• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

visom

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7130
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Jappe, du kan lugnt kolla kolhydraterna i rött vin, färre än du tror. Dessutom går det bra att ta lördags wiskyn också om man det gillar.
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Jappe, alla har inte problem med "gluten"! Synd om alla som har det, men vissa tarmar klarar av "rätt mycket". Vi undviker 100% rent vetemjöl, men det går bra med feberaktigt spannmål (råg, dinkel, graham, o.s.v.) plus tillsatser med linfrö, pumpa, solros m.m. Gäller att testa innan man vet!

Så kan det förstås vara. Samtidigt finns det ju många som rökt i hela sitt liv utan att må dåligt. Eller...? Så för att man inte blir sjuk dagen efter eller året senare eller decenniet senare...så visar det sig till slut ändå. Men hur då koppla det till all gluten man stoppat i sig under alla år...?
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Så kan det förstås vara. Samtidigt finns det ju många som rökt i hela sitt liv utan att må dåligt. Eller...? Så för att man inte blir sjuk dagen efter eller året senare eller decenniet senare...så visar det sig till slut ändå. Men hur då koppla det till all gluten man stoppat i sig under alla år...?

Förtydligande. Det tar tid innan de autoimmuna sjukdomarna som cancer, hjärt och kärlsjukdomar, alzheimer etc, orsakade av socker, gluten och tillsatser i halvfabrikat etc visar sig. För vissa tidigt, och för andra senare. Även om man tycker sig tåla både ock i det korta perspektivet.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Gluten farligare än man anat tidigare!

Ursäkta att jag tjatar Jag tror att många skulle må bra av att läsa detta!

"Vi har gått igenom vad som händer när gluten kommer in i kroppen och vad som händer i tarmarna. Ingen människa kan bryta ner gluten så även om du inte lider av glutenintolerans kommer livsmedel innehållande gluten att göra hål i tarmväggen vilket skapar en respons från immunförsvaret. Om icke nedbruten mat tar sig in i tarmen tillräckligt många gånger kommer det orsaka allt från matkänsligheter till autoimmuna sjukdomar där kroppen börjar bryta ner den egna vävnaden.

Det sägs ta cirka 17 år innan ny information når din lokala läkare vilket är anledningen till varför de problem som gluten ställer till med inte är allmän kunskap inom sjukvården. Det är därför långt ifrån garanterat att du kommer få den hjälp du behöver eller ens de nödvändiga tester som behövs för att upptäcka glutenkänslighet.

Problem med gluten kan visa sig på många olika sätt, det kan vara allt från ledvärk, exem, huvudvärk till magsmärtor, allergier och mycket mer. Problem med gluten visar sig var än din svaga länk är."

Läs mera här: https://www.halsasomlivsstil.com/ingen-manniska-kan-bryta-ner-gluten-del-2/

Jappe
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Lite förvånad blir man när någon så kategoriskt talar för en viss form av livsmedel och självsäker dömer ut andra. Så enkelt är det givetvis inte. Vi har förnärvarande en genomsnittsålder för män som närmar sig 80 år. Det betyder att väldigt många lever friskt till den tiden. Att somliga blir sjuka tidigare är inte alls alltid en fråga om bröd, potatis eller ens sprit. Det är olyckor och fattigdom som drar ner medellivslängden i första hand. Men trots alla råd om kost och motion, dör vi alla förr eller senare. Lev, var glad, ta hand om den dag som är, så blir du omkring 80 kanske med en eller annan blodtryckstablett, men ändå. Varje form av fanatism är det ända som var motbjudande under mitt liv.:spinny::spinny:
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Nu får ni äta precis vad ni vill, det struntar jag iofs i också. Men när matindustrin gör oss sjuka blir jag förbannad, 80 år är väll ingen ålder på en sköldpadda.

Vem vet, vi kanske skulle leva till hundra och dessutom som kärnfriska om dom inte laborerade med maten. Annars kan man ju börja låta pensionärer dricka lacknafta eftersom dom ändå överlevt sina tidigare förfäder. Jag lever hellre till 80 kärnfrisk än 80 med sjukdomarna som maten ger oss.:mad:

Min sambo har haft problem med både mage och munhåla samt en sämre hy än normalt, under väldigt många år. Afte som sätter sig i munnen är ett rent helvete att ha, och trots sjukhusbesök vet dom inte vilken insats som skall sättas in.

Gaser och magsmärtor är ett helvete att ha det också och trots att vi slutat med det mesta försvann aldrig smärtorna, pratat med läkaren om att sluta med gluten och läkaren varnar för att man kan bli känsligare i framtiden om man slutar helt med gluten.

Hyn har smörjts in med drösvis av krämer under åren.

DET ENDA SOM BEHÖVDES FÖR ATT FÅ RÄTSIDA PÅ ALLA DESSA PROBLEM, VAR ATT SLUTA ÄTA GLUTEN. På köpet slapp jag mina gaser i magen eftersom vi äter glutefritt idag, dessutom fick jag en fräschare sambo som dessutom mår JÄTTEBRA och det är viktigaste!

Men jag läste någonstans för inte allt för länge sedan, att uppnå 200-års ålder är ingen omöjlighet i framtiden, men det måste nog förhindras till varje pris även om det måste ske matvägen.:D

Har man gaser i magen, blåsor i munhålan eller dålig hy tycker jag man verkligen ska överväga att sluta med gluten.


Så jag tycker att Jappe ska fortsätta att informera oss, dessutom fick han oss att äta riktigt smör på mackan än det dyra skiten vi köpte förut.
Becel smör för ditt hjärta, hahahaha... Vilket skräp...:D
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag älskar Jappe och hans engagemang i oss, hans medmänniskor som kanske inte är så pålästa "i ämnet" mat och dess biverkningar.
Älskar smör i mängder, men då måste jag ha en brödbit att lägga smöret på. Har inga blåsor i munnen, hyfsat bra hy och absolut inga gaser (om jag nu inte har ätit "för mycket" blomkål, vitkålssallad eller annat gött från trädgården).

Har inga som helst problem att säga adjö till ris & potatis, men eget bakat surdegsbröd med massor av fibrer, hmmm... ...betydligt svårare än att lägga av med tobak & snus. Vad lägger man smör på om inte en knäckemacka eller surdegsfralla från egen stenugn?

OK, nu kommer vi till det väsentliga och då är jag inne på vikthållning. JAG KLARAR INTE AV hur mycket fett som helst (ost, smör, bacon och feta korvar), jag gick upp i vikt förföra året och kämpar fortfarande med att få bort eländet runt magen. Idag gick vi 7 km från 0 till 300 m.ö.h, igår 6 km, osv... vilket börjar åstadkomma positiva resultat. Behöver kanske mer hjärntvätt innan det sätter sig.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Ranko du har missuppfattat det där med LCHF, det är inte frågan om mängder av fett och lite kolhydrater. Det är ANDELEN av fett och kolhydrater som skall vara hög respektive låg. Ska du gå ner i vikt och bli av med fettvalkar måste du tillföra mindre energi vad du gör av med.
Varför går det så dåligt om man inte minskar på kolhydraterna? Jo, kolhydraterna blir glukos som höjer "blodsockret" men då frisätts insulin för att motverka höjningen. Insulin har flera funktioner i kroppen, inte bara att pytsa över glukosen från blodet ut i cellerna, utan insulinet ser till att kroppen lagrar överskottet i form av fett. Insulinet hämmar också utsöndring av glucagon och därmed även fettförbränning. Detta är ju en kort-kort version av vad som händer i kroppen. Vill du veta mer, läs här på Eriks Blogg:https://matfrisk.com/
//Göte J
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!

Tack Göte J, då får det bli lagom med fett, mer aktiviteter och inga "tunga" kolhydrater (ris, pasta, potatis). Det blir tufft utan bröd, men ja ska ge det en chans under några månader så får vi se. Min bästa vän är 72, smal som en sticka, springer Göteborgsvarvet sen springet startade, är kärnfrisk och vi lämnar blod tillsammans. En gång fick han inte lämna blod för han hade för låg puls (typ Björn Borg när han var på topp), hallo... Medan jag kämpar som en galning med att balansera intag och förbränning. Tja, det är väl min lott här i livet så det är bara att simma vidare. Måste läsa mer trots att det tar emot...
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Om denna forskningen stämmer så kommer inte USA att vara någon stormakt i en nära framtid eftersom de har fullt sjå att ta hand om sina autistiska barn.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

À propos "mat" från Amerika så kommer jag ihåg en historia från längesedan när majsprodukterna började komma från det stora landet i väster. En mamma svarade på doktorns fråga vad den lille gossen åt till frukost. "Corn Flakes" svarade modern stolt och väntade på ett positivt svar från läkaren. "Corn Flakes?" svarade läkaren "jaja, det vore bättre om han åt upp kartongen i stället. Där kan det ju i alla fall finnas några nyttiga fibrer!"

Jappe
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag hade inte mycket till mage förr men sen blev jag ensam och det blev mycket findusmat, trots att mängden mat inte är så stor så har magen ökat en del.
Min far åt bara sån mat i flera år men nu äter han bara lagad mat och mår mycket bättre. Han är 96 nu och jag ska inte åka hem igen om jag kommer iväg söderut.
Problemet är att lagar man inte sin egen mat har man inte mycket att välja på pizza kebab och fryst findusmat är det som finns idag.
All svensk husmanskost är borta och dyker det någon gång upp är det kryddor som används i kina eller liknande smakar inte likadant man mår inte bra av det.
Åt statiner ett tag mot högt kolesterol, men fick värk i kroppen och slutade och värken fösvann.
Fick skäll och hot från doktorn och nytt recept på något som skulle vara bättre kostade 4ggr mer och efter ett par dagar kom värken tillbaka.
Sen dess lyssnar jag inte på den doktorns råd. Mitt sista hopp nu är en gallstensoperation inom kort.
Jappe har du besiktat din bil än?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag ska till bilprovningen den 27 september. Det brukar inte vara några större problem med det. För några år sedan bytte jag bromsrören mot riktiga kopparrör. Det befanns då att originalrören var av någon sorts zinkbehandlat järn. ?? Hur många kronor tjänar Peugeot på att utrusta sina bilar med bromsrör av sådan undermålig kvalitet? Skäms Peugeot!

Jag håller också på med att lämna svensk skolmedicin och lära mig gamla finter och knep när det gäller hälsan, icke helt utan framgång även om det känns lite osäkert. Respekten är fortfarande stor för auktoriteter, trots allt. Hade jag inte börjat med LCHF för flera år sedan så hade jag varit död idag. Det är jag säker på (nästan). Den allra viktigaste biten när det gäller hälsan är kosten och där tvekar jag inte en sekund! Det har varit några stora skandaler när det gäller läkemedel och miljögifter och snart kommer fler och fler att förstå vad som händer när Glyfosat (Roundup) sprids i världen, i grundvattnet, i luften och i maten. Det kommer att bli nästa stora miljöskandal av nästan ofattbara dimensioner.

(Ha de görgottegottigt i Moseldalen, Matts! Kul att prata med dig!)

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen