• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp KYLSKÅP

namvan

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
22511
Medlemskap
2024
Har det stora AES kylskåpet och nu har kretskortet gått sönder och enligt verkstaden finns inga nya att finna.
Dom vill då sälja på mig ett kompressorskåp som jag varit motståndare till men verkstaden menar att det är väldigt effektivt.
Jag har solcell, 2 st. stora batterier så det finns 12 volt då jag vill fricampa.
Har någon erfarenhet av att bytt till ett kompressorskåp och vad anser ni då?
Är kompressorskåp ett bra alternativ?
Putte
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Mitt gasol kylskåp la av i tisdags.... Rev ut det och köpte ett Sunwind cusina kyl/frys på totalt 139 liter.
Jag blev färdig med monteringen och startade skåpet idag kl 18:45... Sist jag kollade ca 22:00.. Så var frysen på -19,6°

Jag har verkligen funderat på detta med kompressor kyl/frys... Och när mitt dometic stora skåp läckte ammoniak så beslöt jag att köpa ett 12v kompressor skåp... Till 25% av priset mot vad ett nytt dometic kostar...

Som jag ser det nu.....
Jag behöver nu sällan köpa gas... Och spar säkert flera 1000:- kr om året nu. :applaus:

Jag behöver inte sota eller rensa brännaren mer. :applaus:

Jag slipper blåsten med kylan och avgaserna som alltid läckte in när vinden låg på gallrena. :applaus:

Kompressor skåpet väger 36kg så jag spar en del i vikten där. :applaus:

Jag slipper krypa på golvet när jag skall in i kylen, då kompressor skåpet har kyl uppe och frys nere. :applaus: ..

Jag får 90 liter kyl och 40liter frys.. :applaus:

Skulle kompressorn lägga av så kan säkert en vanlig kylverkstad fixa en ny kompressor... Eller så köper man en ny för 12v ifrån kina, för en 1000 lapp... De tillverkar säkert alla där.. :applaus:


Den går indirekt på 230v... Bara koppla laddaren till 230v.. :applaus:

Så just nu ser jag bara fördelarna med en kompressor kyl :bye:

Visa bilaga 223689

Visa bilaga 223690




Visa bilaga 223691
Visa bilaga 223692

Spännande Peter, ser jättebra ut!
jag kikade på ett likadant för ett par år sedan då min original kyl/frys vägrade kyla ordentligt, denna gång vaknade den dock till liv igen efter lite kärlek till brännaren, går sedan dess bättre än någonsin.
Men jag vet att dagen kommer då den lämnar in för gått, då är denna Sunwind en av kandidaterna för den platsen.

En undran, hur stora variationer på 12V-spänningen tål detta skåp?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Spännande Peter, ser jättebra ut!
jag kikade på ett likadant för ett par år sedan då min original kyl/frys vägrade kyla ordentligt, denna gång vaknade den dock till liv igen efter lite kärlek till brännaren, går sedan dess bättre än någonsin.
Men jag vet att dagen kommer då den lämnar in för gått, då är denna Sunwind en av kandidaterna för den platsen.

En undran, hur stora variationer på 12V-spänningen tål detta skåp?
Hej Peter...

En bra fråga..... Som jag inte ens har tänkt på, speciellt vi som har lithium där spänningen kan vara mellan 11,8 -14,6V.
Kollar man kurvan (se bild 1) så ser man att vid två tillfällen kyler den under 0°... Kanske mitt batteri var nästan fullt vid första tillfället... Sen har vi haft moln... Och nästa gång solen kom var på eftm... Och då blev det under minus igen...
Altså högre spänning så går kompressor fortare... Och då bli det kallare.. Eller?

Annars kan man ju montera in en spänningsstabilisator... Då den drar max 6,5A... Men normal drar den 1,6A...

Sen angående el förbrukningen så ser man på (bild 2) att kompressorn går ca 30min.... Och står sen stilla ca 30min...
Det innebär att elförbrukningen blir ju bara ca 50% av den angivna effekten :applaus: ;)




Screenshot_20220611_201237.jpg

Screenshot_20220611_203541_com.beyondtel.sensorblue.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
I USA är det mycket vanligt att montera hushålls kyl/frysar.
Jag har inte sett någon kommentar om att dom skulle ge några problem.
Jag har träffat några husbils folk nere i europa som har vanliga hushållskylar och kör den via en inverter... Men oftast får de problem med för lite sol och eller för få solpaneler..
Denna vinter tankade en österikare ström av mig då han hade för lite solpaneler (340w) till att ladda sitt 420A lithium.... Som drev allt på 230v... Kyl, bakmaskin, kaffemaskin, ett värme element, spisplattor mm.. :swoon:
När han kopplade in mina paneler via en lång kabel så klarade han att återladda sitt lithium batteri under januari, februari och mars... :twitcy: ;)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har träffat några husbils folk nere i europa som har vanliga hushållskylar och kör den via en inverter... Men oftast får de problem med för lite sol och eller för få solpaneler..
Denna vinter tankade en österikare ström av mig då han hade för lite solpaneler (340w) till att ladda sitt 420A lithium.... Som drev allt på 230v... Kyl, bakmaskin, kaffemaskin, ett värme element, spisplattor mm.. :swoon:
När han kopplade in mina paneler via en lång kabel så klarade han att återladda sitt lithium batteri under januari, februari och mars... :twitcy: ;)
Ja det stämmer även med erfarenheterna från USA.
Dock har detta inget att göra med om en hushålls-kyl/frys tål att användas i husbil.
En farhåga som uttrycktes i #20.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja det gäller att ha rejält med solpaneler ifall man vill fricampa, jag går alltid lite minus med mina 360W varje dygn jag fricampar, tror att minst det dubbla krävs vid lite längre stillestånd, jag kommer ändå att satsa på en kompressorkyl när den dagen kommer för byte.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
En undran, hur stora variationer på 12V-spänningen tål detta skåp?
Mitt skåp är 12V/24V så det klarar sig uppåt. Jag vet dock inte hur det fungerar med denna
omställning som skall vara automatisk. Jag har inte hittat en annan inkoppling av kablarna.
Neråt är det nog värre. Då blir det varm Öl befara jag.
Jag hörde att kompressorn ökade lite vid inkoppling av 230V och laddaren laddade ca 15Amp.
Jag återkommer vid batteri torsk vid testningen. :)
 
Toppen