• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läsplatta

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Läsplatta

Nu har jag fått hem läsplattan Iriver Story HD wifi.
Mitt intryck är, så här långt, bara positivt. Den är läsbar i direkt solsken och har mycket skarp text. Bläddrar snabbt.

Hejsan!

Har en likadan fast utan wifi och är hur nöjd som helst, perfekt format och fungerar "strålande" att läsa ute i solen ....
Kan inte jämföras med iPads och andra läsplattor då de blänker för mycket, Eink är överlägset i solljus, behaglig för ögonen och strömsnål.
Du kommer att bli toknöjd ...
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Läsplatta

Har kollat lite på olika funktioner på min Sony i eftermiddag. Man kan sortera sina böcker på många olika sätt. Kan välja mellan få dom i en rad eller med bokomslaget. Lägga in favoriter, skapa ett eget bibliotek och en hel del annat.

https://gb.readerstore.sony.com/

Här kan man köpa engelska böcker och då direkt ifrån läsplattan när man har tillgång till uppkoppling. Finns en hel del mer finesser som jag inte har kollat än.

Dessutom så vänder den blad snabbt. Man kan se vilken sida man är på och hur många sidor som boken har.

Eva
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Läsplatta

Tänkte att jag skulle uppdatera med resultatet av mina efterforskningar.
Sony Prs-t2, Kindle Whitepaper, Letto och Kobo Glo är alla fyra bra val som ebokläsare. Kindle har sin styrka i kopplingen till Amazon, Letto har motsvarande styrka i koppling till Adlibris och att den spelar ljudfiler. Sony och Kobo har också sina styrkor. Jag valde till slut Kobo Glo, som jag testat under ett par veckor.

Att jag valde den framför de andra nämnda berodde på ett par saker. Den har bra upplösning, steglös justering av textstorlek, snabb processor och mycket bra inbyggd belysning (som knappt drar något batteri).
Bläddring går snabbt och den är behaglig att läsa på.

Det finns några nackdelar, så klart. Som att den saknar svenska menyer, och att den i stort sett helt saknar knappar, vilket kan göra inställningarna lita knöliga - å andra sidan petar man sällan på dem.

//Stefan
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Läsplatta

Som vanligt lägger du ut bra information. En liten rättelse i testet. Vi har Sony och lånar böcker från biblioteket direkt i läsplattan utan att gå via datorn. Så visst funkar det.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Läsplatta

Tack för testet Knarrevik. Jag tycker bra om iriver för att den har lite bredare kanter runt skärmen, den blir bekvämare att hålla i.
 
Toppen