• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkerhetslås förardörr

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Har en Hymer 664 (Integrerad). är det någon som har nått tips om hur man gör dörren lite säkrare. nu kan man bara krossa rutan o öppna dörren med den lilla ploppen eller dörrhandtaget. det går inte att sätta dit ett extra lås för plasten på dörren har inte plats för det. Såg att Gunnar hade en bra ide på sin hemsida men tyvärr ser inte dörren likadan ut. vår dörr öppnas nästan som en vanlig bildörr.
/Cecilia
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetslås förardörr

vid övernattning på "osäkra" platser säkrar jag min förardörr med en bagagerem mellan handtaget på förardörren och som träs över stolens ryggstöd, jag gör likadant med bodelsdörren med rem mellan handtaget och passagerarstolens ryggstöd
det går i och för sig att klippa sönder bagageremmen när man krossat sidorutan men det tar ju lite tid för den som tvunget vill in i bilen
vill man ha en mer svårforcerad lösning kan man använda en tunn plastöverdragen stålvajer med vajerlås (finns att köpa på Clas Ohlsson) och som anbringas på samma sätt med den skillnaden att den blir lite svårare att få den lika spänd som en bagagerem om man inte vill skruva på vajerlåset varje gång den ska användas
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Säkerhetslås förardörr

Vi har förmodligen samma dörr på vår hymer. Vi har löst det genom att lägga en aluminiumprofil (rektangulärt rör) 20x40mm ca 70cm långt i den nedsänkning som används för att stänga dörren innifrån. Profilen har vi målat röd/vitrandig så den syns väl och avskräcker mot inbrott. Man kan fästa den på vardera sidan om man önskar ännu mer motstånd.
/Lars
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetslås förardörr

mycket bra förslag, jag ska skaffa en längre rem som tillåter denna omväg via ratten
Biltema har spännband upp till 3 meters längd vilket nog kommer att krävas
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetslås förardörr

LasseHymer: nä jag tror inte vi har samma dörr. vi har nått svart handtag o stänga dörren med.
Det låter som att spännband är enda lösningen. Får fortsätta att fundera..
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Säkerhetslås förardörr

OK! Lycka till du kommer säkert på någon fiffig lösning. Jag tror man bör tydligt visa tjuven att dörren blir svår att öppna då tar dom någon annan istället.
/Lars
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetslås förardörr

Jag tror vi har samma dörr alla tre och förstår efter en stunds funderande vad Lasse menar :cool: , det blir ju som en tvärslå om Cecci förstår vad jag menar och om jag nu fatta Lasse rätt
iden är ju jäkligt bra, har du gjort ett urtag för låsknappen i alu-profilen?
och hur fäster du den, eller ligger den löst ditlagd ?
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Säkerhetslås förardörr

Hymer Anders: Rätt det blir en tvärslå över dörren. Jag har ju också ett svart handtag ser jag, man tänker inte direkt på hur det ser ut "L":twitcy:

Vi har den bara nedklämd i spåret men det är ju lätt att sätta ett fäste på vardera sidan om man vill. En bygel där du stoppar in profilen tex. och låser den i läge.
/Lars

Paris 2007 001.jpg
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Säkerhetslås förardörr

Hanbjo: Det är inte några problem, men när man ställt upp sig så att man har största markytan vid entresidan blir det ofta ett undanskymt läge vid förardörren. Tillfället gör tjuven sägs det så varför då fresta med en dåligt bevakad dörr på en integrerad husbil som är så lätt att bryta upp när man på ett så enkelt sätt kan blockera det?
Framförallt i Spanien och andra medelhavsländer där man ofta har campingrutan omgärdad av en tät häck och dessutom ej har några större krav på avstånd mellan de uppställda vagnarna tycker jag att man bör vara lite mer uppmärksam.
/Lars
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetslås förardörr

Det ser ju bra ut. Men vi har "persienner" att dra för vid rutorna fram så det går inte. det spåret är till för den gardinen. o lådan till den gardinen går ner för långt på vänster sida.
/Cecilia
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Säkerhetslås förardörr

På en annan tråd hittade jag ett råd som jag följde.
Inhandlade en "rattkrycka" på Biltema ca 100kr.
Kapade och krökte till ett par pensionerade markisvevar.
Bild 1 visar delarna och bild 2 grejorna på plats.

PICT0376.JPG

PICT0377.JPG
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetslås förardörr

När vi åkte alkovbil säkrade vi alltid framdörrarna med säkerhetsbältena. Går naturligtvis att skära av men då måste man slårutan först. Ett bra sätt att minska tillgänligheten är att fälla ned ryggstödets å mycket det går. Allt som förlånger tiden för tjuven att ta sig in avskräcker också.

Hur många har haft inbrott i sin bil?

/Kurt
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetslås förardörr

Det var när man började skriva om att det var enkelt att skära upp gummilisten runt den lilla fönsterrutan framför den öppningsbara, för att den vägen komma åt att öppna dörren som jag började fundera på en lösning. En låsregel i dörrens bakkant som man inte når och som inte kräver en massa ombyggnad. Lösningen blev enligt bilden. Materialet är lite bitar från en f.d. skärbräda i nylon (20 mm) lite rostfritt plattjärn, ett par knoppar i aluminium med fjäder på baksidan och lite bult. Genom att borra erforderliga hål och öppna klädseln på sidan så att jag kom åt att skicka upp en bricka på insidan med två gängade hål så sitter dom på plats. Nötningen mot gummilisten motverkasd av ett plåtbeslag. Den fjäderbelastade knoppen håller regeln på plats både i låst och öppet läge.

Vehere necesse est!
Max

Dörrlås.JPG
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Säkerhetslås förardörr

Vi har larm och så vidare men vid långtidsparkering har jag en 6 mm kätting (tvådelad) infäst i Biltemas lasthållarfäste som är fastskruvad lågt ner i dörrarna, kätt. låses i mitten med ett litet lås. Under natt använder vi ett spännband och en vass kniv i
närheten för att snabbt komma ut ifall det börjar brinna. Det tipset fick jag av en bekant som satt fast i bältet när han körde av vägen och bilen började brinna han har allttid en fickkniv på sig Bosse
 

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetslås förardörr

Att förhindra att framdörrarna kan öppnas alltför lätt är naturligtvis bra, men att helt förhindra inbrott är nog svårt.
Har själv råkat ut för inbrott där man bröt upp en sidoruta till bodelen (troligen med en skruvmejsel), kröp in och snodde bilstereon.:confused:
Så det bästa är nog att ta med sig plånbok, kameror etc. när man lämnar bilen, samt att ha ett bra gömställe inne i bilen för dyrare prylar.
 
F

F.d. 55263

Guest
Sv: Säkerhetslås förardörr

Inte bra med spännband. Dom tar bort den främre sidoruta uttåt och skär av bandet.
Använd kedja i stället.
 
F

F.d. 10776

Guest
Sv: Säkerhetslås förardörr

Jag har en trälist som passar mellan låsknappen & gummilisten i överkant. Listen är lite urgröpt för knappen & lite avfasad för gummilisten. Största fördelen är att det är väldigt lätt & snabbt att låsa. Då måste man slå rutan i allafall. Dock gör de ju det, jag har fått rutan slagen 2 ggr. Tipset är ju att inte ha NÅNTING synligt. Lev väl, Janne
 
Toppen