• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

telijej

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Jodå Jappe! Natriumglutamat är debatterat sedan 2007 av Tommy Svensson som drar omkring i landet och berättar om sina erfarenheter. Kolla den här sidan och gå igenom hans nyhetsbrev Utbildningscenter.se. Samma kväll kastade vi först Aromat och sedan det mesta i vå kryddhylla.
Jan-Evert
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Så här skriver en professor i neurovetenskap:

– Höga koncentrationer av glutamat är giftigt för nervcellerna, säger Björn Meister, professor i neurovetenskap på Karolinska institutet.
– För höga halter i hjärnan kan ge en överstimulering som tröttar ut cellerna.
Glutamat bildas i kroppen och är en naturlig signalsubstans som stimulerar hjärncellerna.

Godkänd tillsats


– Men hjärnan försöker förhindra höga halter glutamat i nervsystemet.
Trots det är konstgjord glutamat en godkänd tillsats i mat sedan lång tid tillbaka. På 70-talet förbjöds den i barnmat.
Vi äter allt mer av smakämnet eftersom det finns i allt mer av vår mat. Späder man ut exempelvis en skinka med mycket vatten och olika sorters stärkelse blir skinksmaken inte bedövande. Då tillsätter man gärna glutamat för att lyfta fram det lilla av smaken som finns kvar.

Jappe

PS. Den som orkar kan ju kolla den här länken: Om natriumglutamat, E621, glutamat, smakförstärkare

(Nja förresten! Nu har jag läst lite på den länken och den är mycket fantasifull, minst sagt!)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Alla buljonger kan man göra hemma! I gär kokade vi räkskalen och vilken buljong, vilken soppa!

Aldrig en buljongtärning, pulver, vätska eller fonder i färdig form hos oss. Gör själv, med lite planering är det jätteöätt och inte minst -- billigt!

jyrki

ps. falukorv finns som ekologisk, men innehåller dock råvaror som får mig att avstå!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Oerhört intressant länk! Läs detta!

Fet Hälsa

Kort utdrag ur texten:

Jag är fortfarande arg och upprörd efter samtalet med representanten på VG regionen. Hon anser att vår produkt LCHF matkasse är en konkurrent till sjukvården och därför kan de inte stödja vår idé. Egentligen handlar det om att vi vill översätta vår hemsida plus våra kursbrev och matsedlar med recept till engelska i första hand. Vår idé är att människor kan bli friska av mat. Det har jag blivit och så kan även andra bli. Även i andra länder.

Faktum är att denna kvinna anser att vårt företag Frisk av Mat Sverige AB konkurrerar med den officiella sjukvården i Sverige och därför kan man inte stödja den tanken. På min fråga om de ändå vill att människor ska bli friska från sjukdomar så svarade hon inte. Hon menar att LCHF-kosten är omstridd och inte godkänd av Socialstyrelsen. Jag svarade då att denna kost är godkänd för diabetiker redan 2008. Alltså för fyra år sedan. Efter ytterligare arrogant beteende från denna person och insinuationer om att LCHF-kost är en farlig kost avslutade jag samtalet.

Att vi betraktas som en farlig konkurrent kanske man skall ta som en komplimang. Det sorgliga i detta prestigetänkande är att vanliga människor drabbas, ofta helt i onödan, av metabola sjukdomar p.g.a. att sjukvården är rädda för nya rön och tankar. Med lite mer öppenhet från sjukvårdens sida kunde man kanske börja bota och behandla sjukdomar som det var tänkt från början. Inte bara leverera kemiska produkter via piller och sprutor utan börja titta på orsaker. Alla är överens om idag, utom prestigefyllda personer inom sjukvården, att kosten spelar en avgörande roll för hälsan.


Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Var julskinkan grå när jag växte upp på 40- och 50-talet? Jag tycker mig minnas det.

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Logiken i nedanstående citat från "Fet Hälsa"är närmast oemotståndlig! Den visar hur systemet fungerar! Det handlar om pengar!

Svaret till varför sjukvården bara hamnar i ett symtomtänkande istället för att angripa orsakerna till våra sjukdomar är tyvärr ganska deprimerande. Hela läkemedelsindustrin och läkarnas bibel Fass är helt inställda på att sälja och producera mediciner som bara lindrar dag för dag men inte botar problemet. Vad skulle hända om vi plötsligt blir friska av medicinerna. Tja, många konkurser blev det. Läkarna brukar också ta till kniven som ett sätt att skära bort ett symtom men försvinner orsaken för det? Svaret är nej!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Det här växer hela tiden! Detta har jag faktiskt anat länge!

Vacker genom att smeta på sig allehanda hudkrämer, fungerar det verkligen? Marknaden för hudvårdsprodukter är enorm världen över. I Sverige omsätter marknaden för hudvårdsprodukter mellan 11-13 miljarder kronor om året. Det är mest produkter för kvinnor och därefter kommer bebisar?? Vi män har tydligen ett mindre behov av att smörja in oss på samma sätt.

Vad innehåller alla dessa hudvårdsprodukter? Jo, petroleum (olja), konserveringsmedel och syntetiska dofter. I genomsnitt använder en svensk 4-12 kroppsprodukter om dagen. Om vi multiplicerar detta med 365 dagar x 9,5 miljoner människor så blir det avsevärda mängder schampo, tvål, hudkräm osv som spolas ut i vår natur. Jag vågar knappt räkna på detta men vi kanske inte bara ska skälla på att bilarna släpper ut gift i naturen.

Dessutom förlorar kroppen sin förmåga att själv producera ett skyddande fettlager när man smetar på fettet utanpå huden. Att det är råolja vi smetar på oss var en nyhet för mig.


Vad är alternativet till att smeta på fett utanpå kroppen för att t.ex. motverka torr hud? Jo, det är förstås att smörja in insidan av kroppen med fett. Detta är inte möjligt tänker man omedelbart. Vid närmare eftertanke handlar det förstås om maten vi äter. Med en tillräcklig fettrik kost, alltså inte petroleum, utan kontinuerlig tillförsel av mättat fett så får kroppen resurser och möjligheter att smörja in sig själv, inifrån och ut så att säga.


Våra egna kroppar består till största delen av mättat fett förutom vatten och vi är designade för att äta en viss andel fett i födan för att vi ska fungera optimalt. Fettet gör att vi inte “rostar” inifrån och ut. Jag själv upplever att min hud har blivit mycket slätare sedan mitt eget kostbyte till en fetare kost och mindre kolhydrater. Dessutom har nästan alla plitor och acne försvunnit i huden. Detsamma gäller för min sambos hud som blivit mycket bättre och vackrare. Rynkor har slätats ut. Min sambo har dessutom blivit av med svår hudeksem som hon haft sedan tonåren.
Blir man vacker av fett? Svaret är obetingat ja och dessutom blir man frisk. Därtill hjälper man miljön genom att inte använda alla dessa hudvårdsprodukter som egentligen bara hjälper för stunden. Därefter blir huden beroende av hudvårdsprodukterna eftersom den egna hudens förmåga att bilda eget fett minskar när man får tillförsel utifrån. Hudvårdsprodukterna har en skrämmande likhet med många av våra mediciner som också bara hjälper för stunden och sedan blir vi beroende av dem.

Var inte rädd för det mättade fettet! Om inte min egen eller min sambos kropp är helt unika så finns där inget att vara rädd för. Vi har ätit c:a 60-80 procent mättat fett i maten i tre år och vi har inte blivit sjuka, vi har blivit friska. Min upplevelse är snarare att det är svårt att få i sig tillräckligt med mättat fett i vår fettskrämda vardag. Mitt råd är att använda ekologiskt kallpressat kokosfett i sallader, smoothies, att steka i osv för att utjämna bristen på mättat fett.

Du blir inte bara frisk, du blir vacker också!


Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: LCHF. Läs detta!

Du är rolig du Jappe!
Det är tur att humorn får utrymme på forumet. Fast vissa saker som sötsliskiga drycker och bakverk är naturligtvis inte bra för vikt och hälsa.

Vad jag inte visste är att man får dålig andedräkt när kroppen tär på fettreserverna vid bantning, det är kanske därför som ingen klagat på min utandningsluft.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Det kan ha andra orsaker också. Folk är ofta så välmenande artiga! :D

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Sover du Knarrevik - eller feltolkade du mitt lilla skämt!

Det är nog första och sista gången jag lyckas komma med en ny app före Knarrevik!

App Store - LCHF för Kvinnor

Jag är övertygad om att Knarrevik kan göra en dump, dock! Jag kommer aldrig ihåg hur man gör!
Han kanske inte vill göra en dump. förståss. Han kanske är rädd att Elisabeth ska anamma budskapet och bli mager och ämmlig!

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: LCHF. Läs detta!

Eftersom den kostar 7 kr och är gjord för kvinnor laddar jag inte ner den. Jag tänker inte ens nämna att den finns för E.
Hemska tanke om man skulle bli tvungen att gå omkring med dålig andedräkt.

photo-718576.jpg
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Var julskinkan grå när jag växte upp på 40- och 50-talet? Jag tycker mig minnas det.

Jappe
Den är fortfarande grå i Finland.Inga nitriter där, inte.

Som tur är finns den till salu iHötorgets saluhall innan jul!

jyrki
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Jag gjorde i morse som man gjorde förr i världen innan Livsmedelsverket började med sin skrämselpropaganda mot fett. Jag stekte ägg och bacon. Det var faktiskt längesedan jag gjorde det! Förr i världen brukade man steka baconet först och sedan äggen i baconflottet och det fungerade alldeles utmärkt!

Den här gången fastnade ägget i baconflottet och satt fast i pannan! Vad beror det på? Tillsatser, manipulerade grisar eller hönor eller vad?

Jappe
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Den här gången fastnade ägget i baconflottet och satt fast i pannan! Vad beror det på?
Skaffa en ny stekpanna och använd fortsättningsvis låga temperaturer vid stekning. Vakta den noga och låna inte ut den!

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 

longframe200

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!




För den pålästa framgår här smutskastningen tydligt. Låter som något livsmedelsindustrin står bakom.

”snålskjuts på Ekologisk- och KRAV-märkningens goda namn”
Biodynamisk mat odlades och märktes som sådan redan på 30-talet.

"Marker som efter en tid blir utarmade på näringsämnen"
Forskning: Vi dränker jorden med kväve - Miljöaktuellt


Google
"Konstgödsel utarmar jorden därför att den i allmänhet bara består av tre ämnen kväve, fosfor och kalium. Tillför man endast tre näringsämnen år efter år samtidigt som man tar ut höga skördar urlakas jorden; och jorden blir allt mer fattig- något som bevisats i forskningen.

Naturgödsel däremot, ger mat för maskar, bakterier, svampar och organismer som gör jordarna levande. Genom att gödsla med naturgödsel som innehåller organiskt material byggs mullhalten upp och jordstrukturen förbättras. Ensidig konstgödsling ger endast energi till växterna men ger inget till jorden. Stora mängder mat kan drivas upp snabbt med det har lågt näringsvärde. På sikt är det konventionella jordbruket på väg att slå ut sig självt genom att förstöra jordens bördighet"
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Longframe200
Ta in mina inlägg som angrepp mot dig som person, jag vi vill bara belysa att jag tror du missuppfattar en del av min text och vad jag faktiskt menar.

Jag har naturligvis inte argumenterat mot ekologisk odling som vi känner som KRAV här hemma så text/länkar om ekologisk odling behöver du inte posta som svar till mig.
Det är atroposofins läror som tillför trolldom som komplement till den ekologiska odlingen jag vänder mig mot, en trolldomsbit som jag anser vara ren bluff utan verkan eller i bästa fall generera dyrköpt placebo till illa informerade kunder.
Det är alltså min åsikt att "biodynamiskt odlat" inte har någon plats i dagens upplysta samhälle men att "ekologiskt odlat" är ett jättefint alternativ för oss rika västerlänningar.
Den färdiga produkten samt miljöpåverkan är likvärdig mellan biodynamisk och ekologisk odling då de i grunden odlas på samma sätt men den biodynamiska har dessutom overksam trolldom i sin produkt vilket jag vet att många ej känner till.
Produkten blir naturligvis inte sämre av trolldom då den inte har någon verkan (possitiv eller negativ) men hur många med denna kunnskap vill betala extra för trolldom?
Det är ytterst få som känner till detta vilket medför att trolldomsbiten är i stort sett helt okänd för konsumenten.
Många säger att biodynamiskt är "samma sak som ekologiskt men lite mer noga" (t.ex. alla som säljer biodynamisk jag pratat med) och missar helt den okulta delen, den del jag vänder mig mot.

Men du gillar tydligen biodynamisk och även den okulta delen?
I all vänlighet skulle jag då önska svar på följande, var nu noga med att inte blanda ihop svaren så att de rör den ekologiskt odlade biten då det bara är trolldomsbiten jag vill ha svar på.
Vad jag anser om den ekologiska biten är nu förhoppningsvis helt klarlaggd, jag har inte gett någon kritik i något inlägg mot ekologisk odling.
Jag behöver heller inte några fler konspirationsteoretiska svar heller, det finns nog med länkar om det redan:
Det är alltså inte läkemedels/livsmedelsindustrin som ogillar biodynamiskt som alternativ till ekologiskt utan jag personligen.

För preparat 505, föredrar du vilket husdur som helt som ska donera sin skalle eller blir det bättre med katt kontra hund?
Fungerar det med minigris som numera är husdjur men inte var det på 1800 talet när detta hittades på?
Fungerar det med känguru?

För preparat 507, på vilket sätt kan en dosering som är fullständigt mikroskopisk i sin mängd och utan påvisat verksam förmåga ge en "hemlig allkemi" i komposten?
Ge mig helst en kemisk eller fysik förklaring till det

För preparat 506, är det tjur, kalv eller kviga som ska donera sin bukhinna och är det färska maskrosor som gäller eller vissna?

Och till sist: föredrar du handvirvlat vatten till odlingen eller går det bra med maskinvirvlat?
Det finns lite olika bud om detta.
Märker du skillnaden mellan maskin respektive handvirvlat vatten i den färdiga produkten?

Mvh Alf Sundström

OBS: Denna tråd ska handla om LCHF vilket gör att jag bör sluta att ta upp utrymme om biodynamiskt odling, jag hoppas att trådskaparen inte tar illa upp när jag svarade på ett inlägg där jag citerades.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Lite kul trolldom får man väl tåla! Det finns ju fortfarande folk som tror på en snubbe som påstod sig vara Guds son och som bodde bland araberna i norra Afrika för över 2000 år sedan och alla möjliga andra konstigheter världen runt!

Jappe

PS. Gott bröd, Wizard! Det kändes nästan som en gudagåva efter de andra bröden men man får vara lite försiktig med kolhydraterna, 11g per 100g.
Det senaste brödet som GB bakade igår strök med i natt när "vita katten" hälsade på. Vi har kattluckorna öppna dygnet runt och ibland hälsar en förmodligen övergiven katt på och får sig ett skrovmål. Alla oopsiarna med ost stod framme på ett fat med bara en plasfolie över och de försvann allihop! Vi var lite förvånade i morse men den katten behöver ett rejält mål då och då! DS.
 
Senast ändrad:

longframe200

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Longframe200
Ta in mina inlägg som angrepp mot dig som person, jag vi vill bara belysa att jag tror du missuppfattar en del av min text och vad jag faktiskt menar.

Jag har naturligvis inte argumenterat mot ekologisk odling som vi känner som KRAV här hemma så text/länkar om ekologisk odling behöver du inte posta som svar till mig.
Det är atroposofins läror som tillför trolldom som komplement till den ekologiska odlingen jag vänder mig mot, en trolldomsbit som jag anser vara ren bluff utan verkan eller i bästa fall generera dyrköpt placebo till illa informerade kunder.
Det är alltså min åsikt att "biodynamiskt odlat" inte har någon plats i dagens upplysta samhälle men att "ekologiskt odlat" är ett jättefint alternativ för oss rika västerlänningar.
Den färdiga produkten samt miljöpåverkan är likvärdig mellan biodynamisk och ekologisk odling då de i grunden odlas på samma sätt men den biodynamiska har dessutom overksam trolldom i sin produkt vilket jag vet att många ej känner till.
Produkten blir naturligvis inte sämre av trolldom då den inte har någon verkan (possitiv eller negativ) men hur många med denna kunnskap vill betala extra för trolldom?
Det är ytterst få som känner till detta vilket medför att trolldomsbiten är i stort sett helt okänd för konsumenten.
Många säger att biodynamiskt är "samma sak som ekologiskt men lite mer noga" (t.ex. alla som säljer biodynamisk jag pratat med) och missar helt den okulta delen, den del jag vänder mig mot.

Men du gillar tydligen biodynamisk och även den okulta delen?
I all vänlighet skulle jag då önska svar på följande, var nu noga med att inte blanda ihop svaren så att de rör den ekologiskt odlade biten då det bara är trolldomsbiten jag vill ha svar på.
Vad jag anser om den ekologiska biten är nu förhoppningsvis helt klarlaggd, jag har inte gett någon kritik i något inlägg mot ekologisk odling.
Jag behöver heller inte några fler konspirationsteoretiska svar heller, det finns nog med länkar om det redan:
Det är alltså inte läkemedels/livsmedelsindustrin som ogillar biodynamiskt som alternativ till ekologiskt utan jag personligen.

För preparat 505, föredrar du vilket husdur som helt som ska donera sin skalle eller blir det bättre med katt kontra hund?
Fungerar det med minigris som numera är husdjur men inte var det på 1800 talet när detta hittades på?
Fungerar det med känguru?

För preparat 507, på vilket sätt kan en dosering som är fullständigt mikroskopisk i sin mängd och utan påvisat verksam förmåga ge en "hemlig allkemi" i komposten?
Ge mig helst en kemisk eller fysik förklaring till det

För preparat 506, är det tjur, kalv eller kviga som ska donera sin bukhinna och är det färska maskrosor som gäller eller vissna?

Och till sist: föredrar du handvirvlat vatten till odlingen eller går det bra med maskinvirvlat?
Det finns lite olika bud om detta.
Märker du skillnaden mellan maskin respektive handvirvlat vatten i den färdiga produkten?

Mvh Alf Sundström

OBS: Denna tråd ska handla om LCHF vilket gör att jag bör sluta att ta upp utrymme om biodynamiskt odling, jag hoppas att trådskaparen inte tar illa upp när jag svarade på ett inlägg där jag citerades.

Orkade inte läsa alt du har skrivit, men mitt svar var endast en respons på din länk, inte vad du har skrivit.
Om ekologiskt vs. biodynamiskt | VEM I HELVETE?!
 
Toppen