• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ledstripe under markisen, montagefråga.

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Har sett en del inlägg o bilder på ledstripe under markisen tidigare, det såg snyggt ut men hur har ni monterat det? När jag nu söker hittar jag inget!!

Går det att sätta med tejpen på markisens lilla alulist undertill?
Den är lite rundad så anliggningen blir kanske inte 100, eller sätter ni den på väggsidan strax under markisen?

Mvh.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Ledstripe under markisen, montagefråga.

Det är en Omnistor men det kanske inte hjälper.
OK får ta ett kort imorron.
Lasse, har du monterat nån? Bild?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ledstripe under markisen, montagefråga.

Hejsan Göran .
Vill du sätta den så att den åker med ut eller skall du montera den så att den lyser ut med markisen dvs. på väggen på husbilen eller så den lyser neråt och då finns det 2 olika sätt.

Jag kan höra av mej till dej imorgon så kan vi ta det via telefon .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ledstripe under markisen, montagefråga.

Enkleste montering er på veggen rett under markiselådan. Det vil gi lys under hele markisen, men noe svakere helt inne ved veggen. Montert på underkant av lådan vil endel av lyset måtte reflekteres ut i fra veggen, men en har best lys helt inn ved veggen. Montering på forkanten av markisen gir et par små utfordringer i kabling, men også et meget bra lys i yttre del av markiseområdet.
Selv ville jeg sette opp 2 lyslister, en ytterst og en på veggen - det vil gi dagslys under markisen.
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Ledstripe under markisen, montagefråga.

Åker man på att borra genom väggen för 12V kablarna, eller går det hitta något befintligt i kassetten att dra igenom?

Hittade en bra U profil list att gömma/skydda LED slingan i, som jag använde till fotsteget, om den fanns i 4.5 meters längder skulle det bli rätt snyggt, kanske går att få det rakt ändå

b015.jpg


b019.jpg
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Ledstripe under markisen, montagefråga.

Det finns en strip som bara mäter 5,5mm * 2,5mm där dioderna lyser i sidled istället för rakt ut från tapen.

Kanske lättare att placera.:rolleyes:
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Ledstripe under markisen, montagefråga.

Claes Ohlson säljer en nyinkommen modell som är IP65 godkänd.
I slingan ingår olika modeller av fastsättning.
Som det ser ut på bilden kan du kanske borra hål i den släta delen på underkanten och popnita upp två hållare.

Håll med om att priset är oerhört lockande om man jämför med andra.

LED-Ljuslist 12 V.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ledstripe under markisen, montagefråga.

Åker man på att borra genom väggen för 12V kablarna, eller går det hitta något befintligt i kassetten att dra igenom?

Hittade en bra U profil list att gömma/skydda LED slingan i, som jag använde till fotsteget, om den fanns i 4.5 meters längder skulle det bli rätt snyggt, kanske går att få det rakt ändå

b015.jpg


b019.jpg


Jag skickar dej lite bilder på det jag har tagit kort på och hur jag har gjort på dom olika jag monterat dom på .
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Ledstripe under markisen, montagefråga.

Ursäkta tuzzan att jag går lite off tropic men jag tänkte fråga om någon av våra" leverantörer" skall till årsmötet. Jag skulle behöva led stripe, men här i Finland har jag inte hittat någon som kan sälja till såna priser som "ni" kan sälja till, tänkte att jag skulle få "lös"resan om jag kan köpa led på samma gång (lös resa = detta är dialekt, betyder ungefär att man köper billigare så är resan betald)
Ha de paffw
 
Senast ändrad:

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Ledstripe under markisen, montagefråga.

Så här blev det till slut. Knappt 3 meter av 600 modellen
Den är monterad på den platta listen av den fasta markiskasetten, aningen vinklad inåt och speglar sig lite i bilsidan. Jag är mycket nöjd med resultatet.
Ledstripen syns knappt och är väl skyddad på dagen när markisen är inne.
På den andra bilden är markisen också invevad max.
Den är dimmad lite och gör ett mycket behagligt ljus, från kvälsmys till arbetslyse om man behöver.

Leffsen 120322 (4).JPG

Leffsen 120322 (5).JPG
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Ledstripe under markisen, montagefråga.

Så här blev det till slut. Knappt 3 meter av 600 modellen
Den är monterad på den platta listen av den fasta markiskasetten, aningen vinklad inåt och speglar sig lite i bilsidan. Jag är mycket nöjd med resultatet.
Ledstripen syns knappt och är väl skyddad på dagen när markisen är inne.
På den andra bilden är markisen också invevad max.
Den är dimmad lite och gör ett mycket behagligt ljus, från kvälsmys till arbetslyse om man behöver.

Visa bilaga 52638

Visa bilaga 52639

Snyggt, får försöka montera min i helgen!
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Ledstripe under markisen, montagefråga.

Tack för det!
Ska ta en bild imorron.
När man vevar ut markisen kommer hela listen fram, nu är det bara halva men det räcker utan att man behöver dra ut den.
Jag satte en liten limdutt, på Bengt-Åkes inrådan, i ändarna och på mitten vid kabeln i fall att!
Återkommer med bild.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ledstripe under markisen, montagefråga.

Det var bra att den fick plats där "inne" och den blir ju lite mer skyddad när frontdelens hölje skyddar den lite .
Drog du ner kabel till ytterbelysningen och vidare in i kupén ?

En riktig 10-poängare .
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: Ledstripe under markisen, montagefråga.

Hej
Riktigt snyggt Tuzzan, har funderat på en LED stripe till vår bil och det ser ju riktigt snyggt ut och att det ger bra ljus under markisen...
mvh Claes
HusbilsBjörk
 
Toppen