• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Kyl/frys Dometic 8505 kyler ej

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi var uppe i Särna över julen, stod på elplats men troligtvis lite långt ute på linan så rätt vad det var så hörde jag ett tickande, det var reläet till 230 på kylen som hördes. Kopplade om till gasol och brännaren startade, provade även att köra kylen på 230 via invertern och då klickade 230 reläet till och elförbrukningen gick upp (avläste på shunt och BMS).

Det känns som om det är ett väldigt konstigt sammanträffande att kylen slutar att kyla när all elektronik fungerar som den ska, det blir varmt på baksidan som det ska, vi har inte känt någon ammoniaklukt.

Det var -27 vid tillfället när det hände, kan något frusit sönder? hittar inget som tyder på det. Jag har hört att det går att byta/reparera kylslingan på denna modellen, har någon tips på vem som reparerar kylar i de södra delarna av Sverige?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja och nu är jag nere i Skåne så här har det aldrig behövts vinterlock vid de temperaturer vi har nu tidigare. Kylen fungerade som sagt innan 230 klöddade och elementet blir varmt som det ska vid alla 3 drifts metoderna.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Vi var uppe i Särna över julen, stod på elplats men troligtvis lite långt ute på linan så rätt vad det var så hörde jag ett tickande, det var reläet till 230 på kylen som hördes. Kopplade om till gasol och brännaren startade, provade även att köra kylen på 230 via invertern och då klickade 230 reläet till och elförbrukningen gick upp (avläste på shunt och BMS).

Det känns som om det är ett väldigt konstigt sammanträffande att kylen slutar att kyla när all elektronik fungerar som den ska, det blir varmt på baksidan som det ska, vi har inte känt någon ammoniaklukt.

Det var -27 vid tillfället när det hände, kan något frusit sönder? hittar inget som tyder på det. Jag har hört att det går att byta/reparera kylslingan på denna modellen, har någon tips på vem som reparerar kylar i de södra delarna av Sverige?
Mats på skadeverkstaden i Varalöv är extremt duktig på Dometic kylskåp. Han har löst grejer till mig, som inte ens Dometic klarade av själva. Han öppnar imorgon.
Mvh Per
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Om spänningen är för dålig slår relät från kopplar bort 220v känner att spänningen stiger igen är ok kopplar in 220 volt spänningen sjunker igen kopplar bort 220volt så relät slår fram o tillbaka.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Om spänningen är för dålig slår relät från kopplar bort 220v känner att spänningen stiger igen är ok kopplar in 220 volt spänningen sjunker igen kopplar bort 220volt så relät slår fram o tillbaka.
Om du läser hela tråden så ser du att jag vet detta och att allt fungerar när jag kör via inverter. 12 V, 230 V och gasol slår till precis som de ska och allt blir varmt men det blir inte kallt i kyl och frys.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
prova att byta yttre anslutningskabeln till 220 uttaget, kablar åldras o kan ge för låg spänning in till bilen.
Om du läser hela tråden så ser du att jag vet detta och att allt fungerar när jag kör via inverter. 12 V, 230 V och gasol slår till precis som de ska och allt blir varmt men det blir inte kallt i kyl och frys.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Igår så skulle det ju bli minusgrader även här i de södra delarna så jag tänkte, jag startar kylskåpet för jag vet inte vilken gång i ordningen. I morse öppnade jag det och till min förvåning så funkade det igen, -20 i frysen och +4 i kylen. Inga vinterluckor och reglaget på 3 pinnar.

Undrar vad som hänt och om jag kan lite på kylen framöver. Ja nu får den stå igång så ser jag.

ca -14 som kallast i natt och för stunden ca -10, +20,5 behagliga grader inne i bilen.
 

SEASON

HBK styrelse adjungerad
Inlägg
134
Kommun
Örebro
HBK-Nr
19707
Medlemskap
2024
Det verkar som om kylskåpets eldrift är känsligt för låg spänning, jag har märkt det själv. Då vill det koppla om till gasdrift om det står inställt på automatiskt val. I vissa lägen sker inte denna omkoppling, utan nägot relä står och tickar som nämnts i ovan. Man skulle kunna testa med att ställa det manuellt på eldrift?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det verkar som om kylskåpets eldrift är känsligt för låg spänning, jag har märkt det själv. Då vill det koppla om till gasdrift om det står inställt på automatiskt val. I vissa lägen sker inte denna omkoppling, utan nägot relä står och tickar som nämnts i ovan. Man skulle kunna testa med att ställa det manuellt på eldrift?
Jo men det kylde inte på något av energislagen, nu funkar det hur som helst igen så det får puttra på en stund så får jag se om det funkar.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Själv så kopplar jag ogärna in mej på ett okänt elnät, som bäddat för haverier, så skönt att vara oberoende av extern 230V :cool:
Ja men det konstiga är ju ff att alla energislagen fungerade så att elementet blev varmt men ingen kyla i kylen. Nåväl, nu är det ca -9 ute, 20,5 i bilen, -20 i frysen, +2,8 i kylen, inga vinterluckor monterade.

Misstänker att det blivit något konstigt stopp i kylens system, precis som när man får vända det upp och ner men att det rättat till sig själv.

Håller med om att det är skönt att vara oberoende men just nu står jag på gården här hemma där elen oftast är bra och vi matar med 16A. Under stormen så var vi dock utan el i nästan 14 timmar nu under stormen, gött med gasolen då :)
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Har varit ute för samma fenomen. Kylskåpet slutade att fungera på en resa hem från Jokkmokks marknad. Det var väldigt kallt -25. Kommer inte ihåg om jag hade vinterluckor på. När jag kommer hem och bilen stått några dagar i betydligt mildare temperatur så provade jag kylskåpet och det hoppade igång.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har varit ute för samma fenomen. Kylskåpet slutade att fungera på en resa hem från Jokkmokks marknad. Det var väldigt kallt -25. Kommer inte ihåg om jag hade vinterluckor på. När jag kommer hem och bilen stått några dagar i betydligt mildare temperatur så provade jag kylskåpet och det hoppade igång.
OK då så kan det ha varit samma för mig, vi hade -27 som kallast i Särna och där hade jag vinterluckor på. Det är bara att hoppas att det fortsätter att fungera.
 
Toppen