• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lag på domkraft?

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tror att de flesta kan byta till reservhjulet, finns tydlig instruktion i boken hur det går till.
Men vi har blivit bekvämare/latare och försöker på flera sätt få någon annan att göra allt "tråkigt".

I förrgår såg jag en pb1 efter en landsväg där en kvinna satt på knä och bytte hjul, en man stod och tittade på, eller kanske han instruerade :rolleyes:
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022

Husbil välte – långa köer på Yttre Ringvägen​

14 juli 2021 18:34
En husbil välte efter en däckexplosion på Yttre Ringvägen precis innan avfarten mot Trelleborgsvägen, öster om Svågertorp, på onsdagen
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Om det saknas mobiltäckning.
Då blir det lite klurigare om oturen är framme att få tag på assistans.
Då plockar man fram domkraften och byter däcket själv. Det är inte så svårt om man har rätt grejor med sig. Eftersom jag betalar för en tjänst så utnyttjar jag den om jag får problem under förutsättning att jag kan nå dem.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
På mina, hmm, ca 28år med körkort har jag kört nästan 150 000mil.
På dessa mil har jag haft 5 punkteringar där samtliga inträffade under de första 5 åren med körkort.
Två av dessa var vid körning i terräng.

Har däcken eller vägarna blivit bättre? Knappast troligt.
Största anledningen är nog att jag tidigare köpte begagnade däck som kördes till det var 1,5mm kvar (ibland under) och idag endast köper däck av hög kvalité och byter vid 3mm.

I gamla HB fanns reservhjul som prioriterades bort pga vikten och ersattes av ett lagningskitt samt däckspray/kompressor.
I nya återfanns inget reservhjul så ovanstående material bytte sonika bil.

Med det sagt så tror ni jag ratar reservhjul, så icke.
Skulle jag ta HB på utlandssemester så skulle ett av de dubbfria vinterdäcken få följa med på resan.
För inget skulle vara mer tråkigt än att, på den korta ledighet man har, få tillbringa flera dagar på en däckverkstad i utlandet....
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Byta hjul ute är inte så lätt som det kan tänkas. Först och främst, vet ni hur er reservhjulsupphängning funkar? Troligen får ni inte ens av reservhjulet. Fick puspunka i Frankrike och kunde stanna vid en rastplats, men det är inte lätt med med dom verktygen som medföljer Fiaten. Hade aldrig gjort det ute vid en vägren.
Husbilsdäcks ventiler
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Alltså kan det vara värt att kolla upp detta på en Fiat, innan man ger sig ut på en tur, och även kolla var verktygen ligger, och hur de fungerar.

Mitt reservhjul sitter på bakväggen i garaget lätt åtkomligt, även att kolla trycket i, verktygen/hydrauldomkraften ligger i ett fack vid passagerargolvet. (MB Sprinter)
En Ryobi -borrmaskin -kompressor - stor led-arbetsljus ligger alltid med i garaget, samt en stor verktygslåda, jag vill inte behöva förlita mej på assistans i vildmarken,
Är sambon ute själv med husbilen har jag gett henne rådet att använda räddningsförsäkringen vid ev. haveri,
sån en jag.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag håller på att skaffa två nya däck till min gamla Hymer, 14” C däck.
Det är ganska lång leveranstid, 27 juli.
Brist på däck pga pandemin enligt gummiverkstaden.
Att inte reservhjul med sig kan bil ganska jobbigt.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
För att få köra 100 med släp i Tyskland krävs bl.a att däcken inte är äldre än 6 år, detta för att risken för däckhaveri ökar rejält därefter
Ett bra sätt att minska risken även på husbil
 
Toppen