• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Kopplingsbyte?

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Hej, jag vänder mig än en gång till expertisen här i klubben med en fråga som rör min Burstner i690, 2005, 2,8JTD.

Bilen har gått 8600 mil och i det senaste upplever jag att kopplingen tar ojämnt/hugger på ettan och mest på tvåan i samband med uppstart, när lamellerna griper tag i varandra.

Jag har fått offert från Autoexperten i Göteborg på 15 000 kr för byte av lameller och urtrampningslager, vilket känns rätt ok (efter byte av remmar för 8 000 kr…).

Men jag är osäker på om det verkligen är kopplingen som felar. Det märks inget under körning, bilen drar fint i backar utan att slira eller hacka. Ingen lukt av slitna lameller. Backa går utan problem. Hackandet uppstår mest när jag lagt in 2-an och släpper upp pedalen, särskilt om vägen lutar lite uppåt.
Efter några sekunder så känns allt normalt igen.

Kan det möjligtvis vara något annat som ger detta symptom?

Jag kan förstås höra med verkstaden och be att någon gör ett körprov inför ett ev byte, men vill ändå höra med erfarna husbilsägare här.

Är det någon som känner igen detta och är det inte lite tidigt att redan vid 8 600 mil byta koppling?
Bilen väger 4 ton och det kan säkert slita en del på kopplingen men jag tycker att det borde märkas även under körning?

Har för avsikt att sälja bilen till våren,
men inte med en ev sliten koppling.

Tacksam för ev tankar.
Mvh
Dan i Västra Frölunda.
C487036E-3681-4518-9FD2-A4E3E9B239F9.jpeg
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
238
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Du måste ha vänt på siffrorna ett D-massehjul LUK T,ex kostar ca 5,300kr men 12,500kr för jobbet verkar vara dyrt har för mej att Mekonomen har satt 9 timmar på det jobbet beroende lite fram och tillbaka vilken påbyggare det är.
Men utav det jag läst här så tror jag inte att det är ett kopplingsfel utan problemet sitter någon annanstans.
Förövrigt föredrar jag en vresig duktig mekaniker före en pratglad som kanske inte har så mycket att göra eftersom han tycks ha all tid i världen att roa folk.
Jag föredrar en pratglad duktig mekaniker som kan sitt jobb före en vresig som inte kan sitt jobb.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
238
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Lämnade in bilen i dag.
Förstår inte heller ”centrering av kopplingen”, men i nästa vecka vet jag nog…
Gillar dock inte att jag förväntas betala demontering/montering en gång till. Företaget borde förstås kontaktat mig angående svänghjulet.
Själv har jag ingen erfarenhet av ett sådant och vände mig till proffs för hjälp, erfarenhet bör ett företag med tillägget ”experten” ha. Man menar på att man inte kunde ha bilen stående i väntan på kontroll av det gamla svänghjulet, detta pga att man behövde använda på liften….
Konstig lösning att i stället montera allt, inklusive svänghjulet, som man borde misstänka som felorsak (förutom att lamellerna var slut) och hoppas på det bästa. Givetvis måste verkstan ha en plan för fel som inte går att lösa omgående och ha plats under avbrottet i arbetet.
Kanske löser de alla problem som med min bil, genom att låta kund betala demontering/montering en gång till?

Skall ta upp detta.

Frågade även om de nu är säkra på att svänghjulets måste bytas.
12500kr + moms och
demont/montering 5180kr + moms

Återkommer.
Dan
För att inte Markus skall få oförtjänt kritik så ställer jag frågan är det han eller någon annan verkstad som gör jobbet?
Det framgår inte riktigt och jag är lite förvånad isåfall.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Generationen senare så blev det ju även 6- växlad låda och då kom dubbelmassesvänghjulet.
2,8:an har 5: växlad och massivt svänghjul.
Ja, och det säger även alla reservdelslistor jag har tittat på, och det är därför det verkar så otroligt att de skulle ha experimenterat med några få 2.8L i slutet av tillverkningen och det skulle ha hamnat i någon/några husbilar... (Men kanske inte omöjligt :confused:).
Dessutom så är ju sexväxlade lådan med d.m.svänghjul i Ducato helt annan konstruktion utan stödlager för ingående axeln i v.lådan m.m.
Hoppas det går att bena ut, och underligheterna beror på något missförstånd.

M.v.h. JANKRO.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
593
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
I mina ögon så är det ett riktigt nerköp från FIATs sida med dubbelmassesvänghjulets introduktion, jag kan inte se några fördelar alls gentemot en konventionell koppling som har fungerat klanderfritt i många år. . .
På detta forum och andra ställen läser man ofta om problem på bilar som gått bara några tusen mil även bilar som har robotlådan som får haveri
då kan det väl inte handla om handhavandefel. Inget pilotlager en slavcylinder som är ihopbyggd med urtrampningslager,dämpfjädrar i svänghjulet istället för på lamellen , förspänd tryckplatta, jag kan inte se någon som helst fördel med det här systemet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
I mina ögon så är det ett riktigt nerköp från FIATs sida med dubbelmassesvänghjulets introduktion, jag kan inte se några fördelar alls gentemot en konventionell koppling som har fungerat klanderfritt i många år. . .
På detta forum och andra ställen läser man ofta om problem på bilar som gått bara några tusen mil även bilar som har robotlådan som får haveri
då kan det väl inte handla om handhavandefel. Inget pilotlager en slavcylinder som är ihopbyggd med urtrampningslager,dämpfjädrar i svänghjulet istället för på lamellen , förspänd tryckplatta, jag kan inte se någon som helst fördel med det här systemet.
Hejsan, om du hade en firma för reparation och försäljning av reservdelar så skulle du se stora fördelar med alla nymodigheter ;).
Men så illa kan det väl inte vara så det också finns med i beräkningen ?...... Det räcker väl med kamremsbyten i både tid och otid om man inte har 3.0L motorn :D.

Men tänk att få så här många delar i ett svänghjul, i stället för bara en simpel enkel stålplatta...... Det är grejer det.
Dubbelmassesvänghjul.JPG
Det fungerar väl i viss mån även som en svängninsdämpare, och inte bara ryckutjämnare, men.......

Som tur är så finns det ombyggnadssatser till vanligt svänghjul och koppling till massor med bilar, men jag tror inte det finns till till Ducato.

M.v.h. JANKRO.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
593
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Jo det finns nog en kategori människor som gillar den, sen måste du byta bultar när du monterar den nya ( följer med i satsen) är väl någon typ av sträckbultar. Har en fundering om växellådan kan vara en bov i det hela, både ettan och backen är på tok för högt växlade går inte att backa på tomgång för då sjunger både svänghjulet och motorkuddar en skön sång. fick ett tips om att ska jag backa då ska motorn gå på 1200 varv och reglera farten med att slira på kopplingen, det är något helt nytt för mej i allafall. men det är väl en nymodighet som man måste lära sej.
 

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Hej, jag vänder mig än en gång till expertisen här i klubben med en fråga som rör min Burstner i690, 2005, 2,8JTD.

Bilen har gått 8600 mil och i det senaste upplever jag att kopplingen tar ojämnt/hugger på ettan och mest på tvåan i samband med uppstart, när lamellerna griper tag i varandra.

Jag har fått offert från Autoexperten i Göteborg på 15 000 kr för byte av lameller och urtrampningslager, vilket känns rätt ok (efter byte av remmar för 8 000 kr…).

Men jag är osäker på om det verkligen är kopplingen som felar. Det märks inget under körning, bilen drar fint i backar utan att slira eller hacka. Ingen lukt av slitna lameller. Backa går utan problem. Hackandet uppstår mest när jag lagt in 2-an och släpper upp pedalen, särskilt om vägen lutar lite uppåt.
Efter några sekunder så känns allt normalt igen.

Kan det möjligtvis vara något annat som ger detta symptom?

Jag kan förstås höra med verkstaden och be att någon gör ett körprov inför ett ev byte, men vill ändå höra med erfarna husbilsägare här.

Är det någon som känner igen detta och är det inte lite tidigt att redan vid 8 600 mil byta koppling?
Bilen väger 4 ton och det kan säkert slita en del på kopplingen men jag tycker att det borde märkas även under körning?

Har för avsikt att sälja bilen till våren,
men inte med en ev sliten koppling.

Tacksam för ev tankar.
Mvh
Dan i Västra Frölunda.
Visa bilaga 230147
I dag blev bilen klar. En stor skillnad. Massivt svänghjul 12500 + moms och 6 timmars arbete med 50 % rabatt, 4856 kr inkl moms, vilket man nog får vara nöjd med. Totalt 20 481kr, inkl moms.
Svänghjulet var tydligen aningen skevt och slitet, lamellerna helt slut.
På fredag blir det vinteride och till våren ev försäljning.
Lagt ner 45 000 på bilen i år, kamrem, multibälten och så då kopplingen med svänghjul…‍
Tack för alla tips och idéer.
Trevlig höst
Dan
 

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Låter som en av två alternativa orsaker.
Olja på lamellen, vanligen orsakad av läckande vevaxeltätning. Även annat oljeläckage kan ta sig in i kopplingen.

Utslitet/havererat dubbelmassesvänghjul.
Om det sitter dubbelmassesvänghjul på din bil vet jag inte, någon som vet?
Ok, låter inget vidare och dyrt.
Svårt att undersöka själv, kan förstås krypa in under bilen och titta efter ev oljeläckage och det får även verksta’n göra innan ev byte av lameller.
Vet inte vad dubbelmassesvänghjul innebär men borde man inte märka av fel på det även under körning?
 

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Verkar som fjädrarna i lamellcentrum som gett upp, är nog bara att byta koppling skulle jag tro. Har du felet i svänghjulet får du oljud o vibrationer på tomgång vilket inte verkar vara problemet i detta fall.
Nej, det är bara när bilen stått still och vid start och växling till 2:an som det hugger, ganska markant. Det blir byte.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Hej igen, ditt resonemang verkar logiskt. Känner du till om det är omfattande och därmed kostsamt att, utifrån vad Mikael S skriver om ev olja på lamellerna, byta vevaxeltätningen i samband med kopplingen, eller om det kräver åtkomst på annat sätt?
(Har noterat att 6 ”ringar” oljenivå, på panelen, har gått ner till 4 på ca 500 mil) möjligen beroende på vevaxeltätningen?
Det som tillkommer är nog bara att man behöver lossa svänghjulet som kopplingen sitter på. Borde inte vara något större jobb.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Om det är lite olja som gör att det tuggar men inte slirar och hamnar på lamellerna så kan den ju även komma ut lite från tätningen på ingående axel i växellådan.
När bakre vevaxeltätningen läcker så brukar det synas för det mesta på att svepet nere vid (ofta) den halvmåneformade täckplåten har oljedroppar/kladdar och den oljan kan helt missa kopplingen om man har tur, men kan ju rinna lite däråt från svänghjulet när motorn står stilla.
Lite underligt att det inte tuggar när du backar med bilen faktiskt.

M.v.h. JANKRO.
 

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår "missat centreringen av kopplingen", så det rycker och hoppar, delvis på samma sätt som innan, men även börjat vibrera i pedalen .
Tryckplattan sitter väl som vanligt med styrstift och X antal mindre bultar, och lamellen (om man vänt den åt rätt håll) måste ju sitta rätt/centrerad annars så får man ju inte dit växellådan, om det bänder lite så rätar ju det upp sig första gången man trycker på kopplingen, samt urtrampningslagret sitter på hylsan över ingående axel till växellådan och om kopplingsarmen sitter rätt så brukar det också funka.
Om det skulle vara "uppbränt" svänghjul med sprickor m.m. i ytan så borde de ha sett det nu vid bytet, men det kan ju inte kännas i kopplingspedalen som vibbar.
Du skriver tidigare att det dessutom känns mest när du lägger i tvåan och bilen får jobba lite extra och kallar det hackandet. Det är flera som redan föreslagit trasiga motorfästen/växellådsfäste, och det brukar man kunna provocera fram om man åker på typ tvåan och trycker och släpper på gaspedalen ett flertal gånger så bilen kommer lite i stutstillstånd. Men det borde inte heller kännas i kopplingspedalen som vibbar.
Det är inte så udda att elektroniken till gaspedalen glappar och ger ojämnt gaspådrag från tomgång och en liten bit upp i början. Men det skulle det inte heller bli vibbar i kopplingspedalen av.

:msn_wall: M.v.h. JANKRO. Skall bli intressant att få reda på verkliga felet, när egentligen ett kopplingsbyte inte hjälpte.
Lämnade in bilen i dag.
Förstår inte heller ”centrering av kopplingen”, men i nästa vecka vet jag nog…
Gillar dock inte att jag förväntas betala demontering/montering en gång till. Företaget borde förstås kontaktat mig angående svänghjulet.
Själv har jag ingen erfarenhet av ett sådant och vände mig till proffs för hjälp, erfarenhet bör ett företag med tillägget ”experten” ha. Man menar på att man inte kunde ha bilen stående i väntan på kontroll av det gamla svänghjulet, detta pga att man behövde använda på liften….
Konstig lösning att i stället montera allt, inklusive svänghjulet, som man borde misstänka som felorsak (förutom att lamellerna var slut) och hoppas på det bästa. Givetvis måste verkstan ha en plan för fel som inte går att lösa omgående och ha plats under avbrottet i arbetet.
Kanske löser de alla problem som med min bil, genom att låta kund betala demontering/montering en gång till?

Skall ta upp detta.

Frågade även om de nu är säkra på att svänghjulets måste bytas.
12500kr + moms och
demont/montering 5180kr + moms

Återkommer.
Dan
 
Toppen