• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Låsta framdörrar

F

F.d. 4754

Guest
Hej.

Jag har sett bilder på hur man har säkrat framdörrarna med band som då också gått genom ratten för att signalhornet ska ljuda om någon försöker öppna dörren. Detta verkar enkelt och genialt.

Nu till min fråga: Har någon gjort ett sådant arrangemang och använt kardborreband som låsning? I så fall, fungerar det?

Det skulle vara bra att slippa spännanordningen av metall i förarhytten.

Knausen
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Låsta framdörrar

Hej knausen!
Vi har en anordning där vi bytt en skruv i varje dörr mot en ögla.Mellan dessa har vi en vire som man låser mitt i mellan stolarna med en spinnakerhake.Fördelen med en vire är att den inte går att skära av om man sticker in armen genom det lilla fönstret fram på dörren.
Det finns en tråd om detta med bilder under markisen(tror jag)
MVH Anders.B
 
F

F.d. 18232

Guest
Sv: Låsta framdörrar

Hej. Jag har köpt Fiamma Safe door Guardian, på Husvagns-Svensson. Kostade ca 400:-
Fungerar alldeles utmärkt. Sätter dom nere på dörrarna, man når dom inte även om man krossar lilla rutan.
Mvh Viggen
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Låsta framdörrar

Hej igen.

Tack för alla tips och jag tar gärna emot fler!

Har inte övernattat en enda natt ännu i vår husbil… Detta är sant och beror inte på att jag är så rädd… Vi har köpt en Knaus för en månad sedan och den står "tryggt" i ett garage över vintern???

Samlar på mig kunskaper för att vi ska kunna börja ett nytt liv som husbilsägare så fort våren närmar sig. Resorna kommer att gå i kustområden. Sjön är svår att lämna…

Till spännbandet: Vet inte var jag läste om det första gången men det finns även här i denna tråd… se ovan. Tack.

Inbillar mig att jag inte stänger ute någon tjuv, men med ex.vis ett brett band så kanske tjuven avstår? Vid eftertanke så är kanske vajer bättre.

Bättre lås i bodelen borde man säkert också investera i!
Känns som om en amatör mycket lätt kan komma in i husbilen.

Alla Era länkar som Ni lagt ut är jättebra! Tack! Suger i mig allt…

Framför allt är det nog en hjärnskrynkling hos mig om att känna att man har gjort vad som är rimligt för att ha bil och ägodelar kvar efter att lämnat den ensam några timmar.

Tar som sagt gärna emot fler råd för att säkra bilen mot inbrott!

Knausen
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Låsta framdörrar

Anders,

Tack för det, jag gjorde rätt, det var precis det jag köpte på mitt sista besök i Sverige lite överdimensionerad men det gör inget, sådana saker finns inte att köpa i Belgien, sorgligt. Nu är det bara att installera ..
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Låsta framdörrar

vajer är säkrare. vi hadde band förut det hjälper ej, dom skar gummi list på lilla höger dörrfönster o sedan skar dom bandet. fick ej med sig något, har en hund som visade tänder när dom stack in huvudet så där fick dom tji.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Låsta framdörrar

Micke & Lilian,

Jag ska använda en 1/4" kätting mellan dörrerna det ska dyga tror jag annars är det nåt på tok om dom lyckas knäcka den upsättningen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Låsta framdörrar

1/4" kätting låter rejält. Men motsvarar infästningarna i dörren vad kättingen klarar? Kedjan är aldrig starkare än den svagaste länken.

Med wire så är det betydligt lättare att anpassa längden så att den stämmer med avståndet mellan dörrarna och på så sätt kan vara ganska spänd.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Låsta framdörrar

Beträffande förardörrar.

Jag förvånar mej att man vill hålla på med vajrar och spännband för att låsa förardörna.

Sätt ni i dessa varje gång ni parkera vid en Stormarknad eller stannar för att äta en bit på resturang. Blir det inte gjort för att det är för omständigt, så kan ett snabbt inbrott hända .

Sätt in säkerhetslås som finns på fackhandeln eller montera en skjutregel lång ner på dörren, nabbt att låsa eller öppna när man lämnar husbilen.

Larmade dörrar rkomenderas åxå.

Jägarn igen :snowman-2-icon:
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Låsta framdörrar

Hej Jägaren.

Det är en poäng i vad Du skriver, men jag inbillar mig att ett synligt spännband (eller en vajer) får kanske amatörtjuven att avstå från inbrott.
Tror att det kan ge en signal till tjuven att den här bilen är svår att göra inbrott i.
Proffset kommer säkert in i alla bilar.

Skulle jag göra inbrott i min egen bil skulle jag kanske försöka krypa in genom lastutrymmet där bak.

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Låsta framdörrar

Skulle jag göra inbrott i min egen bil skulle jag kanske försöka krypa in genom lastutrymmet där bak.

Hälsningar
Knausen

Knausen,

Tydligen så vet du att det är jätte lätt att tag sig in genom garagen vilket innebär att garage behöver förstärkning. Spänn en wire mellan dörrerna är en lösning, sätt på ett larm som tjuter när dörren öppnas eller skaffa en argsint Tysk schäffer är en annan ;).
 
Toppen