• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lag på domkraft?

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Har man assistanshjälp, så använd den.
Alla nya bilar levereras ju med skum och minikompressor och många avstår från assistans hjälp och prövar att laga själva så då tycker jag att det är viktigt att nämna att det blir då en provisorisk lagning som måste tas om hand snarast professionellt! Även assistanshjälp kan ibland laga punker själva på dom mest skrämmande sätt som en hemmafixare!
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Har under 50 år kört över hundratusen mil med bil, husvagn och husbil. Har under den tiden haft endaste en akut punktering i början av 80-talet och då med husvagn. Då var det ett gammalt torrt däck som var orsaken. Har efter det åkt i hela Europa och i Sverige i många år på alla möjliga vägar. Utan punka... Numera har jag inget reservdäck på något fordon utan litar på rep.sats eller räddning. Naivt kanske, men allt har sitt pris...
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
913
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Har under 50 år kört över hundratusen mil med bil, husvagn och husbil. Har under den tiden haft endaste en akut punktering i början av 80-talet och då med husvagn. Då var det ett gammalt torrt däck som var orsaken. Har efter det åkt i hela Europa och i Sverige i många år på alla möjliga vägar. Utan punka... Numera har jag inget reservdäck på något fordon utan litar på rep.sats eller räddning. Naivt kanske, men allt har sitt pris...
Det är rätt inställning
Som 70+are skall man inte försöka hissa upp en tung husbil med en ranglig domkraft på osäkert underlag
Efter att bästa kompisen blivit påkörd för 25 år sedan i Tyskland efter att försökt byta däck på autobahn har jag valt bort domkraft och reservhjul
Satsar på assistanshjälp. Hellre i livoch vänta än snabbt avliden
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag har vägassistans och reservhjulet kvar. Jag tänker så här. Däckexplosion en fredag kväll, däckverkstaden har stängt, bärgaren har inget däck som passar, då blir jag stående till måndag morgon innan jag kommer vidare. Har jag reservhjulet med mig så fixar bärgaren det på plats och jag kan köra vidare efter nån timme eller två och kan komma fram till mitt mål för helgen.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag har vägassistans och reservhjulet kvar. Jag tänker så här. Däckexplosion en fredag kväll, däckverkstaden har stängt, bärgaren har inget däck som passar, då blir jag stående till måndag morgon innan jag kommer vidare. Har jag reservhjulet med mig så fixar bärgaren det på plats och jag kan köra vidare efter nån timme eller två och kan komma fram till mitt mål för helgen.
Det får nog till tur om man ska komma vidare måndag morgon, det verkar som ganska få har C-däck i rätt dimension för en husbil hemma och då får man först vänta på att beställningen ska komma fram.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Här är ju många som vittnat om att de kört både länge och många mil utan att ha fått några punkteringar och det stämmer säkert och sen är det ju också upp till var och en vad man anser sig behöva ha med.
Men resoneras det på samma sätt när det gäller försäkringar? Här är säkert många som kan vittna om att de kört länge utan några fordonsskador men är det någon som sagt upp helförsäkringen ”för att det aldrig har hänt något”.
jämförelsen haltar naturligtvis men jag ser reservhjulet som en slags avbrotssförsäkring. Vi har inte möjlighet att vara borta mer än ca två veckor och skulle vi ha oturen att råka ut för att behöva vänta på en däckbeställning så är det efter det bara att vända hemåt igen, alternativt lämna kvar husbilen för att hämta den senare. Så för vår del är det självklart med reservhjul och verktyg.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det får nog till tur om man ska komma vidare måndag morgon, det verkar som ganska få har C-däck i rätt dimension för en husbil hemma och då får man först vänta på att beställningen ska komma fram.
Ja då har man tur om det finns rätt däck hemma men som däckhandlare har man ett bra kontaktnät som man kan ringa runt, kanske det finns ett däck inom ett par mil som kan hämtas, men det kostar! Eller har man ett begagnat undanlagt, hur som helst så brukar det sluta med att man får köpa ett dyrt däck som man egentligen inte vill ha!
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
För oss är det en viktfråga. Har kompressor och punkaspray och assistans.
Har inte reservdäck eller domkraft.
Hade vi haft mer i lastvikt och utrymme så kanske…. Men det är en medvetet val.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ja då har man tur om det finns rätt däck hemma men som däckhandlare har man ett bra kontaktnät som man kan ringa runt, kanske det finns ett däck inom ett par mil som kan hämtas, men det kostar! Eller har man ett begagnat undanlagt, hur som helst så brukar det sluta med att man får köpa ett dyrt däck som man egentligen inte vill ha!
Det är ju samma sak som att köpa ett nytt dyrt reservdäck som man egentligen inte vill ha,det ligger sedan i flera år oanvänt, till slut för gammalt då får du köpa ett nytt.
Om jag skulle få punktering så jag behöver byta däck,då byter jag inte bara ett, utan båda på samma axel.
Nu är jag tidsmiljonär så det är inget problem att vänta några dagar, om detta mot förmodan skulle inträffa.
Punktering på färska däck med bra mönster är mycket ovanligt,det är nog där problemet ligger många kör med däck som passerat bäst före datum.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Här är ju många som vittnat om att de kört både länge och många mil utan att ha fått några punkteringar och det stämmer säkert och sen är det ju också upp till var och en vad man anser sig behöva ha med.
Men resoneras det på samma sätt när det gäller försäkringar? Här är säkert många som kan vittna om att de kört länge utan några fordonsskador men är det någon som sagt upp helförsäkringen ”för att det aldrig har hänt något”.
jämförelsen haltar naturligtvis men jag ser reservhjulet som en slags avbrotssförsäkring. Vi har inte möjlighet att vara borta mer än ca två veckor och skulle vi ha oturen att råka ut för att behöva vänta på en däckbeställning så är det efter det bara att vända hemåt igen, alternativt lämna kvar husbilen för att hämta den senare. Så för vår del är det självklart med reservhjul och verktyg.
Ja tycker man att konsekvenserna är lika omfattande med en punktering och någon dags väntan som att skrota en husbil för flera hundra tusen kr då ska man nog ha både ett och två reservhjul med sig. Själv har jag gott om tid och kan lätt planera om min resa så konsekvenserna av ev väntetid vid en punktering är ringa. Med färska däck, rätt lufttryck, låg däcktemperatur och undvika skarpa trottoarkanter så har man även minskat sannolikheten för punktering.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det är ju samma sak som att köpa ett nytt dyrt reservdäck som man egentligen inte vill ha,det ligger sedan i flera år oanvänt, till slut för gammalt då får du köpa ett nytt.
Om jag skulle få punktering så jag behöver byta däck,då byter jag inte bara ett, utan båda på samma axel.
Nu är jag tidsmiljonär så det är inget problem att vänta några dagar, om detta mot förmodan skulle inträffa.
Punktering på färska däck med bra mönster är mycket ovanligt,det är nog där problemet ligger många kör med däck som passerat bäst före datum.
Det är ju inte så kul att behöva köpa ett däck för att bli rullandes igen och sedan beställa två nya när man kommer hem!
Har man ett nytt komplett hjul så får man ju se till att rotera lite mellan hjulen till slut har man ju ett begagnat som man byter ut ibland, kostnaden för en reserv får ju var och en bedöma! Ett annat alternativ är att fixa en beg plåtfälg med slitet däck på, det kan bli gratis och går utmärkt att använda ett par dagar eller ta med ett gammalt däck som assistans kan kränga på lite snabbt!
Men du har rätt i att har man färska grejer så är det väldigt sällsynt med punka!
 

Pelle plutt

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
5000
Medlemskap
2024
Har under 50 år kört över hundratusen mil med bil, husvagn och husbil. Har under den tiden haft endaste en akut punktering i början av 80-talet och då med husvagn. Då var det ett gammalt torrt däck som var orsaken. Har efter det åkt i hela Europa och i Sverige i många år på alla möjliga vägar. Utan punka... Numera har jag inget reservdäck på något fordon utan litar på rep.sats eller räddning. Naivt kanske, men allt har sitt pris...
2009 hade jag däckexplosion på båda bakhjulen samma dag men med 200km avstånd.
 
Toppen