• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag håller med dig Jappe. Experterna har varnat oss för än det ena och än det andra. Efter en tid så tar de tillbaka varningarna eftersom de har upptäckt att de hade totalt fel. Ägg var närmast livsfarligt för många år sedan, nu går det utmärkt att äta efter att de kom fram till nya kunskaper.
Tyvärr så är läkare och professorer bara vanliga människor som inte gärna vill förlora sin prestige i debatterna.
Jag ska försöka att gå över till moderat lchf för att se hur jag mår av det. Men eftersom jag inte är överviktig så är det inte för att banta utan för att må bättre.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Min salig far hatade mer eller mindre grönsaker men älskade kött och feta saker, och var aldrig överviktig. Han blev 78 år. Nä, han dog inte i hjärtinfakt eller andra cirkulationssjukdomar. Han rökade ihjäl sig.
Gick själv över till LCHF lite över ett år sedan. Minus 17 kg, och har inte varit så bra i magen sedan jag var 15 år. Jag är inte så förtjust i fett så jag äter inga mängder av det, men det funkar ändå. Vi undviker grönsaker som växer under jord som innehåller mycket kolhydrater.
//W
 
F

F.d. 8538

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

John Yudking skrev 1972 en bok om socker, Pure, White and Deadly- Mycket av det han skrev har bekräftats igen och igen. Socker och snabba kolhydrater är ohälsosamma. Vad hände med John? Han blev hånad och utskrattad av vetenskapare och marknaden som inte ville förlora ansiktet eller pengarna. Folks hälsa kom i andra hand. Så är det fortfarande! Visst uppmärksammas kolhydrater mer och mer som hälsofarliga men läs innehållsförteckningarna på den färdigmat du köper- Man blandar socker, naturligt och industriellt tillverkat i nästan allt! Livsmedelsverket tycks fortfarande bekymra sig mer om att behålla ansiktet än att skarpt bryta med sina hälsofarliga rekommendationer.
Jag äter nu närmast vad man kallar LCHF men bättre passar lågkolhydratkost som beskrivning på min diet. Jag undviker allt som innehåller mer än 5% kolhydrater i övrigt äter jag allt som jag tycker om och mår utmärkt!
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Swerik!
Intressant det du skriver om socker, jag har också läst om detta.
Jag har en fråga: Vad äter du till frukost som innehåller så lite kolhydrater som 5%?
För egen del så blir det musli och frukt, men det innehåller ju mycket kolhydrater.
Jag behöver leta efter bra matförslag och recept.
 
F

F.d. 8538

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Swerik!
Intressant det du skriver om socker, jag har också läst om detta.
Jag har en fråga: Vad äter du till frukost som innehåller så lite kolhydrater som 5%?
För egen del så blir det musli och frukt, men det innehåller ju mycket kolhydrater.
Jag behöver leta efter bra matförslag och recept.

Det passar mig bra att bara dricka en Cafe creme till frukost men det är säkert inget som alla trivs med. Eftersom jag inte äter mer än minimalt med kolhydrater så har min aptit normaliserats. Efter middagen på kvällen blir jag inte hungrig förrän mitt på dagen. I många frukostförslag för lågkolhydratkost ingår ägg ibland bacon och ägg. En fet yougurth typ 20% rysk youghurt kan vara en möjlighet. Det kanske blir så att du inte heller blir hungrig förrän till lunch om du undviker kolhydrater. Jag behöver nog bara koffeinet för att vakna till ordentligt. De gamla rekommendationerna om att äta tre gånger om dagen och gärna mellanmål dessemellan har sin bakgrund i ett ökat kolhydratintag inte i något grundläggande biologiskt behov. Ett högt kolhydratintag förstör aptitregleringen och gör dig hungrig!!!
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag tror på sunt förnuft i lagom dos.

Gubbarna och tanterna i byn bor själva i villa till ~90år, ingen har hört talas om konstiga bostavskombinationsdieter.

Min far bor ensam i villa (88 år), fick justera gången på den självgående gräsklipparen som han tyckte gick alldeles för sakta, har precis köpt ny grästrimmer som komplement till röjsågen ....

Peter :)
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag tror på sunt förnuft i lagom dos.

Gubbarna och tanterna i byn bor själva i villa till ~90år, ingen har hört talas om konstiga bostavskombinationsdieter.

Min far bor ensam i villa (88 år), fick justera gången på den självgående gräsklipparen som han tyckte gick alldeles för sakta, har precis köpt ny grästrimmer som komplement till röjsågen ....

Peter :)

Nu tror jag inte den äldre generationen har problemet som vår generation och våra barns generation då sockerintaget har ökat radikalt de senaste decennierna. Hade alla ätit och levt som folk som är 70+ tror jag det inte varit lika stora problem, men det gäller att förändra folks beteende och att få ner folks sockerberoende är det stora problemet då detta är det som många tycker är gott och det är väldigt billigt.
Jag själv kör oxå nån typ av LCHF light, men borde dra ner mer på sockret då jag är lite av en gottegris. Tränar en hel del och går inte upp nånting, men vet att jag skulle gå ner och må bättre om jag drar ner på sockret, så får väl ta o försöka med det. Får dricka mer öl istället för läsk! :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Den här bilden tycker jag är ett bra exempel på att något är fel på attityden hos de människor som säljer livsmedel! Jag tycker att dessa drycker borde klassas som hälsovådliga, vara försedda med varningstexter och absolut vara barnförbjudna!

läskeblask.jpg
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Nu tror jag inte den äldre generationen har problemet som vår generation och våra barns generation då sockerintaget har ökat radikalt de senaste decennierna. Hade alla ätit och levt som folk som är 70+ tror jag det inte varit lika stora problem, men det gäller att förändra folks beteende och att få ner folks sockerberoende är det stora problemet då detta är det som många tycker är gott och det är väldigt billigt.
Jag själv kör oxå nån typ av LCHF light, men borde dra ner mer på sockret då jag är lite av en gottegris. Tränar en hel del och går inte upp nånting, men vet att jag skulle gå ner och må bättre om jag drar ner på sockret, så får väl ta o försöka med det. Får dricka mer öl istället för läsk! :)

Öl innhåller oxå mycket kolhydrater. En 33 cl burk starköl innehåller ca 10 gram.
Lättöl innehåller ännu mer eftersom ren alkohol innehåller nästan noll kolhydrater.
Man skall helst inte konsumera mer än 30 gram kolhydrater/dag om man vill gå ner i vikt
Här hittar ni en tabell över bl a kolhydratinnehåll om ni är intresserade.

Kolhydrater tabell

Vi har skrivit ut den och kollar innan vi handlar, även om vi inte är rabiata kolhydrathatare.
Man blir förvånad över hur mycket en del livsmedel och annat innehåller.

//W
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Vi människor kan ju värja oss mot de värsta avarterna när det gäller födan. Vi kan lära oss att äta rätt och undgå de värsta fällorna som hela tiden ligger gillrade i de stora matindustrikedjornas "galanta" butiker. Vi börjar lära oss att naturlig mat är det enda raka, mat utan kolossalt kolhydratinnehåll och mängder med mer eller mindre giftiga kemikalier! Vi börjar tröttna på de globala producenternas billiga skit i vackra förpackningar men hur har husdjuren det egentligen?

I decennier har vi tvingat på dem torrfoder och annat skräp som vi köpt dyrt i veterinärbutikerna för att vi har antagit att där finns den bästa maten. I helsicke heller! Där finns den dyraste skitmaten. Sambandet mellan skräpmat och veterinärvård framträder plötsligt tydligt, lika tydligt som samarbetet mellan livsmedelsindustrin och läkemedelsindustrin!

Jag minns många katter från min uppväxt och inte åt de dyrt industrifoder! De fick ungefär samma mat som människorna, mycket kött och fisk och inte en massa spannmålsprodukter som är så vanliga idag. Det vimlar av svindyr skräpmat i tjusiga förpackningar, billiga för producenterna men dyra för djurägarna! Först dyrt i inköp och sedan nya kostnader vid de ständigt återkommande veterinärbesöken som blir en följd av den usla maten!

De katter jag träffade på i min ungdom åt det som blev över från middagsborden och mådde förträffligt av det! De var aldrig utsatta för alla de krämpor som husdjuren har idag och som kräver ständiga och dyra veterinärbesök! Gamla blev de också och så gott som aldrig var de sjuka! Njursjukdomar orsakade av födan, som är så vanliga idag, var ett okänt begrepp på den tiden!

Samarbetet mellan livsmedelindustrin och läkemedelsindustrin blir ännu tydligare när det gäller våra husdjur: dyr och usel skräpmat ger klirr i kassan för veterinärerna och många djur lider i onödan! Människans girighet (vissa människors) firar verkligen triumfer på dessa områden! Ecce homo!


Se detta! Matrevolutionen -- Ät dig frisk med riktig mat - YouTube

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 13449

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Öl innhåller oxå mycket kolhydrater. En 33 cl burk starköl innehåller ca 10 gram.
Lättöl innehåller ännu mer eftersom ren alkohol innehåller nästan noll kolhydrater.
Man skall helst inte konsumera mer än 30 gram kolhydrater/dag om man vill gå ner i vikt
Här hittar ni en tabell över bl a kolhydratinnehåll om ni är intresserade.

Kolhydrater tabell

Vi har skrivit ut den och kollar innan vi handlar, även om vi inte är rabiata kolhydrathatare.
Man blir förvånad över hur mycket en del livsmedel och annat innehåller.

//W
Jo, men om du hade läst mitt inlägg lite noggrannare så hade du sett att jag skulle byta ut läsk mot öl och läsken är betydligt ohälsosammare än ölen(i måttliga mängder naturligtvis)
Jag tränar ca 8-10 timmar/vecka så jag kan konsumera lite mer kolhydrater än de flesta och behöver inte tänka så jättemycket på vikten. Dock känns det inte så hälsosamt med läsken och angående att gå ner i vikt så handlar allt om + och -, enkel matematik. Mitt bästa tips om man vill gå ner i vikt är att springa länge, behöver inte vara fort utan det är tiden som är det viktiga. Minst 1 timme, helst 2 timmars joggingpass ett par ggr/vecka så ska ni få se att vikten kommer rasa.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Jo, men om du hade läst mitt inlägg lite noggrannare så hade du sett att jag skulle byta ut läsk mot öl och läsken är betydligt ohälsosammare än ölen(i måttliga mängder naturligtvis)
Jag tränar ca 8-10 timmar/vecka så jag kan konsumera lite mer kolhydrater än de flesta och behöver inte tänka så jättemycket på vikten. Dock känns det inte så hälsosamt med läsken och angående att gå ner i vikt så handlar allt om + och -, enkel matematik. Mitt bästa tips om man vill gå ner i vikt är att springa länge, behöver inte vara fort utan det är tiden som är det viktiga. Minst 1 timme, helst 2 timmars joggingpass ett par ggr/vecka så ska ni få se att vikten kommer rasa.

Jo, jag läste inlägget noga, men min kommentar var närmast avsedd för att upplysa andra om att öl inte är att rekommendera om man går på LCHF-diet.
Själv älskar jag öl men har skurit ner nästan helt, även om jag fuskar och tar en burk var fjortonde dag ungefär.
Det blir nog en ikväll.
:msn_beer:Skål på dig!
//W
 
Toppen