• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpsfläkt

RFrid

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25260
Medlemskap
2024
Vill sätta en fläkt bakom kylskåpet på en Pössl plåtis. Hur kopplar jag elen bäst? Var hittar jag 12 Volt bakom kylen? Kan inte köra kylen på 12 volts läget. Vet inte hur eller om det är inkopplat. Är ingen automatisk omkoppling mellan el och gasol.Letat efter en 2A säkring som vi tror spelar in.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jo jag har termostat, reglerar till 60 grader.
Se #25 i denna tråd.

Se denna guldgruva av kunskap författad av Bäckis1843.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.847
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag kommenterade ju faktiskt påståendet att fläkten med Dometics montering, som inte är vid nedre gallret vad jag vet, utan strax under kondensorn så att den blåser direkt på den, och därför är det med den placeringen ingen risk att den blåser ut lågan.
Jag har också testat en hel del med fläktar och har f.n. både fläktar som blåser på kondensorn och fläktar i övre gallret.
Jag anser att det är den bästa konfigurationen, fläktarna under kondensorn kyler den och fläktarna i övre gallret evakuerar värmen.
Jag har heller inga nät i gallren, även om jag tror att siffran 40% är alldeles för hög vid så här låga lufthastigheter.
Jag förstår din konfiguration och tanken bakom. Men kyler en fläkt? För mig ökar fläkten luftcirkulationen och drar in svalare luft som i sin tur kyler. Men en fläkt kyler väl inte? Det bara känns så mot huden.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jo jag har termostat, reglerar till 60 grader.
Se #25 i denna tråd.

Se denna guldgruva av kunskap författad av Bäckis1843.

Bra, du får bättre kontroll på temp.styrningen.

Jag drar till igen med,
Att mäta är att veta ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag förstår din konfiguration och tanken bakom. Men kyler en fläkt? För mig ökar fläkten luftcirkulationen och drar in svalare luft som i sin tur kyler. Men en fläkt kyler väl inte? Det bara känns så mot huden.
Nu tycker jag att du ägnar dej åt ordmärkning och hårklyverier, och du vet mycket väl vad som menas.;) Eller hur tycker du man skall beskriva processen med en fläkt som förflyttar luft mot en värmeväxlare som innehåller gas/vätska i avsikt att kyla ned densamma?
 
Toppen