• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!

Hej
Upptäckte just att Fiberhusk är samma sak som psylliumfröskal så då är saken klar.
Har precis gjort pannkakor med Fiberhusk, ägg, mjölk och grädde. Väldigt gott.
I kväll prövar vi brödet, det ska bli spännande.
/GB

Hur mycket av varje? :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Bry er inte om det receptet! Jag har aldrig sett eller smakat något liknande tidigare! :swoon:
Det måste finnas mycket bättre recept!

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: LCHF. Läs detta!

Totalt ointressant, men eftersom jag är ny så terroriserar jag alla.

Kvällens måltid.

450g hängmörad oxfile tunna skivor i peppar som snuddar spisen
100g haricoverts
250g grön sparris
50g grönpepparsås

1 Flaska Chanti

Fan va gott.

2012-08-23 19.07.33.JPG
 
F

F.d. 25305

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Hej Majzzan
Jo, jag är flitig gäst på denna sida och har skrivit ut allt som i mitt tycke låter gott och inte överdrivet fett ...
Jappe var inte förtjust i pannkakorna vi gjorde i kväll men det var bara ett enda recept av alla.
Ska prova fler.
Just nu testar vi TeknikLasses recept ... spännande.
/GB
 
F

F.d. 25305

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Stora likheter med andra ägg-fröbröd vi har testat.
Men jag ska göra ett nytt försök när Jappe har åkt iväg ... med brödkryddor (Jappe gillar inte sådana) och med krossade linfrön i stället för hela.

Det hittills bästa brödet är det färdigköpta LCHF-brödet Low-Carb som finns bl.a. på stora ICA-affärer.
Annars får man tänka bort bröd överhuvudtaget.

Provade tidigare nötmuffins, absolut ätliga. Även chokladmuffinsen var smaskens, kanske för att chokladen dolde mandelsmaken respektive kokosmjölsmaken....
Men totalt sett är det bättre att tänka bort kaffebröd totalt.
/GB
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Tur man inte är katt och serveras den här maten! Köttinnehållet, 4%, redovisas men inte hur mycket som är vegetabiliska biprodukter som ju är spannmålsprodukter. Det skulle vara väldigt intressant att få se en komplett innehållsförteckning! Katter är köttätare!

Netlés kattmat.jpg

Varför redovisas inte kolhydrathalten och varför tycker Nestlé att extra socker behöver tillsättas?

Jappe

PS. Det foder vi ger våra katter, Orijen, innehåller 80% kött och inget spannmål! Katter är köttätare!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Varför redovisas inte kolhydrathalten och varför tycker Nestlé att extra socker behöver tillsättas?

Nestlé följer regelverket som innebär att man kan utesluta en av de stora ingrediensgrupperna, i detta fall 2.4% kolhydrater, givet att man kan räkna ut andelen ur de övriga.

"Formeln" är Kolhydrater (%) = 100 - vatten - protein - fett - mineraler - fiber, alla siffror angivna i viktprocent. Stuva gärna om i formeln och lägg vilken som helst av makronäringsämnena i den vänstra kolumnen.

Mängden socker är låg (står sist i uppräkningen) och förmodligen avsedd att bevara köttutseendet för att tilltala den som betalar. Smak- och näringsmässigt saknar den påtaglig inverkan.

Den låga andelen (4%) oxkött redovisas för där går gränsen för att sorten skall få anges på förpackningen.

Kom ihåg att detta är ett blötfoder med 82,5% vattenhalt, den så kallade torrsubstansen utgör då 17,5% och det är i relation till denna som de övriga delarna skall uppfattas, t.ex. att mineralerna utgör 3/17,5 = 17,1%.

Med vänliga hälsningar / Erik Edlund
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Dagens Kostdoktorn:

Stor läsk snart olaglig i New York?


1 juni 19:05 i Socker/fruktos
Snart illegalt?

Här är ett modigt drag: New Yorks borgmästare Bloomberg planerar att förbjuda restauranger att sälja läsk i större muggar än 50 cl. Detta för att göra något mot USA:s enorma fetmaproblem, inte bara prata:

DN: Stor läsk kan förbjudas i New York

New York Times: New York Plans to Ban Sale of Big Sizes of Sugary Drinks

Många klagar naturligtvis på att staten lägger sig i folks fria val. Ni skulle höra protesterna från alla frihetstörstande amerikaner på min engelska blogg.

Själv tycker jag detta är en rimlig krisåtgärd när extremfetman breder ut sig, en tydlig markering om att gigantiska läskmuggar inte är något normalt.

De som absolut vill kan förstås köpa två muggar läsk. Men de flesta lär nöja sig med en. Bra jobbat Bloomberg.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Återfall! Äntligen! Jordnötter! Torrostade! Till en Reserva från Penedès! Jag tror inte det är Torres som har rostat nötterna! 2008:a! Drack en 2007:a för några dar sedan! Bättre! Skärpning i morgon!

Jappe
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!

Tack för tipset om pannkakor:)
Måste säga att dessa var riktigt bra!
(Hur går det för er med brödet?;))

Ingredienser:
2 ägg
1dl kokos
1dl vispgrädde
en gnutta salt
1tsk vaniljpulver

Gör så här
Kör kokosflingorna i mixer tills de blir mjöl.
Vispa ihop kokosmjölet, grädde, ägg, vaniljpulver och saltet. Låt svälla en stund ( 5-10 minuter).

Stek pannkakorna i smör i en stekpanna, stek tills pannkakorna fått fin färg.

IMG_2590.JPGIMG_2591.JPG

IMG_2620.JPG
 

Hasse&Ulla

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Örebro
HBK-Nr
17475
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Hej
Denna pannkaka ser delikat ut.
Jag har bara en liten undran, skall det vara en dl kokosflingor, eller en dl färdigt mjöl?
Hälsningar
Hasse
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: LCHF. Läs detta!

Återfall! Äntligen! Jordnötter! Torrostade! Till en Reserva från Penedès! Jag tror inte det är Torres som har rostat nötterna! 2008:a! Drack en 2007:a för några dar sedan! Bättre! Skärpning i morgon!

Jappe

Abbans Pastor Jappe. Du fuskar när inte GB är med dig. Vi lärjungar ser förvånat hur du sviker din egen tro.

ImageVaultHandler.aspx

McMonster.jpg


Det ena leder nog till det andra...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: LCHF. Läs detta!

Nu börjar det märkas att man äter LCHF. Vi började för en vecka sedan och jag har tappat 2 kg. Min frus vet jag inte då hennes vikt är en statshemlighet.

Det stora problemet var de första dagarna då man var lite lättretlig. Troligtvis lågt blodsocker.

Då har vi lagt om kosten. Nästa del kanske inte är lika lätt. Röra på sig mer. Men det var ju kul att några kilo försvann, det är ju mitt syfte med det. Det här kör vi en stund till.
 

longframe200

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

"Läkemedelsindustrin hittar på sjukdomar för att sälja piller – Sjukdomar AB

Den franska dokumentären som översatts till ”Sjukdomar AB” intervjuar forskare, läkare och marknadsföringsproffs som berättar om hur läkemedelsindustrin på skickliga sätt skapar enorma intäkter genom att hitta på sjukdomar och sedan ta fram läkemedel som ska bota dessa. Metoderna inkluderar att både oroa människor, att de har tidiga symptom på allvarliga sjukdomar och sedan skapa tryggheten i att piller är lösningen."

Dokumentärfilm - Sjukdomar AB | SVT Play
 
Toppen