• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!

Läste idag: "Därför ska du äta mer bladgrönsaker varje dag!" och blev fundersam då allt grönt fortfarande är kolhydrater. Jag blev glad eftersom jag älskar spenat, mangold och har persilja i nästan allt jag tillagar. Gäller tydligen att lära sig "sortera" bland kolhydrater.

Det sägs att baljväxter (också kolhydrater) är bra för hälsan. Jag kommer aldrig att sluta äta ärter och bönor oavsett vilket!

baljvaxter.jpg
Foto: källa Internet
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Det är väldigt stor skillnad mellan olika bönor. Många innehåller runt 40g kolhydrater/100g vilket är väldigt mycket. Haricots verts och ärtor har rimligt kolhydratinnehåll. Karl-Alfred hade rätt! Spenat är riktig supermat på många sätt med mycket lågt kolhydratinnehåll. Grönkål, vitkål; allt med kål i namnet, t.o.m. kålrot har hyfsat lågt kolhydratinnehåll. Jag gillar blomkål al dente, inte sönderkokt, eller som mos.

En kolhydrattabell bland många på nätet:
Kolhydrattabell - Jonas Bergqvist

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

För tio år sedan:

Se upp med light, diet och nyckelhålsmärkt mat

Det finns ett sätt att bli av med excitotoxiner i vår mat. Det är att inte köpa mat där de ingår. Så varje gång du plockar en vara, ägna några sekunder åt att läsa igenom innehållsförteckningen. Varor med någon av följande ingredienser innehåller excitotoxiner: E 951 Aspartam, E620 Glutaminsyra, E621 Natriumglutamat (kallas även smakförstärkare), E622 Kaliumglutamat, E623 Kalciumdiglutamat, E624 Monoammoniumglutamat, E625 Magnesiumdiglutamat, hydrolyserat/spjälkat protein, kalciumkaseinat, natriumkaseinat, gelatin (E441), autolyserad jäst, jästextrakt, sjögräsextrakt, karragenan (E407) och maltodextrin.

Om en vara har texten light, diet eller är nyckelhålsmärkt – se det som en varningssignal att noggrant kontrollera innehållet. Nyckelhålsmärkta varor är alltid fettsnåla och blir lätt smaklösa eftersom fett är bärare av smak. Därför hälls det ofta i excitotoxiner som smakförstärkare, det är det billigaste sättet att få mer smak. När du ändå håller på att läsa innehållsförteckningen så finns mer i mat än excitotoxiner man bör undvika eller minska intaget av.

Transfetter är inte förbjudna i Sverige, men det är de i Danmark och i frihetens land USA. New York har ansett att hälsoriskerna är allvarliga och infört förbud. Står det härdat fett eller vegetabiliskt fett i innehållsförteckningen och innehållet inte är flytande, då finns där transfett. Finns ofta i industrimargarin, frityroljor, kakor, popcorn, kex, glass, choklad, m.m.

Omega-6-fett är inflammationsdrivande och omega-3-fett är inflammationshämmande. En lämplig kvot omega-6/omega-3 är 3/1. I dagens mat blir det mycket större kvot, vilket ökar risken för åderförkalkning, allergi, reumatism, cancer, m.m. Högt omega-6-intag förvärrar effekten av excitotoxiner. Omega-6-innehållet deklareras sällan, men spannmålsprodukter, majs, soja och de flesta matoljor har mycket höga värden, liksom margariner. Smör och kokosfett är däremot hälsosamma.

Mat med mycket kolhydrater ger höga insulinvärden och orsakar ett otal hälsoproblem, såsom fetma, diabetes, åderförkalkning, dåligt immunförsvar, cancer, m.m. Det uppstår också blodsockersvängningar och under de perioder som blodsockret är för lågt har hjärnan nedsatt skydd mot excitotoxiner. Använd mat med mer än 5 energiprocent kolhydrater sparsamt.

Svaveldioxid (ofta i torkad frukt) förstör vitamin B1, som vid brist tillsammans med excitotoxiner kan orsaka Alzheimer.

Referenser

• Russel Blaylock, The taste that kills. ISBN: 978-0-929173-25-2.
• Föredrag av Blaylock om excitotoxiner: tinyurl.co
• Sveriges Konsumenter i samverkan:http://www.konsumentsamverkan.se/11ver/kampanj/tillsatser/msgalternativ.htm

Artikel skriven av Jan Engvald

Artikeln publicerades i 2007 års fjärde nummer av 2000-talets Vetenskap.

Hela artikeln: Smaken som dödar – varning för excitotoxiner - VAKEN.se
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Smart reklam.

Sockerfria karameller men kolhydratinnehållet är ändå 85,5 g per 100 g! Det är ju värre än knäckebröd med c:a 65 g. Fasicken, jag har gått och funderat på en liten karamell för en gångs skull men när jag kollade innehållsförteckningen så fick jag en stor karamell - rätt i synen!

Klicka!
Werthers.jpg
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Intressanta fakta om raps:

Växtförhållanden
Raps kan förekomma vild i Sverige på kulturmark som åkrar, vägkanter, skräpmark och varhelst det finns mullrik lerjord med mycket kväve. I odling konkurreras den lätt ut av ogräs, drar till sig skadeinsekter som rapsbaggar och jordloppor och angrips av bomullsmögel. Den besprutas därför mycket kraftigt, så kraftigt att raps enligt svenska margarintillverkare är för giftig för att kunna kallpressas. Däremot klarar sig raps bra i växelbruk - vart femte eller sjätte år, efter baljväxter och säd, före korn och havre. För att hålla rapsbaggen i schack gäller det att inte ploga för snabbt efter skörd; det dödar en parasit som lägger ägg i rapsbaggens larver.

Raps

Man ska tydligen inte inbilla sig att rapstillskottet i Bregott och liknande smörblandningar är giftfritt. Där försvann en illusion! Kanske smör med olivolja i stället. Finns det? Måste kolla olivoljans kvalitet!

Ännu en illusion försvann! Monsanto började ju sin lysande bana med agent orange (avlövningsmedel i Vietnam), DDT och PCB och nu Glyfosat (Roundup). DDT hittas fortfarande i olivolja! Monsanto har tydligen satt sig före att förgifta mänskligheten.

DDT och andra gifter i ekologisk olivolja:

https://www.radron.se/artiklar/ddt-och-andra-gifter-i-ekologisk-olivolja/

Jappe
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!

När man har varit nära en glaciär och sett enorma svarta oljefläckar på den vackra azurblåa isen (långt från civilisationen), då undrar man hur det ligger till med bl.a. rapsfälten som finns mitt ibland oss. Vart tar svarta oljefläckar vägen längs vackra Skånska slätter med gyllengula rapsfälten, för oljeblaskan måste väl finnas där också längs transportvägar med all trafik? Hamnar partiklar på själva växten, eller i marken runt om, och vart tar föroreningar (rent ut sagt skitet) sen vägen när rapsen skall pressas till olja. Hur separerar man rapsolja från all övrig olja och partiklar från passerande trafik?

nigardsbreen.jpg
Foto: lån från nätet

rapsfält.jpg
Foto: lån från nätet
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Genmodifierat spannmål är illa men kan undvikas av medveten konsument. Själv har jag helt slutat äta spannmålsprodukter och "norsk fjordlax" för att vara på den säkra sidan. Som bonus slipper jag också glutenproblematiken som är mycket större än de flesta anar.

Genetisk manipulering av våra sällskapsdjur är minst lika illa. Länge har jag förundrat mig över trubbnosfenomenet som många tycker är så gulligt hos hundar och katter. Att de stackars djuren lider svårt av andningsproblem m.m. och ofta måste opereras, tycks man strunta i!

https://www.naturalnews.com/2017-09...onsequences-of-genetically-modified-dogs.html

Jappe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag läste just en artikel om resistent stärkelse som är en Probiotika som gynnar miljön för magens bakterier.
Bönor t ex, innehåller resistent stärkelse som är glukosmolekyler som sitter ihop på sådant sätt att enzymerna i mun, magsäck och tarm inte kan bryta ner dem. De tar sig helskinnade till tjocktarmen och höjer då inte blodsockret men ger mättnad.

Det får nog bli Chilli con Corne ett par dar i veckan nu för att prova om det stämmer.
Dessutom ökar Capsicum förbränningen. Det finns i sk spansk peppar som det skall vara massor av i en "äkta" Chilli.
:mat::mat:

Googla på resistent stärkelse. Massor av information finns.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!

Så här kan du skydda dig mot bekämpningsmedlet glyfosat. Läs!https://newsvoice.se/2017/09/20/skydda-dig-mot-glyfosat/ Jappe
Det var mig en massa text, här kommer en kort version/utdrag på vad vi själva kan göra:

Ekologiskt odlade plantor och ekologiskt kött innehåller inga glyfosatrester.

  • Köp därför helst ekologiska rena, färska råvaror, avstå från framför allt amerikanska industriframställda matprodukter (Kellogs Kraft, Heinz mfl), men även importer från länder såsom Brasilien eller Nestlés barnmatsprodukter som är laddade med majs, soja och socker (GMO).
  • Läs på alla etiketter när du handlar och köp inte importerat kött eftersom djuren ofta uppfötts på GMO foder. Dock inte i Sverige.
  • Köp ekologiskt kött om du kan.
  • Undvik vita mjölprodukter och köp ekologiskt mjöl och ris.
  • Undvik sojaprodukter utom de som är ekologiska. 90 % av alla sojabönor är GMO.
  • Undvik fisk som inte är vild och fångats i öppna vatten.
  • Avgifta kroppen kontinuerligt, börja morgonen med citron, riven ingefära och varmt vatten och sedan en hempressad grön juice (grönt äpple, morötter och selleri som bas).
  • Ät antioxidantrik mat och ta extra C vitamin och resveratrol, D-vitamin och K2 samt magnesium.
  • Ät färsk koriander, groddar, chlorella och spirulina som hjälper att avgifta kroppen.
  • Ät fermenterad enzymrik mat.

En LCHF-are får tänka ytterligare på en sak och det är kolhydrater (ris, mjöl, rotfrukter)...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!

Läste igen det som stod längre ner i texten:

Ät färsk koriander, groddar, chlorella och spirulina som hjälper att avgifta kroppen.

Jag brukar ta en tsk bikarbonat då och då direkt på morgonen (med ljummet vatten) för att "städa" lite i levern och njurarna. Bikarbonat verkar fungera som dundermedel till mycket.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Smart sätt att tjäna pengar på giftspridning. Minns Agent orange, DDT och PCB, tillverkade av Monsanto. Där dröjde det många år innan de förbjöds.

Monsanto har sålt Roundup i många decennier över hela världen och nu när allmänheten, myndigheter och forskare kommer närmare sanningen om produktens giftighet lovar Monsanto att ändra på innehållet. De nya inerta ingredienserna kommer också att vara affärshemligheter och det kommer att ta flera decennier innan förmodade nya larmrapporter leder till nya förbud. Då kommer Monsanto att fasa ut även dessa ämnen och hela cykeln startar om igen.

För Monsanto handlar det om att dölja riskerna så länge som möjligt och sedan vinna tid medan försäljningen pågår för högtryck över hela världen. Monsanto följer i så fall samma modus operandi som de stora läkemedelsbolagen som ofta döljer och förnekar biverkningar in i det längsta.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

LCHF har gjort mig 20 kg lättare. Jag har slutat med blodtryckssänkande, blodförtunnande, vätskedrivande m.fl. piller som inte behövs längre. Efter att äntligen ha läst om alla biverkningarna så ska det mycket till innan jag jag går tillbaka till kolhydrat- och pillervärlden!

Av KOL-medicinerna är det bara Spiriva och Pulmicort kvar. De blir svårare att fasa ut men även där tycks det finnas alternativ, konstigt nog. Jag har fått kontakt med läkare som menar att det finns bättre alternativ än läkemedelsföretagens varianter. Hör ni inte av mig i fortsättningen så har jag gjort en tabbe. :D

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Bilen är besiktigad och verkstadstid beställd. Bägge spindellederna ska bytas liksom ett bromsrör. Lite rost som min rostgubbe fixar. Konstigt nog fick jag nedslag på tutan som inte har fungerat de senaste fem åren.

Skräpmat äter man inte! Idag ska EU besluta om giftspridningen med glyfosat ska fortsätta i Europa. Jag äter inga spannmålsprodukter längre. Det tog lite tid men nu har jag upptäckt att man kan lägga pålägget på en tallrik i stället för på dagens skräpbröd. Både glyfosatinnehållet och gluteninnehållet fixar fina inflammationer (värk) hos människan så jag avstår.

Dessutom har jag tagit bort en mängd piller med allehanda biverkningar och ersatt dem med spannmålsfri kost utan glyfosat och gluten - och värken försvann!

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LCHF. Läs detta!

Ikke underlig at Beyer/Monsanto endrer innholdet i RoundUp når patentet på glyphosate er utløpt og alle andre giftblandere kan produsere samme sak :D

Det finnes dessverre problemer som vanskelig kan løses uten plantedrepende giftstoffer, men i Sverige har en i alle fall ett nedbrytbart virksomt alternativ - ogrässättik. Her nede savner jeg dette, har fortsatt lisens til å bruke alle kjente landbrukskjemikalier, men kommer ikke til å fornye denne. Og glyphosate er uten lisenskrav.
 
Toppen