• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Intressant sida:

utan socker ingen cancertillväxt | naturligtvisare.se

Utdrag:

Det finns inga pengar att tjäna på att människor håller sig friska på naturlig väg och läkemedelsbolagen som sitter på pengarna som finansierar forskningen vill sälja mediciner snarare än främja forskning som får medicinkonsumtionen att minska.

De enkla lösningarna jag pratar om är den senaste tidens forskningsrön som talar för att socker får cancertumörer att växa och att kokosfett får alzheimers att gå tillbaka. Stora framsteg som påverkar miljontal människors liv men som ändå inte fått uppmärksamheten de förtjänar.


Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8538

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Erik Edlund!
Jag har läst en del på nätet om kokosfett. Det framhålls numera att det är nyttigt, kanske ett av de bästa fetterna att äta och att steka i.
Jag har provat Kung Markattas kallpressade, virgin kokosolja (finns på ICA) som ersättning för smör på smörgås. Gott! Idag ska jag prova att steka kött i det också. Troligen gott det också!
Jag vill gärna få höra dina åsikter om detta, eftersom jag förstår att du har goda kunskaper om mycket inom mat och hälsa.
Willy

Det finns en del som talar för att kokosfett kan ha positiva effekter för hälsan, Jag gillar choklad och brukar blanda kakao i kokosmjölk och ställa det i kylen. Smaken tycker jag blir helt ok så det får bli min efterrätt emellanåt-
Det mesta som sägs om vad som är nyttigt och onyttigt i födämnesväg bygger på befolkningsstudier och dessa är mycket osäkra som bevis då så många faktorer av betydelse inte kan kontrolleras. Dessutom handlar det ofta om studier som bygger på frågeformulär! Hur säkra uppgifter ger sådana när det gäller vad någon har ätit. äter eller kommer att äta i framtiden? Utan tvekan en låg säkerhet!
Jag tycker det finns otvetydiga bevis för att socker och snabba kolhydrater är hälsofarliga. Därför undviker jag allt som innehåller mer än 5% kolhydrat.
Då kvarstår ändå massor av delikatesser! Idag till lunch: Kalvkotlett med ratatouille åtföljt av fyra sorters ostar och avrundat med youghurt av grekisk typ gjort på fårmjölk. Till detta ett torrt gott Rhonevin samt finallment en espresso. :yes:

Helt avgörande för min omläggning av kosten är dock att jag personligen mår bättre och
att jag har återfått min sedan länge förlorade midja.:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LCHF. Läs detta!

Bra vi for mange år siden droppet all bruk av margarin, smør og ren raps eller oliven-olje får greie jobben. I Australia selges det endel smør som er mykgjort med rapsolje så det er smørrevillig direkte fra kylen, det er for oss helt på grensen av det akseptable.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Jappe!
Tack för informationen om margarin.
Nu kommer jag att undvika smörgåsmargarin så långt jag kan!
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag har läst en del på nätet om kokosfett. Det framhålls numera att det är nyttigt, kanske ett av de bästa fetterna att äta och att steka i.
Kokosfett är ett förstklassigt alternativ då det består av MCT-fetter (Medium Chain Triglycerides, fetter byggda av medellånga fettsyror). De metaboliseras snabbt till energi i form av vattenlösliga ketoner vilka kan försörja alla muskler och större delen av hjärnan med energi. Ketoner anses ha 25% högre verkningsgrad i hjärnan än glukos vilket gör att man känner sig piggare och mer alert efter att ha anpassat sig till "fettdriften".

De ingående fettsyrorna är ytterst stabila och tål lång tids lagring och stekning mycket bra.

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Bra vi for mange år siden droppet all bruk av margarin, smør og ren raps eller oliven-olje får greie jobben. I Australia selges det endel smør som er mykgjort med rapsolje så det er smørrevillig direkte fra kylen, det er for oss helt på grensen av det akseptable.

Knut inte behöver vi åka till Australien för att smaka på det!

Bredgott i Sverige började redan 1971 blanda in 32% rapsolja i grädden och resultatet är både "lättsmörat direkt från kylen" och gott!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Dessa fåfänga, kroppsfixerade tjejbloggare ofta med små hundar som Internet är nedlusat med nuförtiden har helt plötsligt stigit alldeles kolossalt i min aktning! Deras fåfänga gör nämligen att de finkammar nätet på sidor som handlar om mat och hälsa (även för husdjuren) och de är inte rädda för att sprida sina erfarenheter! Det är väl inte alltid att de träffar rätt men för mig har de avslöjat saker som jag inte hade en aning om!

Det trodde jag aldrig att jag skulle komma att uppskatta sådana bloggar!

All heder åt alla dessa fåfänga tjejer när deras fixeringar får sådana här resultat!

Jappe (dom kallar mig fröken Svimfärdig numera!)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Svensk Falukorv, denna hånade och älskade korv, tycks ha kvaliteter som jag inte trodde fanns hos många korvar! På kul kollade jag kolhydrathalten per 100 gram Scans falukorv med extra stort köttinnehåll! 5 g kolhydrater per 100 g stod det på förpackningen. Lätt förvånad över resultatet gick jag vidare till den vanliga falukorven och där var kolhydrathalten bara 4 gram per 100 gram!!!

Är detta riktigt eller hade jag för bråttom när jag läste innehållsförteckningen! Naturligtvis köpte jag en falukorv (vansinnigt god korv) och när jag kom hem kollade jag igen och där stod under "Näringsvärde per 100 g" otvivelaktigt 4 gram!

Tricksar Scan på något sätt här, tro? Jag trodde falukorven innehöll mycket mjöl!

Jappe
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Kanske inte enbart LCHF-mat men överhuvudtaget äkta mat, naturligt och utan tillsatser, fick oss att intressera oss och studera vidare.

Dessa böcker har hjälpt oss mycket på vägen, den viktigaste kanske, delvis pga min cancer, har
boken "Anticancer" ett nytt sätt att leva", varit. Den beskriver hur maten egentligen är den viktigaste faktorn att få, eller inte få cancer. Rekommenderas! Se:

Bokus bokhandel - Sökresultat - Anticancer : ett nytt sätt att leva

Sedan finns det dessa tre böcker som var och en som är intresserade av mat och hälsa borde läsa från Mats- Eric Nilsson:

Den Hemlige Kocken: Bokus bokhandel - Sökresultat - Den hemlige kocken : det okända fusket med maten på din tallrik

Äkta Vara: Bokus bokhandel - Sökresultat - Äkta vara : guiden till oförfalskad mat

och till slut hur få allt att smaka gott: "Smakerna Återkoms": Bokus bokhandel - Sökresultat - smakernas återkomst&language=&dym=all


Till slut rekommenderar jag alla intresserade att gå med i föreningen:

Äkta vara - Mat istället för tillsatser .

Efter att vi börjat leva utan socker, margariner, jäst och vetemjölprodukter, samt äta hemmalagad mat med 98% ekologiska råvaror, och minimalt med kött Mina mina blodvärden är i topp, blodtrycket jättebra, vilopulsen mellan 36 -40 och vikten 69 kg.

Jag är totalt övertygad att maten har varit det viktigaste att hålla mig i livet genom att medverka och förstärka vetenskapen med sina läkemedel mot prostatacancer.

LCHF är en bra början!

hälsning
jyrki:)
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Svensk Falukorv, denna hånade och älskade korv, tycks ha kvaliteter som jag inte trodde fanns hos många korvar! På kul kollade jag kolhydrathalten per 100 gram Scans falukorv med extra stort köttinnehåll! 5 g kolhydrater per 100 g stod det på förpackningen. Lätt förvånad över resultatet gick jag vidare till den vanliga falukorven och där var kolhydrathalten bara 4 gram per 100 gram!!!

Är detta riktigt eller hade jag för bråttom när jag läste innehållsförteckningen! Naturligtvis köpte jag en falukorv (vansinnigt god korv) och när jag kom hem kollade jag igen och där stod under "Näringsvärde per 100 g" otvivelaktigt 4 gram!

Tricksar Scan på något sätt här, tro? Jag trodde falukorven innehöll mycket mjöl!


Jappe
Falukorv ser jag som en basvara som aldrig får saknas i ett kök.
Den absolut bästa hittar man på Lidl, Enebacken, som är fast och fin och inte krymper ihop till en bråkdel när man lägger den i stekpannan.
Calle
Medlem och Falukorvsälskare
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Det slog mig, till min stora lycka, att falukorv faktiskt numera verkar vara bra mat med sitt animaliska fett och låga kolhydratsinnehåll. Som Bonath påpekar, den borde finns i var mans/kvinnas kylskåp. Och ätas med hälsa och välbehag.

Detta tror jag på tills motsatsen har bevisats. Eller som man brukar säga i kriminalfilmerna: innan skulden har bevisats så är gärningsmannen oskyldig. :)
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Det kunde man ju ge sig djefwulen på att dom måste peta i natriumnitrit i falukorven! Där rök den! Finns det något kött eller någon korv utan natriumnitrit?

Jappe
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Jappe frågan är OM det överhuvudtaget finns något Kött "däggdjur" som är ätbart för människor. NEJ
Sedan djurfödningen med alla dessa mediciner, antibiotika och inte minst tillsatser och till slut sprutor mot åksjuka.
Skall vi sedan prata om komjölken som den hormonstarka kon producerar då ser jag inte LCHF som någon hälsokost.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Av alla de skinkor som saluförs i Sverige så tycks det finnas en ätlig sådan också: Prosciutto Crudo, lufttorkad (24 månader) från Rosa dell'Angelo i Italien! Undrar vad den kostar!

Ridderheims

Jappe
 
Toppen