• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Har inte kört längre pass än 3 timmar med 12volt inkopplat än och då har jag haft 3-5grader i kylen. Kristi himmelsfärds helgen var det upp mot 27-28 grader ute och den höll kylan när vi kom hem.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Gjorde en liten test genom att köra bilen på 12V en hel dag och motsvarande på gas nästa dag. Temperaturförhållandena inne/ute var likvärdiga bägge dagarna, 15-17 grader ute och 23-25 grader inne i bilen.

Lät du bilen stå på tomgång en hel dag? Är du inte rädd om miljön + partikelfiltret?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Har nu dragit nya kablar på 16 mm2 från elblocket till anslutningen vid kylen. Har inte hunnit testa kylkapaciteten ännu men kan rapportera spänningen vid anslutningen till kylskåpet

1. Motor på tomgång o avslagen kyl = 14,1V

2. Motor på tomgång o påslagen kyl = 13,1V

3. Motor på 2000 varv o påslagen kyl = 13,3V

Innan kabelbytet var värdet för 2 och 3 12,45V respektive 12,6V.

Nu återstår att se om den ökade spänningen har någon effekt på kylskåpstemperaturen. Då man måste köra en lite längre sträcka för att få ett utslagsgivande resultat kan det dröja ett tag innan jag får visshet.

Hälsar Kjell
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Kolla även direkt på startbatteriet eller generatorn. Det kan ju tänkas att generatorn slirar vid belastning och att generatorremmen slirar om den är för dåligt spänd!
// Göte J
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Kolla även direkt på startbatteriet eller generatorn. Det kan ju tänkas att generatorn slirar vid belastning och att generatorremmen slirar om den är för dåligt spänd!
// Göte J

Får 14,2V vid mätning direkt på startbatteriet.

Hälsar Kjell
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Kolla även direkt på startbatteriet eller generatorn. Det kan ju tänkas att generatorn slirar vid belastning och att generatorremmen slirar om den är för dåligt spänd!
// Göte J

Det påverkar knappast spänningen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Du tappar ca. 1V med påslagen kyl alltså.
Kan nog vara normalt, men nu har du ju väldigt kraftiga kablar även för kanske uppåt 15A ström.
Det du ytterligare skulle kunna testa är att leta reda på reläet som kopplar in kylskåpet när generatorn laddar. Lite osäker hur det är i din bil med troligen automatiskt kylskåp ?
Men någonstans på vägen kanske i elblocket borde reläet sitta. om det sitter i en sockel kan man göra en jumperkabel med två flarstiftshanar på, och ersätta reläet med tillfälligt.
Ett "slitet" relä med dåliga kontaktytor kan tappa en hel del spänning vid större strömmar.

M.v.h. JANKRO.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Du tappar ca. 1V med påslagen kyl alltså.
Kan nog vara normalt, men nu har du ju väldigt kraftiga kablar även för kanske uppåt 15A ström.
Det du ytterligare skulle kunna testa är att leta reda på reläet som kopplar in kylskåpet när generatorn laddar. Lite osäker hur det är i din bil med troligen automatiskt kylskåp ?
Men någonstans på vägen kanske i elblocket borde reläet sitta. om det sitter i en sockel kan man göra en jumperkabel med två flarstiftshanar på, och ersätta reläet med tillfälligt.
Ett "slitet" relä med dåliga kontaktytor kan tappa en hel del spänning vid större strömmar.

M.v.h. JANKRO.

Ja kylskåpet är automatiskt, AES.
Tror inte att jag vill in i elblocket och pilla. Reläet borde ju inte vara slitet då jag upplevt problem med dålig kyla redan när bilen var ny.
Då jag tvångsstyrt kylen på 12V har den dragit upp till 15A. Sen är det väl så att med grövre kablar och högre spänning kan strömstyrkan öka.

Jag avvaktar i alla händelser en längre provtur innan jag gör någon ytterligare åtgärd.

Hälsar Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Har nu dragit nya kablar på 16 mm2 från elblocket till anslutningen vid kylen. Har inte hunnit testa kylkapaciteten ännu men kan rapportera spänningen vid anslutningen till kylskåpet

1. Motor på tomgång o avslagen kyl = 14,1V

2. Motor på tomgång o påslagen kyl = 13,1V

3. Motor på 2000 varv o påslagen kyl = 13,3V

Innan kabelbytet var värdet för 2 och 3 12,45V respektive 12,6V.

Nu återstår att se om den ökade spänningen har någon effekt på kylskåpstemperaturen. Då man måste köra en lite längre sträcka för att få ett utslagsgivande resultat kan det dröja ett tag innan jag får visshet.

Hälsar Kjell

Har nu provat att köra en längre sträcka med de nya grova kablarna. Det verkar inte hjälpa med grövre kablar/högre spänning. Kylskåpstemperaturen stiger med ca 1 grad/timme. Återstår att kontakta Dometic service för att se vad de kan/vill göra.

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Får väl skriva en gång till eftersom du envisas tro att felet bara beror på spänningen. Du har med största sannoklighet dålig värmeöverföring från 12V patronen till kölmedieröret innanför isoleringen... Du får också kontrollera att ventilationen bakom kylen är god, dvs. myggnäten inte är igensatta....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Har nu provat att köra en längre sträcka med de nya grova kablarna. Det verkar inte hjälpa med grövre kablar/högre spänning. Kylskåpstemperaturen stiger med ca 1 grad/timme. Återstår att kontakta Dometic service för att se vad de kan/vill göra.

Hälsar Kjell

Du har fortfarande ett spänningsfall på nästan 1V när du slår på kylen det betyder att någonting i elblocket eller kablarna före elblocket inte är tillräckligt dimensionerat för så hög belastning.
Det kan också vara dålig kontakt i någon anslutning på plus eller minussidan, eller för klent dimensionerade kablar från generator till elblocket.
Jag skulle kolla alla anslutningar först, speciellt jordning. :)
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Får väl skriva en gång till eftersom du envisas tro att felet bara beror på spänningen. Du har med största sannoklighet dålig värmeöverföring från 12V patronen till kölmedieröret innanför isoleringen... Du får också kontrollera att ventilationen bakom kylen är god, dvs. myggnäten inte är igensatta....

Jag tror inte alls att felet bara beror på spänningen. Har bara försökt undanröja en felorsak då Dometic Service inte ville ta sig an mitt problem då spänningen enligt dom var för låg.

Har även installerat en termostatstyrd fläkt vid övre gallret.

Har även bett en kompis med samma kyl/frys att kolla kyleffekten under körning. De har bra kyleffekt trots en spänning på bara 12,6 volt.

Hälsar Kjell
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Jag skulle ha dragit 16 mm kablarna direkt från batteriet och låtit ett relä, styrt av ursprungliga kablarna, sköta ur och inkoppling av 12v till kyl.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Jag skulle ha dragit 16 mm kablarna direkt från batteriet och låtit ett relä, styrt av ursprungliga kablarna, sköta ur och inkoppling av 12v till kyl.

Kan säkert vara en bra lösning, men mina kunskaper är för begränsade för en sådan inkoppling.

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Sista kommentaren i den här tråden då jag uttrycker mig tydligen oklart.
Felet ligger i en dålig värmeöverföring från 12V patronen till kylmedie röret...
 
F

F.d. 21239

Guest
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Kontrollera laddningen till bodelen, under körning för där låg vårt problem med kylen..
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Sista kommentaren i den här tråden då jag uttrycker mig tydligen oklart.
Felet ligger i en dålig värmeöverföring från 12V patronen till kylmedie röret...

Kommer att få ut en kyltekniker på fredag. Kommer då att be honom kolla ditt tips.

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 21536

Guest
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Hej! Vi har samma problem, att 12V inte håller kylan på bra nivå! Gasen ger bra effekt och el. Tydligen är det inte så bra att använda batteriet att hålla kyla i kylskåpet!
 
Toppen