• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lag på domkraft?

Svahnen

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ale
HBK-Nr
27609
Medlemskap
2024
Hej
Vi har en Dethleffs från 2018. Till bilen hör Quick fix för att laga däck. Min fråga blir därför måste man ha med sig satsen med domkraft (många kilo)
Vet ni om detär lag på att ha med sig domkraft en i Norden?
Vi har en asistens försäkring
Ser fram emot kloka svar
 

Tumba Tarzan

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
30858
Medlemskap
2021
Utan att veta så kan jag inte tänka mig att det skulle vara lagstadgat? I sånt fall borde även reservhjul vara tvingande och det minns jag inte ens när jag senast hade i någon bil.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hej
Vi har en Dethleffs från 2018. Till bilen hör Quick fix för att laga däck. Min fråga blir därför måste man ha med sig satsen med domkraft (många kilo)
Vet ni om detär lag på att ha med sig domkraft en i Norden?
Vi har en asistens försäkring
Ser fram emot kloka svar
Mina tre senaste personbilar har inte haft något reservhjul och ingen domkraft fanns med heller. Så någon lag eller föreskrift finns absolut inte. För "QuickFix" behöver inte bilen höjas. Står i bruxen till utrustningen hur man skall göra. Du kan med gott samvete lasta ur domkraft och en del andra verktyg som har med det att göra.

MVH
Hans
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Om man inte har någon punkteringsspray liggande i bilen kan det bli problem med assistansen. Så var det med en tjänstebil som jag hade i jobbet för en del år
sedan. Jag fick punktering, hade ingen spray. Assistansen gällde inte.
Det blev en bärgare via bilens försäkring.

Det är kanske andra villkor nu.
Då var det bara att bita i det sura äpplet.

Jag rekommenderar att man har både reservhjul och domkraft med sig.
Det är inte kul om man får punktering när man är ute på rull och ett däck trasas sönder. Man kan bli stående länge vid någon gummiverkstad.
Det kan ta tid att få fram ett nytt däck om man har otur.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om man inte har någon punkteringsspray liggande i bilen kan det bli problem med assistansen. Så var det med en tjänstebil som jag hade i jobbet för en del år
sedan. Jag fick punktering, hade ingen spray. Assistansen gällde inte.
Det blev en bärgare via bilens försäkring.

Det är kanske andra villkor nu.
Då var det bara att bita i det sura äpplet.

Jag rekommenderar att man har både reservhjul och domkraft med sig.
Det är inte kul om man får punktering när man är ute på rull och ett däck trasas sönder. Man kan bli stående länge vid någon gummiverkstad.
Det kan ta tid att få fram ett nytt däck om man har otur.
Domkraft samt reservhjul är avskaffat på nya bilar sedan länge,senast jag hade punktering var 1979 så jag släpar inte på detta.
Punkteringspray skall endast använas i yttersta nödfall,räkna med hjulet är skrot sedan inte populärt på däckverkstäder att försöka laga ett såndant däck.
 
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Säker på att du inte har en svart låda liggande någonstans till exempel under passagerarstolen? Vi har haft domkraftar i våra Dethleffs, den senaste var en 2015
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Rolig fråga. I min jobbebil en Opel Movano asade jag på ett reservhjul i 24000mil som aldrig användes. Nu kör jag Mercedes Sprinter och har varken reservhjul eller lagringskit med mig. Trycker på en knapp i förarhytten och någon på detta jordklot svarar och skickar hjälp. Koordinaterna var jag är vet dom redan.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
jag skulle inte få för mig att köra utan ett riktigt reservhjul med tillhörande verktyg, jag har haft fler punkteringar än jag kan minnas. Det beror naturligtvis var man kör någonstans, på asfalt är det låg risk men med vägar med stenskärv är det en reell risk.
Med husbilen kan det räcka att man kör igenom ett vägarbetsområde med sprängsten och på en sådan punktering fungerar sällan en quickfix.
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
jag skulle inte få för mig att köra utan ett riktigt reservhjul med tillhörande verktyg, jag har haft fler punkteringar än jag kan minnas. Det beror naturligtvis var man kör någonstans, på asfalt är det låg risk men med vägar med stenskärv är det en reell risk.
Med husbilen kan det räcka att man kör igenom ett vägarbetsområde med sprängsten och på en sådan punktering fungerar sällan en quickfix.
Precis vad som hände mig norr om Umeå i juni... Blev däckjouren som fick komma ut. Ingen "Quickfix" i världen hade hjälpt å inget reservhjul hade jag...

1626165420245.png

1626165464891.png
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
501
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Min erfarenhet är ju att vid " riktiga" punkteringar så är det reservhjul som gäller! Sprayer funkar möjligen för pyspunka men den som håller sig på fina vägar och har god koll på sina hjul klarar sig säkert utan punktering och kan då spara vikt.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vi hade en jättefin oanvänd domkraft i husbilen men inget reservdäck så vad jag skulle med den till begriper jag inte, den åkte ut och två små pelardomkrafter kom med istället, dom kan jag iallafall använda som stödben om det skulle behövas.

Skulle jag göra en jordenruntresa hade jag förmodligen haft med mig två resrvhjul vara ett utan fälg och nyinköpta däck på hela husbilen men tills dess nöjer jag mig med assistans, 2 kompressorer och punkteringspray.

Hade det funnits reservhjul på husbilen så hade jag givetvis behållit det!
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Lagade en gång ett däck som hade smygpunka. Använde skum. Det blev tätt, men hjulet fick obalans som aldrig kunde åtgärdas.
 
F

F.d. 22252

Guest
Är man på en större väg så kan man inte laga däcket bara på med västen och triangeln och vänta på andra sidan räcket. Man kan åka på dryga böter om man inte gör det. Viktigt att kolla däcken och trycket innan.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Lagade en gång ett däck som hade smygpunka. Använde skum. Det blev tätt, men hjulet fick obalans som aldrig kunde åtgärdas.
Lite obalans gör väl inget, att laga med skum är ju en provisorisk lagning! Man ska alltid montera av däcket och laga det innefrån så närmsta väg till verkstad!
 
Toppen