Angående Litium-kemi till ett startbatteri.
Litiumkemin som bl.a. båt- och husbils-folk oftast använder kallas Litium-JärnFosfat LiFeSO4 eller bara LFP.
Dessa batterier är de säkraste inom Litium-kemin ihop med Litium-Koboltoxid LiCoO2 eller bara LCO.
LFP är till 90% rena förbrukarbatterier som inte alltid klarar höga startströmmar beror på det vad det inbyggda BMS/et klarar, samt kan oftast inte laddas i minusgrader.
LCO har jag inte sett i drop-in utförande, utan måste då byggas upp av celler, bms, kablar, skal m.m.
Dessa 2 kemier klarar dock extremt många laddcykler och har den längsta livslängden av Litiumbatterier.
De övriga kemierna LMO, NMC, NCA har för kort livslängd (antal laddcykler ca.1000st.) för att vara intressanta i en husbil.
Winstonbatteriet Micke länkar till är ett bra batteri, MEN det saknar inbyggt BMS, så då gäller det att brukaren har full koll på laddstatusen, det kan heller inte laddas av en generator direkt i minusgrader, risk finns även för generatorskador då det inte finns styrning/begränsning av laddströmmen som kommer att bli mycket hög, alltså jag skulle inte rekommendera ett Litiumbatteri oavsett kemi, som startbatteri, utan endast som förbrukarbatteri, och då även med rätt typ av laddare.
Hans.Z Lägg då istället pengarna på en firma som drar om matningen till Webaston, det är mitt råd.
Peter, jag har kopplat ihop startbatteriet med bo-batterierna och efter lite sökande bland alla kablar gick det oväntat lätt. I det läget var allt fulladdat och laddaren på underhållsladdning -automatik.
Inget hände ens när jag satte in säkringen (bara 10A), jag tittade mig omkring, det rykte ingenstans, grannens hus stod inte i lågor, allt var frid och fröjd.
Så kastade jag en blick på diodpanelen som visar spänningar och startbatteriet hade hoppat upp en diod dvs ca 0,5 volt, nu var det ca 13 volt. Bobatterierna låg lugnt kvar på samma enligt panelen (ca 13 volt) men med mätinstr visade de sig ligga på 13,3 baktill där de sitter. Startbatteriet 13,2 volt.
Laddaren var fortfarande igång (Waeco-Dometic) och jag stängde av den innan jag testade Webaston!
Nu startade Webaston direkt, det mysiga pump-tuffandet typ ånglok har nu fortsatt och varvat ned i snart två timmar.
Spänningarna har minskat till 12,5 volt, men de där dryga 13 berodde ju på att laddaren var inkopplad då, och iofs också solcellerna.
Dioderna visar bara steg om 0,5 volt, så jag ska gå ut och mäta noggrannare lite senare.
Sen gäller det att veta ungefär när den stannar.
Jag vill se om den kan tänka sig att hålla igång ca 6 timmar, dvs en hyfsad nattsömn.
Detta riskerar batteriernas livslängd, är jag medveten om.
Men jag köpte alltså "fritidsbatterier". Inte dyrt alls på Biltema. 2 x 70 aH
För att fira detta visar jag ett foto på mitt gamla fd ånglok E 1239 - av år 1915.
Samt en halvsyster från Rio och jag själv.
Med tanke på Webastons tuffande ljud
Retuscheringen gjorde jag pga bråte och prylar överallt. Lok och JVG-station var nyligen inköpt.
Även loket behövde målas och det skedde senare..