• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckande värmesystem, någon mer som haft liknande?

Pumba

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
17761
Medlemskap
2024
En släkting till oss har läckage på sitt vattenburna värmesystem i sin husbil, det är en Kabe 750B 2012 ( uttagen 2013 ).
Förra året hade de problem med sprucket expansionskärl, läckande cirkulationspump samt fuktande gummislang mellan cirkulationspump och golvslinga. Dessa problem har de fått lösa själva utan hjälp från försäkringsbolag, det blev mycket arbete men det löste sig till slut.

Tråkigt nog har de nu fått nya läckage igen och det är i princip alla gummislangar mellan panna/cirkulationspump och golvslingor, de ”svettas” och det rinner droppar på utsidan av dem.
Till skillnad mot dessa slangar så är det inga sådana symtom på gummislangarna till konvektorerna.
Det verkar som att det är 2 helt olika typer av gummislangar, förutom då att de är av olika storlekar ( slangarna till golvvärmen är av mindre dimension ).

Tycker väl att slangarna skall hålla mer än 7 år utan att strula, verkar som att det kanske är produktions/materialfel i slangarna.

Nu till frågan:
Är det någon/några i klubben som varit ute för detta/liknande problem, hur gick ni vidare med detta?
Är det helt enkelt bara att bita i det sura äpplet och åtgärda på egen bekostnad, eller kan det finnas andra vägar att gå för att få hjälp/ersättning ( förutom försäkringsbolaget som redan nekar )?

Som det är nu kan de inte använda bilen pga läckaget, eftersom det läckt/läcker ut glykolvätska så luktar det så mycket/starkt att man knappt kan vara i bilen korta stunder.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Men vilket elände, har då aldrig hört nåt liknande. 7 år på slangarna är inte nån fara, dom håller länge till. Bytt expansions kärl och läckande pump förra året, det är nästan så man kan tro att det har skett en sönderfrysning av systemet. Hoppas verkligen att dom hittar nån lösning på eländet.
/Matti
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Våran Eura Mobil gjorde (hoppas jag) det också, främst när inte värmen är på eller på bara svag värme. Min teori är att när man bränner på så utvidgar sig aluminiumet som radiatorerna är gjorda av så att det blir tätt mellan slangar och röranslutningar. Naturligtvis så avdunstar det också lite när värmen är på men inte så mycket så det blir helt torrt. Vi har lämnat in den två gånger där vi köpte den och de har inte lyckats att få den tät inte heller att bli av med den sista luften trots att de har haft en avluftnings maskin. Att själva slangarna läcker har jag inte varit med om än men det kanske bara är en tidsfråga.
Jag har efter dragit alla slangklämmor så fort jag sett ett läckage, Systemet är tätt just nu i alla fall.
 

Pumba

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
17761
Medlemskap
2024
Hej

det är skillnad på de olika slangarna, de till konvektorerna och de till golvslingorna.

De till konvektorerna är fortfarande mjuka och torra, medan de till golvslingorna är hårda och svettas och ”droppar”.
Verkar som att det är 2 olika typer slangar, med olika material och klassning.

Även när bilen inte används och det är kallgrader ute så har de värmen på, och det är när värmen är på som symtomen uppstår.
När värmen ej är på så vare sig läcker eller fuktar det.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Golvvarmen er ofte en konstruksjon fra husbilsfabrikanten, mens resten av varmeanlegget er satt sammen av standar deler fra Alde. OK, Alde tilbyr nå også endel moduller for golvvarme. Men lenge var dette en spesialitet fra blandt andre Kabe, om disse har byttet til Alde sine deler eller fortsatt med eget system vet jeg ikke.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
När det gäller läckande slangar på bilmotorer har jag lärt mig att inte dra åt extra hårt med slangklämma. Utan istället använda Permatex packningsklister. Det blir alltid tätt men nackdelen är att man får använda morakniven om slangen ska lossas! Det lärde mig salig Morbror Bertil på 60-talet.
Om metoden går att använda ihop med aluminiumrör vet jag inte. Så använd inte packningsklister om ingen annan konfirmerar att det fungerar i husbil!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
När det gäller läckande slangar på bilmotorer har jag lärt mig att inte dra åt extra hårt med slangklämma. Utan istället använda Permatex packningsklister. Det blir alltid tätt men nackdelen är att man får använda morakniven om slangen ska lossas! Det lärde mig salig Morbror Bertil på 60-talet.
Om metoden går att använda ihop med aluminiumrör vet jag inte. Så använd inte packningsklister om ingen annan konfirmerar att det fungerar i husbil!

Då kan du hälsa din saliga morbror att om han hade lindat en trasa runt slangen och hällt på kokade vatten :eek: så skulle han säkert fått lätt av slangen :rolleyes: ;)
 

Pumba

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
17761
Medlemskap
2024
Töm ur vattnet och blanda till vatten med tex karamellfärg. Fyll upp systemet och trycksätt med ett lätt övertryck. Då ser man tydligt var det läcker.
Hej

Det råder inga tvivel om var det läcker, så gott som alla de klenare slangarna till golvslingorna svettas och droppar ( vissa rätt kraftigt ).
Några av slangarna sitter så dumt till att man får använda ”tandläkarspegel” för att se dem, vid reparation/byte får större delar av inredningen demonteras.

Frågan är om det finns någon/några som varit ute för liknande problem, och om någon lyckats reklamera det som materialfel och ev fått ersättning från tillverkaren/påbyggnaden av bilen?
Kabe har kontaktats angående problemet, de har fått problematiken till sig i både skrift och detaljerade bilder.
De har ännu inte återkopplat, förhoppningsvis hör de väl av sig att de åtminstånde tittar på det.

Mvh Pumba
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Mitt expansionskärl bytte jag idag på grund av spricka/otät.
Expansionskärlet höll 12 år.

Det nya hade en annan typ av väggfäste.
Nya utförandet:
Expansionskärl | Alde
alde-expansion-tank-wall-3000420-800px.jpeg


Det gamla utförandet, Läckaget såg ut att komma från där o-ringen kontaktar expansionskärlet, röd ring.
https://butik.skrotahusvagn.com/sv/varmekyla/expansionskarl/alde/
upload_2020-1-11_21-44-49.png
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej det framgår inte alls vad för sorts slangklämmor som har används.
Många gånger när det läcker, särskilt vid tunna slangar så beror det ju på att olämpliga slangklämmor har används (typ "vanliga" slangklämmor) som inte klämmer åt lika runt hela slangen vid små dimensioner, utan kanske skapar en liten knöl på slangen just där åtdragningen sitter på klämman. Viket gör att det inte behövs mycket innan ett litet läckage uppstår.
Jag kan inte förstå att det kan ha strulat till sig så mycket att lite omvårdnad och troligen nya/andra slangklämmor inte skulle kunna lösa problemet. Det kan ju inte vara helt uppfrätt eftersom det är tätt när värmen inte är på.
Det är inget strul vid nya expansionskärlet så det blir övertryck i systemet när man värmer upp vattnet i systemet ??

M.v.h. JANKRO.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Precis som Jankro säger, slangklämmorna i sig är ganska ofta ett problem. Jag brukar spruta en blandning med lite diskmedel och vatten utvändigt på slangen så att slanklämman kan röra sig på slangen när man spänner den.
 

Pumba

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
17761
Medlemskap
2024
Hej igen

Som Olansson skriver så är det inte slangklämmorna som är problemet, utan det är slangarna som svettas.

Frågan är om det finns någon som varit ute för detta fenomen, och hur gick ni i så fall vidare med detta.
Ägaren har kontaktat påbyggaren och påtalat problematiken, som det ser ut så kan det inte röra sig om något annat än materialfel då alla klena slangar visar samma symtom.
Frågan är om det går att reklamera materialfel efter 7 år, vilka andra instanser kan man ev kontakta om påbyggaren avsäger sig ansvar?
När detta skall åtgärdas kommer det att krävas stora insatser och höga kostnader för detta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det blir nog väldigt svårt att reklamera efter sju år, första frågan lär väl bli om bilen är fullservad och när vätskan i systemet är bytt. Utan att ha sett hur det hela ser ut har jag lite svårt att föreställa mej att det skulle vara så otroligt svårt att byta slangarna, jag skulle prata med ALDE om vilken kvalitet på slangar som är lämplig, och sedan byta slangarna en efter en tills jobbet är gjort, i stället för att lägga en massa möda på att försöka få fabriken att stå för fiolerna efter så lång tid.
 

Gert L.

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
28724
Medlemskap
2024
Hej! Vill dela med mig av min erfarenhet av Alde Service Center i Färlöv. Vi bytte husbil i augusti och hade ingen erfarenhet av Aldepanna sedan tidigare. Vi var ute i mellandagarna och märkte då att värmen inte funkade som den skulle. Ringde till Alde och beställde ett service paket som innefattade en total genomgång av värme systemet. Lämnade den i onsdags. Efter nån timme fick jag samtal att de hittat ett läckage så det fanns inte mycket glykol i rören. Efter rep. och service hämtade jag den igår tosdag. Nu funkar pannan som ny.
Ibland hjälper det att anlita proffs vilket de är hos Alde. /Gert
 
Toppen