Vi har en kyl/frys från Dometic med beteckningen RMD 8555.
Kylen fungerar bra på gas- och nätdrift men uruselt på 12V vid körning.
Gjorde en liten test genom att köra bilen på 12V en hel dag och motsvarande på gas nästa dag. Temperaturförhållandena inne/ute var likvärdiga bägge dagarna, 15-17 grader ute och 23-25 grader inne i bilen.
Dag 1 via generator/batteri
Kylskåpstemperatur vid start 4.0 grader
Kylskåpstemperatur efter körning i 8 timmar 11,9 grader
Dag 2 vid gasdrift
Kylskåpstemperatur vid start 4,2 grader
Kylskåpstemperatur efter körning i 8 timmar 4,5 grader
Har varit i kontakt med Dometic service och har efter rekommendation från dem mätt spänningen på inkommande ström till kylen.
Spänningen på tomgång ca 1000varv/ minut är ca 12,45 volt och vid 2000varv/ minut ca 12,6 volt.
Dometic tycker att det är för låga värden och att spänningen borde ligga ca 0,5 volt högre då generatorn laddar med högre spänning. Själv tycker jag att det borde räcka med 12,7 volt som är den normala spänningen från ett batteri. Dometic tänker inte vidta någon åtgärd på grund av att spänningen är för låg och säger att den höga temperaturen i kylskåpet beror på för låg spänning och alltså inte beror på kylskåpets funktion.
Jag är ju ingen expert på generatorer och kan inte bedöma om startbatteriet(som är det batteri som levererar strömmen under körning) levererar högre spänning än 12,7 volt även om det laddas med högre spänning från generatorn.
Vore intressant om några fler kunde rapportera spänning och kylskåpstemperatur vid drift under körning av motorn.
Jag mätte spänningen baktill på kylskåpet genom att lossa det nedre ventilationsgallret. Bakom en liten vit plastlucka med snäppfäste sitter en röd och vit kabel. Det var mellan den röda och vita som jag mätte spänningen enligt följande bild

Med hopp om att fler vill delta i denna undersökning. Om resultaten visar sig likvärdiga med mina så får vi lite bättre argument att agera mot Dometic för att de skall åtgärda våra problem.
Hälsar Kjell
Kylen fungerar bra på gas- och nätdrift men uruselt på 12V vid körning.
Gjorde en liten test genom att köra bilen på 12V en hel dag och motsvarande på gas nästa dag. Temperaturförhållandena inne/ute var likvärdiga bägge dagarna, 15-17 grader ute och 23-25 grader inne i bilen.
Dag 1 via generator/batteri
Kylskåpstemperatur vid start 4.0 grader
Kylskåpstemperatur efter körning i 8 timmar 11,9 grader
Dag 2 vid gasdrift
Kylskåpstemperatur vid start 4,2 grader
Kylskåpstemperatur efter körning i 8 timmar 4,5 grader
Har varit i kontakt med Dometic service och har efter rekommendation från dem mätt spänningen på inkommande ström till kylen.
Spänningen på tomgång ca 1000varv/ minut är ca 12,45 volt och vid 2000varv/ minut ca 12,6 volt.
Dometic tycker att det är för låga värden och att spänningen borde ligga ca 0,5 volt högre då generatorn laddar med högre spänning. Själv tycker jag att det borde räcka med 12,7 volt som är den normala spänningen från ett batteri. Dometic tänker inte vidta någon åtgärd på grund av att spänningen är för låg och säger att den höga temperaturen i kylskåpet beror på för låg spänning och alltså inte beror på kylskåpets funktion.
Jag är ju ingen expert på generatorer och kan inte bedöma om startbatteriet(som är det batteri som levererar strömmen under körning) levererar högre spänning än 12,7 volt även om det laddas med högre spänning från generatorn.
Vore intressant om några fler kunde rapportera spänning och kylskåpstemperatur vid drift under körning av motorn.
Jag mätte spänningen baktill på kylskåpet genom att lossa det nedre ventilationsgallret. Bakom en liten vit plastlucka med snäppfäste sitter en röd och vit kabel. Det var mellan den röda och vita som jag mätte spänningen enligt följande bild

Med hopp om att fler vill delta i denna undersökning. Om resultaten visar sig likvärdiga med mina så får vi lite bättre argument att agera mot Dometic för att de skall åtgärda våra problem.
Hälsar Kjell