• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

F

F.d. 54869

Guest
Många campingar och ställplatser har fritt wifi, men oftast blir signalen svag inne i husbilen. Skaffade först en Dovado TINY AC som kan ta emot wifi och sända vidare i lokalt wifi inne i husbilen. Fungerar, men hittade en bättre lösning.

Skaffade en Ubiquiti Nanostation Loco M2, en accesspunkt för utomhusbruk, som jag fäste på antenmasten så att man kan hissa och rikta mot starkaste signalen.

Pillade ner en nätverkskabel genom maströret och via en POE-injector för 12v strömförsörjs accesspunkten. Därefter kopplades nätverkskabeln till WAN-porten på Dovado routern.

I konfigurationen i accesspunkten satte jag fast IP på LAN-porten för att kunna nå accesspunkten från min iPad som är uppkopplad på Dovadon.

När jag kommer till en ny camping eller ställplats så surfar jag in på IP-numret jag gav accesspunkten, (ex 192.168.100.100) loggar in och klickar mig fram till stället där man söker efter wifi. Oftast får man upp en lång lista på wifi, och har man tur så hittar man ett öppet nät som man kopplat upp mot.
När det är klart, så har alla enheter i husbilen internet!

Detta kräver ganska mycket förkonfiguration, och kunskap om nätverk.
Men mycket finns att lära på youtube.
Här finns en film om hur man konfigurerar Nanostation:

Här kan man köpa Nanostation:
Ubiquiti Nanostation Loco M2 | Dustinhome.se

Här kan man köpa Dovado TINY AC:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...-tradlos-4g-router-for-usb-modem-ac750-p96388

Här kan man köpa POE injector:
Alfa APOE03G Redundant Industrial Gigabit PoE Injector for Mikrotik, Ubiquiti | eBay
Hejsan. Kör du med denna uppsättningen än eller du har uppgraderat något?
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Hej
Nej har tagit ner accesspunkten. Mobilt bredband funkar bra och fri roaming utomlands för detta överflödigt.
Annars rätt bra lösning
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag plockade ner min dovado pro i våras hemma, bytte upp mej till tp-links största mesh system.
Jösses vilken skillnad, över 100mb/s i HELA huset.
Kan rekommendera detta system.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Som tidigare nämnts ligger Tiny AC och Pro AC sorterade under "EOL" även på hemsidan.
Dom som fortfarande finns till salu ute är troligen dom sista så vill man ha en får man nog vara snabb.

Lite trist eftersom det förmodligen inte kommer så många fler uppdateringar till dem nu.
 

Mattias C

FD HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21611
Medlemskap
2022
Frågar I denna tråden med.
Kan man koppla upp sig mot wifi utan lösen med spotboost?
Har inget utan lösen så jag kan inte testa själv just nu.
Mvh Mattias
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Lite off topic, men jag vågar aldrig koppla upp mot ett okänt nätverk med risk för spionprogramm m.m, m.m.
Vi har istället ett mobilt bredband som är pausbart, man betalar bara för tiden det används, man måste dock ha det aktiverat minst en dag inom ett år för att det ska fortsätta. (Vilket inte är något problem).
Är det bara en helgtur brukar vi dock bara dela via telefonen som då räcker.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ok. Funderar på att köpa denna Ubiquiti NanoStation loco M5 | Dustinhome.se till våren och testa.
Ser at dette er en enhet som jobber kun i 5 GHz båndet, de fleste campinger benytter 2,4 GHz. Har selv satt opp en link mellom 2 hus ved hjelp av tilsvarende enheter utendørs. 5 GHz trenger nesten ikke gjennom vegger og har mer begrenset rekkevidde rundstrålende enn 2,4 GHz, men av denne grunn er det og mye mindre konflikter med andre enheter.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Lite off topic, men jag vågar aldrig koppla upp mot ett okänt nätverk med risk för spionprogramm m.m, m.m.
Vi har istället ett mobilt bredband som är pausbart, man betalar bara för tiden det används, man måste dock ha det aktiverat minst en dag inom ett år för att det ska fortsätta. (Vilket inte är något problem).
Är det bara en helgtur brukar vi dock bara dela via telefonen som då räcker.
VPN löser problemet med okända nätverk. Dock bör man ha koll på "spionprogram", inte installera något i onödan, och ffa inte från okända källor.
 

Mattias C

FD HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21611
Medlemskap
2022
Någon som kan länka till någon bra guide?
Dovado och nanostation loco m2
Den i början funkar inte länken.
 
Toppen