Sv: Lata dar i Peniscola .
Hej då jag fått en hel del frågor om Peniscola har jag tagit ett klipp från en av deras hemsidor översatt från katalanska till svenska och engelska av min tänkande dator så ta det för vad det är :
Peniscola is located north of Castellon de la Plana and Valencia on the Costa del Azahar.
Peniscola ligger norr om Castellon de la Plana och Valencia på Costa del Azahar.
The map to the right has 'zoom' and 'pan' features which enable you to use the buttons on the top left to zoom in and get a detailed street map of Peniscola, or pan around to view any number of the surrounding towns, resorts and villages including Benicario, Vinaros, Torreblanca, Benicassim , Alcanar, Alcala de Xivert and Orpesa.
Kartan till höger har "zoom" och "Pan" egenskaper som gör att du kan använda knapparna högst upp till vänster för att zooma in och få en detaljerad vägkarta över Peñíscola, eller panorera runt för att visa valfritt antal omgivande städer, orter och byar inklusive Benicario, Vinaros, Torreblanca, Benicassim , Alcanar, Alcala de Xivert och Orpesa.
Peniscola is situated on the CV-141 around 73 km north of Castellon de la Plana.
Peniscola ligger på CV-141 ca 73 km norr om Castellon de la Plana.
Peniscola History : Peñiscola is an ancient town and was probably founded by the Moors during the Arab conquest of the Iberian Peninsular, it is often called 'The Gibraltar of Valencia' as it is a fortified town with a lighthouse constructed on a rocky headland, which rises to a height of 220 feet.
Peniscola Historia: Peñiscola är en gammal stad och grundades troligen av morerna under den arabiska erövringen av Iberiska halvön, är det ofta kallas "Gibraltar av Valencia" eftersom det är en befäst stad med en fyr byggd på en stenig udde, som stiger till en höjd av 220 meter. The charismatic castle of Peniscola is notable for a number of reasons, not least because it was the location for some of the filming of the epic 'El Cid', starring the recently deceased Charlton Heston.
Den karismatiska slott Peniscola är känd för en rad skäl, inte minst eftersom det var platsen för några av inspelningen av den episka "El Cid", starring den nyligen avlidne Charlton Heston. The castle was also the former residence of the notorious Pope Luna (Benedict XIII) who was Pope during the late 14th century.
Slottet var också tidigare bott i den beryktade påven Luna (Benedict XIII) som var påve under slutet av 14: e talet. The castle was begun in around 1294 upon the site of an earlier Moorish fortress, it was finished by 1307 (a remarkable feat) due to the resolve of the Knights Templar who undertook the task.
Slottet påbörjades runt 1294 på platsen för en tidigare morisk fästning, var det färdigt med 1307 (en anmärkningsvärd bedrift) på grund av lösa av Tempelherreorden som åtog sig uppgiften.
The 'old town' of Peniscola comprises a maze of narrow winding streets, lined with old white-walled houses, this area is surrounded by huge ramparts and entry is by way of two gateways - the San Pedro Gate and the Fosch Gate.
Den "gamla stan" i Peniscola består av en labyrint av smala slingrande gator, kantade med gamla vita väggar hus, är detta område omgivet av stora vallar och post med hjälp av två gateways - San Pedro Gate och Fosch Gate.
Modern Peniscola is a popular holiday resort, one of the best known on the Costa del Azahar, it has a superb marina, backed by a fine selection of restaurants, its main beach to the north is five kilometres long and 44 metres wide, comprising both sandy and rocky areas, small beaches to the south are bounded by rocky coves and cliffs, a renowned area for scuba diving and snorkelling.
Modern Peniscola är en populär semesterort, en av de mest kända på Costa del Azahar, den har en superb småbåtshamn, backas upp av ett fint urval av restauranger, är dess främsta stranden norrut fem kilometer lång och 44 meter bred, bestående av både sandiga och klippiga områden, små stränder i söder avgränsas av klippiga vikar och klippor, en välkänd område för dykning och snorkling.
Apart from Peniscola castle and the old town, other places worth visiting in Peniscola include the Sea Museum, the Hermitage of Mare de Déu and the Parochial Church of La Virgen del Socorro (15th century).
Bortsett från Peniscola slottet och Gamla stan, andra fina platser i Peniscola inkluderar Sea Museum, Hermitage av Mare de Deu och de socken kyrkan La Virgen del Socorro (15: e århundradet).
Peniscola Events : Peniscola is the location for some significant cultural events including the International Festival of Cinema Comedy (Festival Internacional de Cinema de Comedia de Peñíscola) held in May / June, the Short Story Award (Ciudad de Peñiscola) judged by a jury formed from members of the Spanish Royal Language Academy, and the International Festival of Ancient and Baroque Music (held in August).
Peniscola Åtgärd: Peniscola är platsen för vissa betydande kulturella evenemang, inklusive den internationella festivalen för Cinema Comedy (Festival Internacional de Cinema de Comedia de Peñíscola) som hölls i maj / juni, Short Story Award (Ciudad de Peñiscola) bedömas av en jury som bildas av medlemmar av det spanska kungliga Language Academy och International Festival of Ancient och barockmusik (som hölls i augusti).
Peniscola Accommodation :
Peniscola Boende:
Som ni ser så blandas engelskan och svenskan hej vilt men hoppas att ni ändå får en uppfattning om det hela .
Vad gäller frågor om Campingen och olika priser på dom respektive platserna föreslår jag att ni går in på campingens egen hemsida där kan ni få veta allt om den inkl.priser rabatter mm. sök på goggle :
camping eden peniscola spanien .
I övrigt rullar dagarna på som vanligt här , med marknadsbesök på måndagar och ett efter det en kombinarad lunch/middag på Pensionista ute i solen den här veckan har haft mycket sol och värme med sig men också ett par ordentligt blåsiga nätter .
Några marknadsbilder som vanligt :

Här är en engelskman som aldrig missar en markand , och tanten som orkar sitta utanför Consum varje dag och tigga småpengar samtidigt som hon sitter och pratar i sin mobil.

På väg mot Pensionista kollar jag som vanligt in fiskarna i kanalen om dom växt till sig sen senast :

Väl framme får det så bli att provsmaka dagens fiskrätt vet inte vad jag ska säja kanske så där :
Våra engelska vänner och grannar var där för sista gången den här säsongen dom har för avsikt att dra vidare mot nya mål efter någon månad här , och så har svenska elcykel gänget ordnat med en egen parkering utanför restaurangen .

På vägen hem kan jag konstatera att precis som i Sverige byggs det alltid nya rondeller :

På tisdag drog en del av campingens kvinnor iväg med bussen till kinavaruhuset i Vineros , vi var ett antal gubbar som kom efter för att sammanstråla med damerna på Mac Donalds för att äta en hamburgare efter det blev det gemensam bussresa till campingen ;

Onsdagen blev en mellan och hängdag jag snorar och tror mig kanske ha lite feber så sjuksköterskan i Aina vaknar till liv , ganast hoppar hon i skorna ilar iväg till närmaste apotek inhandlar något febernedsättande kollar puls och ordinerar viloläge .
Känner mig ny kurerad och pigg fram emot kvällen men sommnar ändå nästan innan jag lagt till huvudet på kudden senare på kvällen .
Idag torsdag vaknar till sol och värme har en tid hos flickorna borta vid frisörssalongen i Pensionista huset dom ska få äran att klippa en del av mina lockar börjar bli allt för långhårig nämligen .
Kommer dit på klockslaget 11:30 som vi kommit överens om men dom 4 flickorna har en massa damer som är där för både klippning tvättning och läggning av håret så jag får vänta en kvart .
Väl på plats i stolen blir jag klipp av en tjej som gjort detta förut tar väl en 25 minuter innan lockarna fallit batalar 9 euro och tackar för mig jag får klippa mig 3 ggr till innan jag är uppe i priset av 1st klippning hemma , tack för det .
Eftersom vi hade husbilen bort till hamnen idag beslöt vi oss för att åka och veckohandla på Eroski , lika tomt på folk som vanligt och därmed också gott om parkeringsplatser .
Väl tillbaks på campingen igen blev det till att lyda systers ordination med febernedsättande medecin och därefter inta någon form av ryggläge , måste ju stå på bena inna helgens stora karneval , återkommer till och om den längre fram .

Ser på nätet att det är nån värmebölja på väg in över Sverige bara att gratulera men rulla lugnt och behäll långkallingarna på annars kan också ni drabbas av förkylning .