• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp KYLSKÅP

namvan

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
22511
Medlemskap
2024
Har det stora AES kylskåpet och nu har kretskortet gått sönder och enligt verkstaden finns inga nya att finna.
Dom vill då sälja på mig ett kompressorskåp som jag varit motståndare till men verkstaden menar att det är väldigt effektivt.
Jag har solcell, 2 st. stora batterier så det finns 12 volt då jag vill fricampa.
Har någon erfarenhet av att bytt till ett kompressorskåp och vad anser ni då?
Är kompressorskåp ett bra alternativ?
Putte
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har det stora AES kylskåpet och nu har kretskortet gått sönder och enligt verkstaden finns inga nya att finna.
Dom vill då sälja på mig ett kompressorskåp som jag varit motståndare till men verkstaden menar att det är väldigt effektivt.
Jag har solcell, 2 st. stora batterier så det finns 12 volt då jag vill fricampa.
Har någon erfarenhet av att bytt till ett kompressorskåp och vad anser ni då?
Är kompressorskåp ett bra alternativ?
Putte
Jag råkade ut för samma problem för något år sedan, ringde runt till flera återförsäljare och hittade ett kort till slut,att byta hela skåpet verkar att ta i, ett stort kompressor skåp drar mycket ström så det gäller att räkna på det,kompressorn är inte heller ljudlös.
 

Beda & Botvid

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Östersund
HBK-Nr
22260
Medlemskap
2024
Vi har ett kompressorskåp på 152 l, 96 ah litiumbatt, 120 w solcell. Hör aldrig kompresson, måste kolla lampor på skåpet om jag är osäker om det går… på morgonen har batt aldrig varit under 70%… så visst fungrar kompressorskåp, supersnabb o jämn kyla/frys
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag har nyss slängt ut 88liters gasolskräpskåpet (inga delar att hitta orkar/litar inte på detta).
Satt in ett 95Liters kompressorskåp (demo 5000:- ).
Jag hittade även en flex solpanel 100W för 599:-som laddar mer än dubbelt mot min gamla sunkiga 45wattare.
Skåpet drar 5,5A i uppstarten och efter sa 20min så går det ner till 4A. Jag står ju på el hemma medans vi packar
så 150Ah i batteribanken blir laddade medans kylen drar som mest ström. Sedan laddar ju bilens generator medans man kör
så kall blir nog ölen till man kommer fram.
Jag skall testa detta på flerdagars tur senare i sommar.
 
F

F.d. 64253

Guest
Jag skulle absolut kolla om kretskortet går att laga, dom är ju inte direkt så avancerade dom kretskorten :)
Finns många duktiga som kan laga dom flesta kretskorten. Har själv lagat en del elektronik utan någon som helst kunskap, bara intresserad att få saker att fungera.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Mitt gasol kylskåp la av i tisdags.... Rev ut det och köpte ett Sunwind cusina kyl/frys på totalt 139 liter.
Jag blev färdig med monteringen och startade skåpet idag kl 18:45... Sist jag kollade ca 22:00.. Så var frysen på -19,6°

Jag har verkligen funderat på detta med kompressor kyl/frys... Och när mitt dometic stora skåp läckte ammoniak så beslöt jag att köpa ett 12v kompressor skåp... Till 25% av priset mot vad ett nytt dometic kostar...

Som jag ser det nu.....
Jag behöver nu sällan köpa gas... Och spar säkert flera 1000:- kr om året nu. :applaus:

Jag behöver inte sota eller rensa brännaren mer. :applaus:

Jag slipper blåsten med kylan och avgaserna som alltid läckte in när vinden låg på gallrena. :applaus:

Kompressor skåpet väger 36kg så jag spar en del i vikten där. :applaus:

Jag slipper krypa på golvet när jag skall in i kylen, då kompressor skåpet har kyl uppe och frys nere. :applaus: ..

Jag får 90 liter kyl och 40liter frys.. :applaus:

Skulle kompressorn lägga av så kan säkert en vanlig kylverkstad fixa en ny kompressor... Eller så köper man en ny för 12v ifrån kina, för en 1000 lapp... De tillverkar säkert alla där.. :applaus:


Den går indirekt på 230v... Bara koppla laddaren till 230v.. :applaus:

Så just nu ser jag bara fördelarna med en kompressor kyl :bye:

IMG_20220608_110819.jpg

IMG_20220608_143311.jpg




IMG_20220608_163949.jpg
IMG_20220610_223149.jpg
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag slängde ur ett trilskande gasolkylskåp ur förra HB och ersatte med ett 12V kompressor dito.
Kompressorn var helt ljudlös.
Till att börja med kördes det på ett ha dåligt 90A agm batteri och inga solceller.
Då klarade man sig ca 12h utan yttre laddning.
Sedan byttes batteriet ut mot litium och då behövde man inte fundera längre, det bara fungerade....länge.
Starta kylen och 30min senare är det kallt.
Ingen större påverkan vid hög omgivningstemperatur eller om bilen står i lutning.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Peter, det ska bli intressant att följa hur detta kyl/frys fungerar i en husbil som rör sig och utsätts för en omildare behandling än att stå stationärt. Fungerar detta bra så är det ju ett mycket prisvärt alternativ till Dometic o Thetfords dyra kompressorskåp.
Vad jag kan se så stämmer måtten bra med Dometic 7655 som jag misstänker du hade förut och som sitter i många husbilar.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Dometic ( waeco ) kompressorskåp verkar inte ett dugg bättre än Sunwinds skåp, har ett Dometic coolmatic crx 110 sedan 3 år då orginal AES skåp slutade helt att fungera, nu pajade den elektroniska styrningen i crx - skåpet och det kostar flera tusen tydligen, så jag monterar nu egen tempreglering för några hundringar i stället.
Dometics grejer kostar dubbelt så mycket än Sunwinds, men verkar inte vara något bättre än Sunwind.
Hade i dag valt Sunwind 139 L som andra tidigare rekommenderat ! Thetford har tydligen kompressorskåp oxå fast om de finns i sverige vet jag icke.
 

namvan

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
22511
Medlemskap
2024
Tack för många bra synpunkter. Behöver kylskåpet vara stöttåligt och isåfall är det skillnad på Sunwind och Dometic. Tänker mest på kompressorn. Det är ju skillnad på olika TVapparater.
 
Toppen