Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
935
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Vi har en kyl/frys från Dometic med beteckningen RMD 8555.

Kylen fungerar bra på gas- och nätdrift men uruselt på 12V vid körning.

Gjorde en liten test genom att köra bilen på 12V en hel dag och motsvarande på gas nästa dag. Temperaturförhållandena inne/ute var likvärdiga bägge dagarna, 15-17 grader ute och 23-25 grader inne i bilen.

Dag 1 via generator/batteri
Kylskåpstemperatur vid start 4.0 grader
Kylskåpstemperatur efter körning i 8 timmar 11,9 grader

Dag 2 vid gasdrift
Kylskåpstemperatur vid start 4,2 grader
Kylskåpstemperatur efter körning i 8 timmar 4,5 grader

Har varit i kontakt med Dometic service och har efter rekommendation från dem mätt spänningen på inkommande ström till kylen.

Spänningen på tomgång ca 1000varv/ minut är ca 12,45 volt och vid 2000varv/ minut ca 12,6 volt.

Dometic tycker att det är för låga värden och att spänningen borde ligga ca 0,5 volt högre då generatorn laddar med högre spänning. Själv tycker jag att det borde räcka med 12,7 volt som är den normala spänningen från ett batteri. Dometic tänker inte vidta någon åtgärd på grund av att spänningen är för låg och säger att den höga temperaturen i kylskåpet beror på för låg spänning och alltså inte beror på kylskåpets funktion.

Jag är ju ingen expert på generatorer och kan inte bedöma om startbatteriet(som är det batteri som levererar strömmen under körning) levererar högre spänning än 12,7 volt även om det laddas med högre spänning från generatorn.

Vore intressant om några fler kunde rapportera spänning och kylskåpstemperatur vid drift under körning av motorn.

Jag mätte spänningen baktill på kylskåpet genom att lossa det nedre ventilationsgallret. Bakom en liten vit plastlucka med snäppfäste sitter en röd och vit kabel. Det var mellan den röda och vita som jag mätte spänningen enligt följande bild

image.jpeg

Med hopp om att fler vill delta i denna undersökning. Om resultaten visar sig likvärdiga med mina så får vi lite bättre argument att agera mot Dometic för att de skall åtgärda våra problem.

Hälsar Kjell
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
4.280
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Börja med att jämföra spänningen vid startbatteriet med matningsspänningen till kylskåpet. Mellan dessa ska det inte vara någon stor skillnad.

Om matningsspänningen till kylskåpet är för låg, beror detta (med största sannolikhet) på för klena anslutningskablar.

Ett sådant fel skall husbilsbyggaren åtgärda, inte kylskåpstillverkaren.
 

heanders

HBK Medlem (P)
Inlägg
6
Kommun
Avesta
HBK-Nr
145
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Hej!

Installera en CTEK S250D DUAL och ni får 14,4 volt till laddning och kylskåpsdrift.

Hasse
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
7.759
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Värt att notera är också att 12V driften är för underhållskyla under körning, stoppar man in nyköpta rumstempererade varor får man räkna med att temperaturen stiger i skåpet.
Vill man kyla ned varor är gasdriften absolut bäst, och gasförbrukningen är närmast försumbar. :)
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
935
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Värt att notera är också att 12V driften är för underhållskyla under körning, stoppar man in nyköpta rumstempererade varor får man räkna med att temperaturen stiger i skåpet.
Vill man kyla ned varor är gasdriften absolut bäst, och gasförbrukningen är närmast försumbar. :)
Håller med helt och hållet. Mätningen har skett utan nyinköp av nya varor. Man kan ju tycka att det jag beskrivit inte passar in under benämningen underhållskyla.

Hälsar Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
935
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Börja med att jämföra spänningen vid startbatteriet med matningsspänningen till kylskåpet. Mellan dessa ska det inte vara någon stor skillnad.

Om matningsspänningen till kylskåpet är för låg, beror detta (med största sannolikhet) på för klena anslutningskablar.

Ett sådant fel skall husbilsbyggaren åtgärda, inte kylskåpstillverkaren.
Skall göra detta.

Hälsar Kjell
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
626
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

12 volts drift brukar vara sämsta alternativet på ett absorptionsskåp, som sagt bara för körning.
12 volt elementet har lägst effekt jämfört med 230 och gas.
Enligt handboken är effekten: 12 V : 170 Watt, 230 V : 250 Watt, fast på Dometics svenska sida står det 170 W och 190 W ?!.

Handbok:
http://td.dometicgroup.com/_pdf/289045710_sdnf_b_2015_03.pdf
Svenska sidan:
Dometic RMD 8555 – automatiskt energival (AES) | Dometic Sweden

En generator brukar ladda mellan 13,2 V till 14,5 V och skall man få alla de där volten till skåpet så behövs det nog grövre kablar.

Kabeln mellan generator och startbatteri brukar vara en rejäl sak eftersom den oftast används även till startmotorn.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Inlägg
7.739
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
1
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Hej!

Installera en CTEK S250D DUAL och ni får 14,4 volt till laddning och kylskåpsdrift.

Hasse
CTEK S250 Dual ger bara 20A och kylskåpet tar c:a 15A så det bir inte mycket laddning till bodelsbatterier. Smartpass och grova kablar behövs om man ska köra kylen på 12V med S250.
Jag kör alltid gasol utom när vi har 230VAC.
 

JANKRO

HBK Medlem
Inlägg
3.693
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

CTEK S250 Dual ger bara 20A och kylskåpet tar c:a 15A så det bir inte mycket laddning till bodelsbatterier. Smartpass och grova kablar behövs om man ska köra kylen på 12V med S250.
Jag kör alltid gasol utom när vi har 230VAC.
-------------------------------------------------------

Dessutom (kanske inte alltid beroende av årsmodell och elblock) så ligger matningen till kylskåpet vid sidan av laddningen av bodelsbatterierna, för det mesta över ett eget relä och sedan direkt till kylskåpet.

Generator-bilbatteri-kylskåpsskiljerelä-kylskåp.

Så för att få upp spänningen till kylskåpet så måste man koppla på andra ställen än till laddning av bodelen.
Men med tillräckligt grova kablar och kopplingar så kan man nästan komma upp i spänningen som generatorn ger till bilbatteriet. Man kan i princip säga att kylskåpet går på bilbatteriet och inte på bodelsbatteriet när man åker med bilen.

(Jag använder också alltid gasol till kylen utom när det finns 230V, vilket bara brukar vara hemma på garageuppfarten :p:.)

M.v.h. JANKRO.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
935
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

CTEK S250 Dual ger bara 20A och kylskåpet tar c:a 15A så det bir inte mycket laddning till bodelsbatterier. Smartpass och grova kablar behövs om man ska köra kylen på 12V med S250.
Jag kör alltid gasol utom när vi har 230VAC.
Då verkar det inte vara någon bra idé att gå via CTEK.

Har gjort lite fler mätningar under dagen och då visar det sig att
- med motorn igång och påslaget kylskåp är spänningen in till kylskåpet 12,45 V
- med motorn igång och avslaget kylskåp så är spänningen ca 13,5 V

Det borde innebära att det är ett spänningsfall på ca 1 V i matningen fram till kylskåpet. Min tolkning är då att det är för klena matningskablar. Skall göra ett försök med grövre kablar i morgon.

Tack för synpunkter och förslag hälsar Kjell
 

JANKRO

HBK Medlem
Inlägg
3.693
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Har gjort lite fler mätningar under dagen och då visar det sig att
- med motorn igång och påslaget kylskåp är spänningen in till kylskåpet 12,45 V
- med motorn igång och avslaget kylskåp så är spänningen ca 13,5 V

Kjell
--------------------------------------------------------

Hejsan, troligtvis så matas ditt kylskåp från startbatteriet under gång, så när du mäter vid kylskåpet så mät även över startbatteriet så får du det verkliga spänningsfallet.

M.v.h. JANKRO.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
935
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

--------------------------------------------------------

Hejsan, troligtvis så matas ditt kylskåp från startbatteriet under gång, så när du mäter vid kylskåpet så mät även över startbatteriet så får du det verkliga spänningsfallet.

M.v.h. JANKRO.
Skall göra det under morgondagen.

Hälsar Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
935
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Det är inte alltid som man lyckas.

Höll på hela dagen igår med att dra ny matning, 16 mm2, till kylskåpet.

Lyckades dock inte lokalisera rätt anslutningspunkt på + sidan. Hittade anslutningen på startbatteriet och säkringen där. Men sen försvinner kablarna in under förarstolen och grenar sig både till elblocket och bak till kylskåpet. Så om någon vet exakt var jag skall ansluta + kabeln är jag tacksam för besked. (Har en helintegrerad Dethleffs Magic Edition med elblocket Schaudt EBL 101C med OVP).

På - sidan är det lite enklare då det verkar vara direktmatning till kylskåpet. Kopplade därför in - kabeln och fick en spänningsökning vid kylskåpet med 0,3V till 13,2V. Spänningen vid startbatteriet är dock 14,2 volt så det finns en del till att ta vara på.

Hälsar Kjell
 
Senast ändrad:

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Då verkar det inte vara någon bra idé att gå via CTEK.

Har gjort lite fler mätningar under dagen och då visar det sig att
- med motorn igång och påslaget kylskåp är spänningen in till kylskåpet 12,45 V
- med motorn igång och avslaget kylskåp så är spänningen ca 13,5 V

Det borde innebära att det är ett spänningsfall på ca 1 V i matningen fram till kylskåpet. Min tolkning är då att det är för klena matningskablar. Skall göra ett försök med grövre kablar i morgon.

Tack för synpunkter och förslag hälsar Kjell
Ctek Dual och Smartpass fungerar alldeles utmärkt med rätt inkoppling.
Generatorladdning (och solcell) laddar bobatteriet via Smartpass. Elcentralen (med alla förbrukare inkl kylskåp) matas från bobatteriet och matas då med den spänning Ctek utrustningen levererar.
ERIKPER
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
935
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Ctek Dual och Smartpass fungerar alldeles utmärkt med rätt inkoppling.
Generatorladdning (och solcell) laddar bobatteriet via Smartpass. Elcentralen (med alla förbrukare inkl kylskåp) matas från bobatteriet och matas då med den spänning Ctek utrustningen levererar.
ERIKPER
Du har säkert rätt men jag tror inte att Ctec kan korrigera för alldeles för klena kablar till kylskåpets matning. Det är ca 12 meter kabel, plus och minus. Då kylskåpet förbrukar ca 15A krävs en kabelarea på minst 10 mm2. Idag sitter det 6 mm2.

Hälsar Kjell
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.515
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

- med motorn igång och påslaget kylskåp är spänningen in till kylskåpet 12,45 V
- med motorn igång och avslaget kylskåp så är spänningen ca 13,5 V
Kollade på min husbil och hade 14,4 volt tomgång vid kylskåpet avslaget kylskåp.
Påslaget kylskåp 12,3V tomgång så har rejält spänningsfall, men har inte märkt att kylen inte orkar hålla kylan på 12volt. Kommer bli ett rejält test när vi kör ner till Kroatien om 5 veckor. Har trådlös termometer i kylen så kan ha koll på den från förarstolen.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Värmepatronerna till Absortionskylskåp är klena saker, tror de flesta ligger mellan 100 - 200W. Har demonterat några stycken, visserligen Elektrolux, men principen är den samma i alla kylskåp.

Vad jag noterat är att värmeöverföringen från elpatronerna och i vissa fall även från gasollågan är tveksam. Meningen är att de skall värma ammoniak? som är köldmedlet i rörsystemet. Köldmediet ligger i ett rör och värmepatronerna är skall ligga an mot denna liksom bränröret för gasol. Sedan är alltihopa isolerat oftast med rockwool. Den finns en speciell pasta man använder i elektronik prylar då man vill ha bättre kylning tex. effektransistorer. Denna pasta kan även användas i detta fall och även tex flera slangklämmor för att förbättra kontaktytan och därmed öka värmeöverföringen till köldmediet. Sedan skall man också förbättra isoleringen något. Ventilationen till bakom kylen är också viktigt. Det skall vara i princip öppet upp och nere.
Det är otroligt hur mycket små enkla åtgärder kan åstadkomma. Annars är absortionskylen ingen vidare kylskåp, om man jämför med kompressordrivet, då blir det kallt i skåpet och är energisnålt (genomsnitt förbrukning vid 25 grader ute och 5 grader i skåpet ligger kring 15watt beroende på skåpkvalitet/storlek)
Att använda en 170 watts elslinga är nästan lika illa som om man glömt ljuset på. Vid körning är det ju en annan sak.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
935
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Sv: Kylskåpsproblem - forskning på blåbärsnivå

Kollade på min husbil och hade 14,4 volt tomgång vid kylskåpet avslaget kylskåp.
Påslaget kylskåp 12,3V tomgång så har rejält spänningsfall, men har inte märkt att kylen inte orkar hålla kylan på 12volt. Kommer bli ett rejält test när vi kör ner till Kroatien om 5 veckor. Har trådlös termometer i kylen så kan ha koll på den från förarstolen.
Vad får du för kyla i skåpet givet en viss inne-/utetemperatur?
Jag har också en trådlös termometer med koll från förarstolen.

Hälsar Kjell
 
Toppen