• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.916
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det blir väldigt mycket Victron, och visst fungerar det så här i teorin, men vi i husbil vill nog ladda till 100% i praktiken om möjligheten ges, vilket inte händer så ofta i Sverige (för mej). Vi har oftast också en konstant last på bobatteriet vilket medför att vi inte alltid hinner upp till 100%, det beror ju så klart på last kontra laddning och så klart storlek på bobatteriet påverkar också. Personligen når jag extremt sällan 100% SoC då jag "alltid" gör av med mer energi än jag laddar in när jag står stilla. Fricampar jag "för länge" så slutar det med låg SoC, och jag behöver starta motorn, jag har ingen laddning via 230V.
Men jag undrar ifall ni andra har aktiv float=underhållsladdning?
Min husbil står ju i garage när den inte används, helt utan laddning, men säkert har flera av er husbilen ute i det fria med solpaneler och borde oanvänd nå float-läge, eller?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Mina laddas upp till 14.4v därefter övergår laddningen i float...

Jag monterade in två Daly bms vid månadsskiftet juli/augusti 2022 på mina båda lithium batteri
Sedan dess har den ena redan gjort 45 cykel, det blir 5.6 cykel i månaden
Tyvärr fungerar inte den andra daly bms till 100% så där ser jag inte antal cykel..


Screenshot_20230326_092818.jpg
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Hej Peter K. LiFePO4-batterierna är i grunden en fantastisk produkt. Lätta att ladda och lätta att bruka. Tex. Batteritemperatur kompensation behövs inte. Ej heller float voltage eller equalizer voltage som var vanliga begrepp för bly-batterierna. Man behöver bara en enkel laddningscykel typ I-U där U-fasen (absorbtionsfasen) vanligtvis avslutas efter fast eller adaptiv tid. Mätning av den avtagande strömmen när alla litiumjonerna har nått sin plats för att avsluta absorbtionsfasen går bara att realisera i labbmiljö då vanligtvis alla laddarna i HB:n är kopplade till en bus-bar med batteriet och laster anslutna. Om ström går till eller dras ur batteriet vet vanligtvis inte laddarna. Inbyggd SMS-enhet eller strömshunt mellan batteri och bus-bar ger information om statusen men denna information förmedlas normal inte till laddarna. Troligtvis kännt för alla i detta forum.

När laddningscykeln är avklarad bör laddaren inta en vilospänning (med många namn. Sunlux säger laddspänning flyt, Skanbatt säger floatspenning osv) som kan driva den last som för tillfället ligger på bus-baren. Laddaren gör i det läget egentligen ingenting med batteriet utom att tillse att laddningen i batteriet i huvudsak bibehålles. Spänningen är ändå inte för hög för att optimera livslängd och säkerhet på batteriet. Spänningen under denna stationära fas brukar ligga i regionen 13,5 till 13,8 V.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.406
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej Peter K. LiFePO4-batterierna är i grunden en fantastisk produkt. Lätta att ladda och lätta att bruka. Tex. Batteritemperatur kompensation behövs inte. Ej heller float voltage eller equalizer voltage som var vanliga begrepp för bly-batterierna. Man behöver bara en enkel laddningscykel typ I-U där U-fasen (absorbtionsfasen) vanligtvis avslutas efter fast eller adaptiv tid. Mätning av den avtagande strömmen när alla litiumjonerna har nått sin plats för att avsluta absorbtionsfasen går bara att realisera i labbmiljö då vanligtvis alla laddarna i HB:n är kopplade till en bus-bar med batteriet och laster anslutna. Om ström går till eller dras ur batteriet vet vanligtvis inte laddarna. Inbyggd SMS-enhet eller strömshunt mellan batteri och bus-bar ger information om statusen men denna information förmedlas normal inte till laddarna. Troligtvis kännt för alla i detta forum.

När laddningscykeln är avklarad bör laddaren inta en vilospänning (med många namn. Sunlux säger laddspänning flyt, Skanbatt säger floatspenning osv) som kan driva den last som för tillfället ligger på bus-baren. Laddaren gör i det läget egentligen ingenting med batteriet utom att tillse att laddningen i batteriet i huvudsak bibehålles. Spänningen är ändå inte för hög för att optimera livslängd och säkerhet på batteriet. Spänningen under denna stationära fas brukar ligga i regionen 13,5 till 13,8 V.
Om man bygger upp ett system med bara Victron enheter finns det kommunikation mellan laddare och BMS. Vid balansering stängs laddaren av via BMS när en cell har kommit upp till i närheten av Vmax. Och så håller det på tills alla cellerna är i balans. Med en sån balanseringsmetod ställs det ett stort krav på att inget går snett. Marginalen för överspänning i en cell är ganska liten. Tänk om laddaren inte stängs av.


Med ett bussystem bör man hålla 12V och 230V system frånskilda från varandra så gott det går. Annars kan 230V påverka bussystem och eventuella signaleringar etc. Jag tror det är okänt för en del.
En inverter kan också störa (EMC ) om man har otur.

Det kan vara bra att inte ha allt för avancerade system. På sikt tror jag att man vinner på det. Kunskap om sin anläggning och hur allt hänger ihop tror jag också man vinner på.
Som du skriver i ett labb är det en sak men i det verkliga livet en helt annan.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om man bygger upp ett system med bara Victron enheter finns det kommunikation mellan laddare och BMS. Vid balansering stängs laddaren av via BMS när en cell har kommit upp till i närheten av Vmax. Och så håller det på tills alla cellerna är i balans. Med en sån balanseringsmetod ställs det ett stort krav på att inget går snett. Marginalen för överspänning i en cell är ganska liten. Tänk om laddaren inte stängs av.


Med ett bussystem bör man hålla 12V och 230V system frånskilda från varandra så gott det går. Annars kan 230V påverka bussystem och eventuella signaleringar etc. Jag tror det är okänt för en del.
En inverter kan också störa (EMC ) om man har otur.

Det kan vara bra att inte ha allt för avancerade system. På sikt tror jag att man vinner på det. Kunskap om sin anläggning och hur allt hänger ihop tror jag också man vinner på.
Som du skriver i ett labb är det en sak men i det verkliga livet en helt annan.
En sak är nog teori och en annan sak är nog praktik.....
Jag följer bygget på denna vackra båt.... I detta avsnitt tar de upp hur deras elektriska system o laddning fungerar.... Här har de 12 o 48 v och 110 o 230 v i ett system där det antagligen kommer att fungera utan att någon stör ut den andre.... Men allt är också Victron...

 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.406
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
I fastighetsautomation har man länge varit knuten till det fabrikat som man har valt från början. Det gäller i princip nästan all mjukvara och hårdvara som övervakningssystem
( DHC), DUC, moduler och mycket annat. För inte allt för länge sen började man tillverka lite öppnare system. Man skulle slippa att använda olika interface för att para ihop olika fabrikat. Det har fungerat si sådär ibland med en massa buggar och annat trassel.
Efter ett tag brukar det komma nya versioner med ny hårdvara och mjukvara.
Ibland kommer det även nya övervakningssystem som inte är helt bakåtkompatibel med både hårdvara och mjukvara. Då får man byta ut allt. Det har jag varit med om flera gånger.

Hur det kommer se ut med Victrons prylar det får tiden utvisa.
Kommer det att finnas reservdelar i all evighet, det tror inte jag.
Det är alltid en viss risk att ha ett enda märke.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
I fastighetsautomation har man länge varit knuten till det fabrikat som man har valt från början. Det gäller i princip nästan all mjukvara och hårdvara som övervakningssystem
( DHC), DUC, moduler och mycket annat. För inte allt för länge sen började man tillverka lite öppnare system. Man skulle slippa att använda olika interface för att para ihop olika fabrikat. Det har fungerat si sådär ibland med en massa buggar och annat trassel.
Efter ett tag brukar det komma nya versioner med ny hårdvara och mjukvara.
Ibland kommer det även nya övervakningssystem som inte är helt bakåtkompatibel med både hårdvara och mjukvara. Då får man byta ut allt. Det har jag varit med om flera gånger.

Hur det kommer se ut med Victrons prylar det får tiden utvisa.
Kommer det att finnas reservdelar i all evighet, det tror inte jag.
Det är alltid en viss risk att ha ett enda märke.
Det är alltid också en risk att ha olika fabrikat blandat.... ;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.916
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om man bygger upp ett system med bara Victron enheter finns det kommunikation mellan laddare och BMS. Vid balansering stängs laddaren av via BMS när en cell har kommit upp till i närheten av Vmax. Och så håller det på tills alla cellerna är i balans. Med en sån balanseringsmetod ställs det ett stort krav på att inget går snett. Marginalen för överspänning i en cell är ganska liten. Tänk om laddaren inte stängs av.


Med ett bussystem bör man hålla 12V och 230V system frånskilda från varandra så gott det går. Annars kan 230V påverka bussystem och eventuella signaleringar etc. Jag tror det är okänt för en del.
En inverter kan också störa (EMC ) om man har otur.

Det kan vara bra att inte ha allt för avancerade system. På sikt tror jag att man vinner på det. Kunskap om sin anläggning och hur allt hänger ihop tror jag också man vinner på.
Som du skriver i ett labb är det en sak men i det verkliga livet en helt annan.
Hej, en fundering, har Victron egna BMS för oss som bygger själva?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.916
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
denna produkt kan nog inte ersätta ett bms, min fråga gällde mer ifall Victron har bms för oss som bygger våra LFP batterier själva, själv har jag aldrig sett något, men blev nyfiken av det Herbert skrev, men han kanske menade för de som köper färdiga Victronbatterier (?)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.797
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En sak är nog teori och en annan sak är nog praktik.....
Jag följer bygget på denna vackra båt.... I detta avsnitt tar de upp hur deras elektriska system o laddning fungerar.... Här har de 12 o 48 v och 110 o 230 v i ett system där det antagligen kommer att fungera utan att någon stör ut den andre.... Men allt är också Victron...

Säkert ett bra system, om man vill satsa några tiotusen kronor 50-100'? på elsystemet i husbilen, exklusive batterierna.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.406
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Toppen