• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lata dar i Peniscola .

F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

:yes:Hej igen , här kommer en liten rappoert från camping Eden och peniscola förutom en lättare förkylning som kändes allt bättre under fredagen , har vi ju genomlevt en karneval på lördagskvällen , en hel del blåst men massor av sol dess emellan och så den stora branden på söndagskväll när polis och brandkår evakuerade hela campingen , ja som ni ser inte hinner det bli nån tristess här inte .
Har inga bilder från fredagen eftersom tiden tillbringades ute i solen och det mesta som hände var den vanliga campingpromenaden för att kolla in vilka som hade åkt och vilka nyanlända det fanns här .
På lördag em blev det till att gå iväg en sväng via gamla stan och Pensionista för lite mat inna karnevalen gick av stapeln , jag vet inte vad vi firade denna kväll men något viktigt var det med tanke på det långa karnevalståget som även om det gick långsamt var 1,5 tim långt , och gatorna kantades av firande mäniskor .
Ballong försäljare fanns det ett antal av på dom här bilderna kan man undra hur många ballonger ska man köpa till barnen , blir det för många finns det ju risk att dom lättar .
karnevalen 26 feb Peniscola 001.JPGkarnevalen 26 feb Peniscola 003.JPG
Även vi pensionärer kan ju önska oss en eller annan ballong , här är några som fått sin önskan uppfylld .
karnevalen 26 feb Peniscola 004.JPG
Gick sen förbi den gamla vattenkällan som dom gamla sjöfararna använde sig av för ett antal hundra år sedan , hjälpte väl inte mot sjörbjugg , men det släckte ju den värsta törsten om inte annat .
Alldeles nedanför källan ligger ju vårdcentralen som alltid står beredda att hjälpa såväl gammal som ung , ambulansen var parkerad där i beredskap för att snabbt kunna rycka ut om något skulle hända under karnevalen .
karnevalen 26 feb Peniscola 006.JPGkarnevalen 26 feb Peniscola 009.JPG
Dom spanska pensionärerna satt inne på Pensionista och spelade nån sorts stöt poker eller ? inna karnevalståget skulle starta bara nåt kvarter därifrån .
karnevalen 26 feb Peniscola 010.JPG
Straxt för sju började gatorna fyllas med folk och en liten stund senare drog hela karnevalståget igång och som sagt var det spelades och dansades i det 1,5 timmar långa tåget , men som sagt var jag vet inte vad vi firade men jag tror inte att något helgon var inblandat denna gång .
karnevalen 26 feb Peniscola 019.JPGkarnevalen 26 feb Peniscola 031.JPG
karnevalen 26 feb Peniscola 040.JPGkarnevalen 26 feb Peniscola 059.JPG
karnevalen 26 feb Peniscola 066.JPGkarnevalen 26 feb Peniscola 116.JPG
Så kommer vi då så småningom hem efter en trevlig kväll , vaknar på söndag till sol men rätt mycket blåst så det blir inte så mycket gjort utan sitter i lä bakom bilen där det är varmt och skönt , är nån form av festande nere på stan i eftermiddag idag också men ids inte gå dit pga. blåsten .Blir bara en vända kring campingen som nu är knölfull bilar och husvagnar som kommer på em. avisas .
Själva går vi hem kokar oss en kopp kaffe lyssnar på sv.sr och kollar in dom svenska kvällstidningarna , då går larmet och vi uppmansa att evakurera campingenden kraftiga nordanvinden ligger på mot oss och hela det stora naturvårdsområdet som ligger granne med oss står i ljusan låga , man är rädd för att branden ska nå campingen men som tur är har vi en stor parkanläggningen som granne med oss och därmed har vi också en bred brandgata mellan oss och branden .
Vi som bara behöver backa ut bilen gör det och kör ut och bort till den stora parkeringen nere vid stranden , där vi också övernattar , dom som har kvar bilar och vagnar inne på området får återvända efter midnatta till sina ekipag , under tiden har dom haft retaurangen som tillflykt .
Den stora branden 2011 02 27 001.JPGDen stora branden 2011 02 27 022.JPG

Den stora branden 2011 02 27 016.JPGDen stora branden 2011 02 27 030.JPG
Den stora branden 2011 02 27 035.JPGDen stora branden 2011 02 27 037.JPG
Den stora branden 2011 02 27 012.JPGDen stora branden 2011 02 27 038.JPG
Efter en natt på parkeringen var det så dags att återinta campingen tillsammans med dom andra bilarna och nu några timmar senara har livet återgått till det normala dvs. lättja , har dock varit ute på en kortare rek.tur för att kolla in området som brann inatt rör sig om en ansenlig yta rätt så många ha. Tar nog inte länge innan det är ett stort och grönt område igen .
Den stora branden 2011 02 27 042.JPGDen stora branden 2011 02 27 044.JPG
Ha det nu bra där ute i den stora världen och rulla lugnt så återkommer jag när jag har nåt att berätta .:wideeyed:
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

:yes:Hej igen där ute i den riktiga världen , sitter här och tänker när nu ytterligare en dag i mitt liv är tillända , hur lätt har inte vi människor att glömma och förtränga saker stora som små .
På måndags morgonen var det stora samtalsämnet här på campingen branden som hemsökte oss och nästan hade kunnat orsaka en katastrof om allt hade velat gå riktigt illa , nu hände ju inget annat än att det stora naturvårdsområdet bakom oss brann .
Branden tog 25 hektar av ett totalt 60 hektar stort område som enligt natura 2000 är unikt i Europa pga av vissa vattenlevande djur och fiskar som lever och bebor dessa våtmarker i det närmaste redan är utrotade och man satsat många EU millioner för att skapa ett skyddsområde för dessa så att även nästa generation ska få ta del av det djur och växtliv som en gång funnits här på den jord vi varje dag tar i anspråk på olika sätt .
Påven Papa Luna jag tror det var XIII som en gång härskade och byggde stora delar av det gamla Peniscola sas ha beodrat folket i stan att bygga en trappa från slottet ner till havet under en natt , jag kan inte framkalla ur minnet om det var den gången hans undersåtar försökte arsenik förgifta honom eller om det var vid nåt annat tillfälle.
I vilket fall använde han sig av denna trappa vid ett tillfälle när han var tillräckligt upprörd över sakernas tillstånd , kastade ut sin mantel i medelhavet som då fick utgöra en bro , tog sin vandringsstav och traskade iväg tvärs över medelhavet till Rom , vi moderna människor har ju ingen mantel och sällan heller någon vandringsstav , men med eller utan kan vi konstatera att livet här är precis likadant som det var innan branden i söndags , allt är förträngt livet går vidare och på en tom plats närmast oss fortsätter tyskarna sin boul turnering , som nu på gått i flera veckor förutom att man gjorde ett uppehåll i måndags .
Efter Branden 2mars 2011 Peniscola 003.JPG
Hos min granne snurrar den blåa vindsnurran och hans blåvita flagga fortsätter också att fladdra och för vinden precis som vanligt .
Efter Branden 2mars 2011 Peniscola 004.JPG
Själv så fortsätter vi vårt liv i lättja precis som dom flesta andra här på campingen
Efter Branden 2mars 2011 Peniscola 006.JPGEfter Branden 2mars 2011 Peniscola 008.JPG
Även på utsidan fortsätter det arbete som hade påbörjats ett bra tag innan branden , gångbron över våtmarkerna har nu blivit färdigställd ända till andra sidan , får nog ta dramaten med sig och provgå bort till Consum.
Efter Branden 2mars 2011 Peniscola 037.JPGEfter Branden 2mars 2011 Peniscola 049.JPG
Tack vare dom vattendrag som går genom våtmarkerna kund elden begränsas från att sprida sig ännu närmare staden men en del hus hade det riktigt varmt om knutarna .
Efter Branden 2mars 2011 Peniscola 046.JPGEfter Branden 2mars 2011 Peniscola 044.JPG
Också djurlivet har börjat återvända och fåglarna återtar sin revir som dom haft sedan tidigare
Efter Branden 2mars 2011 Peniscola 052.JPGEfter Branden 2mars 2011 Peniscola 053.JPG
Nya träd har planterats ner mot våtmarken under tisdagen och idag fick dom sig en rotblöta för att överleva inte från värmen från branden utan från den för oss varma och sköna solen som allt emellan åt låter sig lysa över oss , samtidigt blev den lilla gångbron över kanalen bakom campingens norra sida gjuten på plats så nu kan vi gå runt hela området .
Efter Branden 2mars 2011 Peniscola 054.JPGEfter Branden 2mars 2011 Peniscola 055.JPG
Det är inte bara vi här på campingen som återgått till vardagen igen utan Peniscolas poliskår har parkerat en stor del av sin fordonspark i deras stöldsäkra garage
Efter Branden 2mars 2011 Peniscola 057.JPGEfter Branden 2mars 2011 Peniscola 058.JPG
Ja visst är det märkligt hur fort vi kan lägga det bakom oss som vi ena dagen kanske känner rädsla och obehag inför, för att nästa dag planer för dom kommande resorna vi ska göra med våra husbilar och dom mängden dagar vi ska tillbringa i lättja här i spaniens sol .
Ha det nu så bra alla kända och okända där uppe i norr ser på nätet att ni börjar få lite värme , bli för den skull inte övermodiga utan behåll långkallingarna på ett tag till och rulla lugnt i snömodden så kanske vi ses till våren och sommaren .
Ja som ni ser det går ingen nöd på oss , jag återkommer framöver . :yes:
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

:wideeyed:Hej igen så har det då gått ytterligare några dagar av vårt liv , har hunnit läsa om allt det smädliga som hänt omkring skid VM bland annat , om norrmän som inte är riktigt snälla mot deltagande svenskar , och dessutom har mage att ropa högt så att alla hör det Karl-Gustav "did you hear mee ?" hur kan han norrmannen alltså vet han inte vem HMK karl-Gustav är , dessutom har vi blivit begåvad med en ny prins som inte visar det norska kungahuset någon som hels hyfs utan pekar finger mot Mette-Marie när det går bra för di svenske , kan inte förstå hur det kan ha blivit så här ute i världen "nej jag säjer då bara det det var bättre förr" när en skidkung var en skidkung och ingen som spelade apa vid målgången och en prins var en prins som inte pekade finger åt vare sig kungligheter eller allmogen , har dom ingen som helst hyfs nu för tiden .
Annat var det när jag var ung och åkte skidor då kunde man få ett diplom om man klarade av 1 km och kom i mål , där var det ingen som hånade en på mållinjen och ingen som pekade finger heller .
Nä tur att man är där man är , här i Peniscola åks det inga skidor , men jag har ju också skrytit med att det nästan aldrig regnar här och det gör det ju inte heller egentligen utom nån gång ibland , som i torsdags tex. ja det regnade inte på fm. men alla trodde att det skulle göra det så dom flesta höll sig inne och lyssnade på sr.se och skidskytte .
På eftermiddan hade en del av kvinnorna lessnat på att vänta på regnet så dom såg till att få sig en skjuts till Vinaros för att gör en affärs och fynd runda , jag vet en som fyndade en väska en sån där bra att ha sak som alltid kan komma till användning vid vissa utvalda tillfällen .
Innan dom var tillbaks kom ialla fall det nu väntade regnet och det trummade glatt på biltaket , själv tar jag mig en kall öl och lutar mig tillbaks och bara njuter .
Efter att ha sovit på den bättre sidan och vaknat utvilad på fredags morgonen ser och hör jag fortfarande regnet mot biltaket och en och annan åskknall , men åsakn är långt borta så det är svårt att avgöra om det är Tor själv som är ute och kör .
Ja vad gör man en dag när det verkligen regnar , ja man kan ju backa ut bilen och åka iväg för att se världen utanför campingen , kör därför till Lidel fyndar lite grönsaker och sånt där ,får bli lite glass också kan vara gott som efterätt ibland .
Sen drar vi iväg precis som vanligt mot Eroski och döm av min förvåning när vi kom dit var det nästan 10 husbilar på parkeringen , så vi trodde att nu är det rusning i butiken , men inte vet jag var alla var för vi kände oss nästan lika ensamma som förut i denna stora affär , här kommer några regn och butiksbilder också förhoppningsvis .
Peniscola 6feb 20011 004.JPGPeniscola 6feb 20011 023.JPG
Peniscola 6feb 20011 012.JPGPeniscola 6feb 20011 013.JPG
Peniscola 6feb 20011 021.JPGPeniscola 6feb 20011 011.JPG
Tillbaks på campingen igen blir det till att inta rygglägen lägga sig ner och lyssna till regnet som alltjämt fortgår och kanske knoppa in en stund innan det är dags för middag .
Lördag morgon fortfarande lite regn i luften men solen kämpar på och utan att man riktigt hinner fatta det så är vi tillbaks i normalläge dvs. solen strålar från en nästan klar himmel .
Idag är det avrese dags för en del och ankomst för andra campingen är i det närmaste fullbelagd så det gäller att kämpa om dom platser som finns , själva står vi ju där vi står och efter regnen får vi gå campingsvängen och även den nya svängen som gjorts i ordning , men när vi kommer bort till den nya gångbron kan vi bara konstatara att den nu har stängts för allmänheten , vi har ju redan hunnit provgått den , kanske har den stängts för att borgmästaren har inte hunnit vara dit och klippa bandet än .
Tyvärr vill det inte funka med vare sig bilder eller internet i övrigt idag så jag återkommer , när allt har återgått till det normala igen .
Rulla lugnt :swoon:








 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

:yes:Hej igen igår ville varken datorn eller bilderna vara med mig vilket föranledde mig att tänka på "Den snillrike riddaren Don Quijote av La Mancha och hans ständige vapendragare Sancho Panza , dom slogs mot väderkvarnar och jag slåss mot en dator som inte vill tillåta mig att skriva ,lägga in bilder eller i övrigt göra som jag vill , i vilket fall som helst så gör jag ett nytt försök idag och fortsätter på det jag avslutade igår .
Sönddagen var avresese dag för många här på campingen så straxt efter 12 var det rätt många lediga platser men det fylldes fort på under dagen , så till kvällen var det fullbelagt igen .
Peniscola 6feb 20011 048.JPGPeniscola 6feb 20011 050.JPG
Själva ägnade vi dagen åt att ta en längre promenad efter stranden ner åt stan till och upp i borgområdet och gamla stan , innan vi nådde fram till gamla stan på vår strandpromenad träffade jag på några grabbar som jag trodde hade kört av mattan på scotern dom var så engagerade och såg så bekymrade ut så jag var nästan säker att något allvarligt hade hänt , men det visade sig att det fanns flera liknande efter stranden och att dom flöt mycket bättre än vad snöscotrarna vi har hemma i norrland gör .
Peniscola 6feb 20011 057.JPGPeniscola 6feb 20011 069.JPG
Vi delade stranden , gamla stan och gatorna och restaurangerna med såväl turister som flanerande spanska familjer som sökt sig ut i det vackra vårvädret (sommar för en inbiten norrlänning )
Peniscola 6feb 20011 060.JPGPeniscola 6feb 20011 067.JPG
Peniscola 6feb 20011 094.JPGPeniscola 6feb 20011 111.JPG
Alla krims krams affärer hade öppnat finnns hur mycket saker som helst att köpa speciellt sådant som man inte behöver och hela tiden håller den stränga Papa Luna ett öga över besökarna och kommersen .
Peniscola 6feb 20011 097.JPGPeniscola 6feb 20011 101.JPG
Peniscola 6feb 20011 106.JPGPeniscola 6feb 20011 105.JPG
Kan också konstatera att efter en lång vandring så är det inte alltid så lätt att hitta sig ett bord i solen på te.x Pensionista verkar som om det inte bara är vi turister som hittat stället utan många spanska familjer söker sig dit på helgerna .
Peniscola 6feb 20011 128.JPGPeniscola 6feb 20011 130.JPG
Gick och kollade om den nya genvägen via gångbron var öppen igen men så var inte fallet kanalen som rinner under den närmast stan fungerade som brandgata när det stora naturvårdsområdet fattade eld för ca en vecka sen .
Tänkte ta tåget hem men se det gick inte alla lokförarna hade siesta och det skulle blivit allt för länge att vänta på nästa tur , men med uppbådandet av dom sista krafterna tog det ändå inte länga innan vi var tillbaks på campingen igen .
Peniscola 6feb 20011 142.JPGPeniscola 6feb 20011 147.JPG
Peniscola 6feb 20011 152.JPGPeniscola 6feb 20011 159.JPG
Precis som jag inledde det hela med så slogs Don Qujote mot väderkvarnar , just nu slåss jag mot en dator .
Ha det bra alla där hemma , vi hörs om datorn och diverse andra faktorer så vill,
:wideeyed:Rulla Lugnt .
 
F

F.d. 29763

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

Hej
Tack för ditt målande beskrivning i ord och bild, följer med stort intresse ert liv i den mysiga Peniscola, känns nästan att vi är där igen, var där senast hösten 08.Året därpå kunde vi inte hitta plats för var något för stor bil eller för små platser,så efter några dagar på ställpl var vi tvungna äka vidare till Benicasim inte riktigt så mysigt men rimliga platser på Camp.Troligen åker vi till Spanien till hösten, undrar om platserna på samma gata som bungalov är tillgängliga igen för camping jag tror det är pl nr 122 och uppåt.
Vi är inte alls ovansjuka på er behagliga liv där.
Varma hälsningar från kalla Småland - 10 igår
Stig Kristina :twitcy:
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

:yes:Hej tack för att ni tycker att det är roligt att följa vårt liv här i Peniscola , jo då platserna du frågar om är tillgängliga men det är ofta långliggare som står där så det är inte allt för enkelt att få en sån plats , men totalt sett så är det ju ändå rätt många platser här som rymmer en boggi bil i 8 till8,5 meters längd .
Ha det bra och rulla lugnt så kanske vi ses här nere under nästa vinter !
Ni kan också gå in och kolla på www.ainas.cyberhem.com så får ni lite mer info om det dagliga livet här .
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

Hej alla vänner där ute i den riktiga världen , fredagen håller på att gå mot sitt slut och så har vi snart lagt en vecka ytterligare till våra liv , samtidigt som vi hör på både radio och ser bilder på tv över den stora jordbävningen som drabbat Japan .
Trots detta gick jag själv omkring och tänkte på ett gammalt citat av Mark Twain som man nog till stor del kan säga har styrt mitt liv under den den gångna veckan :
Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda.
Men precis så kan man nog säga att den här veckan har varit , har inte gjort nåt mer än det absolut nödvändigaste i det räknar jag då in campingvändan som vi går i stort sätt varje dag för att räkna in dom som står här sedan tidigare , plus dom nyanlända , konstaterar att idag är vi ca 27 svenska ekipage som här .



Såg i en annan tråd att Jappe hade gjort en snabb resa här förbi Peniscola , blev bara lite besviken och kanske lite förvånad över att han inte gjorde en snabb visit här hos oss på campingen , kanske var det för blåsten han tycktes sig uppleva den dagen och svårigheten att hitta en bra plats för natten .
Här finns ju en rätt lång gata som löper efter hela den norra stranden med större och mindre p-platser som allt mer okuperas av husbilar nattetid , polisen låter dom hållas tills vidare i alla fall , platserna i fiskehamnen är ju inte möjliga att nyttja längre eftersom man bara får parkera där mellan 0800 och 20:00 .
Man får ju skämmas en del när man inte visste hans ankomst då hade man ju kunnat lotsa honom till en fin plats nere vid havet .
Inte ska man ju behöva stå med 2 soptunnor som sällskap när man har 4 km sandstrand och ett blått hav att vila ögonen på , så kommer du vägen förbi fler ggr. kontakta mig ska jag hjälpa dig att hitta en trevligare plats .

Jappes valda övernattnings plats hade istället kunna se ut så här .
Peniscola 6feb 20011 077.JPGPeniscola 6feb 20011 099.JPG




Dagarna har som sagt var gått i lungnets tecken vi har varit inblandade i alla möjliga väderlägs händelser allt från en del blåst med diverse regninslag till en klarblå himmel med den allstädes närvarande solen , det är den som till stor del får mig att leva detta lättjefulla liv för när den visar sig med sin fulla kraft där på himmlavalvet och jag sätter mig i solstolen för att bara njuta en stund är det inte alltid som jag garanterat håller mig vaken och utan att jag vet ordet av har kanske nån timma av mitt liv förflytit och när jag åter vaknar skulle hela världen ha kunnat gå under .
Inte konstigt att man vid sådana tillfällen sträcker på sig lite extra och tänker att det måste ju vara det här som är meningen med livet , här lägger jag in några värmande bilder medan jag försöker komma ihåg några saker som hänt sen jag senast hörde av mig :
Peniscola 6feb 20011 077.JPGPeniscola 6feb 20011 099.JPG
Peniscola 6feb 20011 115.JPGPeniscola 6feb 20011 103.JPG
Det finns ju tankar och funderingar bland klubbmedlemmar och säkert andra också om storleken på tomt platserna rymmer en modell större typ boggi husbil i 8-9 meters klassen , jag har kollat upp det lite grand dock inte lagt ner nåt större arbete på det men mellan tummen och pekfingret finns det nog lite drygt 30 sådana , bilar över 9 meter kan nog däremot få problem , särskilt många platser för sådana finns det nog inte , några bilder på lite större bilar :
Mars10-03 2011 013.JPGMars10-03 2011 011.JPG
campingen11-3 2001 006.JPGcampingen11-3 2001 007.JPG
Ja som ni ser av ovanstående så har dagarna förflytit fortare än vad vi har tänkt oss , och nu i eftermiddags innan det stora regnet som nu drar över oss så var vi ju tvungen att gå den obligatoriska rundan , just nu vet vi ju inte när vi kan gå nästa gång pga. regnet .
Som vanligt höll jag på att säga så träffade vi på folk efter vägen som kände en som känner en som vanligtvis är välunderrättad för han jobbar tilsammans med en som känner en som bl.a känner Borgmästaren i Peniscola och några andra digniteter , så därför kan jag nu berätta för allt och alla som vill veta hur det förhåller sig med den nya fina gångbron som för oss kommer att bli en alldeles utmärkt genväg till Consum .
Borgmästaren och hans vänner kan inte inviga bron och parkområdet omkring densamma förrän tidigast i Maj , därför hålls den stängd tillsvidare , en liten bild kommer på dom som har en kompis som man nog kan tro är ganska trovärdig , men som vanligt i såna här sammanhang kan jag ju inte avslöja några namn .
campingen11-3 2001 003.JPG
Sitter här och hör på regnet som just nu smattrar på biltaket , tröstar mig med att det vårregnen som nu drar över oss och ska komma med den riktiga grönskan och värmen :
Peniscola 6feb 20011 003.JPG Rulla lugnt så återkommer jag när jag har nåt att berätta !
 

Bilagor

  • campingen11-3 2001 004.JPG
    campingen11-3 2001 004.JPG
    203,3 KB · Visningar: 1
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

:wideeyed:Hej igen !
Sitter här och filosoferar litet grand och tänker på världen i stort , har inte så mycket annat att göra just nu för vi har haft en regnvädersdag idag och med anledning därav tog vi bilen för en tur till Eroski behövde fylla på förråden , konstigt det där trots att man lever ett liv i lättja måste man äta emellanåt och då gärna något gott .
Det verkar som att ju mer det regnar desto större chans att man springer på även andra kunder i denna stora butik som Eroski ändå är och som jag skrivit om förut , och så många kunder samtidigt som vi var idag har jag nog aldrig förr sett där , måste berott på vädret , men i den välsorterade fiskdisken fanns det inga kunder vid vårt besök , kolla utbudet :Restaurangbesök 13-3 2011 025.JPG
Spanarn är ingen vän av regnväder visserligen har han ett par strandskor men ganska håriga tassar som han inte just gärna vill blöta ner så därför fick han hålla koll på tradar trafiken som ständigt är i gång på den stora genomfartsvägen N 340 :Restaurangbesök 13-3 2011 026.JPG
Annars har väl dom sista dagarnas katastrof i Japan varit på allas läppar trots att vi sett en massa på tvn och läst ännu mera på nätet kan man inte greppa eller fatta omfattningen av det hela , när ska dom någonsin få ordning på allt igen , kriget dödandet och lidandet i Kadaffis Libyen har kommit lite i skymundan i nyhetsrapporteringen , och dom stora frågorna i övrigt i Sverige har ju rört sig om en massa andra saker .
Som te.x av största vikt att veta kunde jag bla. läsa att Saade vann schlagertävlingen men att man inte är riktigt överens om rätt låt van , därom kan vi alltid tvista .
Att Monicka Lewinsky inte kan glömma Bill fast det är 15 år sedan deras senaste affär men att hon nu hoppas att Bill kommer ihåg henne också .
Att Alexander Rydback tvingas lämmna Let,s dance i tårar och att Tony Irving dessutom sykar honom och tycker att han gjorde ett dåligt framträdande . Samtidigt läser jag att Jessika Andersson också lämmnar samma tävling i tårar men av den anledningen att hon får vara kvar .
Att Viktoria och Daniel tar i mot glada Stockholmare på Viktoria dagen , som vänta i timmar på slottsbacken för att få en skymt av det
vinkande paret som dagen till ära klätt sig i kärlekens färgen allt enligt en stor och välunderättad kvällstidnings hovreporter.
En stor och allvarlig nyhet har ju också varit alla bommar som skjutits under skidskytte VM , och så naturligt vis hockyn och inte då minst Skellefteås insatser under dom senaste matcherna , det råder nästan landssorg för hur kan dom spela på detta viset .
På HBK har jag kunnat notera att "tekla"varit ett allmänt diskutionsämne , men har inte fått nåt riktigt grepp om vad det egentligen handlar om .
Nu till nåt helt annat söndagen bjöd på sol och värme vi har nån sort varannan dags väder just nu men i slutet av veckan ska det det stabilisera sig säger spågummorna som vet allt om vädret det är då den riktiga våren ska komma igång .
Här är en dansk som inte hade en allt för bra dag i söndags på väg till en tomt plats på campingen men skadorna blev mindre än man först befarade , med lite Karlssons Klister och silverteijp kan man fixa en massa .
Restaurangbesök 13-3 2011 001.JPGRestaurangbesök 13-3 2011 002.JPG
Efter en skön söndag ute i solen så var vi ett glatt gäng som beslöt för att äta middag på den ny öppnade restaurangen bara här bakom hörnet skulle tala om vad den heter men minnet ja ni vet , i vilket fall så kommer här några bilder från den begivenheten :
Restaurangbesök 13-3 2011 005.JPGRestaurangbesök 13-3 2011 009.JPG
Satte oss till dukat bord så småningom och i betjäningen ingick vår alldeles förtjusande lilla servetris inte konstigt att det blev en sån trevlig kväll med sån personal är det svårt att inte trivas :
Restaurangbesök 13-3 2011 018.JPGRestaurangbesök 13-3 2011 015.JPG
Restaurangbesök 13-3 2011 020.JPGRestaurangbesök 13-3 2011 016.JPG
Ja efter en trevlig söndagskväll var det så dags att åter söka sig hemåt .Restaurangbesök 13-3 2011 024.JPG
Avslutar med en liten tanke till er alla där upp i norr ställ inte undan snöspaden än och behåll vinter däcken på det lär ska bli halka har jag hört .
Rulla Lugnt !
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

:wideeyed:Hej igen så har det då hunnit gå några dagar sen jag skrev ner några tankar härifrån senast , har inte hänt så där fruktansvärds mycket , vi har haft några dagar med regn i början på veckan och så är det en del svenska ekipage som lämmnat oss för vidare färd hemåt Sverige och för en del kanske också lite tecken på vår .
Hör och ser att uppåt våra trakter är det snön och kylan som fortfarande dominerar dagarna , men ljuset kommer ju åtminstone tillbaks mer och mer nu för varje dag som går .
Under regnskurarna blir det till att kura i bilen och lyssna på sr.se och allt elände som just nu verkar råda ute i världen .
För att tänka på något trevligar än krig , jordbävningar och brinnade kärnkraftsverk mm. så gick vi som vanligt rundan bort till måndagsmarknaden i det vackra vädret , för oss nordbor känns det allt mer som sommaren är på gång , här kommer några värmande bilder :
peniscola 21-3 2011 048.JPGpeniscola 21-3 2011 052.JPG
På marknaden var det full fart som vanligt en del gjorde väl sina fynd medan andra bara var där för att fördriva tiden en stund , till dom sist nämda kan man nog räkna mig .
peniscola 21-3 2011 040.JPGpeniscola 21-3 2011 043.JPG
Den argsinta gås(s)en hade som vanligt fullt sjå att vakta och försvara sina damer vid dammparken , och på pensionista var det knölfullt som vanligt under en marknadsdag .
peniscola 21-3 2011 046.JPGpeniscola 21-3 2011 056.JPG
Färdsätten för oss som bor på campingen är apostlahästar , scooter eller som för en del tandemel eller vanlig elcykel, en del alldeles vanliga cyklar kan nog beskåda här också men dom är sällsynta .
peniscola 21-3 2011 058.JPGpeniscola 21-3 2011 053.JPG
En stor del av lördagen ägnade vi åt att ta bussen till Benicarlo för att bese all dessa stora figurer som dom byggt upp runt omkring i stan och som man skulle sätta eld på under kvällen och natten till söndagen , inte nog med att det eldades det sköts smällare och raketer under i stort sett tre dar .
Vi var som sagt var inte med på eldandet utan vi åkte in till Benicarlo för att och se på denna folkfest(fallas festivalen ) som det ju ändå var , bara det var ju en stor upplevelse för oss .Vad man riktigt firar i dagarna tre har jag inte riktigt klart för mig .
Peniscola 19-3-2011 043.JPGPeniscola 19-3-2011 060.JPG
Peniscola 19-3-2011 049.JPGPeniscola 19-3-2011 082.JPG
Det var inte bara vi som ville delta i festligheterna utan någon spansk stor MC klubb hade förlagt sin träff hit i helgen och hyrt in sig på ett helt hotell , det var flera hundra mc åkare som deltog .
Peniscola 19-3-2011 087.JPGPeniscola 19-3-2011 088.JPG
Söndagens begivenhet var som vanligt en promenad uppe i borgen och i gamla stan i det soliga och vackra vädret .
peniscola 21-3 2011 006.JPGpeniscola 21-3 2011 019.JPG
peniscola 21-3 2011 020.JPGpeniscola 21-3 2011 033.JPG
Stötte på polisebilen och deras följe så här vill dom inte att en husbil ska se ut om den ska rulla på spansk mark ,det här ex. fick körförbud .
Peniscola 19-3-2011 010.JPGPeniscola 19-3-2011 012.JPG
Och som vanligt dom svenska boul spelarna ligger i hårdträning inför ev kommande mästerskap.
Peniscola 19-3-2011 003.JPGPeniscola 19-3-2011 001.JPG
Och några bilder på spaniens framtid tjejer och killar med spring i benen .
Peniscola 19-3-2011 006.JPGPeniscola 19-3-2011 005.JPG
Ja som ni ser inte går det nån nöd på oss , vårt problem är väl närmast att dagarna trillar iväg fortare än vad vi tidsmilionärer egentligen önskar och tiden här börjar allt mer närma sig sitt slut men än har vi ju några veckor dit .
Ha det nu bra alla ni där uppe i norr , hoppas att solen även börjar värma era frusna själar och att ni får en fin vår .
Jag återkommer lite längre fram igen när jag har något nytt att berätta .
:yes:Rulla Lugnt .
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

Jungfru Marie bebådelsedag

Från Wikipedia

Hoppa till: navigering, sök

"Bebådelsen", målning av Leonardo da Vinci


Jungfru Marie Bebådelsedag, Herrens bebådelse, firas den 25 mars, nio månader före jul, för att högtidlighålla att Maria genom ärkeängeln Gabriel fick veta att hon var havande med Jesus.

:yes:Hej igen alla husbilsvänner inleder med Jungfru Marie bebådelsdag , visserligen är det först imorgon hon kom underfund med att hon var med barn , men våffeldagen gick ju av stapeln i fredags så "Spanarn " stod här och kollade genom fönstret då han fick se att våra finska grannar hade fest , det visade sig sedemera att dom drack kaffe och åt nyfriterade munkar , som även vi fick provsmaka , kan lova er att dom var goda , våra finska grannar och vänner .
Våffeldagen 23-5 2011 023.JPGVåffeldagen 23-5 2011 024.JPG
Själva blev vi bjudna på våfflor i det vackra vädret av goda och glada svenska grannar som hade både laggjärn och hjortronsylt inte så dumt det heller kolla själva .
Våffeldagen 23-5 2011 029.JPGVåffeldagen 23-5 2011 030.JPG
I och med att Marie nu går och väntar Jesus så kan jag bara konstatara att det är nio månader kvar till jul , att vi har cirka 3 veckor kvar här just nu , att vi ska försöka vara tillbaks i Sverige i början av maj , att vi ska tillbringa sommaren i Sverige och förhoppningsvis vara tillbaks här senast i slutet av oktober , om allt går som vi vill och tänkt , har ju förträngt det där med vinter och snö vore det inte för den svenska radion som påminner oss om att det fortfarande är vinter där uppe i norr så hade man nästan inte trott det . Så här ser det ut hos oss just nu
Våffeldagen 23-5 2011 017.JPGVåffeldagen 23-5 2011 020.JPG
Ett par dagar mitt i veckan har varit lite grå och regniga ägnat dom åt sådana där måsten som att tömma och fylla tankar, inhandla diverse mat osv .
I torsdags fm. var det så dags att vika av några svenska bilar som var på väg hemåt , medan andra nya anlände .
Fredagen morgon blev en riktig slappar morgon ute i solen , ägnade dock en del av fm. till att ta en promenad bort till Consum för att inhandla lite färska jordgubbar och vispgrädde som tillbehör till dom goda våfflorna som vi sedemera skulle njuta av under dagen .
Hela asfaltgänget var här och gjorde fint på den nya gatan som man gjort iordning här vid det nya parkområdet bakom campingen , dom jobbar snabbt och fint blir det .
Våffeldagen 23-5 2011 009.JPGVåffeldagen 23-5 2011 010.JPG
Gick en liten sväng genom bl.a träskområdet som brann ner för några veckor sedan och som ligger granne med oss , där håller det också på att grönska igen , och han som är granne med brandområdet kupade på sitt potatisland idag .
Söndag 26-3 2011 001.JPGSöndag 26-3 2011 002.JPG
Den nya Mercadona butiken kommer att invigas den 1sta april det har gått med raketfart att bygga den här fanns ingenting för 4 månader sedan
Söndag 26-3 2011 006.JPGSöndag 26-3 2011 008.JPG
Han som har en kompis som har info om det mesta visste att man nu kunde använda sig av den nya gångbron dom byggt genom sumpområdet trots att borgmästaren och hans följe ännu inte invigt den , så därför provgick vi den idag här kommer några bilder från den
Söndag 26-3 2011 030.JPGSöndag 26-3 2011 039.JPG
Söndag 26-3 2011 043.JPGSöndag 26-3 2011 040.JPG
Kan det här vara fricampare eller?
Söndag 26-3 2011 020.JPG
Slutar med att önska er alla kända som okända därhemma en riktigt trevlig Jungfru Marie bebådels söndag.
:yes:Rulla Lugnt
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

:wideeyed:Hej igen alla där ute i verkligheten , jag/vi lever ju fortfarande här i vår lilla värld , börjar känna en viss ångest då man nu börjar att inse att tiden här går mot sitt slut , det glensnar i leden allt fler nordbor ställer nu kosan hemåt och om så där 14 dagar till är det nog dags för oss och dra också då har vi tillbringat lite drygt 130 dagar av vårt liv här .
Försöker ju följa med i bladet vad som händer på hemma fronten men känns lite overkligt när man läser om trafikolyckor som på E 12an idag
beror på ishalka .
Ser att man ska skicka Gripen plan till Libyen , blir lite förvånad och undrande över vad dom ska där och göra annat än flyga över Libyens öknar och ev fota lite i övrigt har dom ju tydligen ingen uppgift .
Läser också i bladet idag att Rock-Ragge har dött i cancer 72år gammal , han var ju en dom stora idolerna i min ungdom .
Den här veckan kan vi nog säga att vi levt i solen och värmens rike med dagstemperaturer över +23grader iskuggan och en bra bit över +40 i solen mitt på dagen , så jag bara undrar vad ska vi klaga på .
Trots värmen och det fina vädret så måste man ju äta så i måndags startade jag upp bilen och lät alla 150 hk ta mig till både Lidl och Eroski , första gången vi varit till Eroski och stått i kö vid kassan vi var 4 kunder samtidigt där .
Inte ofta vi äter färdiga hamburgare som man bara behöver steka eller grilla vid hemkomsten men vi köpte en förpackning sådana för lättjan tog över , måste säga att dom var förvånands värt goda .
Visa bilaga 37792Visa bilaga 37793
Trots det vackra vädret kan vi ju inte bara slappa , känns ju som att man skulle kunna det men både på tisdag och onsdag gör vi vändan efter stranden ner mot gamla stan en sväng förbi Pensionista och sen väljer vi den nya gångbron genom myrmarken innan vi åter är tillbaks på campingen .
paniscola 2 april 2011 014.JPGpaniscola 2 april 2011 024.JPG
peniscola 21-3 2011 026.JPGSöndag 26-3 2011 040.JPG
paniscola 2 april 2011 026.JPGpaniscola 2 april 2011 027.JPGpaniscola 2 april 2011 010.JPG
Jag ser nu att en del bilder på slutet inte riktigt hamnade där jag tänkt mig , men så där kan det bli , lyckas inte riktigt överlista det här med tekniken , men ni förstår säkert ändå .
Ja som sagt var i morgon söndag är det rätt många som åker hemåt känns faktiskt lite vemodigt , det är ju människor som man lärt känna och uppskatta , som man diskuterat väder och världshändelser med , men som vi om allt vill sig får träffa till vintern igen .
Slutar som vanligt med att önska er en solig och fin vår därhemma , vi får ju uppleva sommar värme i några veckor till.
Rulla Lungt .
 

Bilagor

  • Peniscola 31-03 2011 046.JPG
    Peniscola 31-03 2011 046.JPG
    1,9 MB · Visningar: 54
  • Peniscola 31-03 2011 041.JPG
    Peniscola 31-03 2011 041.JPG
    2,3 MB · Visningar: 38
  • paniscola 2 april 2011 002.JPG
    paniscola 2 april 2011 002.JPG
    189,4 KB · Visningar: 2
  • paniscola 2 april 2011 003.JPG
    paniscola 2 april 2011 003.JPG
    196,9 KB · Visningar: 7
  • paniscola 2 april 2011 008.JPG
    paniscola 2 april 2011 008.JPG
    165,8 KB · Visningar: 1
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

]:wideeyed:Hej igen alla där ute i den stora världen , här har vi nu bott och huserat i 4 månader tiden här går med andra ord mot sitt slut och ångesten griper tag i oss , det känns som en liten klump långt nere i bröstet , eller som nån sa som ett livstycke som kramas lite för hårt .
Vi tröstar oss med att om livet funkar som man tänkt sig , alltså att man får ha hälsan och en del av förståndet får vara kvar i behåll så slår vi ner våra bopålar här i höst igen .
På fredag är det alltså obönhörligt över för den här gången , då vänder vi kylaren mot Morella för att därifrån söka oss till Biscaya oc San Sabastian , därefter är planen att vingla iväg genom Frankrike och Luxemburg , några dagar i ett förhoppningsvis vackert och blommande Moseldalen innan vi tar oss över Öresundsbron till Sverige med det BroBizz som vi beställde i vintras .
Måndagen var det som vanligt marknadsdag och jag spenderade 13 euro på ett par gympadojor och ett par shorts .
Gjorde som vanligt denna dag en sväng via Pensionista för en öl och lite snack med andra nordbor .
Upptäckte när vi kom till campingen att det saknades en del mat så jag lät alla 150hk komma lös för att ta oss till Vinaros och Carrefor , förutom mat blev det en D-Link också som jag kopplar till datorn , verkar funka tycker nog att den buffrar mindre när jag ger mig på att kolla in Västerbottens Nytt .
Hann också med att köpa en glass på Mac Donalds för att kyla ner kroppen en del .
Vaknar på tisdag till ett soligt och varmt väder , där såna som jag och några andra söker sig till dom skuggiga områdena omkring husbilen emellan åt .
en av husbilarna här hade fått problem med startmotorn men det fixade sig smidigt och snabbt via SOS Alarm i Köpenhamn som skickade hit en bärgare och mekaniker bilen fördes till Vinaros och fixades för en billig penning .
Vi åt också våfflor , med jordgubbar och grädde med god vänner ute i det vackra vädret .
På kvällen lyssnar vi på Hockyn och konstaterar att det råder sorg uppe i Skellefteå denna kväll .
Här kommer några kort från detta vårt paradis .
Visa bilaga 38072Visa bilaga 38073
Visa bilaga 38074Visa bilaga 38075
Hinner också med nån stund på stranden . Och också en massa slappar stunder utanför bilen kolla själva .
Visa bilaga 38076Visa bilaga 38077
Visa bilaga 38078Visa bilaga 38079
Onsadag och torsdag soligt och varm ute en bra bit över +40 grader i solen och knappt ett moln på vår himmel , vad kan man annat än slappa , söka sig ner till stranden , gå en kvällsrunda och räkna in bilarna som anlänt till campingen under dagen och bara njuta av livet , lyssnar på radion om stormar , regn och ännu längre norrut snöbyar som är på gång men inget av detta berör ju oss det är bara sånt man hör talas om men som man inte själv kommer att vara delaktig i (tror man i alla fall ).
Torsdag blir det inte bara slappa utan går faktiskt en sväng Bort till Consum , behöver återigen lite mat och så ett par kalla öl att kyla kroppen med .
Senare på dagen blir vi också bjudna på goda vinerbröd och kaffe samt en god likör .
Den 7april 2011 Peniscola 011.JPGDen 7april 2011 Peniscola 012.JPG
Överallt fejas och putsas det inför den stor turistsäsongen startar här är det vass klipparen som är ute och åker .
Den 7april 2011 Peniscola 001.JPGDen 7april 2011 Peniscola 004.JPG
Vad gör man en fredag när tempen är en bra bit över +30 grader och drygt +18 i havet jo man går ner till stranden och kyler av sig .
Den 7april 2011 Peniscola 010.JPGfredagen 8-4 09 peniscola 002.JPG
På kvällen är vi några stycken som har en trevlig kväll på Kines restaurangen , lite avskedsfest till dom som ska åka hemåt på söndag , trots en glad kväll känns det lite vemodigt , men vi har förhoppningar om att ses till hösten och vintern igen .
fredagen 8-4 09 peniscola 007.JPGfredagen 8-4 09 peniscola 008.JPG
fredagen 8-4 09 peniscola 011.JPGfredagen 8-4 09 peniscola 010.JPG
Var tillbringar man en lördag och söndag i solen och värmen här i Peniscola jo naturligtvis på stranden uppe i borgen , gamla stan , nån mysig restaurang med en kall öl , en pizza eller något annat gott , eller kanske en kylande god glass, här kommer några goda bilder från denna sommarstad .
söndagen 10-4 2011 peniscola 013.JPGsöndagen 10-4 2011 peniscola 014.JPG
söndagen 10-4 2011 peniscola 034.JPGsöndagen 10-4 2011 peniscola 044.JPG
söndagen 10-4 2011 peniscola 052.JPGsöndagen 10-4 2011 peniscola 066.JPG
Ja förutom vissa promenader mm. så åkte ju då 2 av dom svenska bilarna som nu stått utmed oss under några månader nu på söndag fm.
och ganska snabbt fick vi nya grannar från Danmark och Holland .
söndagen 10-4 2011 peniscola 078.JPGsöndagen 10-4 2011 peniscola 082.JPG
Tyvärr så har vi nu nått fram till måndag igen det blir vår sista marknadsdag här före hemfärden på fredag , på väg från marknaden kan vi bara konstatera att Änderna har fått ungar som simmar omkring som små dun bollar och delar kanalen med både fiskar och andra fåglar.
Själva går vi hemåt blir lite lat i solen så för att slippa laga middag äter vi en god Pizza ute på en av alla nu sommar öppna restauranger .
Sätter oss sen ner och bara njuter i solen när vi kommer tillbaks till campingen , går en vända och kollar in nyanlända , lysnnar på sportradion och skriver och berättar lite grand om livet här .
Letar i gömmorna och funderar om det är lönt att leta igen långkallingarna när det nu snart bär hemåt igen .
Ska försöka vara försiktig med gasfoten så hästarna inte behöver överanstränga sig kan ju alltid spara några droppar av den nu allt dyrare Dieseln .
Återkommer med några rader framöver när jag har något nytt att berätta om inte annat så hörs vi när vi åter vänt till Sverige .
Marknaden 11-4 20011 009.JPGMarknaden 11-4 20011 015.JPG
Marknaden 11-4 20011 033.JPG
:yes:Rulla Lugnt .
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

:wideeyed:Hej igen , här kommer en del bilder från den gångna veckan , vet inte varför tekniken och jag inte alltid kommer överens , men skam den som ger sig
paniscola 2 april 2011 004.JPGpaniscola 2 april 2011 011.JPG
April 6 april 2011 005.JPGApril 6 april 2011 011.JPG
April 6 april 2011 012.JPGApril 6 april 2011 013.JPG
Ett strandliv , litet goda våfflor , en bil med krånglande startmotor , ja så kan också en dag här se ut .
Yttterligare lite strandliv och allmänt slappt leverne .
April 6 april 2011 015.JPGApril 6 april 2011 019.JPG
April 6 april 2011 028.JPGApril 6 april 2011 029.JPG
Några bilder från stan och marknaden , och så en olycka händer så lätt , tack och lov slutade den bra .
söndagen 10-4 2011 peniscola 031.JPGsöndagen 10-4 2011 peniscola 065.JPG
söndagen 10-4 2011 peniscola 111.JPGMarknaden 11-4 20011 008.JPG
Marknaden 11-4 20011 027.JPGMarknaden 11-4 20011 046.JPG
Jag hoppas att ni blev lite klokar och att ni tycker om att se våra bilder härifrån , när tekniken och jag kan komma sams , det går så trögt på nätet här vissa tider på kvällarna så jag misstänker att det mina problem delvis i alla fall kan bero på detta .
Vi hörs rulla lugnt där ute i trafiken .
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

:yes: Hej igen alla husbilsvänner , kan bara konstatera att det var ett tag sedan jag sist var ute på nätet , ja jag har faktiskt precis som alla ni andra hunnit åldras med si så där 2,5 månader och under den här tiden har det ju hunnit hända både det ena och andra , som te.x kärnverkskatastrofen i Japan , nya askmoln som förmörkat himmlen för flyget , en och annan terrorist som gripits eller fått sätta livet till , Maud Olofsson som bestämt sig för att avgå kanske köper hon husbil för pensionspengarna . sossarna som fått en ny ledare , Saab som allt mer verkar närma sig ruinens brant, och sist men inte minst allsången har fått en ny allsångsledare en nog så viktig sak för många .
Själv så styrde vi kosan rakt över det spanska inlandet på vägen hem mot Sverige , vilket bl.a ledde till att vi så småningom hamnade i San Sebastian nere vid atlantkusten och biscsaya bukten i ett helt otroligt fint försommarväder .
Vinglade videre på må få genom Frankrike utan några speciell mål och tog dagen som den kom och övernattade på lämpliga ställplatser eller campingar för max 15 euro/natten .
Efter någon vecka hade resan nått fram till ett soligt varmt och blommande Moseldalen , där vi tillbringade ganska lång tid på olika ställplatser ,
Avslutade tyskland med ett besök på en camping straxt utanför Burg där vi kunde tvätta en del kläder , duscha och bara njuta av ett fortfarande soligt och varmt försommar väder även här kostade det 15 euro/dygnet .
Tankade upp lite öl, vin och även gas innan resan över till Danmark , körde raka spåret mot Sverige och tog Öresundsbron hem för en billig penning hade ju beställt gratis brobiz som skickades till oss när vi stod nere i Spanien .
Snurrade runt nere i södra sverige under några dagar dels för att träffa barn och barnbarn , göra en del service på bilen och bara vara .
Döm om vår förvåning när vi besökte barna i Linköping och det plötsligt började snöa , vi som åkte hem för att möta våren .
Nåväl så småningom hammnar vi i alla fall här där vi kallar hemma , upptäcker att våren inte alls nått så långt som vi hade hoppats , så det blev ett litet bakslag för det kunde hända att det fortfarande var frost nattetid .
Men nu har det ju gått ytterligare en tid och vi har hunnit fira en del helger och då nu senast midsommar med sol värme och trevliga människor omkrig oss .
Midsommarveckan ägnade vi åt att ta en tripp till Haparanda och Ikea där vi stod på deras fina parkering nere mot Torneå tillsammans med en massa andra bilar .
Vi hann även med att köra den finska sidan upp mot Pello innan vi åkte över Vänskapens bro in i Sverige för vidare färd mot Jävre där vi firade midsommar med en massa andra husbila svenska som utländska , det måste nog vara vägverkets finste rastplats med massor av platser ända nere vid havet .
Nu är vi så åter hemma igen och trots mogen ålder har Aina lovat att ställa upp och jobba som nattsköterska i sommar , så nu får hon kämpa på med det en bit in i augusti , då tömmer vi huset vi bor i magasinerar våra saker och dra iväg ner till vårt vinterviste i Spanien igen förhoppningsvis nån gång i början av september , väntar med att skaffa lägenhet här i Sverige åtminstone till juni 2012 och funkar det bra med det fortsatta boendet i husbilen så lär det dröja ännu längre tid innan vi söker nån lägenhet .
Har också hunnit med att köpa nya elcyklar via CC dom hade ett bra erbjudande på hopvikbara , har också beställt den nya Navigon GPSen
Caravan och Truck modellen .
Så vad som egentligen nu återstår är en 2 månaders väntan på att få åka ner emot Spanien igen .
Ha det nu bra all kända och okända där ute i sommar Sverige och även i övriga Europa , rulla lugnt så kanske vi ses .
Åtekommer närmare hösten då jag kanske har något nytt att berätta .
Rune B
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

:yes:Hej igen , nu närmar sig hösten och i Vallen där vi just nu står , ca 3 mil inåt landet från Skellefteå , har björkarna så smått börjat skifta färg .
Dom gångna veckorna har gått fortare än väntat mest då för att vi tömt huset kört bort grejor för magasinering , en massa saker fick gå till Myrorna och så har soptippen fått ta emot en massa fd. bra att ha saker som inte använts under många år och som man inte ens minndes att man hade .

Så från idag bor vi nu på heltid i husbilen den nya ägaren har tagit över huset vi bodde i och trots att vi tyckte att vi sorterat bort allt vi inte behöver har vi fortfarande allt för mycket bra att ha sak i husbilen , får nog göra ytterligare en gallring .
Nu är vi ju ganska van att bo långa tider i husbilen men har ju ändå haft ett annat boende som utgångspunkt för våra resor så vi får väl se hur det blir att ha bara bilen som hem och bostad .
Omkring den 2-3 september börjar vi rulla söderut och första längre stoppet kommer vi att göra i Moseldalen och sen rullar vi vidare mot Spanien och Peniscola , det har ju blivit en plats som vi trivs på och känns som ett andra hem som man längtar till när hösten och vintern närmar sig .
Vet inte om vi kommer oss ut på nätet under resan ner , men väl framme i Peniscola köper vi månadskort på Wifi och om vi inte hört av oss innan dess så kommer vi med en rapport då vi väl etablerat oss .

Önskar er alla kända som okända en riktigt solig varm och fin höst , och en varm och inte allt för snörik vinter .
:yes:Rulla Lugnt .
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Lata dar i Peniscola .

Vi önskar er en trevlig resa och en behaglig övervintring.

Möjligen dyker vi upp på campingen igen någon gång i mars.

Marita & Gunnar
 
F

F.d. 25310

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

Säger bara en sak "Gottegrisar"
Tänk att slippa det som kommer

C
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

Hej
Trevlig resa och kör försiktigt.
Tack så jättemycket för alla tips.
Vi bokade om så nu åker vi ner 3 Okt.
Kanske ses vi.
Ha det gott:)
Mvh
Gun&Ronny
 
B

Bengt och Birgitta

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

Vi önskar er också en fin resa ner. Vi startar vår resa den 17 september. Vi kommer att färdas mycket långsamt genom Moseldalen och Frankrike. Vårt första längre uppehåll blir Gerona. Där stannar vi kanske en vecka för att sedan tillbringa en lite längre tid i Peniscola. Skulle vara roligt att få prata med er. Läste alla era rapporter under vintern och njöt. Så vi vill se denna fina plats själva,
Hasta la vista
Birgitta
 
Toppen