• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

försvåra för ev. rånare

F

F.d. 50004

Guest
Finns det något man kan göra för att försvåra för ev. rånare att ta sig in genom dörrarna i hytten.Vi har ett renault chassi på våran senaste. Den förra var en fiat där gick det att dra spännband genom dörrhantagena, men det går inte nu. Vi är tacksamma för förslag.
:wideeyed: hasse och lena
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: försvåra för ev. rånare

Hej

Jag brukar både använda spännband och sedan vrider jag stolarna och kör dom mot dörrarna.
Tar ju lite tid att ta sig förbi stolarna om man vill in. (Det går inte att vrida runt våra stolar när de är i det läget)
Vet ej om detta fungerar för er.
Det finns ju även små snäpplås/vridlås att montera på dörrarna. Kolla med Kama

Ha de
 

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024
Sv: försvåra för ev. rånare

Jag har monterat en bit bockad bit järnplåt bakom handtaget på varje sida. Sedan en stålwire från varje plåtbit och ett hänglås i mitten. Kan inte skäras av...
Jag har inga fönstervevar så man kan inte heller krypa in genom sidorutorna (utan att slå sönder dom förståss...)
Håkan
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: försvåra för ev. rånare

Hänglås är nog bra om man lämnat bilen men när man sover och vid eventuell brand måste ut snabbt, så kan det ta lite tid att låsa upp. Jag har därför ett s.k. skothake som är snabb att öppna, man drar bara i en liten ring så öppnas låset. Finns på Clas Ohlsson Clas Ohlson - Skothake BÃ¥tbeslag handla beställ postorder

Hälsn EssoJ
 

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024
Sv: försvåra för ev. rånare

Helt rätt! Glömde säga att hänglåset används bara när vi lämnar bilen.
När vi sover förlitar vi oss på vår hund samt att vi inte har stöldbegärliga prylar lättåtkomligt.
 

Lennart

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
470
Medlemskap
2024
Sv: försvåra för ev. rånare

Här finns en firma som säljer extra säkra lås och även hjälper till med montering.

Startsida AMf Konsult

Kanske någon som kan delge oss erfarenheter av deras lås. Jag har själv funderingar på att kolla upp dom.

Lennart
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: försvåra för ev. rånare

larm.jpg
Jag har monterat en säkerhetskedja på ytterdörren vid förarsidan med en ringklocka hängande i kedjan, passargerarsidan består av en "Turistbussdörr" och den tror jag inte nattsmygarna har utbildat sig på då den är lite förekommande på husbilar. Jag tror nog att bara slägga är den enda dyrken då den låses av en motor uppdragen bakom fyra stålkilar och då bör jag vakna av smällen. Ja förardörren är lite trixig att snabbt öppna om man måste fort ut men glasdörren styres av fjärrstyrning och jag har nycklarna vid bädden, bara att trycka på knappen om det är bråttom, men om elen är ur funktion ja då har jag ett nödhantag som öppnar dörren vid katastof, den är lite komplicerad att återställa, jag har bara använt den en gång på prov och det får i fortsättningen bara vara alldeles nödvändigt att dra i nödhantaget. Jag har inhadlat en anläggning med backsensorer, hade tänkt att montera 2 st på varje sida framför och bakom dörr. Jag har testat dem uppmonterade i garaget och det fungerar bra vid ca:1,2 m avtånd säger den bip bip och under metern börjar den pipa och högre ju närmare man går mot den. Då vaknar man när någon kommer närmare dörren än 1m och i de flesta fall går flanörer inte närmare än så en husbil, om man inte vill hälsa på. Det finnes två varianter av backsensorer en med "pip" och en med "pip" och decimeter uppgift i display men det är ointressant hur nära nattgästerna befinner sig bara man vaknar när de kommer. Sen om man blir rånad sovande eller vaken vet jag inte vad skillnaden är. Pris på backsensorer hos en biltillbehörsfirma var i Maj-07 299:- resp 449:- det var mycket prylar, knapppar och sladdar för pengarna t.o.m. hålsåg för att montera dem
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: försvåra för ev. rånare

Vi förlitar oss på denna och känner oss trygga.
 

Bilagor

  • hugo_small.jpg
    hugo_small.jpg
    18,3 KB · Visningar: 1.576
F

F.d. 4879

Guest
Sv: försvåra för ev. rånare

Vad jag tror är det bästa och effektivaste larmet är ett hembyggt. Jag har ett likadant i verkstaden och det går att bygga ett likadant i husbilen då det går på 12 volt. Anledningen till att jag har det på 12 volt i verkstaden via ett bilbatteri med underhållsladdare är att även om tjyven bryter strömmen (220V) så fungerar larmet ändå med batteri backupen. Man sätter helt enkelt magnetsensorer på alla öppningsbara dörrar och fönster (inte så kul med stålgaller på fönstren i en husbil..). Koppla in det hela på något av bilens batterier via ett par vanliga enkel reläer. Göm en knapp på utsidan som du bara själv hittar (om du vill använda det även som tjuvlarm när du inte är i bilen) och om det är en husbil, även en inne i bilen som du kan aktivera larmet med. Fördelen med larmet är att det låter tills batteriet är slut, nackdelen är att nån kan bli sur över att det låter i flera timmar.. (vi hade ett likadant i vår butik, Polisen såg rätt sur ut när jag kom en halvtimme efter att larmet hade löst ut men sa att det var effektivt, alla tre kvarter runt hade vaknat *L*). På taket på verkstaden har jag ett roteande gult ljus plus ett Grover Fire Horn, ett sånt som sitter på brandbilarna som man tar till hjälp när inte sirenerna räcker.. Man kan ju sätta dit en elektronisk siren istället (finns på Biltema billigt) och ett roterande ljus med magnetfäste och cigg uttag koppling (finns på Swedol bla) så man inte behöver ha det på jämt. Kan ju dras ut via en taklucka. Finns ingen tjyv i världen som går in om det börjar låta djävulen eller om det blinkar på taket, finns även blå glas till "saftblandaren".
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: försvåra för ev. rånare

Biltemas magnetlarm på dom små dörrfönstren.
Wire mellan dörrarna som knäpps på mitten.

Enkelt billigt och skänns bra. Tror det är viktigt att sådana här åtgärder känns bra också.
Inbrott kan man väl få iallafall.
PICT03861.JPGDSC006471.jpg
PICT07111.JPGPICT07121.JPG
 
F

F.d. 4326

Guest
Sv: försvåra för ev. rånare

jag byggde något liknande hembyggt till husvagnen vi hade, med magnetkontakt i dörr och koffert samt ir detektor i vagnen. Med en gömd knapp utvändigt samt en omkopplare i vagnen så man kunde ha det på om natten. Då var Ir detektorn bortkopplad. Fördelen med denna typa av larm är att man kan göra dom så att de drar väldigt lite ström.

Peter
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.600
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: försvåra för ev. rånare

Jag har satt upp en "Ding-dong"/passagelarm som täcker alla fönster och dörrar från sovutrymmet bak och fram.

Man slipper då jobbet med montera larm vid varje fönster plus att det är bara ett batteri som behövs bytas.

Sticker någon in armen i bilen tjuter larmet.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: försvåra för ev. rånare

Kan man röra sig i bilen då, gå på muggen på natten och liknande?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: försvåra för ev. rånare

Har monterat ett liknande larm som Kölis beskriver men köpte en centralenhet på Clas Ohlson. Fördelen är att den har två larmkretsar, en direktlarmad och en med 30sek fördröjning. Den senare har jag inkopplad på bodelsdörren och på en invändig IR-deckare.
Utgångsfördröjning 60sek, larmtid 2min, återgår sedan till aktiverat läge.
Magnetkontakter på alla dörrar och luckor. Siren och blixtljus under bilen. En manövercentral uppe i alkoven där IR-deckarens krets kan kortslutas vilket innebär att vi kan vara i bilen och ha ett skalskydd. Takluckornas krets kan kortslutas om vi vill ha dem öppna. Larmet kan stängas av om någon misslyckas... Panik-knapp som utlöser larmet direkt. I köksfönstret finns två lysdioder. Den ena indikerar ström på till larmet den andra indikerar larmets status. T ex blinkande om någon larmad enhet står öppen.
Centralenheten dolt monterad, manöverström (12V) via en nyckelströmbrytare på insidan i närheten av bodelsdörren.
Mycket kabeldragning (!) och mycket funderande över hur kopplingsschemat skulle se ut men det är ju ingen nöjesskatt på det :wink:
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.600
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: försvåra för ev. rånare

Kölis, det går utmärkt att gå på toan utan att larmet utlöser, men längre än så kan man inte gå. Skulle kanske nämna att detta larm är bara ett kompliment till det "riktiga" larmet.

Det riktiga larmet har startspärr, glaskrosslarm och inre rörelsedekare samt larmkontakter i dörrar och luckor.

När vi vistas i husbilen kan man stänga av rörelsedekaren men låta skalskyddet vara aktiverat. Det är därför som vi har dingdongen som skydd om någon lyckas bryta upp ett fönster när vi sover. Visst känns det lugnare när man fricampar att gå till sängs då larmet är aktiverat.

Vi har kört över 13000 mil med vår husbil varav det mesta i Sydeuropa och vi har aldrig känt oss osäkra. Men det är ju ren självbevarelsedrift som gör att vi vidtagit vissa åtgärder för att förhindra eventuella försök till inbrott etc.
 

Gaiefaj

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Tranås
HBK-Nr
394
Medlemskap
2024
Sv: försvåra för ev. rånare

Lennart!
Vi har köpt HEOSafe lås från AMF konsult. Det känns säkert och tryggt. Dessutom var de lätta att montera i befintliga hål. Vi köpte till framdörrarna och bodelsdörren. För oss var det ett bra val. Vi har i och för sig kompletterat med ett rörelselarm, men det var inte för att vi inte litade på x-tralåsen. Att ha nåt som tjuter och och intensivt skrämmer kanske någon oärlig.

Anette
 
Senast ändrad:

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: försvåra för ev. rånare

Hej! Det har stått i diverse tidningar om att polisen efter västkusten har tagit fram en dekal Safe Car att klistra på rutan, på baksidan är det tips på hur man kan undvika rån. Jag har jagat den ett tag och har nu fått träff på en polis i Göteborg som skickar dekaler om man mailar till honom.
per-arne.nilsson@polisen.se
 
F

F.d. 518

Guest
Sv: försvåra för ev. rånare

Jag blir ledsen när jag läser hur mycket tid, kraft och energi det ska behövas för att kunna sova säkert. Usch vilket tufft samhälle vi lever i.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: försvåra för ev. rånare

Glömde att nämna att jag köpt 3 Fiamma Safe Door Frame, samma nyckel till alla tre. De är monterade på bodelsdörren, garagedörren och gasolluckan.
I en annan tråd har jag nämnt och visat foton på tillbockade pensionerade markisvevar och en rattkrycka som används för att spärra (hålla ihop) framdörrarna.

När jag läser vad jag skrivit får jag intrycket av vara helt paranoid. Visst är det ett hårt samhälle vi lever i! Att man måste göra så omfattande åtgärder för att skydda sina tillgångar och få ha dem i fred. Men hjälper det!?
:confused:
 
F

F.d. 16842

Guest
Sv: försvåra för ev. rånare

:music-icon: Hej! När jag läser alla tips o råd om hur man skall skydda sig så ställer jag mig frågan hur många husbilar rullar det i Sverige (Europa) varje år och hur många blir rånade -jag tror att det är en mycket liten %. Naturligtvis får man ha lite sunt förnuft och inte som jag läste för en tid sen att ett par låg och sov med öppet fönster och innanför låg byxorna med bilnycklarna - inte vidare smart. Jag lämnar tex inte bilen olåst när jag går in i ett varuhus och har inte stökldbegärligt gods synligt - här kan ett larm vara befogat.

Har jag fel eller oroar vi oss alla lite i onödan - njut av livet
hälsar Sigge i skåne
 
Toppen