• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Kyl/frys Dometic 8505 kyler ej

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi var uppe i Särna över julen, stod på elplats men troligtvis lite långt ute på linan så rätt vad det var så hörde jag ett tickande, det var reläet till 230 på kylen som hördes. Kopplade om till gasol och brännaren startade, provade även att köra kylen på 230 via invertern och då klickade 230 reläet till och elförbrukningen gick upp (avläste på shunt och BMS).

Det känns som om det är ett väldigt konstigt sammanträffande att kylen slutar att kyla när all elektronik fungerar som den ska, det blir varmt på baksidan som det ska, vi har inte känt någon ammoniaklukt.

Det var -27 vid tillfället när det hände, kan något frusit sönder? hittar inget som tyder på det. Jag har hört att det går att byta/reparera kylslingan på denna modellen, har någon tips på vem som reparerar kylar i de södra delarna av Sverige?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja men det konstiga är ju ff att alla energislagen fungerade så att elementet blev varmt men ingen kyla i kylen. Nåväl, nu är det ca -9 ute, 20,5 i bilen, -20 i frysen, +2,8 i kylen, inga vinterluckor monterade.

Misstänker att det blivit något konstigt stopp i kylens system, precis som när man får vända det upp och ner men att det rättat till sig själv.

Håller med om att det är skönt att vara oberoende men just nu står jag på gården här hemma där elen oftast är bra och vi matar med 16A. Under stormen så var vi dock utan el i nästan 14 timmar nu under stormen, gött med gasolen då :)
Varför har du inte vinterluckorna på? Om jag inte minns alldeles fel rekommenderar Dometic det från +8grader och nedåt?

 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag plockade av dem när jag undersökte kylen. Nu fungerar det ju alldeles utmärkt utan så varför ska de vara på? Sist jag hade dem på så slutade ju kylen att fungera, jag har aldrig tidigare använt vinterluckor men heller inte varit ute i så kallt väder som vi (-27) hade heller. Jag lever normalt efter att laga inget som inte är sönder och pilla inte på något som fungerar.

Nu står kylen på läge 3 och fungerar perfekt och har gjort det mellan - 9 och - 14 så varför sätta på luckorna? Jag har i en gammal tråd en gång skrivet att absorbtionsskåp är lite av individer och det står jag fast vid.

Det är förklaringen till varför luckorna inte är på.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag plockade av dem när jag undersökte kylen. Nu fungerar det ju alldeles utmärkt utan så varför ska de vara på? Sist jag hade dem på så slutade ju kylen att fungera, jag har aldrig tidigare använt vinterluckor men heller inte varit ute i så kallt väder som vi (-27) hade heller. Jag lever normalt efter att laga inget som inte är sönder och pilla inte på något som fungerar.

Nu står kylen på läge 3 och fungerar perfekt och har gjort det mellan - 9 och - 14 så varför sätta på luckorna? Jag har i en gammal tråd en gång skrivet att absorbtionsskåp är lite av individer och det står jag fast vid.

Det är förklaringen till varför luckorna inte är på.
Ett par förklaringar till detta från en tidigare diskussion! :)

Det har inte med att det inte skulle vara tätt bakom skåpet att göra, utan det är för att kylskåpet skall fungera bra även när det är alltför kallt bakom skåpet. Om det kommer för mycket kyla in i skåpet på "bakvägen" slår termostaten ifrån och temperaturen i frysfacket stiger.
Att man sedan använder luckorna som väderskydd vid tvätt är nog mest en biprodukt men är ju heller inte fel.


Som Montreal redan påpekat, men som ändå verkar ha gått förbi många läsare är att om man inte har vinterluckorna monterade så är ett av problemen som uppstår att frysdelen inte funkar tillfredsställande.
Det finns ju en hel del modeller av kylskåp till att börja med.... Många äldre men även nyare som bara är ett kylskåp med ett frysfack där det får plats lite glass några biffar m.m. Eller den varianten med ett separat frysskåp över själva kylskåpet.
Problemet är att termostaten endast sitter i kylskåpet och frysfacken bara hänger med "på köpet" och blir nedkylda när kylskåpet kallar på kyla.
Utan vinterluckor och totalt utkylt utrymme bakom kylskåpet som kyler ner skåpet genom bakstycket så är kylskåpet så kallt att det sällan eller aldrig behöver gå igång för att kyla ner sig, och följden blir att frysfacken aldrig får kyla och är alltså inte frysfack längre utan till slut har samma temp som kylskåpsdelen.
Om man har svårt att hålla kylan i frysfack även med vinterluckor så är bästa medicinen mot det att öppna kylskåpsdörren så det blir varmt i kylen och termostaten kallar på kyla och nedkylningen hoppar igång och därmed kyler frysfacken.

Samma problem finns i många ouppvärmda sommarstugor på vintern där man har en kombi kyl/frys igång med sommarens bär och svampskörd i frysen på kombiskåpet.
Om skåpet är av den enklare varianten med endast en kompressor så har man även här en termostat endast i kylskåpet och frysen hänger bara med när kylskåpet kallar på kyla. följden blir att när det är kallare än ca. +5° i sommarstugan så går inte kompressorn alls och efter några dygn så är även frysen i samma temperatur som kylen och sommarstugan. Till våren när värmen har kommit tillbaka och man åter kollar läget så är kylen +5° och frysen -20° som vanligt men innehållet är oätligt efter kanske åtskilliga upptiningar och återfrysningar under vintern alla gånger tempen i stugan varit under kylskåpstermostatens +5°.
Så där krävs ett kombiskåp med två kompressorer, en för kylen och en för frysen med var sin termostat om maten i frysdelen skall vara säkrad.
(Eller en separat frys naturligtvis.)

Det finns ju inte två kylanläggningar i campingskåpen utan bara en kylenhet och då måste man hålla tillräckligt med värme runt skåpet så att kylskåpsdelen kallar på kyla och kyler frysfacket bl.a.

M.v.h. JANKRO.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nu har jag - 20 i frysen och i skrivande stund +2,8 i kylen - 9 ute +20,5 i bilen. Allt verkar för stunden fungera perfekt.
Jag har kollat ofta och temp i kyl har varit mellan 2 och 6 plusgrader och frysen som varmast - 16.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu har jag - 20 i frysen och i skrivande stund +2,8 i kylen - 9 ute +20,5 i bilen. Allt verkar för stunden fungera perfekt.
Jag har kollat ofta och temp i kyl har varit mellan 2 och 6 plusgrader och frysen som varmast - 16.
Jo det är ju trevligt att det fungerar så för stunden, men det troligaste skälet till dina problem är ju att du inte har vinterluckorna på.
Varför inte följa tillverkarens rekommendationer?
Jag kör ju själv mycket på vintern och har alltid vinteravskärmning på, det har aldrig varit några problem sedan -07! :)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jo det är ju trevligt att det fungerar så för stunden, men det troligaste skälet till dina problem är ju att du inte har vinterluckorna på.
Varför inte följa tillverkarens rekommendationer?
Jag kör ju själv mycket på vintern och har alltid vinteravskärmning på, det har aldrig varit några problem sedan -07! :)
Jag hade dem ju på när skåpet slutade fungera.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag kommer att köra utan fortsättningsvis. Alden ligger ju rakt under kylen, kanske den läcker lite värme så att det räcker. Jag har aldrig tidigare använt luckor men har ju inte heller varit ute under - 5 till - 6 grader.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Han skrev kopplade om till Gasol och det lär inte fungera om man har lucka uppe ditsatt. Avgasröret slutar på insidan av gallret på dessa skåp. Vet inte varför men hade ju varit bättre om det hade varit som på äldre skåp att det går ut vid ena sidan av gallret.
Nu vet jag inte vad du hänvisar till men det är i vilket fall som helst inte relevant i vårt fall då vi har takventilation, övre luckan är väl troligen för ugnen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Blaser338, angående byta bakstycke som du skriver om i trådstarten, så är det ingen raketforskning, det jobbigaste med fullstor kyl/frys är att få ut den ur husbilen. Jag har bytt ett bakstycke (inte på min kyl) och det är inte avancerat, förutom bakstycket är ny kylpasta och folietejp bra att ha, man klarar bytet ensam om kylen väl är ute.
 
Toppen