• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fläkt till kylning av kylskåpet

Tony69

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
33404
Medlemskap
2022
Hej
Har hört att det är effektivt att sätta in en fläkt bakom kylskåpet under väldigt varma dagar.
Hur har ni gjort och vad är det för fläkt ni använder ?
Ska den blåsa in eller suga ut luften ?
Mvh Tony
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
20170812_114121.jpg
Jag har som sagt två chassie-fläktar fästa i gallret med buntband (strips). Ingen termostat. Värmen skall ut så fläktarna ska sitta i det övre gallret och blåsa ut. Det är inte bara när det är varmt ute - spar gasol året runt.

En fläkt:
Spänning 12 V
Ström 0,04 A
Effekt 0,5 W
Fläkt 800 rpm
Ljud 12 dB
Flöde 74 m3 / h eller 1.200 l / min
Tillägg: Vi hade en fläkt första året i Kroatien 35 grader men det räckte inte men med två fläktar andra året kunde jag bjuda på kall öl igen.
Snurrar kontinuerligt 24/365 i ca 10 år även under vinteruppställningen.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej
Har hört att det är effektivt att sätta in en fläkt bakom kylskåpet under väldigt varma dagar.
Hur har ni gjort och vad är det för fläkt ni använder ?
Ska den blåsa in eller suga ut luften ?
Mvh Tony
Använd sök, skriv "kylskåpsfläkt", där finns mycket att läsa.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Visa bilaga 221677
Jag har som sagt två chassie-fläktar fästa i gallret med buntband (strips). Ingen termostat. Värmen skall ut så fläktarna ska sitta i det övre gallret och blåsa ut. Det är inte bara när det är varmt ute - spar gasol året runt.

En fläkt:
Spänning 12 V
Ström 0,04 A
Effekt 0,5 W
Fläkt 800 rpm
Ljud 12 dB
Flöde 74 m3 / h eller 1.200 l / min

Snurrar kontinuerligt i ca 10 år.
Jag har även tagit bort myggnätet också för att få ännu bättre ventilation
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
507
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
I husvagnen jag hade före husbilen tog jag helt enkelt en skrotad datorfläkt och satte under kylskåpets kylflänsar så den blåste uppåt! Limmade fast fläkten med konstruktionslim samt satte en liten strömbrytare intill kylkåpet . Jag tyckte allt att fläkten gjorde bra nytta men den var lite surrig så man fick stänga av den på natten men då är ju ändå inte behovet så stort......
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det finns ju också färdiga fläktpaket med termostat att köpa t.ex denna


Kjell
 

Tony69

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
33404
Medlemskap
2022
I husvagnen jag hade före husbilen tog jag helt enkelt en skrotad datorfläkt och satte under kylskåpets kylflänsar så den blåste uppåt! Limmade fast fläkten med konstruktionslim samt satte en liten strömbrytare intill kylkåpet . Jag tyckte allt att fläkten gjorde bra nytta men den var lite surrig så man fick stänga av den på natten men då är ju ändå inte behovet så stort......
Tack för ditt svar
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Varm luft stiger normalt , självdraget gör att värmen stiger och sugs in i det undre gallret och kommer ut i övre.
Vill man med en fläkt öka flödet skall givetvis fläkten blåsa ut i övre gallret.

För att få den kylning av kondensrorn, de svarta kylflänsen som syns på bilden, krävs att den är varm, man kan it e kyla bort värme om den inte finns.
Därför skall man se till att hålla den värme som kylen är avsedd att arbeta med.
Så att låta fläkten gå alltid bör inte vara rätt. Den skall köras när det är mycket varmt väder.

det är därför man ofta använde en termostat elelr manuell strömbrytare.

Annas skulle givetvis gallen var utformade så att fartvinden kyler, och det skulle i så fall inte heller behövas vinterluckor.

Ett kylsystem i denna typ av kylskåp bygger på en icke linjär princip.
Så det blir inte kallare i kylen om man blåser mer på kondensorn.
Det skall finnas temperaturskillnader.

Samma gällde förr med inomhuskyla och även frysboxar.
Man köpte en ny kyl eller frys, så hamnde den gamla i garaget, på altanen elelr i vedboa.
Där drog den mer ström än någonsin.

Roysan
 

Tony69

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
33404
Medlemskap
2022
Varm luft stiger normalt , självdraget gör att värmen stiger och sugs in i det undre gallret och kommer ut i övre.
Vill man med en fläkt öka flödet skall givetvis fläkten blåsa ut i övre gallret.

För att få den kylning av kondensrorn, de svarta kylflänsen som syns på bilden, krävs att den är varm, man kan it e kyla bort värme om den inte finns.
Därför skall man se till att hålla den värme som kylen är avsedd att arbeta med.
Så att låta fläkten gå alltid bör inte vara rätt. Den skall köras när det är mycket varmt väder.

det är därför man ofta använde en termostat elelr manuell strömbrytare.

Annas skulle givetvis gallen var utformade så att fartvinden kyler, och det skulle i så fall inte heller behövas vinterluckor.

Ett kylsystem i denna typ av kylskåp bygger på en icke linjär princip.
Så det blir inte kallare i kylen om man blåser mer på kondensorn.
Det skall finnas temperaturskillnader.

Samma gällde förr med inomhuskyla och även frysboxar.
Man köpte en ny kyl eller frys, så hamnde den gamla i garaget, på altanen elelr i vedboa.
Där drog den mer ström än någonsin.

Roysan
Tack Roysan
Har beställt 3 fläktar idag och min tanke är att 2av dem ska blåsa på kondensorn och 1 ska suga i det övre gallret.
Jag kommer att sätta en strömbrytare och bara köra dessa när behovet finns.
Tack så jättemycket för ditt svar och trevlig helg.
Mvh Tony
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag satte först två fläktar som blåste genom kondensorn men det funkade inget vidare.
Bakgrunden var att kylen bara höll 12grader förra sommaren när det var över 25 ute.
Har haft problem med gasolkylar förr, både att de inte funkar något vidare varken på sommar eller vinter.
På förra bilen gick det så långt att jag monterade ett kompressor drivet istället.

Därför införskaffades två 125mm tystgående datafläktar som monterades i en tunn laminatskiva i det övre hålet.
Fläktarna suger luft genom kondensorn, förbättrar den naturliga cirkulationen.
De styrs av en justerbar termostat som mäter temperaturen på röret innan kondensorn.
Det röret ska hålla mellan 55 och 65 grader enligt Dometic för bäst kyla.
De gamla fläktarna vid kondensorn demonterades.
Och se temperaturen i kylen sjönk till 1,6grader vid samma yttre förhållanden.

Jag var rädd att skivan skulle blocka det naturliga flödet för mycket men det funkar bra även höst och vinter (fläktarna behöver inte gå alls).
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Smart tänkt Bäckis!
Och med termostaten på röret 55 - 65 C är ju rätt.
Du visar oxo att mer är inte alltid bättre.

Dvs till Tony69 skulle jag vilja tycka att en fläkt är fullt tillräckligt.

Mer är bättre gäller ju många saker numera.
C-vitamin är bra, eller rättare sagt nödvändigt, men mer än kroppen behöver är farligt och till och med ett gift.
Ett glas vin om dagen sägs vara bra för kroppen, så varför inte tre glas då, mer måste ju vara bättre.

Kylen är som sagt beroende av värme för att funka, Annars kan man ju göra som förr, ett skafferi, ett hål i väggen, funkar bättre än de flesta kylar så länge det är kalt ute.

Dvs fler eller större fläktar är nog inte vad som behövs, utan det riktiga är att se till att rätt temperaturer i kylsystemet erhålls.

Man brukar säga att veta är mäta.
Att tro på sitt verk blir att man gärna tror på vad man gjort, och bortser från fakta.

Kylens beteende är en långsam process.
För att veta vad en åtgärd ger, krävs omfattande mätningar,
Gasolförbrukning, kyla, i skåpet, fläkt på eller av, utetemp. Ja en vetenskap.
Kanske flera veckors mätningar krävs.

Att läsa Dometic:s fakta och använda termostat som Bäckis skriver är ett sätt att gå "lite" vetenskapligt tillväga.

Mer är inte alltid bättre.

Några missförstånd när det gäller kyla och värme:
En tid såldes drickaburkshållare att hänga på backspegeln, man såg dem ofta på lastbilar.
Skulle ge kall öl, eller läsk från fartvinden.
Men drickan antog lufttemperatur rätt snart, dvs blev varmare än den var vid köp på macken.
Andra lägger drickat i sjön vid badplatsen, vattnet är ju kallt, men badvattnet är då 20 - 25 C, drickan blir varmare än när man köpte den i affären.
Sen har vi "kyleffekten", termometern visar -7 C och det blåser ute, så då är det -17 C säger man pga kyleffekten.
Numera kallas det "upplevd temperatur".
Tänker man så skulle det räcka med en fläkt i kylen där smöret står för att få kallt.
Nej lufttemperaruren är samma oavsett om det blåser.
Men vist svalkar det om man öppnar fönstret i husbilen som inte har AC.

Det lär vara lätträknade dagar som man behöver köra fläkten i kylen under Svensk sommar.......


Roysan
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag gjorde faktiskt som du skriver.
Under nästan en vecka labbade jag med olika placering av fläktarna och inställning på termostat (både till fläktar och kylens).
Temperaturerna loggades med tre dataloggrar.
Då fick jag fram bästa placering av fläktarna, bäst inställning på termostaterna.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Faktum är att även kompressorkylar , ja även kompressorfrysar, både hemma och i bilar, har både förångare och kondensor.
Det är förångaren som ger kylan, när kylmediat expanderar, sprayar, blir det kallt. Allt som får svälla blir kallt....
När kompressorn komprimerar kylmediat blir det varmt, allt som kläms ihop blir varmt. Genom att kyla denna värme med kondensorkylflänsarna, och sen låter kylmediat expandera får vi kyla. eller rättare sagt vi suger bort värme.
Kyla är lika med avsaknad av värme, eller helt enkelt en lägre temperatur.
I hemkylar och frysar finns ofta en fläkt på kondensorn, förr i alla fall. Hur det ser ut i en 12 V kyl med kompressor vet jag inte.

Kylmedia var förr freonliknande gaser. Idag ngt annat som inte förstör atmosfären om det slipper ut.

Vår hemfrys, ett skåp, köptes när de va på modet att de skulle vara energisnåla.
Det lär den nog vara, men blir det 23 C i köket, på sommaren, går kompressorn dygnet runt.
Detta visar att temperaturen runt kondensorn är väldigt kritisk. Frysen är byggd för att vara energisnål, men endast i rumstemperatur, 20 C.

Med detta vill jag visa hur små temperturintervaller det kan vara på olika ställen i en kyl eller frys.
Sett så är våra kylar i husbilarna små underverk som kan funka i ett stort temperturområde.
Dvs det är inte bara att fläkta mer i tron att "mer är bättre".


Underhåll kyl:
I en annan tråd föreslog jag att spraya på en svart värmetålig färg på de svarta rören och kondensorkylflänsarna, då dessa kan få rostangrepp, därmed kan man förlänga livslängden på det dyra kylskåpet i bilen. Sådan färg finns BILTEMA.

Varför är då kondensorn svart?
Jo faktiskt leder en svart yta bort mer värme än en vit eller blank yta.
Jag har mätt upp detta på kylare för eleketronik, skillanden är ungefär 10%.

Givetvis undrar man då varför elementen i huset eller lägenheten är vita.....
Eller att kamflänselementen i husbilar är al-blanka.

Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, dessutom fläktar och termostater som jag har två varianter av. En termostat som startar en stor fläkt i övre gallret när det varmt i utrymmet bakom skåpet, och en termostat som sitter i kylflänsarna som startar tre mindre datafläktar riktade mot kylflänsarna när det börjar bli för varmt där och inte gallerfläkten kan hålla ner tempen i utrymmet.
Men det finns ju flera saker som kan sabba mycket av tänkt effekt i alla fall.

Dels så kan det vara nödvändigt att täppa för delar av det övre gallret så att fläkten verkligen tar upp luft från nedre gallret och kyler bakom kylskåpet. Om gallret är helöppet med en eller två fläktar monterade och luften mest går in genom övre gallrets öppna yta och direkt ut genom fläktarna så blir det inte mycket drag genom hela utrymmet. En klassisk test om ett papper suger fast vid nedre gallret brukar delvist visa om det skapas sug genom/bakom skåpet eller mest rundgång vid övre gallret.

Dels är ju också många utrymmen bakom skåpen felkonstruerade av slarviga konstruktörer eller kanske okunniga ??
Minsta motståndets lag finns ju överallt. Det finns monteringsinstruktioner på kylskåp och hur smalt utrymmet bakom skåpen skall vara så att kylluften tvingas genom kylgallret på skåpet och inte kan gå bakom. I äldre instruktioner står det om en glipa mellan galler och bakvägg på max. några cm. och inte flera dm. som ofta förekommer. Lösningen på det brukar vara en bockad plåt eller en lagom tjock isolerskiva limmad på väggen för att tvinga så mycket luft som möjligt just genom kylflänsarna på skåpet.
På andra skåp typ bilden #2 från Gunillas Kenth som vi höll på med i en kompis bil en Dethleffs, så även med fläktar så ser det ut som minst 70% av kylluften går under kylflänsarna och direkt ut genom gallret eftersom kylflänsarna har ju inte ens en vägg "bakom ryggen" utan det öppna gallret. En del luft skall ju kunna gå ut direkt för att ventilera själva utrymmet men samtidigt så måste ju luften tvingas att passera kylflänsarna. De här höga skåpen med de högt placerade kylflänsarna verkar vara konstruerade för att ventilationen ut skall sitta uppe på taket som den gör, i alla fall många gånger på husvagnar, och tvingas passera kylflänsarna.
I den husbilen monterade vi en sned plåt från väggen under öppningen och snett upp på "lagom" avstånd från nederkanten på kylflänsarna för att mycket mera luft skulle just vara tvingad att passera kylflänsarna, samtidigt som åtgärden att förhindra rundgång av luften uppe vid fläktarna blev ännu mera aktuell för att få sug genom utrymmet från nedre gallret.

Absolut inte illa menat på något sätt, men som sagt även luften tar enklaste vägen, och den vägen är inte genom kylflänsar om det finns andra allt för stora öppningar.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Monterade en sådan här i övre delen av kylen, innanför gallret med stripes.
Den gör skillnad samtidigt som den är så tyst att man inte hör den förrän man sätter örat emot gallret nere.
Är för kort för att lyssna vid övre gallret (186cm).

Kört med brytare förra sommaren, men ska montera en termostat till i år och klämma mot röret i kondensorn med hjälp av slangklamma.
Dessa är beställda.
 
Senast ändrad:
Toppen