• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lämpligaste startbatteri vid krävande behov?

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Har börjat titta på nytt startbatteri pga problem med en Webasto som inte tuffar igång vid 12,6 volt och fulladdat batteri
och när den startats på 14,4 volt med generatorn laddande tillfälligt, sjunker spänningen till 12.2 volt på ca 4 timmar varvid Webaston stannar för gott. Bilen går dock att starta fortfarande, denna årstid.
Med nytt batteri kanske möjligen start-up fungerar, men viktigast är ju att hålla värmaren igång över natten.
Den verkar dra 7-8 ampere i snitt med pumpar och fläkt
Tittar på lithium, optima, AGM och vanliga fritidsbatterier.
Hittar märkligheter i annonser och en enda röra på data som verkar vara avedda att förvilla.

Vilken batterityp och modell borde jag satsa på eller undvika?
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
:xempel på röriga data
(iofs avsett för MC,men verkade lite spännande och man undrar hur många AH det har. Det verkar vara bara 14 AH när man hittar siffran som tycks peka på watt-timmar (175)


Och detta, 36000 milliamperetimmar, dvs 30 AH och 36 Volt ??
Det motsvarar ju tre 12-voltare i serie och lägger man dessa i parallell i stället skulle man ha 90 AH....
inte illa för 1.700 kr..


Och detta, ingen uppgift om AH, men tittar man lite snett på bilden upptäcker man 12V 60 WH.
Avsett att vilseleda? Det motsvarar 5 AH. Dvs högt pris?

 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har börjat titta på nytt startbatteri pga problem med en Webasto som inte tuffar igång vid 12,6 volt och fulladdat batteri
och när den startats på 14,4 volt med generatorn laddande tillfälligt, sjunker spänningen till 12.2 volt på ca 4 timmar varvid Webaston stannar för gott. Bilen går dock att starta fortfarande, denna årstid.
Med nytt batteri kanske möjligen start-up fungerar, men viktigast är ju att hålla värmaren igång över natten.
Den verkar dra 7-8 ampere i snitt med pumpar och fläkt
Tittar på lithium, optima, AGM och vanliga fritidsbatterier.
Hittar märkligheter i annonser och en enda röra på data som verkar vara avedda att förvilla.

Vilken batterityp och modell borde jag satsa på eller undvika?
Jag tycker det är många A din Webaston drar när den väl är igång...
Jag har installerat en Kina diesel värmare på 5kW i min hb.... När den startar så tar den ca 8A i några minuter.. Men sen när den går på "tomgång" vilket ofta är tillräcklig för att hålla värmen så drar den ca 1A /h
Så just nu tycker jag din Webasto drar allt för mycket, stämmer dina mätningar?

Sen är det ett motorcykel batteri du hänvisar till... Misstänker att det är bara på 17,5A.....

Men om du tar det lugnt så kommer du snart att få jätte många olika förslag..(så fungerar det här på hbk)... Så många att du fortfarande inte vet vad du borde satsa på...:swoon:

Jag föreslår ett lifepo4 batteri på minst 100A... Med inbyggd bms.... Och kanske även bluetooth uppkoppling... Lycka till
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Har börjat titta på nytt startbatteri pga problem med en Webasto som inte tuffar igång vid 12,6 volt och fulladdat batteri
och när den startats på 14,4 volt med generatorn laddande tillfälligt, sjunker spänningen till 12.2 volt på ca 4 timmar varvid Webaston stannar för gott. Bilen går dock att starta fortfarande, denna årstid.
Med nytt batteri kanske möjligen start-up fungerar, men viktigast är ju att hålla värmaren igång över natten.
Den verkar dra 7-8 ampere i snitt med pumpar och fläkt
Tittar på lithium, optima, AGM och vanliga fritidsbatterier.
Hittar märkligheter i annonser och en enda röra på data som verkar vara avedda att förvilla.

Vilken batterityp och modell borde jag satsa på eller undvika?
Kanske detta är bra för priset?
Fritidsbatteri tål ju urladdning bättre än startbatteri och maxströmmen är inga problem.

 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ett startbatteri blir alldrig fulladdat av att köra bilen/motorn. (med "smart generator" blir det ännu värre.)
Bilens generator kan inte ladda fullt, den är för "dum" för det.

Där skulle jag börja, se till att ditt startbatteri, oavsett vad du väljer, blir fulladdat.
Omvänt, det spelar mindre roll vilket batteri du har om du inte laddar det ordentligt.

Jag rekomenderar en sådan här:
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Jag tycker det är många A din Webaston drar när den väl är igång...
Jag har installerat en Kina diesel värmare på 5kW i min hb.... När den startar så tar den ca 8A i några minuter.. Men sen när den går på "tomgång" vilket ofta är tillräcklig för att hålla värmen så drar den ca 1A /h
Så just nu tycker jag din Webasto drar allt för mycket, stämmer dina mätningar?

Sen är det ett motorcykel batteri du hänvisar till... Misstänker att det är bara på 17,5A.....

Men om du tar det lugnt så kommer du snart att få jätte många förslag..(så fungerar det här på hbk)... Så många att du fortfarande inte vet vad du borde satsa på...:swoon:

Jag föreslår ett lifepo4 batteri på minst 100A... Med inbyggd bms.... Och kanske även bluetooth uppkoppling... Lycka till
Jag har inte mätt utan försökt uppskatta,
Vattenpump, bränslepump, fläkt går hela tiden, ibland två vattenpumpar om man vill ha motorvärmare också.
Glödningen... de är allt kända för att dra rätt mycket.
Men du och andra som tyckte jag skulle byta batteri hade nog rätt. om inte annat för att hålla värmaren igång mer än 4 timmar, för där går iaf gränsen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Vad jag förstår så tänker du fricampa... Och då kanske från fred-sönd/måndag
Så då är frågan tänker du köra mellan dagarna för att ladda upp batteriet eller tänker du stå på samma plats 3-4 dagar/nätter...
Mer än två dagar på samma plats blir det nog inte, men även om jag kör en timme på dagen så kommer värmaren bara gå 4 timmar eller mindre. Jag har laddat fullt och testat det, med en liten laddare som ger 3,7 A.
Och med generatorn blir det väl sämre. Bara att det går mycket snabbare.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Har börjat titta på nytt startbatteri pga problem med en Webasto som inte tuffar igång vid 12,6 volt och fulladdat batteri
och när den startats på 14,4 volt med generatorn laddande tillfälligt, sjunker spänningen till 12.2 volt på ca 4 timmar varvid Webaston stannar för gott. Bilen går dock att starta fortfarande, denna årstid.
Med nytt batteri kanske möjligen start-up fungerar, men viktigast är ju att hålla värmaren igång över natten.
Den verkar dra 7-8 ampere i snitt med pumpar och fläkt
Tittar på lithium, optima, AGM och vanliga fritidsbatterier.
Hittar märkligheter i annonser och en enda röra på data som verkar vara avedda att förvilla.
Erna
Vilken batterityp och modell borde jag satsa på eller undvika?
Hej
Varför inte koppla värmaren på bodelsbatterierna istället, där har du säkert mer AH att förbruka plus att du kan starta bilen med bättre ” kräm” på morgonen.
Har själv denna koppling, dessutom lithium batterier på bodelen och har inga problem med strömförbrukningen.

Hejs
Claes 105
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Mer än två dagar på samma plats blir det nog inte, men även om jag kör en timme på dagen så kommer värmaren bara gå 4 timmar eller mindre. Jag har laddat fullt och testat det, med en liten laddare som ger 3,7 A.
Och med generatorn blir det väl sämre. Bara att det går mycket snabbare.

Om allt drar 7-8A i tim.... Och något är väl termostat styrd så den går inte hela tim... Eller?
Hur som helst så blir förbrukningen 84-96 A på 12 tim....
Eftersom de flesta blybatterier bara kan lämna 50% av den totala kapaciteten så bör du ju ha ett batteri på mellan 170-200A....
Förbrukas bara 50% under 12 timmars perioden så kan du halvera storleken.
Sen angående laddning så har jag hört att ett blybatteri tar emot ca 20A de första 10-20 min... Sen sjunker laddningen successivt för att hålla ca 5-6A.... Så du måste nog köra halva Sverige runt varje gång du vill ladda batteriet på nytt... (lite överdrivet ang körningen) ;):twitcy:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har börjat titta på nytt startbatteri pga problem med en Webasto som inte tuffar igång vid 12,6 volt och fulladdat batteri
och när den startats på 14,4 volt med generatorn laddande tillfälligt, sjunker spänningen till 12.2 volt på ca 4 timmar varvid Webaston stannar för gott. Bilen går dock att starta fortfarande, denna årstid.
Med nytt batteri kanske möjligen start-up fungerar, men viktigast är ju att hålla värmaren igång över natten.
Den verkar dra 7-8 ampere i snitt med pumpar och fläkt
Tittar på lithium, optima, AGM och vanliga fritidsbatterier.
Hittar märkligheter i annonser och en enda röra på data som verkar vara avedda att förvilla.

Vilken batterityp och modell borde jag satsa på eller undvika?

En Webasto eller Eberspächer kopplat på startbatteriet är inte tänkt att köras i 4h med avstängd motor, normal drift är ca.30min för att ha varm motor/coupe vid avfärd. Ett startbatteri är inte byggt för uttag i någon längre tid utan just bara för att starta en motor.
Vill du köra din Webasto längre tid än 30min med avstängd motor så bör du koppla spänningsmatningen till Webaston på din bobatteribank,
så är det och det går inte att komma runt.
Tänk på att ett startbatteri bör inte tömmas djupare än ner till 70-80% SoC, sen kommer det få skador som förkortar livslängden.


Själv har jag en Eberspächer som värmer motor/coupe i husbilen, den går endast att köra i max.60min enligt sin display, men jag har aldrig själv kört den mer än i 30min, normalt vid -5 till +5C så räcker oftast 15min för att få den värme jag önskar innan "kallstart" av husbilen, men det belastar startbatteriet rejält och man får räkna typ dubbla laddningstiden för att komma tillbaka till "noll" på startbatteriet.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Hej
Varför inte koppla värmaren på bodelsbatterierna istället, där har du säkert mer AH att förbruka plus att du kan starta bilen med bättre ” kräm” på morgonen.
Har själv denna koppling, dessutom lithium batterier på bodelen och har inga problem med strömförbrukningen.

Hejs
Claes 105
Jag var inne på det men tappade lusten när bobatterierna säckade ihop ett efter ett. Och insåg att man ska nog undvika att urladda dem för långt. Det skulle bli en lång kabel att dra också över hela djonken. (ja bilen är döpt så, men inte kristen) Sen lär man hindra att bodelen drar ur start-delen..
(Och jag måste fortfarande starta motorn tillfälligt för att webaston ska tuffa igång fint som ett gammalt ånglok, med fullt ångtryck :msn_coffee:)
lägger nog hellre pengar på lithium som start. Även om det blir 7-8000 kr
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
En Webasto eller Eberspächer kopplat på startbatteriet är inte tänkt att köras i 4h med avstängd motor, normal drift är ca.30min för att ha varm motor/coupe vid avfärd. Ett startbatteri är inte byggt för uttag i någon längre tid utan just bara för att starta en motor.
Vill du köra din Webasto längre tid än 30min med avstängd motor så bör du koppla spänningsmatningen till Webaston på din bobatteribank,
så är det och det går inte att komma runt.
Tänk på att ett startbatteri bör inte tömmas djupare än ner till 70-80% SoC, sen kommer det få skador som förkortar livslängden.


Själv har jag en Eberspächer som värmer motor/coupe i husbilen, den går endast att köra i max.60min enligt sin display, men jag har aldrig själv kört den mer än i 30min, normalt vid -5 till +5C så räcker oftast 15min för att få den värme jag önskar innan "kallstart" av husbilen, men det belastar startbatteriet rejält och man får räkna typ dubbla laddningstiden för att komma tillbaka till "noll" på startbatteriet.
Webaston är min enda värmekälla ute på fältet... Ingen gasolpanna mao.
Bilen är tänkt att värmas med webaston vid fricamping vintertid..
"Scandimobil" svensk avslutad rörelse pga ett dödsfall, rejält bygge.
Jag sover iofs inte 8 timmar, det räcker med 5-6, och 4 räcker inte, då blir gubben sur :confused:
Tror det kanske kan klara sig med ett Lithium 100 AH?
Djonken (en döpt liten plåtis 5,5 meter lång 2 meter bred) har vattenburet värmesystem
typ Alde men utan gasol-köret. Vid elstolpe fungerar elpatronen fint.
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Om allt drar 7-8A i tim.... Och något är väl termostat styrd så den går inte hela tim... Eller?
Hur som helst så blir förbrukningen 84-96 A på 12 tim....
Eftersom de flesta blybatterier bara kan lämna 50% av den totala kapaciteten så bör du ju ha ett batteri på mellan 170-200A....
Förbrukas bara 50% under 12 timmars perioden så kan du halvera storleken.
Sen angående laddning så har jag hört att ett blybatteri tar emot ca 20A de första 10-20 min... Sen sjunker laddningen successivt för att hålla ca 5-6A.... Så du måste nog köra halva Sverige runt varje gång du vill ladda batteriet på nytt... (lite överdrivet ang körningen) ;):twitcy:

Tja, ingen normal termostat, bara en värmeavkännare som gör att värmaren lugnar ner sig vid rumstemperatur, som det iaf verkar. Hur som helst så stannar skiten efter 4 timmar.
På dagen får man köra, även med lithiumbatteri antar jag, antingen koppla motorn till drivhjulen så allt flyttar sig, eller bara på tomgång om man inte stör någon eller bryter mot LAGEN :oops:
Ev skaffa elverk.. problem med placering, avgaser o.d.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag var inne på det men tappade lusten när bobatterierna säckade ihop ett efter ett. Och insåg att man ska nog undvika att urladda dem för långt. Det skulle bli en lång kabel att dra också över hela djonken. (ja bilen är döpt så, men inte kristen) Sen lär man hindra att bodelen drar ur start-delen..
(Och jag måste fortfarande starta motorn tillfälligt för att webaston ska tuffa igång fint som ett gammalt ånglok, med fullt ångtryck :msn_coffee:)
lägger nog hellre pengar på lithium som start. Även om det blir 7-8000 kr
Vad jag har hört så är lithium inte bra som startbatteri....
Det finns säker någon här som kan tydliggöra varför man inte skall ha lithium till startbatteri...
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Vad jag har hört så är lithium inte bra som startbatteri....
Det finns säker någon här som kan tydliggöra varför man inte skall ha lithium till startbatteri...
Jag undrade över det och gurglade på saken. (googlade) Då kom det fram många förslag.
Någonstans såg jag en vink om att generatorn kan skadas. Men att det finns skydd.
Måste ju kollas noga i så fall.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Här har du ett bra allternativ:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Mer än två dagar på samma plats blir det nog inte, men även om jag kör en timme på dagen så kommer värmaren bara gå 4 timmar eller mindre. Jag har laddat fullt och testat det, med en liten laddare som ger 3,7 A.
Och med generatorn blir det väl sämre. Bara att det går mycket snabbare.
Angående laddning av ett startbatteri.
Oavsett laddkälla generator, inbyggd dc/dc-laddare eller en extern laddare så kommer ditt startbatteri av bly-kemi inte att laddas upp till 100% vid "normal" användning.
Absorbtionsfasen (oftast 80-100%) tar minst 4h med en rätt dimensionerad laddare, har du tömt batteriet djupt så räkna med 8-12h innan det är 100% laddat.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Angående laddning av ett startbatteri.
Oavsett laddkälla generator, inbyggd dc/dc-laddare eller en extern laddare så kommer ditt startbatteri av bly-kemi inte att laddas upp till 100% vid "normal" användning.
Absorbtionsfasen (oftast 80-100%) tar minst 4h med en rätt dimensionerad laddare, har du tömt batteriet djupt så räkna med 8-12h innan det är 100% laddat.
Ja det är nog inte troligt att jag någonsin haft det fullt uppladdat.
Men tror inte att full laddning skulle förlänga tiden innan värmaren negligerar spänningen (12,2-12.3 volt - frånslag) tillräckligt mycket?
Känns lockande att stoppa in det bästa tänkbara, som får plats under huven. Jag vet inte hur gammalt mitt 95AH Varta är men att det "verkar bra". Vilospänning 12,6 volt efter flera dygn, väldigt lättstartad motor.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Här har du ett bra allternativ:

Ja nånting sånt var jag beredd att skaffa men tror att just detta är för högt för att rymmas, ska kolla det.
Det som sitter är långt och mycket lägre. På pluspolen sitter en pannkaka med elektronik
Sen blir man betänksam av sån här:

 
Toppen