• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Faktum är att redan nu, i begynnelseskedet av omställningen till LCHF-kost, så mår jag bättre! Detta + en liten "slatt" kolloidalt silver ett par gånger om dagen har gjort att min KOL har blivit "bättre"! Att andningen har blivit bättre ser jag på PEF-mätaren. Rena rama underverket!

Tänk att man skulle gå på sådana här moderna "villoläror" enligt somliga och dessutom börja dricka dyrt "Hokuspokusvatten"! :D:D:D

Jappe
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LCHF. Läs detta!

Jappe du får holde deg til tørre røde og hvite, der er mesteparten av sukkeret omdannet til alkohol :wink::wink:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Jappe,
Matvin är helt Ok! Det finns söta dessertviner som inte är Ok.
Har ätit lchf/gi i 7-8 år vid det här laget.

Är diabetiker men behöver inga läkemedel så länge jag äter måttligt/lite kolhydrater och avstår från socker, kakor och godis. Vid sista diabeteskontrollen sa doktorn att med dessa värden hade jag inte fått någon diabetesdiagnos över huvud taget - men en gång diabetiker alltid diabetiker.

Dricker sällan öl, men vin till maten varje dag. Om jag äter bröd (ett par gånger i veckan) försöker jag hitta bröd med lågt kolhydratinnehåll. Avstår ris potatis och pasta till vardags, men äter allt som bjuds på fest. Avstår inte nypotatisen till sillen eller sommarmakrillen.

Äter mycket coleslaw, grönsaker, kött och fisk. Ägg till frukost varje dag.

Med den dieten håller jag blodsockernivåerna på normala niver och stabil vikt (borde gå ner 10 kg, men då måste jag nog avstå från vinet- men man ska ju leva också......)
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag äter också lchf (fast skall jag vara ärlig så går det inte särskilt bra under semestern, speciellt inte när man lever med en partner som heter Torbjörn, han kan drar ned en i fördärvet under husbilssemestern ) men väl hemma går det väldigt bra.
Till frukost äter jag nöt bröd som jag bakar på både långpanna o i form, det finns massor med recept på nätet testa er fram vissa är väldigt goda o andra smakar pekka.
Till detta bröd stryker man rejält med bregott, ägg o majonäs, man står sig lätt till lunch.
Jag använder som tillbehör till kött o fisk: coleslaw variera med t.ex fänkål, grillade halverade endiver med olja o kryddor, blomkålspure med smör,grädde o riven ost är mums t.om Torbjörn gillar detta.
För ett par veckor sedan gjorde jag äggsallad till lunch: kokta hela ägg i crème fraîche, majonäs, dill, vitlök, dijon, rapsolja mums! Pannkakor: 2 ägg, 1 dl grädde, 1 msk fiberhusk om det skall vara till efterrätt tillsätt 1-2 krm vaniljpulver annars lite salt servera med hallon o grädde, bra att göra i husbilen. Riktigt god Remuladsås till fisken: 2,5 dl majonäs, 0,5 dl pickles eller ättiksgurka, 2 msk hackad kapris, 0,5 dl persilja, 0,5 dl gräslök, 0,5 dl dill, dryga ev. ut med lite creme fraiche riktigt gott.
En liten god dessert: värm upp 1 dl vispgrädde till att det nästan kokar, ta kastrullen av plattan o tillsätt 1 kaka 70% choklad, låt smälta o häll i 6 st små snapsglas, engångsglas är att föredra och kyl ner. Nä nu får jag sluta att skriva ner recept det märks att jag är hungrig eller hur? Sitter på en camping i Frankrike o väntar på att campingägarens Paella skall bli färdig ( OBS ej lchf Torbjörn bjuder) Hälsningar Lotta
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Inget socker, inget vetemjöl, inget vit ris (bara ekologisk basmati), ingen potatis, extremt lite kött och då vilt eller ekologisk från en gård jag känner till (kanske c:a 200gr/mån). Men vild fisk och ekologiskt KRAV-lax från Norge (odlad med krill från norra ishavet)

Inget öl eller sprit, aldrig läsk, men mycket vatten och kolsyrat vatten (själv), bara rödvin (ekologiskt) varje dag, inget mjölk, lite ekologisk ost, inga korvar, inget bacon (det finns tillsatt socker i all bacon!!)

Absolut inga flingor, men havregrynsgröt eller korn- råg- (ekologist) med ekologiska gryddor: kanel, ingefära, kardemumma samt krossat linfrö, på grötet pumpakärner och sesamfrö, blåbär, hallon osv och sojamjölk (försök att hitta en sort som är utan socker och ekologiskt - svårt) eller havremjölk (Oatly).

Ekologiskt kaffe med egen espressomaskin (mycket per dag), utan socker eller mjölk, kanske lite sojamjölk. Samt grönt te, ekologisk Sencha, och mycket, bryggt på max 65 grader.

Absolut ingen godis, lite 70% choklad, ekologiskt utan eller med så lite med rå rörsocker som möjligt dagligen. Frukt, ekologisk, men aldrig bananer! Bukspottskörteln justerar själv in den behövliga mängden kolhydrater.

All mat tillagat av Anita så vi vet vad som ingår, ekologiskt och grönsaker, bönor, linser, kryddor kål och lök. Ägg i alla dess former.

Ekologiskt virgin-olivolja från Alora på bergen ovanför Malaga i allt, sallader, stekning osv

När man bor i Gamla Stan och ser varje morgon på hundpromenad vad de fina restaurangerna här får in i sina leveranser så vågar man inte dit. De billigaste och sämsta oljorna: solros, palm osv. i stora kanistrar, såsbas i 10 liters dunkar, potatis färdikokt i vakuumplast, kött från snabba oidentifierade personbilarnas bagageutrymmen opackat och omärkt.. aldrig!

Bara allt och allt igen ekologiskt om möjligt. Och allt smakar gott, mycket smak och rent, oförstörda med olika smakämnen och socker, och om man lyssnar vetenskapen med mycket mer näring i än industrimat.

Inget i konservburkar eller tuber ( de är inuti behandlade med bisfenol-plast, som verkar orsaka mycket problem med hormonstörningar, speciellt hos män) inget i plastflaskor. Allt i glas om möjligt, inga engångsartiklar i plast, papper om det behövs. Allt i porslin och glas även i bilen. Inga teflonpannor eller kastruller, allt med bara stål eller keramisk beläggning.

Det är nog lättast att börja me GI-mat och sedan förfina med takt man trivs. Vi båda har gått ner i vikt, väger lika mycket vi gjorde när vi var 17 år, och mår jättebra. Alla mina inflammationer, smärtor här och var i kroppen som jag alltid hade har försvunnit. Och vi hoppas att min prostatacancer håller sig stången många år till...

Det blev jättemycket! Men är enkelt och ett resultat av några års resa med internet, vetenskap doktorer och även egen välbefinnandekänsla!

hälsning
anita&jyrki:):):)
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag hörde att selleri och bacon gör susen!
Har inte provat själv.
 
F

F.d. 8538

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag tror att vi måste söka vår personliga anpassning till den nygamla kunskapen att socker och snabba kolhydrater är hälsofarliga. Att minska på socker och snabba kolhydrater är självklart men vad vi sedan väljer att äta får styras av vad vi tycker om. Ibland tillåter jag mig några felsteg också :)
När sockersuget upphör är det inte svårt att avstå från godis, söta desserter etc. Ett gott torrt vin eller en single malt hör livet till och det bör man inte försaka :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Intressant skulle ju ett "stekpannebröd" för oss LCHF-are med husbil vara! Jag misstänker dock att det inte blir lätt att åstadkomma något som ens kommer i närheten av en riktig färsk frukostfralla!

Har jag fel?

Jappe
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Då det skrivits om sockrets roll tidigare, tycker jag att denna föreläsning hör hemma här. Tyvärr är den helt på engelska, men den är väl värd att lyssna på. Den beskriver hur sockret har ersatt "riktiga ingredienser" i mängder av varor...

...och det är till stor del Nixons fel... :)

Sugar: The Bitter Truth - YouTube

//Stefan
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

?..angående att gå ner i vikt så handlar allt om + och -, enkel matematik. Mitt bästa tips om man vill gå ner i vikt är att springa länge, behöver inte vara fort utan det är tiden som är det viktiga. Minst 1 timme, helst 2 timmars joggingpass ett par ggr/vecka så ska ni få se att vikten kommer rasa.
Nja, riktigt så enkelt är det inte. Uthållighetsträning, typ jogging och liknande ökar kroppens verkningsgrad, den "lär" sig att vara ekonomisk vad gäller energiförbrukningen. Detta fortsätter även efter att träningspasset slutat och kan uppväga det mesta av den ökade energiförbrukningen under träningen.

Om man å andra sidan ständigt bygger sina muskler med kraftfull styrketräning så ökar energiförbrukningen i vila. Däremot måste man tänka sig för och undvika att kompensationsäta för att träningen gör dig hungrig.

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Då det skrivits om sockrets roll tidigare, tycker jag att denna föreläsning hör hemma här. Tyvärr är den helt på engelska, men den är väl värd att lyssna på. Den beskriver hur sockret har ersatt "riktiga ingredienser" i mängder av varor...

...och det är till stor del Nixons fel...

Sugar: The Bitter Truth - YouTube

//Stefan

Jag har bara lyssnat i 25 minuter och jag är helt tagen! Tack Stact!

Alla ska lyssna på den här föreläsningen, tycker jag! Oerhört intressant! Den tar bara en och en halv timma! :)

Jappe
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Robert Lustig är oerhört verbal och klarar att förenkla komplicerade begrepp så att de blir fattbara. Här ingångssidan till en serie om 7 intervjuer i ämnet.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Att beskriva socker som ett gift är ganska djärvt, tycker jag! Det här blir ju intressantare hela tiden! The "CocaCola Conspiracy" har man väl funderat en del på men inte förstått riktigt. De som skapade den drycken var ju oerhört begåvade, merkantilt sett! Dock kräver en sådan hantering av kunderna ett icke föraktligt mått av cynism, snällt uttryckt!

Det här tar tid att smälta; det måste tas in i mindre portioner! En global komplott mot mänskligheten hör man ju inte talas om varje dag!

Spännande och det är inte fiction!

Jappe
 

longframe200

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Jappe

Glädjer mig att du mår bättre av den nya kosten.



Det finns flera "alternativa" sanningar där ute för den som söker.
 
Toppen