• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

jabadabado

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norge
HBK-Nr
13327
Medlemskap
2023
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Det var mye av det samme oppsett som jeg har. Men har du da satt opp Dovado routeren i samme IP Range ?. Og bruker du da DHCP eller fast ip på WAN port tilkobbling ? (se vedlegg)

Får du da kontakt med Nanostationen på 192.168.100.10 i browseren via Ipad som er tilkoblet Dovado routeren ?.

Beklager mange spørsmål men det hadde gjort ting så mye enklere om jeg kunne fått koblet til Nanostation som alltid er tilkoblet Dovado direkte fra telefon/nettbrett uten å finne fram Pc når vi ankommer til ny campingplass.

--TerjeB--
 

Bilagor

  • 2017-06-08 18_50_28-Router Web Configuration Pages.png
    2017-06-08 18_50_28-Router Web Configuration Pages.png
    18,6 KB · Visningar: 9
  • 2017-06-08 18_50_46-Router Web Configuration Pages.png
    2017-06-08 18_50_46-Router Web Configuration Pages.png
    46,5 KB · Visningar: 12

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Det var mye av det samme oppsett som jeg har. Men har du da satt opp Dovado routeren i samme IP Range ?. Og bruker du da DHCP eller fast ip på WAN port tilkobbling ? (se vedlegg)

Får du da kontakt med Nanostationen på 192.168.100.10 i browseren via Ipad som er tilkoblet Dovado routeren ?.

Beklager mange spørsmål men det hadde gjort ting så mye enklere om jeg kunne fått koblet til Nanostation som alltid er tilkoblet Dovado direkte fra telefon/nettbrett uten å finne fram Pc når vi ankommer til ny campingplass.

--TerjeB--

Du måste ha annan IP ragne i Dovadon. Jag har Dovado på 192.168.254.1 - 255.
DHCP på WAN i Dovadon.
Fast IP på lan i Nanostation 192.168.100.10

Jag surfar in på 192.168.100.10 från iPad, och kommer till Nanostation
 

jabadabado

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norge
HBK-Nr
13327
Medlemskap
2023
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Da har vi nok mer eller mindre samme oppsett på både Dovado og Nanostation.
Skjønner fremdeles ikke helt hvordan du kan kobble til Nanostation fra innsiden av LAN når den er tilkoblet WAN porten. Skal vel egentlig ikke være noe direkte kontakt mellom der (med NAT) men om det fungerer så er jo det bra!. Jeg får fortsette å kobble på pc når jeg skal konfigurere Nanostationen. Resten fungerer iallefall aldeles utmerket også for meg. Fint oppsett som fungerer på 12v. Jeg har også Dovado router igang under kjøring slik at barna kan se film via EMBY på enten pc, nettbrett eller telefon.

Uansett, Takk for info!.:msn_thumbup

--Terje--
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Da har vi nok mer eller mindre samme oppsett på både Dovado og Nanostation.
Skjønner fremdeles ikke helt hvordan du kan kobble til Nanostation fra innsiden av LAN når den er tilkoblet WAN porten. Skal vel egentlig ikke være noe direkte kontakt mellom der (med NAT) men om det fungerer så er jo det bra!. Jeg får fortsette å kobble på pc når jeg skal konfigurere Nanostationen. Resten fungerer iallefall aldeles utmerket også for meg. Fint oppsett som fungerer på 12v. Jeg har også Dovado router igang under kjøring slik at barna kan se film via EMBY på enten pc, nettbrett eller telefon.

Uansett, Takk for info!.:msn_thumbup

--Terje--

Det NAT gör är att överföra trafik från ditt lokala IP-nät till det externa på WAN.
Därför kan man nå NanoStation via dess IP från en intern enhet, likaväl som du kan nå en webbsida.
Glöm inte växla över till Ethernet WAN enl bilden, för det måste man om man går från mobilt internet via USB till Ethernet WAN.
Det måste fungera! Jag ska kolla igenom inställningar i NanoStation i helgen när vi är ute med husbilen...
 

Bilagor

  • IMG_4382.PNG
    IMG_4382.PNG
    183,1 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:
F

F.d. 56837

Guest
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Hei

Har nettopp kjøpt Dovado Tiny AC og er fornøyd så langt. Har lest litt her inne vedr. valg av utvendig antenne. Jeg har vurdert å kjøpe en antenne som dekker både 4G og Wi-fi behovet. Er det noen som har erfaringer med antennen nedefor?

http://http://www.panorama-antennas.com/site/index.php?route=product/product&path=25_75&product_id=70[/IMG]
 

jabadabado

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norge
HBK-Nr
13327
Medlemskap
2023
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Ser fremdeles ikke hva jeg har gjort for "fel" instilling på min Nanostation :-(. (Eller Dovado)

Jeg får kontakt med Nanostation om jeg bruker kabel rett i pc Som har satt fast ip til samme range som Nanostation (192.168.100.10) og får også kontakt med Nanostation fra adressen den har fått tildelt fra "campingnettet" den er tilkoblet (Se vedlegg). Men dette betyr at jeg enten må bruke kabel fra pc ved oppsett mot campingnett og sjekke hvilken adresse Nanostation fikk der for å ha mulighet til å logge på senere (I vedlegget er Nanostation tildelt 10.0.0.7 via Wifi fra campingplassen).
 

Bilagor

  • 2017-06-09 10_57_30-[NanoStation] - Network.png
    2017-06-09 10_57_30-[NanoStation] - Network.png
    58,8 KB · Visningar: 9
  • 2017-06-09 10_57_54-[NanoStation] - Main.png
    2017-06-09 10_57_54-[NanoStation] - Main.png
    61,6 KB · Visningar: 9

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Ser fremdeles ikke hva jeg har gjort for "fel" instilling på min Nanostation :-(. (Eller Dovado)

Jeg får kontakt med Nanostation om jeg bruker kabel rett i pc Som har satt fast ip til samme range som Nanostation (192.168.100.10) og får også kontakt med Nanostation fra adressen den har fått tildelt fra "campingnettet" den er tilkoblet (Se vedlegg). Men dette betyr at jeg enten må bruke kabel fra pc ved oppsett mot campingnett og sjekke hvilken adresse Nanostation fikk der for å ha mulighet til å logge på senere (I vedlegget er Nanostation tildelt 10.0.0.7 via Wifi fra campingplassen).

Skumt...
Vad får Dovadon för IP till WAN? Se bild 2 på min.
Sen bild nedan för mer inställningar som jag har.
 

Bilagor

  • IMG_0214.PNG
    IMG_0214.PNG
    286,1 KB · Visningar: 15

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Bild 2
 

Bilagor

  • IMG_0215.PNG
    IMG_0215.PNG
    165,8 KB · Visningar: 14

jabadabado

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norge
HBK-Nr
13327
Medlemskap
2023
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Skumt var ett godt valgt ord ja :).

Dovado har adresse 192.168.100.159 så den er i samme range som den skal.

Kunne du tatt ett screenshot av Main/Interfaces på din Nanostation (Se vedlegg) så jeg kan se hvilken adresser du får på både Wlan0 og Lan0 siden på samme tid ?.

Ellers så tror jeg at jeg bare må gi opp altså :). Finner ingenting som ikke er satt opp på samme måte hos meg som hos deg ?. Resten fungerer aldeles utmerket. Har prøvd det meste av løsninger med routere/antenner men ingen dekker like mye og på samme hastighet som Dovado sine løsninger.
 

Bilagor

  • 2017-06-09 20_29_54-[NanoStation] - Main.png
    2017-06-09 20_29_54-[NanoStation] - Main.png
    184,1 KB · Visningar: 7

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Skumt var ett godt valgt ord ja :).

Dovado har adresse 192.168.100.159 så den er i samme range som den skal.

Kunne du tatt ett screenshot av Main/Interfaces på din Nanostation (Se vedlegg) så jeg kan se hvilken adresser du får på både Wlan0 og Lan0 siden på samme tid ?.

Ellers så tror jeg at jeg bare må gi opp altså :). Finner ingenting som ikke er satt opp på samme måte hos meg som hos deg ?. Resten fungerer aldeles utmerket. Har prøvd det meste av løsninger med routere/antenner men ingen dekker like mye og på samme hastighet som Dovado sine løsninger.

Det ska jag fixa senare.

Börjar tro att någon inställning i Dovadon är fel...
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Skumt var ett godt valgt ord ja :).

Dovado har adresse 192.168.100.159 så den er i samme range som den skal.

Kunne du tatt ett screenshot av Main/Interfaces på din Nanostation (Se vedlegg) så jeg kan se hvilken adresser du får på både Wlan0 og Lan0 siden på samme tid ?.

Ellers så tror jeg at jeg bare må gi opp altså :). Finner ingenting som ikke er satt opp på samme måte hos meg som hos deg ?. Resten fungerer aldeles utmerket. Har prøvd det meste av løsninger med routere/antenner men ingen dekker like mye og på samme hastighet som Dovado sine løsninger.

Gi ikke opp än!
Vet inte om det har betydelse, men jag skriver https://192.168.100.10
Har du testat det?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

..."Mobilt bredband räcker ofta till, men vill man spara på data så använder man wifi"...

Jo, men nu behöver vi ju inte spara längre... och vår Slingbox signal är dessutom duktigt komprimerad. Bilden blir bra redan från 0,7 MB/s. Vi har Telenor Frihet 40GB och Bredbandskollen visar sällan under 20mb/s här i Grekland. Nu vill vi bara se ett svenskt mål också! Hälsar Björn
 

Bilagor

  • IMG_0984.PNG
    IMG_0984.PNG
    245,5 KB · Visningar: 5
  • IMG_0985.JPG
    IMG_0985.JPG
    1,1 MB · Visningar: 6

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

..."Mobilt bredband räcker ofta till, men vill man spara på data så använder man wifi"... Jo, men nu behöver vi ju inte spara längre... Hälsar Björn
Så roligt för Er Björn, hela 100 GB i max 4 månader innan ni behöver "köpa" mer GB! Vi andra som har andra behov får väl fortsätta leta vidare efter nya lösningar. WiFi "snålskjuts" duger bra än så länge. Ha det gott i Grekland!
/ranko
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Skumt var ett godt valgt ord ja :).

Dovado har adresse 192.168.100.159 så den er i samme range som den skal.

Kunne du tatt ett screenshot av Main/Interfaces på din Nanostation (Se vedlegg) så jeg kan se hvilken adresser du får på både Wlan0 og Lan0 siden på samme tid ?.

Ellers så tror jeg at jeg bare må gi opp altså :). Finner ingenting som ikke er satt opp på samme måte hos meg som hos deg ?. Resten fungerer aldeles utmerket. Har prøvd det meste av løsninger med routere/antenner men ingen dekker like mye og på samme hastighet som Dovado sine løsninger.

Så här ser det ut hos mig...
Detta är väl felet hos dig..
Hade nog testat att gör en fabriksåterställning sedan konfigurerat allt igen.
 

Bilagor

  • IMG_0216.PNG
    IMG_0216.PNG
    245,4 KB · Visningar: 19

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Puh, 1-1... jo, det är klart att jag kommer att slå volter om det slutar fungera...

Men vi har vår sniffer WL510 med en Tiny Router om det skulle krisa, dock var det länge sedan vi hade igång det. Det är ju så otroligt bekvämt med paddan, inget att ställa in och inget behov av att leta efter hotspots. För oss så är detta en ny lösning.

Vi får väl se hur det blir med fyramånaderstaket, kanske upphör det roliga då.
Eller så nollställs tiden då vi är hemma o hälsar på barn o barnbarn, vi får se. Ville bara göra ett inlägg som balanserar alla routerinställningar, trevlig sommar! hälsar Björn o Lena.
 

jabadabado

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norge
HBK-Nr
13327
Medlemskap
2023
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Prøvd både http og https ja, samme sak ingen tilkobling :).
Kan nok godt hende at det er noen instilling på Dovao som gjør det men har prøvd å se der også. Har både Dovado tiny AC og Dovado Pro AC og satt opp på samme måte men fremdeles ikke tilgang til Nanostation via 192.168.100.10 desverre.

Men jeg syns DU har brukt nok tid på dette :). Jeg får takke for support og lete videre selv. Jeg har jo med PC på årets sommertur og kan fortsatt bruke Dovado/Nanostation så lenge jeg tilkobler via ethernet første gang ved ankomst campingplassene.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

Prøvd både http og https ja, samme sak ingen tilkobling :).
Kan nok godt hende at det er noen instilling på Dovao som gjør det men har prøvd å se der også. Har både Dovado tiny AC og Dovado Pro AC og satt opp på samme måte men fremdeles ikke tilgang til Nanostation via 192.168.100.10 desverre.

Men jeg syns DU har brukt nok tid på dette :). Jeg får takke for support og lete videre selv. Jeg har jo med PC på årets sommertur og kan fortsatt bruke Dovado/Nanostation så lenge jeg tilkobler via ethernet første gang ved ankomst campingplassene.

Jag hjälper till om du vill!
Jag hade testat factory resett, och startat om.
Lycka till. Hör av dig om jag ska kolla nått mer
 

jabadabado

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norge
HBK-Nr
13327
Medlemskap
2023
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

EUREKA !! :D

Spør ikke meg om hvordan dette hang sammen.

Men, Jeg har lagt til VPN på Dovado routeren som IKKE var i bruk, men tilgjengelig ved behov med tilkobling til mitt hjemme nett. Tok bort dette og
restartet Dovado. tester 192.168.100.10 i webbrowser og HAR KONTAKT !!. So nice, so happy.

Fatter ikke hvorfor dette skulle gjøre noen forskjell, men er iallefall meget fornøyd med oppsette nå.

Trenger jeg VPN mot hjemmenett så setter jeg heller opp det på pc/nettbrett istedenfor på router.

Nå kan ferien starte snart:). TakkTakk Trevik, Jeg hadde aldri funnet ut av dette uten din hjelp.

--Terje--
 

Bilagor

  • 2017-06-09 22_02_31-Router Web Configuration Pages.png
    2017-06-09 22_02_31-Router Web Configuration Pages.png
    55,6 KB · Visningar: 12

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Lösning på dåligt wifi på camping eller ställplatser

EUREKA !! :D

Spør ikke meg om hvordan dette hang sammen.

Men, Jeg har lagt til VPN på Dovado routeren som IKKE var i bruk, men tilgjengelig ved behov med tilkobling til mitt hjemme nett. Tok bort dette og
restartet Dovado. tester 192.168.100.10 i webbrowser og HAR KONTAKT !!. So nice, so happy.

Fatter ikke hvorfor dette skulle gjøre noen forskjell, men er iallefall meget fornøyd med oppsette nå.

Trenger jeg VPN mot hjemmenett så setter jeg heller opp det på pc/nettbrett istedenfor på router.

Nå kan ferien starte snart:). TakkTakk Trevik, Jeg hadde aldri funnet ut av dette uten din hjelp.

--Terje--

Det var roligt att höra!
Trevlig Ferien!
 
Toppen