, såg inte en på Dvd:en... sen kommer ju spänningen aldrig höger än ca 13.25 för paketet och ca 3,2 v för cellerna under laddning...

Och hur många Amp har den laddat med under 1,5tim?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Jag funderar kring vilka delar av det befintliga laddsystemet man kan använda, eventuellt med någon form av spänningstabilisering som förhindrar högre spänning än ca 14,5V.
Om jag förstår det rätt använder du "vanliga" laddare? :)

Ja, vanliga laddare, solregulatorer m.m. Victrons batterimonitor/manager slår av reläet som kopplar ihop alla laddkällor me dbatteriet vid valbar spänning och SOC (State of Charge) %. Se inledande post.

Anders
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

6-8 A.... men cellerna var nere i ca 3.11 när jag startade motorn... så borde inte lifepo4 batteriet tagit emot mer Ah.... Vi kan ju läsa att lifepo4 suger åt sig A som en "svamp" i andra trådar... men här stämmer det ju inte..


Och hur många Amp har den laddat med under 1,5tim?
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.761
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Ja, vanliga laddare, solregulatorer m.m. Victrons batterimonitor/manager slår av reläet som kopplar ihop alla laddkällor me dbatteriet vid valbar spänning och SOC (State of Charge) %. Se inledande post.

Anders

Vilken batterimonitor/manager är det du använder, jag kikade lite hos Victron men tyckte inte jag hittade något lämpligt?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Jag tror att det är bäst att jag väntar tills min lifepo4 laddare har kommit... för just nu fattar jag inget Lasse .... så du menar att vid låg spänning tar de inte emot många A.... jag har bara lyckats ladda upp cellerna till ca 3.25v inte ens då har de frågat efter mer A.... sorry jag fattar inte...

Inte vid så låg spänning.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Jag tror att det är bäst att jag väntar tills min lifepo4 laddare har kommit... för just nu fattar jag inget Lasse .... så du menar att vid låg spänning tar de inte emot många A.... jag har bara lyckats ladda upp cellerna till ca 3.25v inte ens då har de frågat efter mer A.... sorry jag fattar inte...

Inte jag heller riktigt. Men hur som helst, vid 13,22 spänning vid bulkladdning skall ju batterierna suga många ampere så det ser mysko ut.

Anders
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hej Anders.. .. efter morgonens generatorladdning har cellerna fått vila... och jag startade motor igen för ca 1/2tim sedan.... och de frågar just nu inte efter mer än 3-4 A... kan jag ha fel på generatorn.?

Inte jag heller riktigt. Men hur som helst, vid 13,22 spänning vid bulkladdning skall ju batterierna suga många ampere så det ser mysko ut.

Anders
 

Bilagor

  • P1030959.JPG
    P1030959.JPG
    278,3 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hej Anders.. .. efter morgonens generatorladdning har cellerna fått vila... och jag startade motor igen för ca 1/2tim sedan.... och de frågar just nu inte efter mer än 3-4 A... kan jag ha fel på generatorn.?

Säg det. Men samtidigt beror detta ju på, såsom Lasse var inne på tidigare, hur mycket du laddat ur batterierna. Har du sugit ur dom en del så det finns plats skall de ju ta emot nästan så mycket du kan slänga i dom vid 13,22V.

Anders
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Säg det. Men samtidigt beror detta ju på, såsom Lasse var inne på tidigare, hur mycket du laddat ur batterierna. Har du sugit ur dom en del så det finns plats skall de ju ta emot nästan så mycket du kan slänga i dom vid 13,22V.

Anders

Det fungerar inte så, ska försöka förklara senare.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Tror jag skrivit om detta i annan tråd tidigare men men.
Om det vore vatten som ska fyllas på kan vi säga så här.

Hålet som vattnet ska igenom har en viss storlek som kommer skapa motstånd = Volt
Mängden vatten vi får igenom hålet = Amp

Utan att gå så djupt kan vi leka med tanken på att ett blybatteri ska fyllas, vi håller slangen mot hålet och sätter på vattnet, med lite tryck kommer allt i hålet, med mycket tryck sprutar det vid sidan om.

Litium har oxå motstånd men vi kan tänka att vi har en slang koppling som är näst intill helt tät även vid hårt tryck = mycket vatten rinner i hålet.

Bra förklaring? :rolleyes:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Nu blev jag ännu mer förvirrad... för i mitt fall så vill ju inte vattnet rinna igenom hålet.. :swoon:

Tror jag skrivit om detta i annan tråd tidigare men men.
Om det vore vatten som ska fyllas på kan vi säga så här.

Hålet som vattnet ska igenom har en viss storlek som kommer skapa motstånd = Volt
Mängden vatten vi får igenom hålet = Amp

Utan att gå så djupt kan vi leka med tanken på att ett blybatteri ska fyllas, vi håller slangen mot hålet och sätter på vattnet, med lite tryck kommer allt i hålet, med mycket tryck sprutar det vid sidan om.

Litium har oxå motstånd men vi kan tänka att vi har en slang koppling som är näst intill helt tät även vid hårt tryck = mycket vatten rinner i hålet.

Bra förklaring? :rolleyes:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Efter lite eftertänksam så tror jag att det är en kanon förklaring... om det är så att det är V som skall ökas.... men samtidigt blir jag förvirrad för solregulatorn laddar med 14.4v och jag har samma problem med att få i vattnet där...:swoon:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen