• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ledstripe under markisen, montagefråga.

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Har sett en del inlägg o bilder på ledstripe under markisen tidigare, det såg snyggt ut men hur har ni monterat det? När jag nu söker hittar jag inget!!

Går det att sätta med tejpen på markisens lilla alulist undertill?
Den är lite rundad så anliggningen blir kanske inte 100, eller sätter ni den på väggsidan strax under markisen?

Mvh.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Ledstripe under markisen, montagefråga.

Min montagebeskrivning, ifall det är fler än "tombyske" som vill veta.

Ledlisten är Linders 600 Gel Linders Belysning - LED-lampor
Med fjärren från samma leverantör dimm1 Linders Belysning - LED-lampor

Lödde på 12 voltsmatningen där det var en klippskarv mitt för lampan, litet hål som tätas med butyltätning i lamphuset och in med kabeln genom samma borrhål genom väggen som utelampan. Tätat med Butylmassa.
Skrapa bort gelen på listen och löd kablarna + och - på lödtuttarna, då får alla dioder 12 volt. Lite pilligt men det går.

12V togs i detta fall från ett outnytjat uttag i TV-skåpet, som är avsäkrad på elblocket, till en dubbel brytare där den ena går till utelampan, (fanns ingen på bilen innan) och den andra till dimmeringången. Kabeln från Ledlisten kopplas till andra sidan på dimmerenheten.

Den platta delen av listen där ledstripen sitter är inte 90 grader mot väggen utan stripen lyser lite inåt väggen som då reflekterar så det ser ut som två lister och får ett något mjukare ljus.

Listen är så stark odimmade så man har i princip arbetslyse under hela markisen.

Ha de, tombyske o alla andra!
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Ledstripe under markisen, montagefråga.

Tack

Att tänka på, mät ut så att du borrar på rätt ställe genom profilen bakom kassetten, man behöver en långborr för att komma igenom alla lager.


Borra lite större så att du får plats att täta med silikon runt kablarna.


Jag lade en bit silvertejp i nederkanten i kassetten för att pressa in kablarna, och silikon i överkant, nu ligger de dikt mot insidan av kassetten och ur vägen när markisen är inrullad.
 
Toppen