Longframe200
Ta in mina inlägg som angrepp mot dig som person, jag vi vill bara belysa att jag tror du missuppfattar en del av min text och vad jag faktiskt menar.
Jag har naturligvis inte argumenterat mot ekologisk odling som vi känner som KRAV här hemma så text/länkar om ekologisk odling behöver du inte posta som svar till mig.
Det är atroposofins läror som tillför trolldom som komplement till den ekologiska odlingen jag vänder mig mot, en trolldomsbit som jag anser vara ren bluff utan verkan eller i bästa fall generera dyrköpt placebo till illa informerade kunder.
Det är alltså min åsikt att "biodynamiskt odlat" inte har någon plats i dagens upplysta samhälle men att "ekologiskt odlat" är ett jättefint alternativ för oss rika västerlänningar.
Den färdiga produkten samt miljöpåverkan är likvärdig mellan biodynamisk och ekologisk odling då de i grunden odlas på samma sätt men den biodynamiska har dessutom overksam trolldom i sin produkt vilket jag vet att många ej känner till.
Produkten blir naturligvis inte sämre av trolldom då den inte har någon verkan (possitiv eller negativ) men hur många med denna kunnskap vill betala extra för trolldom?
Det är ytterst få som känner till detta vilket medför att trolldomsbiten är i stort sett helt okänd för konsumenten.
Många säger att biodynamiskt är "samma sak som ekologiskt men lite mer noga" (t.ex. alla som säljer biodynamisk jag pratat med) och missar helt den okulta delen, den del jag vänder mig mot.
Men du gillar tydligen biodynamisk och även den okulta delen?
I all vänlighet skulle jag då önska svar på följande, var nu noga med att inte blanda ihop svaren så att de rör den ekologiskt odlade biten då det bara är trolldomsbiten jag vill ha svar på.
Vad jag anser om den ekologiska biten är nu förhoppningsvis helt klarlaggd, jag har inte gett någon kritik i något inlägg mot ekologisk odling.
Jag behöver heller inte några fler konspirationsteoretiska svar heller, det finns nog med länkar om det redan:
Det är alltså inte läkemedels/livsmedelsindustrin som ogillar biodynamiskt som alternativ till ekologiskt utan jag personligen.
För preparat 505, föredrar du vilket husdur som helt som ska donera sin skalle eller blir det bättre med katt kontra hund?
Fungerar det med minigris som numera är husdjur men inte var det på 1800 talet när detta hittades på?
Fungerar det med känguru?
För preparat 507, på vilket sätt kan en dosering som är fullständigt mikroskopisk i sin mängd och utan påvisat verksam förmåga ge en "hemlig allkemi" i komposten?
Ge mig helst en kemisk eller fysik förklaring till det
För preparat 506, är det tjur, kalv eller kviga som ska donera sin bukhinna och är det färska maskrosor som gäller eller vissna?
Och till sist: föredrar du handvirvlat vatten till odlingen eller går det bra med maskinvirvlat?
Det finns lite olika bud om detta.
Märker du skillnaden mellan maskin respektive handvirvlat vatten i den färdiga produkten?
Mvh Alf Sundström
OBS: Denna tråd ska handla om LCHF vilket gör att jag bör sluta att ta upp utrymme om biodynamiskt odling, jag hoppas att trådskaparen inte tar illa upp när jag svarade på ett inlägg där jag citerades.