• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läsplatta

horsabecksgard

FD HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
2887
Medlemskap
2021
Sv: Läsplatta

Även jag är intresserad av att läsa e-böcker och det går bra på min dator. Men när det gäller att läsa e-böcker på min Ipad så strular det till sig. Har provat med Blue FiRe men det lyckades inte. Kan nån förklara hur man gör ?
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Läsplatta

Jag ska göra som Valfisken, låna en läsplatta på biblioteket om det går här i Karlstad, för att prova först.
Bra idé!
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Läsplatta

Hej Tommy,

hur lånar man böcker från svenska bibliotek direkt i iPad? Ge mig en lektion, jag sitter på en liten ö i Filippinerna och behöver mer att läsa.

Björn

Notera att dessa instruktioner gäller både iPad och Android tablets!

1. Skaffa först ett konto hos Adobe, det behövs för att läsa de DRM skyddade filer som biblioteket har.
2. Se till att du har ditt lånekortsnummer med.
3. Installera BlueFire Reader och när du startar den så frågar den om du vill autentisera med ditt Adobe konto. Gör det.
4. Gå in på elib.se/bibliotek i browsern och välj din kommun (där lånekortet gäller).
5. Sök bok och gå igenom stegen som står för att ladda ner boken.
När den är nerladdad så får du frågan i vilken app den skall öppnas i. Välj BlueFire. Klart.

Nästa gång är det bara de två sista stegen som behövs.

Det är möjligt att iBook som följer med iPad också kan användas. Jag letade bara lite snabbt, men hittade inget sätt att autentisera sitt adobe-konto.
Men Knarrevik vet kanske hur man gör.


//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Läsplatta

Jag ringde till biblioteket här i Karlstad och fick svaret att de inte lånar ut läsplattor. Men eftersom de har väldigt många e-böcker för utlåning nuförtiden så verkar det i allafall vara bra att satsa på.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Läsplatta

Du kan ju handla på en firma med generös ångerrätt.
Det finns ju butiker där du får lämna tillbaka saker inom en månad...

//Stefan
 

horsabecksgard

FD HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
2887
Medlemskap
2021
Sv: Läsplatta

Kanon STACT och tack för hjälpen. Att jag inte hade lyckats berodde på att jag hade fel BlueFiRe i min Ipad. Appen som måste hämtas heter BlueFiRe reader. Slutet gott - Allting gott !
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Läsplatta

Hej,
det här med läsbarheten i solljus verkar det vara skilda meningar om. Som 'vedertagen sanning' brukar ju anföras att läsplattorna är mycket bättre än IPads och liknande eftersom de har en helt annan skärmteknik (eInk). Men i den här tråden finns det påståenden om att Ipad funkar bra utomhus också.

Är det någon som faktiskt har jämfört de två alternativen i starkt dagsljus, t.ex. på sandstranden en solig dag, och objektivt kan uttala sig om skillnaden?
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Läsplatta

Jag har inte provat en läsplatta i solljus. Men att läsa på en iPad mitt i solen var praktiskt taget omöjligt...
Ännu värre om man tyckte sig behöva solglasögon.

Inte testat på en tablet, men det går säkert inte heller.

//Stefan
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Läsplatta

Jag har en läsplatta Bookeen och den går det utmärkt att läsa på när man sitter ute i solen. Laddar ner böcker ifrån biblioteket och lägger i Adobe Digital Editions som hämtas gratis.Kopplar sedan läsplattan till datorn och för över böckerna dit.

På biblioteket får man låna tre böcker i veckan och ha dom i 28 dagar sedan försvinner dom ifrån datorn. Man måste ha ett lånekort som hämtas på biblioteket.

Eva
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Läsplatta

Idag beställde jag en läsplatta från Dustin, ca 1500 kr, Iriver Story HD wifi.
Efter mycket letande och läsande på nätet tror jag att det är den bästa läsplattan.

Jag återkommer till veckan med synpunkter på den.

Här på Karlstads bibliotek får man låna (gratis) fem e-böcker per vecka, och ha dem under 28 dagar. Efter den tiden går det inte att läsa dem längre, då är det bara att radera dem från hårddisken.
 
F

F.d. 21911

Guest
Sv: Läsplatta

Kindle fungerar utmärkt i mest hela världen men det finns ju såklart mest titlar på engelska och mest titlar att köpa via amazon.com en grej som är bra är att nedladdningen av böckerna till plattan ingår i priset (3G inbyggt i kindle), Den fungerar mer än utmärkt i direkt solljus så ska man bara läsa böcker är ju en läsplatta att föredra före en surfplatta, ska man ha den till mer då blir det en annan sak.
Kort sagt, om de bara ska läsa böcker på den, satsa på en läsplatta det är klart mer vilsamt för ögonen och mer likt att läsa en bok än vad en surfplatta förmår.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Läsplatta

Nu har jag fått hem läsplattan Iriver Story HD wifi.
Mitt intryck är, så här långt, bara positivt. Den är läsbar i direkt solsken och har mycket skarp text. Bläddrar snabbt.
 

linul

FD HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Habo
HBK-Nr
2381
Medlemskap
2023
Sv: Läsplatta

Ni verkar helt förtjusta i läsplattan för att läsa böcker men hur är den för övrigt när man är utomlands? Eller är det inte en surfplatta som diskuteras?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Läsplatta

Denna tråden är mest om läsplatta, inte surfplattor. Men det finns flera trådar om surfplattor i europa också. Så sök en stund, hittar du inget kan du starta en ny tråd om det.
//Stefan
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Läsplatta

Jag plockar upp denna tråd igen eftersom vi planerar att komplettera ipaden med en läsplatta. Jag fick låna en Kobo Glo en tid och den var fantastisk att läsa på. Dessutum hade den inbyggd belysning, vilket var ett stort plus. När det gäller läsupplevelse var den överlägsen iPad. Vikten och storleken var också till fördel för Kobo.
Det som var mindre bra var hanteringen av böcker, bara en lång lista. Jag vill kunna se dem sorterat på författare och gärna genre också. Nu kunde jag skapa egna hyllor, men det är ganska knöligt...

Så just nu står det mellan Kobo Glo, Sony prs-t2. Letto eller Kindle (de två första har ett försprång).
Har någon här testat nån av de tre nämnda som vet om jag kan sortera böckerna per författare lätt? Jag undrar också om man ser hur långt man kommit i en bok. Dessa båda funktioner har jag vant mig vid i Stanza-appen jag har på iPad.

//Stefan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Läsplatta

Du kan teste funksjonaliteten i Kindle på en iPad, Android eller PC. Men det er en forskjell - e-ink er bedre lesbar i mange forhold enn en LCD platta.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Läsplatta

Ahh, så kindle ser likadan ut på alla plattformar, det underlättar. Skall ta och konvertera några böcker till mobi för att testa. Jag kan sortera på författare också, så det är ett plus. Belysning har den också. Men jag är mest nyfiken på sonyn...

//Stefan
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Läsplatta

Jag har haft Kindle i några år (6" tangentbord). Fördelen är att jag kan köpa böcker överallt, slipper släpa pappersböcker med mig. Batteriet räcker en månad vid normalt bruk, ca 1 vecka när jag är på semester (ca 1 bok/dag). Utbudet på böcker är helt enormt, de flesta av böckerna översätts aldrig till svenska. Brukar testa "book of the day" för £0.99 med bra recensioner, oftast är de mycket bra. Senast "Safe house" av Chris Ewan.
Då den är precis som en vanlig bok att läsa behövs bara extra ljus på vintern när frugan ska upp tidigt och vill ha mörkt, sätter på en liten LED lampa då. Köper nog nya Kindle Paperwhite senare i år.
Böcker av svenska författare lånar jag på bilblioteket och konverterar till .mobi.

Har tankat ner Kindles app till surfplattan (Android), snygg presentation av böckerna men den blanka skärmen och att den inte fungerar i solljus gör att den blir en nödlösning. Bra i alla fall att ha en backup. Böckerna man läser synkas mot Amazon så man startar alltid där man slutade oavsett vad man läst på.

Sony har samma skärm som Kindle, nackdelen är den inte är direktkopplad mot Amazon (vet ej om det går att köra Kindle app på den).

Peter :)
 
Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Läsplatta

Jag köpte Sony Reader med fodral och belysning för någon månad sedan och är jättenöjd.

Eva
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Läsplatta

Kindle Paperwhite har också en intern belysning och är den variant av Kindle jag har med på listan. Denna jämförande test mellan Kobo och Kindle var bra.

Eva, jag antar att du kan sortera böckerna efter titel eller författare på Sonyn också, men är listan i författarordning platt (alla böcker i en lång lista), eller hierarkisk (författare som mapp med deras böcker i)?
Och kan man se hur långt man kommit i böckerna på Sonyn?

Dessa två egenskaper gillar jag med Stanza på iPaden och skulle vara en egenskap som gör att Sonyn går om Kobo Glo. :)

Fast jag är säker på att jag blir nöjd med vilken som helst av dem - och irriterad på en del av egenskaperna de har också....

//Stefan
 
Toppen