• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Vad är coleslaw. Har någon ett recept
Finns många recept, men detta är ett vi använder:

Ingredienslista:
  • Vitkål
  • Créme Fraiche
  • Majonnäs, äkta
  • Dijonsenap
  • Svartpeppar
  • Citron / Lime

Tillredning:
Strimla vitkålen.
Blanda lika delar Créme Fraiche och majonnäs.
Krydda blandningen med Dijonsenap, kanske 1 msk per dl av Créme Fraiche. Öka om du vill ha mer bett i smaken.
Rör ner blandningen i den strimlade vitkålen.
Rätt rejält med svartpeppar och kläm eventuellt lite citron eller lime över.

Kommentar:
Kan ätas direkt, men gör den gärna i god tid, till exempel dagen före och låt den stå i kylen för att dra in.
Serveras kall!

Med vänlig hälsning / Iva Edlund
 

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Tack Jappe för att du tog upp detta ämne. Vad är kollodialt silver?
mvh
Majsan
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Kolloidalt silver är extremt små partiklar av silver (silverjoner) i vatten. Detta silvervatten användes mot bakterie- och virusinflammationer innan penicillinet kom i allmänt bruk! Googla på kolloidalt silver! Mycket intressant läsning!

Anledningen till att kolloidalt silver kommit i ropet igen är att överförskrivningen av antibiotika (och bristande hygien på sjukhusen) har lett till att många bakteriestammar har blivit resistenta mot dagens läkemedel.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Ägg och bacon är fantastiskt till frukost!

Det här hittade jag på ett annat forum:

Bacon gjort på magra grisar innebär att det blir smaklöst eftersom det är fettet som är smakbärare. Är sedan grisarna stressade strax innan slakten så utsöndrar de adrenalin och det smakar apa. Då trycker de i socker i olika former så att det ska smaka någonting.

Intressant forum: Var hittar jag riktig bacon (utan socker)? - Mat - Livsmedel - Kolhydrater iFokus

Snacka om djurhållning! Kännande och intelligenta djur som förtjänar ett bättre öde har idag förvandlats till en råvara av djurindustrin som inte drar sig för någonting i sin jakt på pengar! Djurplågeri är lönsamt för djurfabrikerna!
icon13.gif


Jag har börjat läsa texten ordentligt på de matvaror jag köper idag! Är texten så finstilt att den är svårläslig så ber jag handlaren om att få låna ett förstoringsglas och när jag kommit hem så skickar jag ett argt mail till fabrikanten/producenten! Jag tycker att alla bör göra så! Man skall inte aningslöst acceptera och köpa all skitmat som finns i dagens "matlador"!

Jappe

PS. Jag har en kompis som nu ligger på sjukhus efter en hjärtinfarkt och efterföljande stroke. Nu får han näring via slangar men när han kommit sig och får äta mat på vanligt sätt igen, då kommer jag att noga ta reda på vad han får för mat. Jag misstänker starkt att samma mat som gjorde att han hamnade på sjukhuset kommer att serveras honom på sjukhuset, alltså billig skitmat med mycket socker i! Undrar förresten vad näringslösningen som han får idag innehåller? DS.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Det här nya sättet att äta (LCHF) och möjligen också att medicinera på (kolloidalt silver) har gjort att jag redan nu, efter bara några dagars avståndstagande från den översockrade industrimaten, överskrider en nivå på PEF-mätaren som jag har legat klart under i åratal! Jag har kommit lite närmare det gröna fältet på skalan!

peakflowmeter2.jpg


Det medvetna eller omedvetna samarbetet mellan livsmedelsindustrin och läkemedelsindustrin avslöjas obarmhärtigt dag för dag nu!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 13449

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Jo, jag läste inlägget noga, men min kommentar var närmast avsedd för att upplysa andra om att öl inte är att rekommendera om man går på LCHF-diet.
Själv älskar jag öl men har skurit ner nästan helt, även om jag fuskar och tar en burk var fjortonde dag ungefär.
Det blir nog en ikväll.
:msn_beer:Skål på dig!
//W
Okej, men då förstår jag!
Skål på dig!
Själv tog jag några öl i fredags(typ 7-8 st...)
:wideeyed:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: LCHF. Läs detta!

Det här nya sättet att äta (LCHF) och möjligen också att medicinera på (kolloidalt silver) har gjort att jag redan nu, efter bara några dagars avståndstagande från den översockrade industrimaten, överskrider en nivå på PEF-mätaren som jag har legat klart under i åratal! Jag har kommit lite närmare det gröna fältet på skalan! Jappe

Vad är en PEF-mätare? Går den att använda i Frankrike som promillemätare?

PS! En härlig bild på katten!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

PEF-mätaren mäter max hastighet i utandningsluften i l/min. Den ger en indikation på luftrörens kondition, exempelvis vad gäller inflammationer och förträngningar. Det är en billig apparat; det finns dyrare och finare instrument men den här är bra på att upptäcka förändringar i lungornas kapacitet och kan enkelt användas i hemmet!

Jappe

PS! Alla rökare borde blåsa i en sådan här och jämföra sina värden med icke rökande kompisars!

PS 2. På mindre än en vecka har jag förbättrat mina värden med över 10%! Otroligt!
 
Senast ändrad:

longframe200

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2023

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Natriumnitrit som används i många charkuterivaror har som huvuduppgift att binda vatten vilket gör produkten tyngre och därmed dyrare! Inte "vanligt" tungt vatten (D2O) utan snarare dyrt vatten! Alla som har stekt en köttbit de senaste åren har väl märkt hur det skvätter över hela spisen när man steker dessa "förädlade produkter"! Så uppförde sig inte köttet förr! EU har säkert ett finger med i det här spelet också, liksom i att ett annat cancerogent ämne, natriumglutamat, numera återigen tillsätts i mängder av "fabriksmat"! Före EU-inträdet var natriumglutamat förbjudet att använda i mat i Sverige! Natriumglutamat redovisades ganska öppet i innehållsförteckningarna när det började användas igen i Sverige men numera lyckas man ofta medvetet dölja det under olika fantasinamn! Uppriktigt sagt verkar det som om Livsmedelsverket är köpt av näringslivslobbarna i EU! En skam!

Livsmedelsverkets Brasklapp: Föreskrifterna har tagits fram av Livsmedelsverket utifrån EU-direktiv.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Vad är det för skillnad på LCHF och den farliga Dr Dukan metoden?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Enkelt uttryckt så tycks Dukandieten vara någon slags bantningsmetod bland alla andra, medan LCHF bygger på att minska kolhydratintaget. Den stora mängden socker i dagens industrimat är inte bra för hälsan!

Jappe
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Enkelt uttryckt så tycks Dukandieten vara någon slags bantningsmetod bland alla andra, medan LCHF bygger på att minska kolhydratintaget. Den stora mängden socker i dagens industrimat är inte bra för hälsan!

Jappe

Dukanmetoden gick ut på att minska kolhydrater och socker, folk förbrukade mera Kött ock mejeriprudukter. Resultatet blev efter Ca 4 år en mycket sämre hälsa. Många blev ännu tjockare.
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Hej Juan!

Dr Dukan fokuserar på att höja andelen protein i maten och samtidigt minska både kolhydrater och fett medan LCHF behåller den "vanliga" mängden protein, sänker kolhydratmängden radikalt och fyller upp resten med naturliga, främst animaliska, fetter.

I korthet kan man säga att Dukan-metoden bygger på att proteiner är kraftigt mättande på kort sikt, du klarar inte att äta lika mycket som förr, och går därför ner i matmängd och vikt. LCHF, å andra sidan, använder fettets långsammare upptag och lugnare utnyttjande vilket ger en utdragen nöjdhet som gör att du äter mer sällan och inte behöver stödäta mellan målen, de så kallade mellanmålen.

Dukan och även Atkins utgår från att du med tiden skall återvända till i stort sett de gamla vanorna med vissa restriktioner. LCHF menar att en bestående förändring förutsätter bestående ändringar i vanorna, helst sådana som beror på välbefinnande och därmed fri vilja.

Proteiner bryts ner till sina beståndsdelar, aminosyrorna, i magsäckens extremt sura miljö. Under passagen genom tunntarmen absorberas aminosyrorna och används för att underhålla enzymer, hormoner samt muskler. I den mån man tränar hårt kan en del gå åt till att bygga mer muskler. Finns det efter detta några aminosyror kvar så metaboliseras de till glukos (blodsocker) och kvävehaltiga restprodukter som rensas ut via urinen.

Merparten av (muskel-)energin i LCHF kommer från fria fettsyror och ketoner medan den hos Dukan kommer från glukos som används på samma sätt som samma ämne från kolhydrater. En väsentlig skillnad är att "kolhydratenergin" är snabbtillgänglig medan "proteinenergin" tar längre och går genom många fler nedbrytningssteg. Det senare märks genom att man känner sig aningen varmare på en högproteinkost.

Om Dukan-metoden är "farlig" eller ej låter jag andra avgöra, att den används övergående är Dr Dukans egen rekommendation. Han har säkert sett en eller flera skäl till detta. LCHF är en bestående livsstil.

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8538

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Natriumnitrit som används i många charkuterivaror har som huvuduppgift att binda vatten vilket gör produkten tyngre och därmed dyrare! Inte "vanligt" tungt vatten (D2O) utan snarare dyrt vatten! Alla som har stekt en köttbit de senaste åren har väl märkt hur det skvätter ........

Livsmedelsverkets Brasklapp: Föreskrifterna har tagits fram av Livsmedelsverket utifrån EU-direktiv.

Jappe

Jag försöker numer läsa innehållsförteckningarna för den mat jag köper men inte sällan behövs förstoringsglas för att se vad det står! Om det är mycket livsmedelskosmetika i produkten köper jag den inte. Det gör att urvalet av "industrimat" minskar drastiskt. Det finns ju som tur är fortfarande råvaror att köpa men som du Jappe påpekar kan även de råvaror man tror är obehandlade vara manipulerade.
Det kan ta decennier innan man kan slå fast om ett ämne som tillsätts till maten är carcinogent eller inte. Vi är inte råttor så de studier som bygger på vad de tål och inte tål får inte övertolkas.
Om fler efterhand börjar välja bort mat med "kosmetika" kan vi ju alltid hoppas att det blir ett försäljningsargument att maten inte innehåller detta.
Först då kommer marknaden på allvar bli intresserade och erbjuda bättre produkter. En del tecken på att en sådan utveckling är på väg kan man ibland se i affärernas sortiment. :yes:
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Det kan ta decennier innan man kan slå fast om ett ämne som tillsätts till maten är carcinogent eller inte.
Cancerceller är celler som förökar sig snabbt och utanför kroppens kontroll. En gemensam egenskap är att de har en "förenklad" ämnesomsättning med en dramatiskt lägre verkningsgrad, det går åt mångfalt mer av det bränsle de kan använda, glukos, blodsocker.

Denna egenskap är välkänd och används i vården för att spåra cancervävnad genom PET-scanning. Man ger patienten en radioaktivt märkt glukoslösning och följer sedan med en avancerad scanner hur den fördelar sig i kroppen. Eftersom cancerceller har ett mycket stort glukosbehov blir koncentrationen av radioaktivitet högre i sådan vävnad.

Cancerösa celler uppkommer ständigt i kroppen men så länge immunförsvaret fungerar oklanderligt rensas de kontinuerligt bort utan att ge följdverkningar. Det blir problem är när denna mekanism sviktar och man samtidigt tillför "bränsle till brasan". Allt som varaktigt sänker immunförsvaret är därför "cancerogent" även om det inte måste leda till att cancer utvecklas. Mat och livsstil som höjer blodsockermängden främjar cancercellers överlevnad. Märk att hormonet insulin (som insöndras från bukspottkörteln vid förhöjt blodsocker) är anabolt och därför främjar celldelningen såväl i muskler (insulin är dopingklassat!) som i cancervävnad.

Med vänliga hälsningar / Erik Edlund
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Erik Edlund!
Jag har läst en del på nätet om kokosfett. Det framhålls numera att det är nyttigt, kanske ett av de bästa fetterna att äta och att steka i.
Jag har provat Kung Markattas kallpressade, virgin kokosolja (finns på ICA) som ersättning för smör på smörgås. Gott! Idag ska jag prova att steka kött i det också. Troligen gott det också!
Jag vill gärna få höra dina åsikter om detta, eftersom jag förstår att du har goda kunskaper om mycket inom mat och hälsa.
Willy
 
Toppen